2013-01-18, 19:15
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Det var lite fel av mig att ta med jämförelser med Linköping som jag egentligen inte vet någonting om mer än hörsägen. Du har säkert rätt i det du skriver. Jag vidhåller att studentlivet borde vara bredare, djupare och mer genomarbetat i Lund. Däremot finns det nackdelar med det också. Det finns en akademisk snobbighet i Lund som ibland lyser igenom lite väl starkt. Man kan även drunkna av alla valmöjligheter.
Ibland kan det bli lite väl studentikost också, med krejsi sittningar och anrika halvironiska traditioner med lustiga stafningar. Då är det tur Smålands finns.
Citera
2013-01-19, 01:32
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Det var lite fel av mig att ta med jämförelser med Linköping som jag egentligen inte vet någonting om mer än hörsägen. Du har säkert rätt i det du skriver. Jag vidhåller att studentlivet borde vara bredare, djupare och mer genomarbetat i Lund. Däremot finns det nackdelar med det också. Det finns en akademisk snobbighet i Lund som ibland lyser igenom lite väl starkt. Man kan även drunkna av alla valmöjligheter.

Att studentlivet totalt sett åtminstone är bredare i Lund kommer jag inte säga emot, det är fler studenter och då finns det säkert en aning mer. Linköping är dock en aning större som stad, men Lund har närmare till Malmö.
Citera
2013-01-19, 02:02
Medlem
Citat:

Jag blir så otroligt less på människor som du, som förespråkar för Lund, Lund, Lund, Lund och säger att resten är skit. Du verkar för det första tro att LiU är en liten dussinhögskola ute i skogen. Det är ca. 20000 studenter i Linköping, mot Lunds 28000. Då räknar jag med de studerande i respektive städer, inte universiteten.

Lund har den fördelen att man har traditionen, man har byggt upp ett studentspektakel under hundratals år och sånt märks ju då man har ett otroligt bra studentliv. Linköping startade å andra sidan något helt nytt eftersom universitetet startade relativt sent, långt efter att nationer miste sin egentliga funktion. Man har på så sätt byggt upp många egna traditioner samtidigt som man självklart tagit många saker från Uppsala/Lund.

I festväg kan du göra det mesta i Linköping. Man har allt från en bar för ölkännare till kårdrivna nattklubbar tisdag-lördag, samt att kårhuset de flesta torsdagkvällar förvandlas till Sveriges troligtvis bästa festlokal när det vaknas kravall. Det enda Linköping inte har är egentligen aktiva nationer, de finns men är rätt små i förhållande till Lunds/Uppsalas. Istället har sektionerna och dess festerier/sexmästerier och föreningar en mycket större roll i studentlivet.

Linköping har även fördelen att vara en medelstor stad. När du känner för att gå ut på vanligt maner är det bara att bege sig till Ågatan och kliva in på någon av de studentfria pubarna eller nattklubbarna. Samtidigt som universitetet och värsta sidan av stan är en studentstad.

Allt det du nämnde i ditt tidigare inlägg finns. 720 som är alpinföreningen anordnar två alpresor per år till nya destinationer, spex och kör finns det mängder av. Känner du för att engagera dig i miljöpolitik har du den otroligt aktiva föreningen Navitas, eller om du vill skriva i någon av kårtidningarna söker du dig dit. Att du tror att LiU är en dussinhögskola bevisar bara hur lite du vet om studentlivet utanför Lund.
Senast redigerad av Finnjaevel 2013-01-19 kl. 02:08.
Citera
2013-01-24, 12:15
Medlem
Har googlat runt lite mellan både Lunds och Linköpings universitet och tittat på bilder nu. Jag är väl medveten om att Lund är flera hundra år äldre, men är inte Lunds universitet brutalt mycket finare än Linköpings universitet (enbart sett till utseendet)? Har själv aldrig sett något av dem irl utan utgår bara från bilder jag sett.
Citera
2013-01-24, 12:53
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilssown
Har googlat runt lite mellan både Lunds och Linköpings universitet och tittat på bilder nu. Jag är väl medveten om att Lund är flera hundra år äldre, men är inte Lunds universitet brutalt mycket finare än Linköpings universitet (enbart sett till utseendet)? Har själv aldrig sett något av dem irl utan utgår bara från bilder jag sett.
Universitetshuset, AF-borgen och byggnaderna däromkring i Lundagård är ju förstås fina, men de flesta institutioner håller ju till i betydligt mer nybyggda områden.

Så här ser annars alla byggnader på t.ex. LTH ut:
http://lundagard.se/wp-content/uploads/2010/12/v_huset_lth_byggnadwebb.jpg

Ekonomicentrum ser också ganska alldagligt ut (och har dessutom det brutalt fula Sparta intill):
http://4.bp.blogspot.com/_u2A55Fk97jY/Sww7tNdtYLI/AAAAAAAAAA8/2Jhu2c7b-ms/s1600/DSC01128.JPG
Citera
2013-01-24, 19:33
Medlem
Meraldas avatar
Citat:

A- och B-huset i som var de första som byggdes på campus Valla i Linköping har väldigt mycket instutitionskänsla över sig. Då de är byggda mitt under kalla kriget går ryktet att de byggdes så att SAAB snabbt som fan skulle kunna ta över lokalerna och tillverka flygplan där.

Kårhuset på Valla har sin charm, C-huset är rätt trist. Går man längre ner (efter B-huset) blir husen lite trevligare i alla fall.

Men som sagt, förutom de äldsta husen i Lund ser det ju inte superflashigt ut där heller.
Citera
2014-03-13, 12:11
Medlem
Citat:
Jag är väldigt kluven när det kommer till val av högskola till HT13. Jag är egentligen mer sugen på Lund, men har en kompis som ska läsa samma utbildning, Industriell Ekonomi, i Linköping vilket gör att det vore kul att plugga där också. Utbildningen i sig undrar jag inte över, utan bara hur studentliven är? Att Lund har ett av Sveriges bästa studentliv tvivlar jag inte en sekund på, utan jag är mer fundersam över Linköping. Hur är egentligen studentlivet? Blir det sämre på grund av att man inte har nationer som i de mest klassiska studentorterna, Lund och Uppsala? Söker gärna respons från folk som studerar/studerat i Linköping men det bästa vore med folk som har erfarenhet av både och. Tack på förhand!
Har för mig att du valde I på LiTH till slut? Hur ser det ut idag, kan du ge lite perspektiv? Nöjd med utbildningen, studentlivet?

Citat:
Vad menas? Typ "vi är äldst och bäst, vik hädan undermänniska"?
Citera
2014-03-14, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jollenstollen
Har för mig att du valde I på LiTH till slut? Hur ser det ut idag, kan du ge lite perspektiv? Nöjd med utbildningen, studentlivet?
Stämmer bra!

Jag är oerhört nöjd med både utbildningen och studentlivet. Utbildningen verkar verkligen hålla hög klass och det är kul att studera med motiverade kamrater. Vad gäller studentlivet finns det inte mycket att klaga på. Det är en väldigt bra sammanhållning med närhet till allt och alla, och vill man kan man supa till det var dag. Flera helger per månad är det stora festevenemang som pågår i 2-3 dagar så det råder verkligen ingen brist på sådant. Vad ska du studera?
Citera
2014-03-14, 10:52
Medlem
Citat:
Stämmer bra!

Jag är oerhört nöjd med både utbildningen och studentlivet. Utbildningen verkar verkligen hålla hög klass och det är kul att studera med motiverade kamrater. Vad gäller studentlivet finns det inte mycket att klaga på. Det är en väldigt bra sammanhållning med närhet till allt och alla, och vill man kan man supa till det var dag. Flera helger per månad är det stora festevenemang som pågår i 2-3 dagar så det råder verkligen ingen brist på sådant. Vad ska du studera?
Vad fick dig att till slut välja LiTH över LTH? Hur är dina kursare, förutom att vara motiverade/ambitiösa? Var bor du förresten, har du några rekommendationer på bra områden att bo i? Och hur ser näringslivskontakten/framtida arbetsmarknad ut? Vad funderar du på att göra sen? Tänker man öht på inriktning och utlandsstudier så här tidigt i utbildningen?

Själv velar jag mellan Lund/Linköping och I/D men på sistone har jag lutat mer åt Linköping och I. Se tråd nedan
Citera
2014-03-14, 10:58
Medlem
Poita_s avatar
Jag har hört att Ryd som de flesta studenter bor i i Linköping ska vara lite av ett "ghetto" med mycket invandrare och ganska sunkigt.

Ryd var ju dessutom på nyheterna här om dagen, skottlossning och knivskärning.: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ostnytt/brandbomb-mot-lagenhet

Vad säger ni som pluggar i Linköping och bor i Ryd, eller har koll på hur det är?
Citera
2014-03-14, 23:36
Medlem
viwil001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poita_
Jag har hört att Ryd som de flesta studenter bor i i Linköping ska vara lite av ett "ghetto" med mycket invandrare och ganska sunkigt.

Ryd var ju dessutom på nyheterna här om dagen, skottlossning och knivskärning.: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ostnytt/brandbomb-mot-lagenhet

Vad säger ni som pluggar i Linköping och bor i Ryd, eller har koll på hur det är?
Ryd är jättelungt, det finns inget att oroa sig för.
Citera
2014-03-15, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poita_

Ja Ryd kanske inte är stället du vill bo på i hela ditt liv men stadsdelen är väldigt uppdelad i sig och trevlig, det värsta du kan råka ut för är att de tolvåriga rydskidsen ropar något vulgärt och springer åt motsatt håll. Problemen finns främst i västra ryd då något gäng har ett hangaround där. Norra Ryd (Studentryd) är i princip enbart studentkorridorer, i östra och södra ryd (även kallat människoryd) bor en blandning av studenter och barnfamiljer.

Jag har tidigare bott både i korridorer och i människoryd (även om jag nu har flyttat närmare stan) - och varken jag eller mina kompisar har någonsin varit med om några problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in