2014-03-10, 14:53
Medlem
Citat:
"The travel agent in the resort of Pattaya said an Iranian business contact she knew only as "Mr Ali" had asked her to book tickets for the two men on March 1.

She had initially booked them on other airlines but those reservations expired and on March 6, Mr Ali had asked her to book them again. She told the newspaper she did not think Mr Ali, who paid her in cash and booked tickets with her regularly, was linked to terrorism."

http://www.reuters.com/article/2014/03/10/us-malaysiaairlines-flight-idUSBREA2701720140310
Citera
2014-03-10, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Hur fungerar det i praktiken, de tar ur samma som passagerare, eller har de en speciell? Att lägga sömnmedel i alla matlådor skulle ju funka

Piloterna skall ju normalt sett inte käka samtidigt heller vid längre flygningar. De borde med andra ord inte förlora medvetandet samtidigt om någon lyckats förgifta all mat ombord.
Citera
2014-03-10, 14:55
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Hur fungerar det i praktiken, de tar ur samma som passagerare, eller har de en speciell? Att lägga sömnmedel i alla matlådor skulle ju funka

Ja, detta borde ju ha inträffat mitt under måltiden. Den brukar väl serveras ganska fort efter att man kommit upp i rätt höjd. Åtminstone till passagerarna runt 40-50 min efter start. Så måltidsfrågan är intressant.
Citera
2014-03-10, 14:56
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Förvisso men före medvetslösheten så blir folk som lider av syrebrist rejält förvirrade. Ett scenario är tex att någon av piloterna i ett sådant fall kvicknat till länge nog för att stänga av autopiloten i ett försök att få ner planet till lägre höjd men misslyckats med att få på sig andningsmasken.
Om det inte är uppenbart att manöverpanelen är felaktigt inställd så kanske första instinkten säger att det snarare är något annat som är galet.
Det är ju rena spekulationer men eftersom det var ungefär 40min? in i flygningen så är det inte ett helt otroligt scenario (även om det bara är en möjlig förklaring av många).
Det låter som ett väldigt långsökt scenario. Maskerna är gjorda för att de ska kunna sättas på med en hand, bara dra fram den och sätta över huvudet. Sånt misslyckas man inte med.
Citera
2014-03-10, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Om radarsignalerna verkligen försvann så plötsligt som det sägs så känns det som att den enda rimliga förklaringen är att planet plötsligt disintegrerade i småbitar.
Det tror inte jag. Går planet i småbitar på höjd borde man ha hittat bråte i vattnet vid det här laget då plats nu där signalerna försvann har sökts igenom.
Eftersom man inte hittat något än talar det mesta för att man fortsatt flyga en bit efter att signalerna upphörde, antingen att transpondern stängdes av manuellt eller att det var något katastrofalt fel, t.ex. en hastig brand som slog ut systemen.
Citera
2014-03-10, 15:01
Medlem
Flor-Idas avatar
Bra site med snabba uppdateringar:
http://www.theguardian.com/world/blog/2014/mar/10/malaysia-airlines-flight-370-search-continues-live-updates?CMP=twt_gu
Citera
2014-03-10, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Det låter som ett väldigt långsökt scenario. Maskerna är gjorda för att de ska kunna sättas på med en hand, bara dra fram den och sätta över huvudet. Sånt misslyckas man inte med.
Ja rent handgreppsmässigt är det ju en baggis. Men är du koldioxidförgiftad så är det inte ens säkert att du är medveten om behovet, det är inte ens säkert att du kommer ihåg hur man gör eller att du orkar lyfta armen tillräckligt.
Piloten kan ju falla framåt mot spakarna och även om jag inte känner till detaljerna på 777an så tenderar ju manuell input att alltid gälla över autopiloten.
Citera
2014-03-10, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anderssundborn
Nu saknar jag helt kunskap inom ämnet....men kan man utesluta fågelskit på rutan som gör att piloten tappar kontrollen?

Ja, piloterna skulle kunna landa planet med helt täckta rutor.
Citera
Medlem
Jag tror också på en explosion. Kanske är det ett flertal personer med bomber som är strategiskt placerade för så stor påverkan som möjligt. Två personer vid varsin vinge, en person nära eller i cockpit och en person långt back i planet.

EDIT: Detta hade setts av satelliter.
Senast redigerad av ondtant 2014-03-10 kl. 15:12.
Citera
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
Vad händer om planet blir totalt strömlöst på en sekund? D v s ett elektriskt totalhaveri. Då kanske man inte kan skicka några signaler. Allt är kolsvart, inget funkar och planet störtar i havet kort därefter.
Citera
Medlem
Något som ni, trots snart 1500 inlägg, ännu inte har lyckats få med, är teoriiiien att ALLA i planet har slagits ut.....av förgiftad Luft i planet...
Citera
2014-03-10, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Något som ni, trots snart 1500 inlägg, ännu inte har lyckats få med, är teoriiiien att ALLA i planet har slagits ut.....av förgiftad Luft i planet...

Planet hade väl ändå varit synbart på radarn då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in