2014-03-11, 22:45
Medlem
KKNDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Visst. Och skyddande av brottsling bedöms värre också än snatteri, i straffskalan. Men man begår inte mord, eller medhjälp till mord, om mordet är fullbordat när man får reda på det.

Vi vet också det.
Det vi menar är att det är värre att skydde en brottsling som begått ett mord än att skydda någon som snattat, förstår du nu vad vi menar? Det förvisso döms som grovt på skalan av skyddande av brottsling när man skyddar mördare(eller?). Men det är ändå inte det Jag lägger värde i.

Deras vänner får det att låta som att DB "bara" har skyddat en brottsling, det jag menar är att det är inte vilken brottsling som helst, utan en utav de värsta, mördare.
Citera
2014-03-11, 22:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KKND
Vi vet också det.
Det vi menar är att det är värre att skydde en brottsling som begått ett mord än att skydda någon som snattat, förstår du nu vad vi menar? Det förvisso döms som grovt på skalan av skyddande av brottsling när man skyddar mördare(eller?). Men det är ändå inte det Jag lägger värde i.

Deras vänner får det att låta som att DB "bara" har skyddat en brottsling, det jag menar är att det är inte vilken brottsling som helst, utan en utav de värsta, mördare.
DB är bara dömd för skyddande av brottsling.
Citat:
Ursprungligen postat av KKND
Nej, de är inte dömda för mord, det är inte det jag säger. Du vill få det att låta mycket mildare än vad det är; "vadå min kompis DB är bara dömd för Skyddande av brottsling" som att han har skyddat en snattare. Men han har skyddat en Mördare, röjt undan bevis för ett Mord hans kompis har begått och han ställde upp på att hjälpa sin kompis, Mördaren. Din kompis DB är inget helgon, han skyddade en Mördare och inte en snattare.

Ta fram din stålkam tillsammans med DB, så kan ni kamma kåkfrisyrer på varandra.
Ingen har påstått att det var en snattare han skyddade. Och ingen påstår att han är skyldig till mordet eller medhjälp till det.
Citera
2014-03-11, 22:55
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mum
Som sagt så är detta ett rent indiciemål. Ingen har sett eller hört någon göra någonting. Det enda vi vet att Morot var där, Ida mördades, o hans tillhörigheter, kläder etc har mystiskt försvunnit.
Som matematiker poängterade för ett par månader sedan, så är det för många tillfälligheter för att någon vid sina sinnens fulla bruk skulle kunna tro att Morot är oskyldig.

Däremot är jag inte lika övertygad om att DB o FH har haft med detta att göra. Visst låter det mycket, mycket troligt. Det känns näst intill otroligt att Andreas inte berättat vad som hänt, eller bett/beordrat om hjälp.
Men att DB o FH bortom rimligt tvivel burit lik/arrangerat ett våldtäktsscenario/lämnat ett litet barn åt sitt öde, är jag inte övertygad om.
Jag tror inte att det är omöjligt för honom att bära Ida själv.

O ja, jag tror att den främsta anledningen till DB's o FH's tystnad är "golare får inga polare", o den andra är att de vet vem han är o vad han går för, o att de helt enkelt inte vågade neka honom hjälp.

Men precis som du säger så vore det ett ypperligt tillfälle att berätta det de vet, det är ingen chokladstöld utan ett mord på en småbarnsmor vi talar om.
Jag tror att DB och FH är skyldiga till det de dömdes för i Tingsrätten. Jag tror inte Andreas fixade det själv. Även om han kunde burit ut Idas kropp själv, så var det en hel del att som återstod innan den natten var över som krävdes minst en medhjälpare till.
Citera
2014-03-11, 22:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Jag tror att DB och FH är skyldiga till det de dömdes för i Tingsrätten. Jag tror inte Andreas fixade det själv. Även om han kunde burit ut Idas kropp själv, så var det en hel del att som återstod innan den natten var över som krävdes minst en medhjälpare till.
Men, varför tror du att det fanns två medhjälpare, DB och FH, när du själv skriver att det krävdes en medhjälpare?
Citera
2014-03-11, 22:59
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Men, varför tror du att det fanns två medhjälpare, DB och FH, när du själv skriver att det krävdes en medhjälpare?
minst en - du missade förmodligen det ordet?
Citera
2014-03-12, 03:56
Medlem
[quote=Mr-Mum]Som sagt så är detta ett rent indiciemål. Ingen har sett eller hört någon göra någonting. Det enda vi vet att Morot var där, Ida mördades, o hans tillhörigheter, kläder etc har mystiskt försvunnit.
Som matematiker poängterade för ett par månader sedan, så är det för många tillfälligheter för att någon vid sina sinnens fulla bruk skulle kunna tro att Morot är oskyldig.

Däremot är jag inte lika övertygad om att DB o FH har haft med detta att göra. Visst låter det mycket, mycket troligt. Det känns näst intill otroligt att Andreas inte berättat vad som hänt, eller bett/beordrat om hjälp.
Men att DB o FH bortom rimligt tvivel burit lik/arrangerat ett våldtäktsscenario/lämnat ett litet barn åt sitt öde, är jag inte övertygad om.

O ja, jag tror att den främsta anledningen till DB's o FH's tystnad är
Citera
2014-03-12, 08:29
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mum
Som sagt så är detta ett rent indiciemål. Ingen har sett eller hört någon göra någonting. Det enda vi vet att Morot var där, Ida mördades, o hans tillhörigheter, kläder etc har mystiskt försvunnit.

O ja, jag tror att den främsta anledningen till DB's o FH's tystnad är "golare får inga polare", o den andra är att de vet vem han är o vad han går för, o att de helt enkelt inte vågade neka honom hjälp.

Men precis som du säger så vore det ett ypperligt tillfälle att berätta det de vet, det är ingen chokladstöld utan ett mord på en småbarnsmor vi talar om.

"golare får inga polare" tror jag knappast gäller då en man mördar en ung tvåbarnsmamma. Det finns liksom ingen heder i den handlingen. Jag kan tänka mig att det gäller mer rån, småkriminella saker och kanske narkotikabrott. Spekulerar nu men med tanke på hur illa detta dåd är så tror jag knappast att man behöver vara orolig för att gola ner Moroten. Moroten ska nog vara glad att sitta inlåst skulle jag tro. Han har nog inga polare trots att han kniper käft.

Låt säga att DB och FH inte hade en susning om vad som skedde just då det hände. Men ganska snabbt borde dom fatta, när Idas barn hittas ensam i en nedblodad lgh och det dagen efter Morot isåfall (om vi ska gå på den teorin) ska ha bett om hjälp av DB och FH.. Då borde dom sannerligen ha informerat polisen per omgående om det.

Tror inte dom har så många polare alls nu. Varken Moroten eller DB eller FH.
Citera
2014-03-12, 10:50
Bannlyst
Citat:

Både DB & FH är mastade till området och datatrafik pekar på att de körde till Idas bostad, vittne har sett bilen i området.

Naturligtvis är båda inblandade i skyddande av brottsling, en höll utkik, den andre hjälpte till att bära.

Den andre gick inte på svamppromenad under tiden den första hjälpte Morot.
Så funkar inte kriminella polare.
Citera
2014-03-12, 10:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Både DB & FH är mastade till området och datatrafik pekar på att de körde till Idas bostad, vittne har sett bilen i området.

Naturligtvis är båda inblandade i skyddande av brottsling, en höll utkik, den andre hjälpte till att bära.

Den andre gick inte på svamppromenad under tiden den första hjälpte Morot.
Så funkar inte kriminella polare.
På vilket sätt motsäger bevisen DB:s historia, att han och FH åkte till Idas bostad och hämtade AJ? Sedan åkte de tillbaka till DB:s bostad och DB lade sig att sova. Vad de andra gjorde se'n vet han inte.
Citera
2014-03-12, 11:07
Bannlyst
Citat:
På vilket sätt motsäger bevisen DB:s historia, att han och FH åkte till Idas bostad och hämtade AJ? Sedan åkte de tillbaka till DB:s bostad och DB lade sig att sova. Vad de andra gjorde se'n vet han inte.

Man handlar några liter bensin ihop. Några timmar senare brann DB:s bil.

Om planen var att Morot+FH skulle fortsätta utan DBs vetskap, varför köpa bensin med DB?
Senast redigerad av mypenisatrap 2014-03-12 kl. 11:15.
Citera
2014-03-12, 11:25
Medlem
KKNDs avatar
Citat:
DB är bara dömd för skyddande av brottsling.

Ingen har påstått att det var en snattare han skyddade. Och ingen påstår att han är skyldig till mordet eller medhjälp till det.

Du vägrar att förstå vad jag menar, vi droppar det här.
Citera
2014-03-12, 11:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Man handlar några liter bensin ihop. Några timmar senare brann DB:s bil.

Om planen var att Morot+FH skulle fortsätta utan DBs vetskap, varför köpa bensin med DB?
Räcker "troligt"? Jag tror jag har hört något om "rimligt tvivel".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in