2014-03-10, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Vi skiter i källan och återvänder till verkligheten . Fyra personer är knivskurna och det är inte nassar. Allt talar för att det är ett bråk med vänsterradikala och det är dessa som blivit stuckna. Från mitt perspektiv sett är det en jävla uppförsbacke att hävda nödvärn för nassrna.

Lagen tar upp fyra omständigheter då rätt att bruka nödvärn föreligger:

Mot ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom.
Mot den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning.
Mot den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg.
Mot den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse.
Citera
2014-03-10, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rode-tjuren.
Nej men om man uppmanar till våld så kanske man får räkna med att själv utsättas för våld?

Hur funkar detta? Om nån skriver på facebook att fan nassar borde få stryk, så förtjänar man att bli dödad?
Citera
2014-03-10, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snauhi
Han skriver nånting på facebook=förtjänar att dö?

Som man bäddar, får man ligga?

Det har framkommit en rad snaskigheter om personen. Att han sedan ligger på sjukan nu med de skador han har var nog inte planerat av någon sida.
Citera
2014-03-10, 21:35
Medlem
Böla böla böla böla

En man blev knivskuren och kämpar för sitt liv? Det är väl vad tråden handlar om? Eller i alla fall handlar den om slagsmålet. Tjura någon annanstans om era vänner som blivit kallade "svennar" samtidigt som dom blivit slagna.
Nu var det ju bråk mellan vänster, höger- extremister. Vänster killen blev huggen och kämpar för sitt liv. Vad tycker ni att tidningarna ska skriva?

Ni kanske inte känner till att sammandrabbningar mellan högerextremister och vänsterextremister alltid har varit en stor "grej". Ni kanske vet att de flesta medborgarna i Sverige fruktar för en framtid där man inte kommer kunna gå säkert på gatorna beroende på saker som man inte har makt över (utseende, språk osv). Det gäller åt båda hållen.

Personligen är jag inte ett piss orolig idag men varje gång jag går in på den här sidan blir jag påmind om var vi är påväg. Varje tråd, artikel, åsikt ska alltid ha 70-80% innehåll om rasism, PK- skitsnack och hat.

VILKET FORUM HÄNGER FOLK SOM INTE GRÅTER OM ATT ALLT ÄR INVANDRARENS FEL?

Edit: hur mycket av våra skattepengar går till kungen, prinsen och de andra botoxfyllda primadonnorna? Tänk på de nästa gång ni ska påstå att en familj vill komma hit och starta om sina liv.
Senast redigerad av marre22 2014-03-10 kl. 21:39.
Citera
2014-03-10, 21:36
Bannlyst
Vänstern ska inte få billiga poäng bara för att vissa slår folk!

Tråden behövs för att visa vilka sympatier som folk som vill minska invandringen men vi hatar våld.
Citera
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Nej, så är det naturligtvis inte. Om vi t.ex. säger att 4 byggarbetare som var och en har en morakniv på sig i sina snickarbyxor blir angripna av 50 vrålande fotbollshuliganer som försöker misshandla dem grovt eller t.o.m. döda dem så har dessa 4 byggarbetare naturligtvis full rätt att hugga och sticka angriparna så mycket de bara kan i syfte att freda sig och undvika att bli misshandlade eller dödade av de 50 fotbollshuliganerna. Det är ju en ren självklarhet. Det är liksom det som är poängen med nödvärn, att man har rätt att försvara sig.

Samma sak gäller om en person med en pistol blir angripen av en pöbelhop som försöker slå ihjäl honom. Den angripne har då självklart rätt att skjuta så många angripare som krävs för att undvika att bli ihjälslagen.

Ordet förlopp missade du visst helt. Visst har man rätt att försvara sig men för det första vet vi inte förloppet dvs hur uppstod situationen. Det enda vi vet är resultatet och det talar precis inte för nassarna. Orkar inte utveckla det mer. Sorry.
Citera
Medlem
MadScientists avatar
Citat:
Vilka brott har han begått?

Det snackades tidigare i tråden om att det är han som sparkar på polisbilen vid 1:10 i detta klipp: http://www.youtube.com/watch?v=ZdIoUPfDlCc

Någon som med säkerhet kan säga om det är han?
Citera
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Jo, det är självklart att nödvärnsrätten hade gällt i ett exempel som det jag tar upp. Tydligare och mer klockrent nödvärn finns inte. Man har naturligtvis rätt att skjuta en person som angriper en med kniv, yxa eller motsvarande. Om det rör sig om nödvärn så kommer man att frikännas.

I en del fall så borde man också kunna frikännas om man t.ex. skjuter obeväpnade människor som angriper en. Det finns massor av människor som blir överfallna och misshandlade till döds. Att slå och sparka någon, för att inte tala om att sparka någon i huvudet och hoppa på folks huvud och dylikt, är ett livsfarligt och potentiellt dödligt angrepp. Man har enligt lagen rätt att använda dödligt våld med skjutvapen, stickvapen eller vad som helst, om det faktiskt rör sig om nödvärn. Detsamma gäller en tjej som blir överfallen av någon kulturberikare som försöker våldta henne. I ett sånt fall så har hon en självklar rätt att i nödvärn skjuta eller knivhugga våldtäktsmannen.

Rödebypappan sköt ihjäl en ung kille och skadade en allvarligt. De var som jag minns det inte beväpnade och han tog sig t.o.m. tid att ladda om sitt hagelgevär. Rödebypappan frikändes eftersom det bedömdes att det handlade om nödvärn.

Du har exempelvis fallet m. snubben som använde domkraft för att freda en kvinna från misshandel -dömd.

Så rättsläget för nödvärn i Sverige är allt annat än glasklart. Som sagt. I teorin har du rätt.
Citera
2014-03-10, 21:37
Medlem
Citat:
Hur funkar detta? Om nån skriver på facebook att fan nassar borde få stryk, så förtjänar man att bli dödad?

Nej det var väl inte det jag skrev? Media utmålar honom som nån form av ängel som inte skulle göra en fluga förnär, vilket är fel då han uppmanar till grovt våld som kan vara dödande emot oliktänkande.
Han är alltså en vänsterextremist som gärna använder våld i politiskt syfte, då får han kanske räkna med att själv utsättas för våld.

Nu tyder ju det mesta på att rödingarna gått till attack och att en nödvärns situation uppstått.
Citera
2014-03-10, 21:38
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbrodotter
Lagen tar upp fyra omständigheter då rätt att bruka nödvärn föreligger:

Mot ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom.
Mot den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning.
Mot den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg.
Mot den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse.

Helt korrekt citat som jag gissar att du hittade på Wik. Säger inte så mycket men är grunderna.
Citera
2014-03-10, 21:40
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Tja, det kan handla om nödvärnsexcess om nassarna varit i kraftigt underläge. Huruvida knivar varit inblandade eller inte är väl inte klarlagt ännu? Det mesta verkar faktiskt vara oklart och rena spekulationer i det här fallet, även om media och vissa politiker naturligtvis redan har hela bilden klar för sig.

Det är ju fortfarande spekulationer om detta.

Vad vi vet (enligt vittnen) är att en ung tjej blev knivstucken i armen när hon försökte hjälpa sin redan knivade vän som låg på marken. En annan ung man blev knivad i överkroppen och sedan fick huvudet hoppat på, denna person ligger nu i koma.

Vad som ledde till den grova misshandeln och mordförsöket är fortfarande inte 100% uppklarat.
Men jag gissar på att det svenska rättsystemet inte tillåter att man hoppar på en annan människas huvud efter att den har blivit knivhuggen till marken. Självklart kommer de högerextrema nationalisterna att bli dömda för politiskt våld och mordförsök.
Citera
2014-03-10, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marre22
Böla böla böla böla

En man blev knivskuren och kämpar för sitt liv? Det är väl vad tråden handlar om? Eller i alla fall handlar den om slagsmålet. Tjura någon annanstans om era vänner som blivit kallade "svennar" samtidigt som dom blivit slagna.
Nu var det ju bråk mellan vänster, höger- extremister. Vänster killen blev huggen och kämpar för sitt liv. Vad tycker ni att tidningarna ska skriva?

Ni kanske inte känner till att sammandrabbningar mellan högerextremister och vänsterextremister alltid har varit en stor "grej". Ni kanske vet att de flesta medborgarna i Sverige fruktar för en framtid där man inte kommer kunna gå säkert på gatorna beroende på saker som man inte har makt över (utseende, språk osv). Det gäller åt båda hållen.

Personligen är jag inte ett piss orolig idag men varje gång jag går in på den här sidan blir jag påmind om var vi är påväg. Varje tråd, artikel, åsikt ska alltid ha 70-80% innehåll om rasism, PK- skitsnack och hat.

VILKET FORUM HÄNGER FOLK SOM INTE GRÅTER OM ATT ALLT ÄR INVANDRARENS FEL?
Nej det visste jag inte. Tidningen, Malmö FF mfl borde kanske inte ensidigt ta vänsterextremisters sida? Det här är samma vänsterextremister som sätter upp klisterlappar där det står "våldta och döda nazisters barn". Nej ni får ingen sympati från min sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in