2014-03-13, 12:05
Medlem
Zinghos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Det var intressant att uiguren på planet har en pilotutbildning. Men vad skulle uigurerna vinna på en kapning som den här? Förutsatt att de är skyldiga såklart.

Kanske skulle nämna att denne person hade kopplingar till en kinesisk terrorgrupp enligt programmet.
Citera
2014-03-13, 12:15
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Enligt vad jag har läst på andra forum så tar Boeing rätt bra betalt for hantering av ACARS och att flygbolaget därför valt att ta hand om det själva,

Sedan är det väl heller inte gratis att få data vidarebefordrade från bolagen som har markstationerna heller. Frågan är om flygbolaget snålat lite ytterligare och RR faktiskt får mer data än flygbolaget själva i vissa avseenden. I så fall kunde man tänka sig att flybolaget inte riktigt vet vad RR kan ha för data. Tror som sagt vare sig på Wall Street Journal eller Malaysia Airlines okritiskt i nuläget.
Citera
2014-03-13, 12:17
Medlem
Citat:
De stämmer inte enligt presskonferensen där de sa att en sådan raid inte har ägt rum.

Enligt vad jag har läst på andra forum så tar Boeing rätt bra betalt for hantering av
ACARS och att flygbolaget därför valt att ta hand om det själva,

Att kineserna skulle mörka om raider i uigurhem skulle inte förvåna mig. Särskilt inte i det här fallet.
Citera
2014-03-13, 12:19
Medlem
Uiguren skulle alltså ha en pilotutbildning införskaffad i Sverige? Det skulle inte vara särskilt förvånande..
Citera
2014-03-13, 12:23
Medlem
Joppe-Kantarells avatar
Langoljärerna verkar framstå mer och mer som en dokumentär...
Finns det några uppgifter om att passagerarna hade somnat innan planet försvann?
Citera
2014-03-13, 12:24
Medlem
Skohornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Det skulle vara intressant att veta om någon försökt triangulera passagerarnas mobilers senaste positioner.

Förutsatt att telemasterna har bättre täckning än primärradarn då
Citera
2014-03-13, 12:29
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Man transporterar inte guld med flyg. Alldeles för tungt och dyrt....

Nja jag håller inte med.

Det var ett program på discovery channel om fraktflyg och det fraktade det mest konstiga saker som cirkuselefanter, med tillhörande höbalar

Dessutom vet jag att till ett projekt skickades det vanliga järnrör, enorma mängder, via flyg, frakten kostade troligen 25x materialvärdet.

Flyget har dessutom säkerheten på flygplatsen, guldet kan direkt tas till säkra förråd.

Jag spekulerar därmed inte i om det fanns guld på just denna flight.
Citera
2014-03-13, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Kanske har planet blivit stulet av en s.k. "superskurk" som brukar finnas med i James Bond-filmer? Kan inte påminna mig om att någon har stulit en hel passagerarplan tidigare, så sannolikheten lär vara lika med eller möjligtvis marginellt större än noll. I första hand för att det inte finns direkt några superskurkar, men däremot skurkorganisationer och skurkstater.

Alltså varför måste planet ha blivit kapat för? piloterna kan ju ha blivit mutade, erbjudna en stor summa pengar för att ta planet till en destination ,kanske dom sövde ner passagerarna
Citera
2014-03-13, 12:33
Medlem
Jag vet ju att stridsflygplan och små privatflygplan kan flyga "under radarn", men är det för tekniskt avancerat för ett stort passagerarplan att göra detsamma?
Citera
2014-03-13, 12:35
Medlem
Zinghos avatar
Citat:
De stämmer inte enligt presskonferensen där de sa att en sådan raid inte har ägt rum.

Enligt vad jag har läst på andra forum så tar Boeing rätt bra betalt for hantering av
ACARS och att flygbolaget därför valt att ta hand om det själva,

Enligt den Aus. report som var på plats vid presskonferensen så hade dom precis börjat en raid hos en utav piloternas hem och skulle göra husrannsakan (kanske är det bättre svenska ordet för aktionen ) hos den andra pilotens hem också. Orsaken till detta varför att se om det fanns några ledtrådar om det fanns psykiska hälsoproblem plus att kaptens sista kontakt var med orden Ok, Godnatt och sedan stängdes allt av
Citera
2014-03-13, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Påminner lite grann om Adam Air 574 som försvann i havet utanför Indonesien (mellan Borneo och Sulawesi) 2007. Nästan 4000 personer med en massa fartyg och flygplan letade i 9 dagar innan man till slut hittade vraket på botten.
Kärran var en Boeing 737 (från ett skandalbolag förvisso) men den "försvann" också plötsligt från 35.000 fot utan ett spår.
Kan nämnas att den kärran visade det sig egentligen inte vara något större fel på. Den flög helt enkelt rakt ner i havet efter att piloterna blivit upptagna med felsökning av navigationssystemet.

Ja men i det fallet hade det rått mycket dåligt väder och piloterna hade sänt ut nödsignal.

I det här fallet tror jag också att sökinsatsen är betydligt större och man använder alla till buds stående medel som satellitbilder. Jag undrar om det verkligen var samma pådrag för Adam Air 574.
Citera
2014-03-13, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zingho
Enligt den Aus. report som var på plats vid presskonferensen så hade dom precis börjat en raid hos en utav piloternas hem och skulle göra husrannsakan (kanske är det bättre svenska ordet för aktionen ) hos den andra pilotens hem också. Orsaken till detta varför att se om det fanns några ledtrådar om det fanns psykiska hälsoproblem plus att kaptens sista kontakt var med orden Ok, Godnatt och sedan stängdes allt av

Enligt aftonbladet var hans sista ord , ok I understand ,rodger that " men det kanse betyder ok godnatt.

Känns som du har suttit kikat på någon konspirationsrulle likt dom som kom efter 11 september, inte så mycket lita på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in