2014-03-11, 02:21
Medlem
Azeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4PennPlaza
Ja det där vet ju Du som aldrig varit i U.S.A mycket bättre än jag som bott här i 15+ år........

Försökte bara hjälpa dej. End of discussion.

Bara en sista fråga; Vari ligger fixeringen ?

Coolt, hur kunde du då inte höra vad jag sade när ett flertal amerikaner kunde? Du var inte speciellt övertygande i ditt försök att motbevisa mig.

Du visste inte hur man uttalade ordet versatile, trots att du bott i USA 15+ år?
Citera
2014-03-11, 02:44
Medlem
zabongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azera
Coolt, hur kunde du då inte höra vad jag sade när ett flertal amerikaner kunde? Du var inte speciellt övertygande i ditt försök att motbevisa mig.

Du visste inte hur man uttalade ordet versatile, trots att du bott i USA 15+ år?
Herregud, vilken hybris man kan ha. Varför ens starta en tråd där du endast vill ha medhåll, när du tydligen redan fått massa ryggdunkar av engelskspråkiga? Och du tror aldrig att t.ex. Alexander Skarsgård får höra att han pratar perfekt engelska, att du är den enda som tilldelats den äran?
Citera
2014-03-11, 14:32
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Jag undrar vad ni på Flashback anser om detta. Är det möjligt för en svensk att prata t.ex 100% native amerikansk engelska? Nu menar jag verkligen 100%, allt. Intonation, hastighet i tal, total kontroll. Inte ens Alexander Skarsgård klarar detta, som ändå fått professionell språkpedagogik. Visst, han är sjukt nära, men han fattas lite, det hör jag direkt.

So... Vad tror ni? Personligen, utan att länka något för då låter man som självgodast i Sverige, så vill jag påstå att jag själv nått den grad då jag låter som en inföding till 100%, men vad tror ni? Går det verkligen? Skicka gärna tips på folk som kan, t.ex från YouTube eller något annat.

Det är ju bara titta på han andra Skarsgård, han klarar inte ens av att göra prata som en göteborgare till 100%.

Det är inte omöjligt att prata 100% som en native men det är få som kommer upp till den nivån och om man gör det så beror det snarare på att man har fallenhet för språk.
Senast redigerad av takeitchill 2014-03-11 kl. 14:38.
Citera
2014-03-11, 16:26
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Versudull. Inte versutajl.

Nej, det är inget "d"-ljud i uttalet av versatile på amerikansk (standard-)engelska. Uttalet är ˈvɜrsət(ə)l
Citera
2014-03-11, 18:44
Medlem
Azeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Nej, det är inget "d"-ljud i uttalet av versatile på amerikansk (standard-)engelska. Uttalet är ˈvɜrsət(ə)l

Det är det visst. Du tror inte att det är något "d"-ljud i uttalet av ordet som stutter, fatter eller ditto heller va? Stutter uttalas studder, man säger inte stuTTer. Vissa må säga versatile med T:et, men andra säger det med ett D, vilket du tydligt kan höra i klippet jag länkade.
Citera
2014-03-12, 02:27
Medlem
Citat:
Det är det visst. Du tror inte att det är något "d"-ljud i uttalet av ordet som stutter, fatter eller ditto heller va? Stutter uttalas studder, man säger inte stuTTer. Vissa må säga versatile med T:et, men andra säger det med ett D, vilket du tydligt kan höra i klippet jag länkade.

"Överpretentiös Fitta", sa Bill.

https://www.flashback.org/t1436168

"Ja, dryg också", sa Bull.
Citera
2014-03-12, 03:24
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:

Nej, i standardamerikanska förekommer ingen form av "d"-ljud i "versatile", men det må hända att vissa personer, ev pga dialektala eller sociolektala skillnader, uttalar det annorlunda. Tror du mig inte kan du slå upp det i en amerikansk ordbok.

Angående det andra du skrev vet jag inte vad jag skall säga. Du gör antaganden om vad jag tror utan att ha någon grund för det... Jag har inte pratat om ord som stavas med "t" generellt, utan nu har jag enbart pratat om ordet "versatile" som du själv tog upp.

Och nej, jag orkar inte lyssna på klippet.

Jag tycker för övrigt att det är lite intressant. Du skriver om hur bra du är på uttal av amerikansk engelska, men så fort någon påpekar någon detalj i ditt uttal som inte är helt "korrekt" så går du på defensiven direkt och kan inte ens tänka dig att du eventuellt kan ha fel...
Senast redigerad av bjornebarn 2014-03-12 kl. 03:26.
Citera
2014-03-12, 11:19
Medlem
De med bilingual uppväxt har lättare för ett mer korrekt uttal i andra språk.
Citera
2014-03-12, 11:35
Medlem
BettiePages avatar
Jag har umgåtts med Britter i nästan hela mitt vuxna liv och prata väldigt bra brittiska men är ganska säker på att ett eller annat fel blir det ibland. Britter blir alltid förvånade över att jag inte är Engelsk och ger alltid komplimanger när man först träffar dom.
Men saken är den att personer från Engelsktalande länder blir alltid imponerad när dom träffar folk som pratar deras språk över medel och dom brer alltid på med komplimanger så man får faktiskt ta dom här fina orden med en nypa salt.
dessutom säger alltid alla att man låter som en region som dom själva inte är ifrån (verkar gälla samma för dig).... det är också ett dåligt tecken. Då pratar man iofs felfritt samt med en accent men dock inte en helt korrekt accent....

Tydligen ska ens sinne för språk och begåvning i musik mer eller mindre va samma. Så är man bra på att höra noter och sjunga har man betydligt större chans att också kunna imitera språk och dialekter
Citera
2014-03-12, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BettiePage
dessutom säger alltid alla att man låter som en region som dom själva inte är ifrån (verkar gälla samma för dig).... det är också ett dåligt tecken. Då pratar man iofs felfritt samt med en accent men dock inte en helt korrekt accent....

Alla pratar med en accent, även de som tror de pratar rikssvenska.
Senast redigerad av Hominem 2014-03-12 kl. 15:55.
Citera
2014-03-12, 17:05
Medlem
Azeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BettiePage
Jag har umgåtts med Britter i nästan hela mitt vuxna liv och prata väldigt bra brittiska men är ganska säker på att ett eller annat fel blir det ibland. Britter blir alltid förvånade över att jag inte är Engelsk och ger alltid komplimanger när man först träffar dom.
Men saken är den att personer från Engelsktalande länder blir alltid imponerad när dom träffar folk som pratar deras språk över medel och dom brer alltid på med komplimanger så man får faktiskt ta dom här fina orden med en nypa salt.

Tydligen ska ens sinne för språk och begåvning i musik mer eller mindre va samma. Så är man bra på att höra noter och sjunga har man betydligt större chans att också kunna imitera språk och dialekter

Måhända att det är så irl, men inte på internet. På internet är folk anonyma, råa, och ärliga. Dessutom prickar amerikaner alltid in mig i ungefär samma region, då man i denna region har en "General American/Standard American English"-dialekt, den du hör i nyhetssändningar och i filmer/TV-serier. Det vore ju väldigt skumt om jag talade med någon grov Texas-dialekt eller som en äldre person från Rhode Island/Boston (non-rhotic) då jag inte är speciellt exponerad för dessa dialekter.
Citera
2014-03-13, 01:55
Medlem
Citat:
Måhända att det är så irl, men inte på internet. På internet är folk anonyma, råa, och ärliga. Dessutom prickar amerikaner alltid in mig i ungefär samma region, då man i denna region har en "General American/Standard American English"-dialekt, den du hör i nyhetssändningar och i filmer/TV-serier. Det vore ju väldigt skumt om jag talade med någon grov Texas-dialekt eller som en äldre person från Rhode Island/Boston (non-rhotic) då jag inte är speciellt exponerad för dessa dialekter.

Skulle vara intressant att höra uttalet på "CaDegory" five idiot...

Hur fasiken kan Du veta hur Am. nyhetssändningar generellt låter, när Du aldrig satt din fot här?

Kanske dax att be moderator stänga tråden nu, precis som Du gjorde med den förra, när det började bli pinsamt ..?...

https://www.flashback.org/t1436168
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in