2014-03-13, 08:31
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jo, diskussionen gällde varför han köpte tio liter. Hade han 10-litersdunk? Jag har aldrig haft någon, trots gamla bilar. DB kan ha talat sanning, att bilen tankades.

Att en åtalad har trovärdiga förklaringar är mycket vanligt, ibland för att de är oskyldiga och ibland trots att de är skyldiga. Enda undantaget är när folk erkänner.

Vad jag menar är att enskilda alternativa förklaringar ofta kan ha hög trovärdighet, men det intressanta är samvägningen av alternativa förklaringar. Sammanvägningen som sådan får inte tas som bevis för att en tilltalad ljuger på alla detaljer även om han är skyldig. På samma sätt kan en oskyldig av andra skäl eller taktiska skäl ha ljugit.
Senast redigerad av ReimerDenYngre 2014-03-13 kl. 08:49.
Citera
2014-03-13, 08:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soisju
Diskussionen gällde varför FH skulle tanka DBs bil. om det nu var ca 7 l kvar å vet man inte hur mätaren funkar så har man dunk med sig.
så mycke koll fattar man ju DB har om bilar. men tydligen inte du?
hade det vart AJ som tankat bilen som tack för han kom å hämta vore det en helt annan sak.
men så va icke fallet.
Enligt FH fanns det inget ställe att tanka kontant, och han var den ende med kort. Mätaren var opålitlig.

Det är möjligt att DB hade en dunk med sig, men det finns inget som talar för det, eller att den var större än fem liter. Om han hade dunk, och den var full, tankades bilen.
Citera
2014-03-13, 08:39
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mum
Den första fetingen - det tycker inte jag heller, men det kanske de gör?

Den andra fetingen - tror inte ens att de är vänner med varandra längre, ens på facebook. Eller åtminstone är varken DB eller FH vän med Morot.

FH är ännu vän med moroten på facebook. Man kan inte se DB´s vänner (inte jag iaf) så det är ju inte otänkbart att dom är vänner dom med på facebook.
Citera
2014-03-13, 09:01
Bannlyst
Citat:
Domstolen motiverar inte varför den tror bensinköpet var avsett för att bränna upp bilen. Den visar inte på något samförstånd DB/FH.

Om bränslet är köpt i syfte att bränna bilen så är samförståndet uppenbart eftersom både uppger att man tankade bilen för att DB sagt att bensinmätaren börjat lysa just, eller om det var för att han redan när han åkte visste att det var tomt? Svårt för DB att hålla reda på lögnerena iaf.

Rätten anser att DB & därmed FH ljuger om BLA. bensinen. De skall dömas i samförstånd, båda visste vad di gjorde.

Finns det tvivel? Nej - inte sammanvägt.
Master, samtal, telefonavstängning, soppatorsk, skospår, fel vägar in i området, vittnen, ändrade berättelser, bränd bil.
Visst - någon del kan ifrågasättas...men inte helheten...inte en chans.
Citera
2014-03-13, 11:50
Medlem
Texaco-Darrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Ja jag tror inte heller att hon kom ut efter 06, men jag blev lite nyfiken på hur länge en död människa blöder från skador efter döden.

Nu säger Q att Ida blödde på obduktionsbordet, det har jag ingen anledning att invända emot men då en kropp innehåller ca fem liter blod så låter det märkligt att hon skulle blöda från samma ställen som då hon brutalt dödades, på obduktionsbordet. Då borde det vara galet med blod på fp? Eller tänker jag galet nu?

Tror nog hon vätskade mer än blödde på obduktionsbordet. Har själv inte läst just den delen av rapporten.
Citera
2014-03-13, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Texaco-Darrel
Tror nog hon vätskade mer än blödde på obduktionsbordet. Har själv inte läst just den delen av rapporten.
En död kropp blöder inte. Man kan skära ut en pacemaker utan att det blöder.
Citera
2014-03-13, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercurium
En död kropp blöder inte. Man kan skära ut en pacemaker utan att det blöder.

Den här har legat länge och då bildas andra vätskor.
Citera
2014-03-13, 16:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ja jag tror inte heller att hon kom ut efter 06, men jag blev lite nyfiken på hur länge en död människa blöder från skador efter döden.

Nu säger Q att Ida blödde på obduktionsbordet, det har jag ingen anledning att invända emot men då en kropp innehåller ca fem liter blod så låter det märkligt att hon skulle blöda från samma ställen som då hon brutalt dödades, på obduktionsbordet. Då borde det vara galet med blod på fp? Eller tänker jag galet nu?
Jag förväxlade Ida med styckmordoffret i Boden. Hon blödde från vänstra lungsäcken på obduktionsbordet några veckor efter sin död, så döda människor kan blöda.
Citera
2014-03-13, 20:44
Bannlyst
Citat:
DB kan ju även ljuga, för jag har ju haft en 10-liters dunk till min fula Citroen Jumper på den gamla goda tiden.
Pendlar och då blir det otakt på tankandet så jag har en rätt ny tiolitersdunk, så jag kommer till min ordinarie mack som ligger i ena ändan på min rutt så att säga. Så helt ovanligt är det inte med stora dunkar.
Citera
2014-03-13, 21:30
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Jag förväxlade Ida med styckmordoffret i Boden. Hon blödde från vänstra lungsäcken på obduktionsbordet några veckor efter sin död, så döda människor kan blöda.

Uff! Det obduktionsprotokollet skulle jag inte klara av att läsa alls. Men okey, då vet jag det iaf.
Nu skriver ju andra här att döda människor inte blöder alls. Försökte googla men det jag fann gällde mest balsamering? Kanske någon annan som hittat någon tillförlitlig info?
Citera
2014-03-13, 22:02
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Uff! Det obduktionsprotokollet skulle jag inte klara av att läsa alls. Men okey, då vet jag det iaf.
Nu skriver ju andra här att döda människor inte blöder alls. Försökte googla men det jag fann gällde mest balsamering? Kanske någon annan som hittat någon tillförlitlig info?

Jag tror inte en sådan sökning egentligen ger något svar. Allt hänger på vad man menar med att blöda. En köttbit, t.ex. fransyska släpper ju till exempel blod trots att den har hängt. Man kan säga att den blöder, men andra skulle hävda att det inte är blod som kommer ut utan köttsaft. Alltså är det nog mest en definitionsfråga om vad man menar med att blöda. När jag skriver att det blött igenom det Id* var inslagen i så tänker jag mer på att blodet hon låg i har letat sig igenom tyget. Kanske har ytterligare något kommit ur kroppen på grund av hanteringen, men det betyder i sammanhanget ingenting. Blodet i entren är hennes oavsett om man säger att hon "blött" eller inte.
Citera
2014-03-14, 08:40
Bannlyst
Citat:
Enligt FH fanns det inget ställe att tanka kontant, och han var den ende med kort. Mätaren var opålitlig.

Det är möjligt att DB hade en dunk med sig, men det finns inget som talar för det, eller att den var större än fem liter. Om han hade dunk, och den var full, tankades bilen.

Men om rätten anser att det är ställt utom rimligt tvivel att det var DBs skoavtryck i lägenheten.

Och om rätten anser att den gemensamma radiotystnaden är ett tecken på att man agerar i samförstånd.

Då faller bensinhistorien för DB som lämnar felaktiga(dubbla) uppgifter om när bensin nivån var låg.

Då var DB var medveten om brottet och det skedde i samförstånd. Så även fordonsbranden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in