2010-05-08, 18:42
Medlem
Är det nån här som har nån erfarenhet av den här bilauktion site?
http://www.garantibil.se

Kvarndammen känner jag till men garantibil.se har jag aldrig hört talas om. Är det en seriös företag?
Upplägget verkar vara bra men finns det på riktigt?
Citera
2010-05-09, 02:31
Medlem
frdns avatar
Varför inte fråga dem?
http://www.garantibil.se/public/home/staticpage?page=contact
Citera
2010-05-09, 03:46
Medlem
TheMPGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdn
Varför inte fråga dem?

Men är du dum i hela huvudet eller?
Ska han fråga firman själva om det är ett seriöst företag och om dom har några erfarenheter av sig själv?
Citera
2010-05-09, 04:47
Medlem
Om sajten är seriös? Antagligen, de bilarna som säljs just nu säljs av vanliga, etablerade bilfirmor.
Sajten verkar vara helt nystartad, något dygn gammal bara. Auktionerna har nätt och jämnt börjat rulla igång.

Det verkar vara en bra idé, och kan säkert utvecklas i framtiden.

T.ex. som en alternativ försäljningskanal för bilfirmor, som det är just nu. Och så slipper man pruta med en halvdryg försäljare.

Felet är förstås att detta inte är något ställe att göra fynd på. Det är utropspriser satta på alla bilarna. Och utropspriserna i de flesta fall tycks vara ganska nära marknadspriset...

Jag hann inte se om sajten tar ut en egen förmedlingsavgift - eller om den är inbakad i utropspriset.
Jag antar dock att förmedlingsavgiften, om den är större än något procent, att det är den som äter upp en stor del av "fyndmarginalen".

I ett par fall är iofs utropspriset klart lägre än marknadspriset. Men jag antar att då har de istället ett reservationspris om det inte är så att de faktiskt vill bli av med bilen.

Så min slutsats för tillfället är, att just nu är stället ganska iskallt iaf för mig. Men med tiden KAN det bli intressantare, om de vågar hålla utropspriset (och reservationspriset) lägre - klart lägre än marknadspriset.
Och med lägre menar jag inte att man måste vara märkesexpert för att se att det är lite lägre pris.

Till dess kollar jag nog genom Bytbil - och Blocket om jag vill vara lite äventyrlig.
Citera
2010-05-09, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdn
Varför inte fråga dem?

Jag har faktisk mailat de i torsdags och ställde ett par frågor angående deras 12mån garantier som de lämna på bilarna. Men jag har inte fått några svar än.

Det som är mest intressant är att privat personer kan lämna in sin bil för test, värdering och sen auktion. Jag personligen är jävligt kass på att förhandlar med en säljare på en bilfirma eller en privat köpare/säljare. Så det är skönt att det finns ett sån här företag som kan ta hand om allt.
Jag ska i princip bara sätta ett lägsta pris på min bil som jag vill har för, lämna in bilen för test och sen skrivar på ägarbyte när affären är klart.

Det ska blir intressant att se vilka priser bilarna säljs för i den nu kommande auktionen om ca. en vecka.
Citera
2010-05-09, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pols99
Jag har faktisk mailat de i torsdags och ställde ett par frågor angående deras 12mån garantier som de lämna på bilarna. Men jag har inte fått några svar än.

Att de inte svarar låter ju inte så bra förstås. En nystartad firma måste vara dubbelt så rädd om intressenter som en som är väletablerad.
De har kanske inte tillräckligt med folk än så länge??

Detta med garantier är inte så märkligt. Det finns flera oberoende organisationer som ställer upp med dylika garantireparationer på 6-24(!) månader. De gäller då givetvis i hela Sverige - antagligen i större delen av Europa. Det finns en del mindre bilfirmor som säljer dessa garantipaket till begbilen om så önskas, mot en tillägsavgift, ofta ca 2500 kr.
Ett annat exempel har vi på Blocket, säljarna på Blocket kan köpa loss en sån "Blockets garanti" på 6 månader, jag tror det kostar dem en dryg tusing.
Klart, att bilen är färdigbesiktad och med ett garantipaket värt kanske upp till 2500, förhöjer naturligtvis bilens värde något. Och kanske även utropspriset....

Men hur pass vettigt denna garanti fungerar i praktiken, det vet jag inte.
Jag ställde en gång denna fråga här på forumet, utan att ha fått rediga svar... Som jag tolkar är det knappt någon forumit som har haft praktisk erfarenhet av dessa garantier.
Citera
2011-02-28, 21:36
Medlem
Jag hittade den där sidan för ett tag sedan via en annons på Facebook. Det är ju en riktigt smart idé och bra för både köpare och säljare. Varför har det inte satt fart? Det finns en (1) bil till salu just nu! Jag skulle absolut kunna tänka mig att sälja min bil via garantibil.se, men i dagsläget finns det ju inte en chans att man skulle få den såld. Den här tråden är snart ett år gammal så de har haft gott om tid på sig att marknadsföra sig. Vad är problemet?

Som köpare får man en bil med garanti som är testad av tredje part, vilket ger samma trygghet som att köpa hos firma, men förmodligen till ett något lägre pris. Som sagt, vad är problemet? Jag tycker det hela är en smart idé.
Citera
2014-03-09, 16:54
Medlem
haha att dom aldrig lär sig GLÖM ANNONSERING PÅ INTERNET IDEER blocket har hela marknaden gå och lägg er pajaser
Citera
2014-03-09, 19:29
Medlem
uhlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juha890
haha att dom aldrig lär sig GLÖM ANNONSERING PÅ INTERNET IDEER blocket har hela marknaden gå och lägg er pajaser

Du bumpar en tråd vars senaste inlägg var för över tre år sedan? Vem fan är pajasen egentligen?
Citera
2014-03-09, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uhlan
Du bumpar en tråd vars senaste inlägg var för över tre år sedan? Vem fan är pajasen egentligen?
Dom har precis dragit igång på nytt.
Citera
2015-09-22, 15:31
Medlem
Pappersvargens avatar
Börjar gå i tankarna att köpa en bil och sneglar på Garantibil.
Är det någon som har handlat via dem? Det känns ju bra att besiktningsmännen går igenom bilen och provkör den samtidigt som det blir lite skit att inte få testa den själv innan köp. Visserligen går det väl att motivera genom det lägre priset.
Citera
2015-10-18, 11:31
Medlem
Dom har auktion idag bl a,, logga in o se
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem