2014-03-12, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime
Där jag bor så har det inte vart en minus grad på säkert snart 2 veckor. Och nu till helgen och veckan som kommer så ska det bli ännu varmare.

Är det inte dags att snart sätta ut plantorna? Tänker på semi/early. Att sätta ut autos redan nu, när det knappt finns någon sol, skulle väl inte vara särskilt smart.

Semi/Early?!?!?

Förklara närmare...Har inte hört talas om Semi/Early förut...
Citera
2014-03-12, 21:02
Medlem
VesslanSwecans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brco1010
så du kör 800l på 50 plantor ??
o gör du en enda stor grop med plantor eller gör du olika små hål för varje planta, tänkte oxå köra på runt 50-60st big devils den strainen såg riktigt bra ut

Yes, jag kör 800L på ca 50 autoblommande. Det blir en enda stor grop. I botten lägger jag plast, typ från sopsäck så att rötterna endast kommer i kontakt med den nya jorden. Självfallet gör man hål i plasten för dräneringen.
Citera
2014-03-12, 21:15
Medlem
VesslanSwecans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allvarligt2837
Hur djupt gräver du gropen och hur nära varandra sätter du plantorna? byter du jorden alltså? hur ofta?

Ca 3 dm djupt. Behöver inte djupare än så om man har en grop som är stor i omkretsen. Skulle tippa på 30-40 cm mellan varje planta. Ja, jorden byter jag efter varje avslutad skörd. En gång per år alltså. 800L U-jord räcker definitivt en hel säsong.
Citera
2014-03-12, 22:00
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VesslanSwecan
Ca 3 dm djupt. Behöver inte djupare än så om man har en grop som är stor i omkretsen. Skulle tippa på 30-40 cm mellan varje planta. Ja, jorden byter jag efter varje avslutad skörd. En gång per år alltså. 800L U-jord räcker definitivt en hel säsong.

Varför byter du jord istället för att bara ösa på med gödsel, benmjöl, blodmjöl och kalk. Det mesta av jorden är ändå bara torv.
Citera
2014-03-12, 22:05
Medlem
Citat:
U-jord? (är noob) ska odla utomhus, om jag kör på en 10L hink/planta, bör jag byta 1 gång då? alltså om jag sätter plantan, sen efter typ 3-4 veckor byter jag ut jorden? funkar det? är rädd att man ska ta för lite/för mycket näring och vet inte vilken näring man ska ta heller så att bara byta jord lät väldigt lätt och skönt, och är väll omöjligt att faila liksom men kanske inte alls går att byta jord när den har rötter och så? om det går hur gör jag då? ska jag skaka bort all jord och sedan plantera om? trodde du gjorde det men om du byter efter varje skörd är det lite annorlunda!
Senast redigerad av Allvarligt2837 2014-03-12 kl. 22:15. Anledning: skrev fel
Citera
2014-03-12, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinsinatro
Att de behöver förveggas inomhus har absolut inte behövts i mitt fall, satt fröna rakt i jorden i en hink utomhus och dom dundrade upp med en väldigt fart. Allihopa.

Vill man börja tidigare så kan det vara bra att plantera inomhus, då dom i tidigt stadie inte tål kyla lika bra.

När sätter du dina frön, och när är dem klara? Hur påverkas/förskjuts tidsperioden?
Citera
2014-03-13, 00:22
Medlem
brco1010s avatar
Citat:

köper du jorden billigt ?? och vart isåfall ?
Citera
2014-03-13, 08:38
Medlem
l150s avatar
Förveggar ni under lampor eller utan?
Citera
2014-03-13, 10:51
Medlem
purpleForests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allvarligt2837
U-jord? (är noob) ska odla utomhus, om jag kör på en 10L hink/planta, bör jag byta 1 gång då? alltså om jag sätter plantan, sen efter typ 3-4 veckor byter jag ut jorden? funkar det? är rädd att man ska ta för lite/för mycket näring och vet inte vilken näring man ska ta heller så att bara byta jord lät väldigt lätt och skönt, och är väll omöjligt att faila liksom men kanske inte alls går att byta jord när den har rötter och så? om det går hur gör jag då? ska jag skaka bort all jord och sedan plantera om? trodde du gjorde det men om du byter efter varje skörd är det lite annorlunda!

U-jord = urnjord, dvs jord för urnor, balkonglådor etc. Jorden är lite extra näringsrik eftersom utrymmet för rötter är begränsat i urnor.

Försök härma förhållandena där du ska plantera dina tjejer. Är din tilltänkta plats blöt, sandig, sur, basisk, lerig...? En planta kan stressas mycket om du t.ex. vattnar med surt vatten hemma och sen planterar ut den i basisk miljö.

Tänk på att cannabis är ogräs, de växer som sjutton även under förhållanden som inte är optimala. Har odlat utomhus två somrar och min erfarenhet är att det allra viktigaste är att de står i ett ljust läge. Försök hitta en glänta och plantera på den nordliga sidan, plantera inte inne i skogen (vis av erfarenhet).
Citera
2014-03-13, 11:04
Medlem
VesslanSwecans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brco1010
köper du jorden billigt ?? och vart isåfall ?
Nej den är rätt så dyr. Vi pratar Hasselfors U-jord. Kostar 89:- säcken. 50L i en säck.

16 säckar = 800L = 1424:-. Den finns och köpa på dom flesta större blomsterbutiker runt om i Sverige.
Citera
2014-03-13, 11:14
Medlem
VesslanSwecans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l150
Förveggar ni under lampor eller utan?

Yes, använder gamla goda 250w LE lampan tills dom har utvecklat det första bladparet(borträknat hjärtbladen) och ca 3-4cm hög.
Citera
2014-03-13, 11:18
Medlem
VesslanSwecans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Varför byter du jord istället för att bara ösa på med gödsel, benmjöl, blodmjöl och kalk. Det mesta av jorden är ändå bara torv.

Känns inte bra att återanvända en jord som har legat ute ett helt år och förpestat sig med alla möjliga insekter och dylikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in