2014-03-12, 12:28
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Tidningsdöden är påtaglig i Örebro idag, när lokaltidningen bokstavligen plockar ner skylten.

http://na.se/nyheter/orebro/1.2414809-har-plockas-skylten-ner-fran-na-borgen
Citera
2014-03-12, 12:35
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Som om DT skulle vilja ta magasinera hans skit. Hade jag varit chef på DT hade jag försökt förmå honom att gå i pension eller alternativt bett honom jobba hemifrån om den nya lokalen inte funkar för hans balansnervsskada.
Det är jag övertygad om att de har försökt, men det har stupat på hans girighet.
Citat:
Han fyller 64 i sommar men har slagit bort tankarna på att gå i pension i förtid.
– Det slår för hårt ekonomiskt, så jag överväger i stället att jobba kvar till 66 eller 67.
Han vill ha 2-3 år med garantilön upp till nuvarande lön; helst utan arbetsplikt.
Citat:
– Jag har en skada på balansnerven. När tryckpressen kör vibrerar rummet och jag blir sjösjuk, säger han.
Han vägrar flytta och spelar glatt läkarintygskortet.
Citat:
Han varken vill eller kan jobba hemifrån.
Citat:
Några kartonger finns hemma också. Fast frugan blir vansinnig, så de ska ut.
Går inte att jobba hemma heller.

Hans upplägg hade nog kunnat fungera om arkivet verkligen var värt någonting mer än ett par timmars bränsle för närmsta värmeverk.

Mitt tips är att de skaffar en lokal långt bort, gärna i annan kommun. Erbjuder honom tjänst där så att han kan ruva på sitt imaginära guldägg. Tillsätter en platschef och förklarar hans kontor som eget driftställe för att några månader senare fatta beslut om nedläggning av kontoret, varpå arbetsbrist uppstår.
Citera
2014-03-12, 12:43
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
SvD läggs ned efter valet i höst då moderaterna i ägarstiftelsen får annat att tänka på...
Eller tvärtom....efter valet i höst kommer det att finnas behov av en moderat megafon som kan sluka nyblivna arbetslösa moderater vars enda livserfarenhet är att uttrycka åsikter. Förutsatt att (m) har pengar då.
Citera
2014-03-12, 13:53
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Eller tvärtom....efter valet i höst kommer det att finnas behov av en moderat megafon som kan sluka nyblivna arbetslösa moderater vars enda livserfarenhet är att uttrycka åsikter. Förutsatt att (m) har pengar då.
Moderaterna har definitivt inga pengar att stoppa in i ett sådant projekt. Tidigare var det Wallenbergarna som inte orkade pytsa in mer pengar utan sålde till Schibsted, som faktiskt lyckats krama ur några miljoner ur tidningen genom åren.

Nu går det inte längre i och med att tidningsbranchen håller på att dö. Svenska Dagbladets sparpaket under 2013 har gjort tidningen mer eller mindre oläsbar. Om Moderaterna skulle ta över i det här läget så kommer hela partiet att gå i konkurs.
Citera
2014-03-12, 16:34
Medlem
02-02-2012s avatar
Det som slår mig i vad som spelar ut sig är den totala avsaknaden av sjukdomsinsikt hos ljugmedias hatjournalister. Trots att det är fullt synligt för alla andra vad som sker lever hatjournalisterna kvar i någon konstig världs- och självbild som verkar basera sig mer på önskningar om hur det borde vara än hur det är. De verkar tro att någon bryr sig det minsta om vad de skriver och att det rör någon i ryggen när de blir av med försörjningen, knappast någon bryr sig om deras lögner och många känner nog skadeglädje när de blir av med jobbet. Som det är nu pågår det inte något samtal om vad dessa hjon skal hitta på när de ges foten utan istället verkar de tro at någon skall komma och rädda dem bara för att vara snälla!

Allt man ser från ljugmedia i deras försök att rädda sig själva verkar mer handla om att ljuga för sig själva (och ljuka är de bra på!) för det kan inte finnas någon som tror på deras trams om att de "sätter agendan", har en "räckvidd" som når halva folket eller att det kommer vända i framtiden. Ljugmedia är att likna vid en fisk som är uppdragen på land och håller på att kvävas, de vet att festen är över men vill inte konfrontera denna verklighet och bedrar sig själva istället.

Ni som tror att ljugmedia med lätthet kan ställa om till webben skall nog fundera lite på hur lögnfabrikerna har tänkt möta nymedia som redan idag har denna affärsmodell, Huffington-post startade som en blog och gjorde sig aldrig beroende av papper. För någon som idag överlever tack vare pappersupplagan är det nog hopplöst. Som jag ser det är lagstiftning det enda som kan rädda ljugmedia och hatjournalisterna, hur väl en sådan lagstftning tas emot kan man fundera på. Grundlagen bryr sig ingen om men EU har lite att säga om liknande tilltag.
Citera
2014-03-12, 16:43
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sverker11
Hur vanligt är det att Twitter är en originalkälla för trådar på Flashback jämfört med att etablerade media är originalkällan?

Av de nyhetstrådar som jag läst på Flashback så är det bara i undantagsfall som det varit något annat än etablerade media eller någon högerblogg som varit huvudkälla för nyheten. Nu kan det naturligtvis vara så att jag missat massvis med trådar där Twitter är den huvudsakliga källan och att de trådarna är i majoritet fast jag inte har sett dem och det är därför jag ställer frågan.

Det är mycket möjligt att man startar trådar idag baserat på nyhetsartiklar, men det beror sannolikt på att vi fortfarande lever kvar med gamla vanor och gamla nyhetsförmedlare. Försvinner de så kommer vi använda nya källor och nya nyhetsförmedlare, konstigare än så är det inte.

Du verkar helt enkelt vara oförmögen att se en annan värld än den vi har idag. Och du utgår därför automatiskt ifrån att tidningarna lämnar efter sig någon slags öken eller tomrum om de försvinner - som aldrig kan fyllas.
Citera
2014-03-12, 16:48
Medlem
Nattlandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Tidningsdöden är påtaglig i Örebro idag, när lokaltidningen bokstavligen plockar ner skylten.

http://na.se/nyheter/orebro/1.2414809-har-plockas-skylten-ner-fran-na-borgen

En av kommentarerna under artikeln är närmast briljant i sin sarkasm.
Citera
2014-03-12, 16:49
Medlem
Vossevangens avatar
[quote=02-02-2012|47901219]Det som slår mig i vad som spelar ut sig är den totala avsaknaden av sjukdomsinsikt hos ljugmedias hatjournalister. Trots att det är fullt synligt för alla andra vad som sker lever hatjournalisterna kvar i någon konstig världs- och självbild som verkar basera sig mer på önskningar om hur det borde vara än hur det är.
(...)
Allt man ser från ljugmedia i deras försök att rädda sig själva verkar mer handla om att ljuga för sig själva (och ljuka är de bra på!) för det kan inte finnas någon som tror på deras trams om att de "sätter agendan", har en "räckvidd" som når halva folket eller att det kommer vända i framtiden.

Min kommentar fra Norge er at hovedpoenget i det siterte er en god oppsummering av tilstanden i "ledende mediakretser" også i Norge. Selvinnsikten om at tiden renner ut er fraværende. Kombinert med det evig tilbakevendende mantraet om at man er vokterne av makthaverne og at et demokratisk samfunn ikke kan greie seg uten dem. Journalistene i de gamle mediahusene har oftest et oppblåst ego og begrenset bakkekontakt. De nærmest trøster seg med at de er helt nødvendige for "vårt moderne demokrati". Det går altså til helvete uten dem.

Læringskurven kan bli bratt for en del.
Citera
2014-03-12, 16:51
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Det är mycket möjligt att man startar trådar idag baserat på nyhetsartiklar, men det beror sannolikt på att vi fortfarande lever kvar med gamla vanor och gamla nyhetsförmedlare. Försvinner de så kommer vi använda nya källor och nya nyhetsförmedlare, konstigare än så är det inte.

Du verkar helt enkelt vara oförmögen att se en annan värld än den vi har idag. Och du utgår därför automatiskt ifrån att tidningarna lämnar efter sig någon slags öken eller tomrum om de försvinner - som aldrig kan fyllas.
Twitter är ingen orginal källa av den enkla anledningen att man inte får något att arbeta med i ett twitterflöde, twitter används för att sprida en massa skit länkar och inte för att sprida nyheter + en massa gråtande och snyftande om allt och inget...
Citera
2014-03-12, 16:55
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Just nu en intressant debatt på SVT 2"Hur ska journalister granska politiker",från mediedagarna i Göteborg.

Janne Josefsson,Lena Mellin Lotta Gröning och EU parlamentariker Isabelle Lövin.

Janne Josefsson går hårt åt journalister och politiker,att de andas samma luft,går på samma tillställningar och tycker det är otroligt att journalister som ska granska politiker överhuvudtaget kan rösta på något politiskt parti.(Stå på någon sida)

Han tar också upp skevheten inom svt/sr att 75% röstar på MP/rött .

Janne Josefsson är nästan den enda journalist som har lite ryggrad kvar. Han är väl sosse själv, men inser naturligtvis det orimliga och på längre sikt djupt skadliga i att ha en så enögd och partisk och politiserad journalistik som vi har idag.

Än mer patatiskt är det såklart att vi börjar få en elit av dessa mediamänniskor och högt uppsatta politiker som umgås tillsammans. Vad för slags granskning tror man sig kunna producera då?
Citera
2014-03-12, 16:57
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Min kommentar fra Norge er at hovedpoenget i det siterte er en god oppsummering av tilstanden i "ledende mediakretser" også i Norge. Selvinnsikten om at tiden renner ut er fraværende. Kombinert med det evig tilbakevendende mantraet om at man er vokterne av makthaverne og at et demokratisk samfunn ikke kan greie seg uten dem. Journalistene i de gamle mediahusene har oftest et oppblåst ego og begrenset bakkekontakt. De nærmest trøster seg med at de er helt nødvendige for "vårt moderne demokrati". Det går altså til helvete uten dem.

Læringskurven kan bli bratt for en del.
Nja, hatjournalister kan nog ses som döda idag, det finns ett par som inte fattat läget och tror att de lever för att de klarar av att lyfta en lön. Utanför redaktionen vet dock alla att de är slut och snart kommer att begravas. Att de skall lära sig något kommer det inte bli tal om, de kommer att sparkas långt före de ges möjligheten att ta till sig något nytt.

Folk tror att journalister har någon talang, kunskap eller färdighet andra saknar men de är i grunden en figur som vet när de skall gå på knä och när de skall skälla. Att vara en väldresserad hund är knappast något som efterfrågas i samhället, folk på bidrag fyller redan den funktionen; snart kommer dock många hatjournalister att gå på bidrag så kanske de kommer finna sig tillrätta med sitt "nya liv" lättare än andra?
Citera
2014-03-12, 17:13
Medlem
Orm Ondes avatar
Många här gör reflektionen att tidningsdöden skulle medföra att även en "pk-död" börjar inträffa. Det tror däremot inte jag. Mätningar visar att förtroendet för kvällstidningarna är ytterst lågt,medan SVT fortfarande har hög trovärdighet. Långt fler får sin världsbild från TV än genom tidningar.

Gammalmodig som jag är sörjer jag mitt gamla Svenska Dagblad. Numera är det endast korsordet som jag skulle sakna, tidningen är så tunn numera att den lika gärna kunde gå ihop med Metro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in