Citat:
Ursprungligen postat av
P.G
Det tog ju ett tag innan uppgifterna om Malackasundet läckte, och under denna tid har stora delar av sökflottan koncentrerats till Sydkinesiska havet.
Till er som kan: tar det lång tid att ta ut och studera militärens radardata, eller rör det sig om inkompetens alt. byråkrati?
Som jag skrivit i tråden tidigare så bör man ta ALLT som kommer från Malaysiska flygvapnets högre företrädare (distinktionsskillnad) med en stor skopa salt.
Det har varit turbulent i under flera års tid på grund av att det visat sig att det Malaysiska flygvapnet har noll koll på luftrummet (det är bara att söka runt på försvarsbloggare i ämnet för lite inledande kuriosa).
Jag har tidigare nämnt att jag tror att hela utspelet om att flygplanet hamnat 300NM väster om senaste kända position är resultatet av extremt förhastade (eller snarare forcerade) slutsatser från Malaysiska flygvapnet eftersom man greppat efter halmstrån för att producera nånting för att inte framstå i än sämre dager.
Dvs man har dragit ovetenskapliga och oprofessionella slutsatser på bristfällig data.
I TLDR version: Det man såg (om något) var inte flygplanet som saknas.
Vad gäller militär radardata så är det rutinjobb att plocka ut dylik, att översätta det till ett format som är begripligt för tex haverikommission eller räddningsledare är det som tar tid i sammanhanget. Alla "förseningar" mer än någon dag är systematiska/byråkratiska eller juridiska (försvarshemligheter/ oro för att röja kapacitet osv). I detta fallet så tror jag att en utredning kommer att visa att Malaysiska flygvapnet inte har tillgång till någon annan radar i området än de civilt driftade radarstationer som redan diskuterats (dvs de utgår från sekundärradar och eventuella ADS-B mottagare samt eventuellt rådata från civila stationer vilket förmodligen inte avslöjar så mycket mer än vad man känner till)