• 1
  • 2
2014-03-11, 16:16
Medlem
Hasselhoffs avatar
Hör och läser idag att journalisten Nils Horner mördats kallblodigt i Afghanistan tidigare idag.
Tror de flesta av oss känner igen hans röst från radion, men som person var han ganska okänd.
Det som berättas om honom är att han var 51 år och har levt hela sitt vuxna liv i två resväskor i journalismens tjänst.

Vem var egentligen denne man?
Citera
2014-03-11, 16:20
Medlem
Ass.Parades avatar
Finns tråd redan (FB) Svenske journalisten Nils Horner dödad i Kabul 11-3/14

EDIT: Såg att det postades i skvaller, ursäkta mig
Citera
2014-03-11, 16:53
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasselhoff
Hör och läser idag att journalisten Nils Horner mördats kallblodigt i Afghanistan tidigare idag.
Tror de flesta av oss känner igen hans röst från radion, men som person var han ganska okänd.
Det som berättas om honom är att han var 51 år och har levt hela sitt vuxna liv i två resväskor i journalismens tjänst.

Vem var egentligen denne man?

Har inte så mycket att tillföra, men jag gissar att han måste ha varit krigsplacerad på SR. Kända "röster" och "ansikten" har en viktig roll om "kriget bryter ut". För då är det viktigt att svenska folket kan känna igen dem. Ska ett viktigt budskap föras ut till folket, så funkar (t.ex.) Nils Horner & Claes Elfsberg bättre än en tidigare helt okänd person som heter Olga & bryter kraftigt på ryska.. Go figure.
Citera
2014-03-11, 20:09
Medlem
Det finns inte en människa, vill man tro, som inte hört den radiorösten. Utrikeskorre och alltid mitt i alla kriser på jorden sedan många år tillbaka. En stor förlust av en mycket yrkesskicklig journalist. En av de bästa Sverige hade.
Citera
2014-03-11, 21:27
Medlem
En sak jag irriterar mig på; i alla kriser han befann sig i och oavsett vart, så skulle han absolut vara med på bild och i bakgrunden såg man hur illa det var ställt i området. Dessutom bidrog han inte till något positivt för varken befolkningen eller området, utan förmedlade endast hur läget var så att vi alla andra kunde gotta oss i allehanda nyheter. Men det är slut med detta nu
Citera
2014-03-11, 21:31
Medlem
tempeZZts avatar
Det är märkligt när sådant här händer.

Man har varit så van vid rösten under alla år, men aldrig reflekterat vidare över personen bakom. Nu när rösten tragiskt tystnar känner man direkt en saknad och en stor uppskattning för det mångåriga arbetet att förmedla världshändelser.

Har känt mig skakad och ostrukturerad under hela dagen idag och inte fått mycket uträttat. Oerhört tragiskt.
Citera
2014-03-11, 21:45
Medlem
Hasselhoffs avatar
Man är lite undrande hur familjebilden ser ut för dessa korrar.
Kan man leva ett "normalt" familjeliv med fru och barn när man reser så oerhört mycket?
Eller är man gift med sitt jobb?
Citera
2014-03-11, 21:55
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Kan man leva ett "normalt" familjeliv med fru och barn när man reser så oerhört mycket?
Vad jag förstått under dagen så sörjs Nils av mor och syster, så någon familj i benämnelsen fru och barn finns inte vad jag förstår.

I en intervju från 2007 svarar Nils på frågan om han har någon familj:
"Nej, det hade varit omöjligt att kombinera med det här jobbet. Så ibland funderar jag verkligen över hur länge jag kommer att fortsätta. Risken är förstås att det fortfarande känns roligt när mitt kontrakt går ut om två år."

Jag antar att det kändes roligt ända fram till dagens tragiska händelse.

Man kan inte nog uppskatta dessa människor som vigt sitt liv åt arbetsuppgifter liknande denna. Å andra sidan är det ett val de själva gjort för att det antagligen är det bästa de visste.
Citera
2014-03-11, 22:03
Medlem
Citat:

Och "säden" fick han spruta ut i handfatet, eller så köpte han billig sex dit han kom!? Dubbelmoralen kan vara större än vad man tror.
Nä, det kan inte vara värt priset att ha ett sådant uselt jobb..!!

EDIT;

Sexualdriften finns där oavsett, och den brukar få utlopp på ett eller annat sätt
Senast redigerad av gruvjagarn 2014-03-11 kl. 22:08.
Citera
2014-03-11, 23:34
Medlem
Oden69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gruvjagarn
En sak jag irriterar mig på; i alla kriser han befann sig i och oavsett vart, så skulle han absolut vara med på bild och i bakgrunden såg man hur illa det var ställt i området. Dessutom bidrog han inte till något positivt för varken befolkningen eller området, utan förmedlade endast hur läget var så att vi alla andra kunde gotta oss i allehanda nyheter. Men det är slut med detta nu

Jag måste nog ändå säga till dig "Gruvjagarn" att han har förmodligen vågat göra mer än vad både du och jag har gjort, han har alltid, enligt mig, försökt skildra svåra situationer, ofta i katastrofer eller i krig och varit en av väldigt få "länkar" till den "säkra världen" där vi tack och lov befinner oss i. Han har gjort en stor insats och varit en stark röst, ofta för de utsatta i fattiga länder. Jag kommer tyvärr sakna hans radiotystnad. R.I.P. Nils Horner
Citera
2014-03-12, 07:33
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gruvjagarn

Det är ju en fördel att vara med i bild när det är TV... Dock ser jag mest honom som en radioröst från otaliga "ekot"-sändningar.
Att han personligen inte springer runt och utför hjälparbeten är ju helt rätt, det ingår inte i hans uppgift men via sitt arbete har han fått många att inse hur situationen är på massvis med olika platser, gjort så att folk fått upp ögonen och känt att de vill hjälpa så indirekt har han (och alla andra "korrar") gjort oerhört mycket för de områden de arbetat i.
Det blir sannerligen en saknad röst.
Citera
2014-03-12, 09:52
Medlem
Han var ingen journalist, han är en spion från MI6
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18524878.ab
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto