Citat:
Ursprungligen postat av
Azera
Det är det visst. Du tror inte att det är något "d"-ljud i uttalet av ordet som stutter, fatter eller ditto heller va? Stutter uttalas studder, man säger inte stuTTer. Vissa må säga versatile med T:et, men andra säger det med ett D, vilket du tydligt kan höra i klippet jag länkade.
Nej, i standardamerikanska förekommer ingen form av "d"-ljud i "versatile", men det må hända att vissa personer, ev pga dialektala eller sociolektala skillnader, uttalar det annorlunda. Tror du mig inte kan du slå upp det i en amerikansk ordbok.
Angående det andra du skrev vet jag inte vad jag skall säga. Du gör antaganden om vad jag tror utan att ha någon grund för det... Jag har inte pratat om ord som stavas med "t" generellt, utan nu har jag enbart pratat om ordet "versatile" som du själv tog upp.
Och nej, jag orkar inte lyssna på klippet.
Jag tycker för övrigt att det är lite intressant. Du skriver om hur bra du är på uttal av amerikansk engelska, men så fort någon påpekar någon detalj i ditt uttal som inte är helt "korrekt" så går du på defensiven direkt och kan inte ens tänka dig att du eventuellt kan ha fel...