2014-03-12, 23:10
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
David KaminskiMorrow @FlightDKM

Last known position of #MH370 at (1). Unknown objects photographed by
satellites are located at (2):

https://twitter.com/FlightDKM/status/443867982679130112
Citera
2014-03-12, 23:11
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag håller med dig. För det första så borde Kineserna ha talat om detta tidigare och nu borde det redan ha varit fartyg eller flygplan på plats som hade kunnat verifiera att detta verkligen var delar från ett flygplan. För det andra så borde väl rimligen inte stora delar av ett flygplan flyta. Ett plan är ju trots allt till största delen gjort i metall och aluminium sjunker i vatten.
Det hade varit mer intressant om det hade varit en massa mindre föremål som bagage, stolar, flytvästar och liknande.

Hur stor var stabilisatorn på AF 447 som man hittade flytande?
Nej, kanske inte så stor som de påstådda måtten på de här "delarna" men ingen liten del iaf. Och vem vet, utom Kineseiska myndigheter, den egentliga skalan i bilderna?
Citera
2014-03-12, 23:12
Medlem
pappasvens avatar
Om jag inte räknar alldeles fel så kan man se ett plan på 10.000meters höjd cirka 30-40mil bort....
Citera
2014-03-12, 23:14
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappasven
Om jag inte räknar alldeles fel så kan man se ett plan på 10.000meters höjd cirka 30-40mil bort....

Jag är för trött för att ens ifrågasätta dina beräkningar men jag kan garantera att jag aldrig sett ett flygplan över Helsingfors från segelbåten. Det kanske är fysiskt möjligt under rätta betingelser och med bättre ögon än mina
Citera
2014-03-12, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag håller med dig. För det första så borde Kineserna ha talat om detta tidigare och nu borde det redan ha varit fartyg eller flygplan på plats som hade kunnat verifiera att detta verkligen var delar från ett flygplan. För det andra så borde väl rimligen inte stora delar av ett flygplan flyta. Ett plan är ju trots allt till största delen gjort i metall och aluminium sjunker i vatten.
Det hade varit mer intressant om det hade varit en massa mindre föremål som bagage, stolar, flytvästar och liknande.

Dessa tre "objekt" ser inkonsekvent ut i ljusstyrka vilket tyder på att de kan finnas flera separata objekt klustrade i ett område, men från korniga satellitbilder kan visas som ett enda objekt.

Kom ihåg, flytande föremål tenderar att klamra sig fast vid varandra och kommer att flyta samman i ett "samhälle".
Citera
2014-03-12, 23:19
Medlem
Arngrips avatar
Det här tyckte jag var bra:

Citat:
The Chinese are not stupid and have a vested interest in finding the aircraft. It would suit their political purposes to release satellite imagery if they thought there was a high probability that it was the downed aircraft, not only to show the Malaysians that they arent doing a good job of SAR but to reassure their own citizens that they are on top of things.

As for the Chinese being reticent to release images showing their satellite capability - anyone who doubts that if the Chinese can soft land something on the moon, and start off a space station and dont have high res imaging on a satellite are not being realistic.

http://www.pprune.org/8370365-post2559.html
Citera
2014-03-12, 23:20
Medlem
Ni som tycker det är för stora delar för att tillhöra det försvunna planet. Vad tror ni att det istället är för något?
Citera
2014-03-12, 23:20
Medlem
BleAivanos avatar
USA förstärker sin sökorganisation med ett P-8 Poseidon.

Citat:
Sylvain Faust ‏@sylvainfaust 58m
@FG_STrim @AirlineFlyer @airchive P-8 Poseidon is being added to the
P3 for the search on the US side #mh370

https://twitter.com/sylvainfaust/status/443858924635451393

Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Ni som tycker det är för stora delar för att tillhöra det försvunna planet. Vad tror ni att det istället är för något?

Det skulle kanske kunna vara några containrar som ett fartyg har tappat.

Tappade containrar brukar ligga och flyta vid ytan.
Senast redigerad av BleAivano 2014-03-12 kl. 23:23.
Citera
2014-03-12, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen

Det är mest logiskt det är planet , men det var då jäkla stora bitar.
Citera
2014-03-12, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
USA förstärker sin sökorganisation med ett P-8 Poseidon.

https://twitter.com/sylvainfaust/status/443858924635451393

Det skulle kanske kunna vara några containrar som ett fartyg har tappat.

Tappade containrar brukar ligga och flyta vid ytan.

Kan det inte va fraktfartyg då? är dom för stora?
Citera
2014-03-12, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag är för trött för att ens ifrågasätta dina beräkningar men jag kan garantera att jag aldrig sett ett flygplan över Helsingfors från segelbåten. Det kanske är fysiskt möjligt under rätta betingelser och med bättre ögon än mina

Ett brinnande plan nattetid hade du kanske sett.. Håller med om att det knappast låter troligt om det stora avståndet stämmer, men kanske inte omöjligt.
Citera
2014-03-12, 23:34
Medlem
madtops avatar
Om vi nu leker med tanken att de kinesiska bilderna visar delar av planet så uppkommer nästa fråga:
Hur hamnade de där?

Fyndplatsen är cirka 130NM öster om senast kända position. Och fyndplatsen ligger inte utefter den tänkta rutten. Varför skulle de ha valt att helt plötsligt lägga om kursen och flyga österut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in