2014-03-11, 08:56
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Underskatta inte polisens inkompetens. I vissa situationer är den avgrundsdjup. I Marinafallet missade tekniska skotthål och en helt nedblodad madrass vid teknisk undersökning.

Inkompetenta utredare lätt coachade kan få även det mest uppenbara fallet att krascha och sedan vidtar det kollektiva förnekandet. Ingen vill erkänna sina misstag och fel.
Efter att ha läst Lasse Wierup "Infiltratören" så förstår man hur hemligtjänsterna i sin olagliga verksamhet på alla nivåer trasslat in sig i varandra.
Citera
2014-03-11, 10:00
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tv4ove
Detta var intressant - något jag missat. Under sommaren -86 hade Näss pojkar spaning på vårt hus där både Ausonius och v.Birchan hade besökt mina grannar. Med hjälp av manipulerade vittnesmål från CGÖ precis som med SC försökte man tydligen även få mig inblandad som någon slags vapenfixare med den verkstad jag då hade i bottenvåningen. Det var knappast någon tillfällighet att värden bröt sina löften till mig och att han sex år senare försökte använda sig av just Jan Sundström Rättsinformation AB som med allehanda falska påståenden skulle få mig vräkt.

I december 1989 inkom ett tips från en anställd vid en vapenfirma
angående en revolver Smith & Wesson .357. Vapnet skulle vid tiden
för mordet ha ägts av polisman A, som sedan sålt det till en Ove M.
Vapnet var troligen en ombyggd 38:a med 2 1/2 tums pipa.
Citera
2014-03-11, 10:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av heheho

Samma ovanliga piplängd som de finska flickorna beskriver på Dekorimamannens vapen, som liksom Östling talade finska.
Citera
2014-03-11, 10:26
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
På något annat ställe i utredningen påstods här att just CGÖ i ett tidigare skede hade lämnat motsvarande uppgift som då lätt kunde sättas ihop med Ausonius, v.Birchan och mig.
Citera
2014-03-11, 10:38
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Begreppsförvirringen är stor av naturliga skäl. SB eller AG var nog aldrig en organisation enligt fredstids eller myndighetsmodell. Det ligger i själva verksamhetens art. Organisationsmodellen är i celler med olika uppdrag och olika uppgifter annars skulle man snabbt kunna nysta upp dem. Dessutom fanns där flera parallella system med olika intressenter precis som det under kriget fanns olika motståndsrörelser.

Ganska säkert kan dessa här som utomlands ha blivit ganska autonoma och även utnyttjats för fredstidsuppdrag av dem som var uppdragsgivare. Uppdrag i underrättelvärldens mörkaste bakvatten.
I fredstid har de tydligen som sin främsta uppgift att agera skurkar och spioner för övnings skull tillsammans med polis och militär. Ola Tunander har gjort mycket bra påpekanden om detta i det PM jag råkat få som av någon anledning aldrig fick bli publicerat.
Citera
2014-03-11, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
Curt Nilsson visste mer än de flesta om förhållandena kring MOP. Att han senare ligger så oerhört lågt beror på att han blev illa åtgången av mörkläggningsstrategerna. Det han sagt om att Östling och Djurfeldt var suspekta fick han tona ner men värre var det när han ville
slå larm om Södermötena som han hade förstahandsinformation om. Där blev han så ansatt att han senare deklarerade det som bl a är omskrivet i GRK nämligen att han blivit missförstådd och att han
inte kände till några Södermöten.
Man kan väl anta att Jörgen Almblad var en ledande mörkläggningsstrateg. När man såg honom
på TV med flackande blick trassla in sig i krystade bortförklaringar och som det skulle komma
fram senare lögner så blev ett bestående intryck att karln var retarderad.
Men hur kunde han i så fall senare nå de toppositioner som han gjorde?
Citera
2014-03-11, 11:03
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Min fetning ovan.
Ja det finns det. Hela åsen är full av tunnlar etc. Skandiakomplexet ligger dessutom på båda sidor om Tunnelgatan och Luntmakargatan med förbindelser däremellan. Kolla med sökfunktionen efter en diskussion om detta för några år sedan. Mycket intressant. Där framkom också att en teknisk chef på Skandia, med tillgång till nycklar och elektroniska passerkort, var bror med chefen för Krigsmaterialinspektionen (och fd chef und-tjänsten) Carl Algernon.

Följ postaren Lodbroker så får du veta mer om Skandiahuset:
https://www.flashback.org/sp29976698

https://www.flashback.org/sp30924339

Vi kan utgå ifrån att ryssarna och deras hemliga tjänster hade mycket god insyn på detta område. Det hade Hjalmar Mehr säkerligen sett till då han var djupt involverad i rivningsvågen, skövlingen säger en del, som pågick i Stockholm efter andra världskriget.

En ofta förbisedd MOP-koppling till Skandia är att Nils-Erik Åhmansson hamnade där sedan han kickats som RPS-chef i Ebbe Carlsson-affärens kölvatten.
Citera
2014-03-11, 11:13
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Någon som vet var man kan få tag på "Jag och Palmemordet" av Victor Gunnarsson?
Detta var den första bok om mordet jag hittade på Myrorna och läste i februari 2005. Den gav mig ett ärligt intryck av en väl sammanhållen personlighet hos VG. Tydligen hade vi umgåtts i samma kretsar. Långt senare då jag också träffat v.Birchan fick jag veta hur väl de kände varandra från tiden före mordet t o m. Synd att VG skulle bli så grundlurad i de frimurarkretsar både Näss och CIA använde sig av och slutligen tystad enligt hemliga sällskaps rituella manér.
En detalj jag upptäckte när jag nu ögnade igenom boken var att då polisen höll på att tracka VG hösten -87 hade kommit hem till honom och frågat efter Bergling! Återigen ser man hur Näss sjuka fantasier förföljer oss fullkomligt oskyldiga.
Citera
2014-03-11, 11:16
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Man kan väl anta att Jörgen Almblad var en ledande mörkläggningsstrateg. När man såg honom
på TV med flackande blick trassla in sig i krystade bortförklaringar och som det skulle komma
fram senare lögner så blev ett bestående intryck att karln var retarderad.
Men hur kunde han i så fall senare nå de toppositioner som han gjorde?

Jörgen Almblad var den åklagare som härdast drev PKK-spåret, jobbade nära Walter Kegö och Janne Barrling , även om de gick bakom ryggen på honom med läbbige Ebbe.

När poliserna längre ner i PU-hierarkin uttalar sig är det tveklöst Solveig Riberdahl som får bäst betyg av åklagarna. Även KG Svensson var respekterad trots Hans Holmers kanpanjer för att förlöjliga KGS.
Citera
2014-03-11, 11:26
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Vi kan utgå ifrån att ryssarna och deras hemliga tjänster hade mycket god insyn på detta område. Det hade Hjalmar Mehr säkerligen sett till då han var djupt involverad i rivningsvågen, skövlingen säger en del, som pågick i Stockholm efter andra världskriget.....
GRU hade likaväl som CIA säkert fått alla uppgifter gratis från frimurarcentralen medan Fastighetsägarna och deras väktare kunde sälja till högstbjudande hos både NATO och KGB med gott samvete och fred som förevändning.
Citera
2014-03-11, 11:33
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Jörgen Almblad var den åklagare som härdast drev PKK-spåret, jobbade nära Walter Kegö och Janne Barrling , även om de gick bakom ryggen på honom med läbbige Ebbe.
När poliserna längre ner i PU-hierarkin uttalar sig är det tveklöst Solveig Riberdahl som får bäst betyg av åklagarna. Även KG Svensson var respekterad trots Hans Holmers kanpanjer för att förlöjliga KGS.
Ingen av dessa visste var de hade varandra då alla var tvungna att spela dubbelt på något sätt för att kunna ringa in Näss vilket uppenbarligen var Holmérs syfte då han låtsades följa PKK-spåret.
Citera
2014-03-11, 11:35
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:

Almblad, ja. Han gjorde väl en krokig karriär, blev chef för Rikskrim och slutade hastigt där för att bli överåklagare hos RÅ. Åkte dit för rattfylla 2003. Han dog väl för nå´t tag sedan? Såg ett foto på honom från 2007, då såg han ut som Gandalf med kritvitt långt hår och dito skägg...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in