Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-10, 22:13
Medlem
oscarlundgrens avatar
Hej!

Jag har noterat att det kan förekomma små knölar, som känns ungefär som myggbett i storlek och form (kliar inte det minsta ska kanske tilläggas), i min hårbotten. Inga mängder, jag brukar stöta på en åt gången av ren slump när jag av någon anledning för fingrarna över hjässan. Vad är detta? För ingen dagbok över de små ojämnheterna men såvitt jag kan erinra mig verkar de komma och gå, och dyka upp på lite olika ställen på huvudet.

Vad är detta? Små bulor efter att man råkat stöta i huvudet i öppna skåpsluckor i köket eller liknande kanske? Eller har någon någon bättre förklaring?

(Ber på förhand om ursäkt till idoga moderatorer om jag skulle ha missat ett befintligt ämne eller lämplig tråd, har sökt en stund på såväl det världsomspännande nätet som här på sajten innan detta skrevs.)
Citera
2014-03-10, 22:27
Medlem
madmwazels avatar
Överallt där man har hår kan man få hårsäcksinflammationer - eller finnar. Kanske är det? Dessutom ömsar man ju skinn på huvudet som överallt annars, därför kan man ibland "klia bort" hudflagor, som alltså inte är mjäll. Sådana flagor kan ju kanske kännas lite som knölar innan de lossnat helt...?
Citera
2014-03-10, 22:37
Medlem
oscarlundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madmwazel
Överallt där man har hår kan man få hårsäcksinflammationer - eller finnar. Kanske är det? Dessutom ömsar man ju skinn på huvudet som överallt annars, därför kan man ibland "klia bort" hudflagor, som alltså inte är mjäll. Sådana flagor kan ju kanske kännas lite som knölar innan de lossnat helt...?

Nej, det är uteslutet. De är inte det minsta ömma. Hudflagor tror jag heller inte - detta är jämna, runda små bulor som känns hårda på samma sätt som resten av hjässan.
Citera
2014-03-11, 02:36
Medlem
Hur känns dom? Försvinner dom efter ett tag eller fortsätter dom växa? Jag tror det kan vara svulster i talgkörtlar, minns inte vad det heter just nu.. om det är det så är det inget farligt iaf, det är ofta ärftligt och har inget med vikt/hygien osv att göra. Om de fortsätter växa och börjar störa dig så åker du in till din husläkare och tar bort dom under lokalbedövning
Citera
2014-03-11, 02:46
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Jag tror att jag har samma sak som du har. Har dock bara en av dom vad jag har märkt, sitter i hårbotten och har alltid suttit där. Iaf de senaste åren vad jag kan minnas. Har dock haft problem med sånt på andra kroppsdelar. Var kontakt med en läkare som sa att det är talgkörtlar/svulster har jag för mig. Hur som helst, helt ofarligt och ärfligt som någon annan nämnde innan. Det du kan göra att gå till en hudläkare/läkare så skär han bort den. Tar max 5 minuter, kan dock svida/sticka lite när han bedövar dom. Han tar alltså en spruta och sticker i i körteln för att bedöva den tror jag. Sen skär han upp huden och tar någon krokliknande sak och drar bort den. Låter nog lite obehagligare än vad det är.
Citera
2014-03-11, 03:37
Medlem
Sereenas avatar
Låter som fett/talgknölar.

Kulor som ligger mellan huden och skallen och ofta så glider dom undan lite om man trycker lätt på dom, dom kan vara lite ömma för beröring.
Citera
2014-03-11, 11:14
Medlem
madmwazels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oscarlundgren
Nej, det är uteslutet. De är inte det minsta ömma.
Hårsäcksinflammationer måste inte vara ömma. Som någon annan säger är det svårt att säga utifrån din information - är det samma knölar hela tiden eller kommer de och går, t.ex.?

Gå och kolla upp hos en hudläkare eller dylikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in