2014-03-09, 02:27
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wasfun
Det drogs upp ett ganska intressant exempel i den senaste rapporten från försvarsberedningen angående detta. Jag rekommenderar dig att läsa den för att få en bättre bild om situationen. Sen påstod jag inte att det kommer bli en inblandning från Sveriges sida. Utan vi kan bli inblandade ofrivilligt, då måste vi ha en försvarsmakt som kan försvara vår vilja och ställning att fortsatt vara en passiv nation i området.

Alla i politiker under kalla kriget insåg att ska vi vara neutrala vid en eventuell konflikt i vårat närområde måste vi ha ett starkt försvar så att motståndaren inte anser att det resursmässigt är värt att gå in i delar eller hela landet.

Gotland är helt enkelt ett äss i armen när det kommer till en konflikt i östersjö området. Att vi nu flyttade över våran incidentberedskap dit är ju mest en symbolisk signal. Jag tror att vi inom 5-10 år kommer få se en ganska bra upprustning på Gotland. Om nu någon politiker kan komma med ett konkret förslag på hur det ska finansieras då

Egentligen så räcker det nog med en enda mekaniserad bataljon på plats. För då går det nämligen inte att ta ön utan ganska hårda strider. En enda mekbat i kombination med HV-bataljonen skulle bjuda sådant motstånd att flera tusen ryska elitsoldater skulle behöva sättas in. Och den förflyttningen skulle inte vara oproblematisk eftersom ryska flygplan och transportfartyg skulle blottas både för vårt flygvapen och flotta såväl som för NATOs motsvarigheter.

Alltså, en enda svensk mekbat på ön så blir det ett stort, komplicerat och riskfyllt företag att ta ön.
Citera
2014-03-09, 12:32
Medlem
wasfuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Egentligen så räcker det nog med en enda mekaniserad bataljon på plats. För då går det nämligen inte att ta ön utan ganska hårda strider. En enda mekbat i kombination med HV-bataljonen skulle bjuda sådant motstånd att flera tusen ryska elitsoldater skulle behöva sättas in. Och den förflyttningen skulle inte vara oproblematisk eftersom ryska flygplan och transportfartyg skulle blottas både för vårt flygvapen och flotta såväl som för NATOs motsvarigheter.

Alltså, en enda svensk mekbat på ön så blir det ett stort, komplicerat och riskfyllt företag att ta ön.

Släng gärna in modernt luftvärn på detta samt markbaserade sjömålsrobotar (RBS-15). Samt understöd av JAS från fastlandet (som även har RBS-15 tillgängligt). Då har vi ett ganska robust försvar.

Detta ska även finnas i relativt stora mängder, för vid eventuell konflikt kan vi glömma att skicka över fler soldater eller material.
Citera
2014-03-09, 12:56
Medlem
teflonpannan69s avatar
"Vår beredskap är god"
Citera
2014-03-09, 13:12
Medlem
Citat:

Detta är precis vad jag vad jag tror. Man behöver inte placera dit så otroligt mycket militär förmåga för avsevärt försvåra en "invasion. En mek-stridsbataljon förstärkt med luftvärn, IrisT samt en enhet av nya Aster-30 ) samt understöd med två system Archer skulle få en motståndare att tänka till.
Citera
2014-03-09, 13:24
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
"Vår beredskap är god"
Jajamensan, dessutom ska hela landet försvaras.
Citera
2014-03-09, 13:26
Medlem
Cornucopia är inne på ÖBs linje och resonerar att det kanske inte är så dumt att försvara Gotland från fastlandet eftersom allt material slås ut av Iskander och flyg. Ett modernt luftförsvar med hög beredskap samt utspridning och skydd borde göra det mycket svårt att med robotar förstöra allt militärt på ön innan "invasionen", tror jag.
Citera
2014-03-09, 13:42
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dudde123
Cornucopia är inne på ÖBs linje och resonerar att det kanske inte är så dumt att försvara Gotland från fastlandet eftersom allt material slås ut av Iskander och flyg. Ett modernt luftförsvar med hög beredskap samt utspridning och skydd borde göra det mycket svårt att med robotar förstöra allt militärt på ön innan "invasionen", tror jag.
Jag tycker inte Cornucopia och ÖB är särskilt samstämmiga.

ÖB tycker det är bra som vi har det i dag och att vi inte ska ha något försvar på Gotland förän det behövs. Att utgå från att vi kan flytta utrustning och/eller personal till Gotland när en situation väl har uppstått är väl naivt, man får utgå från att det som finns på Gotland när en konflikt bryter ut är vad som finns att tillgå.

Cornucopia vill ha mer försvar men jag tycker han utgår aldeles för mycket från att gruppera förbanden utanför Iskander-räckvidd. Att tro att man är säker på grund av det är också naivt, det finns andra vapensystem som kan nå dem och Iskander kan mycket väl få utökad räckvidd i framtiden. Alla grupperingar går att nå, se i stället till att skydda dem.

Med andra ord, Gotland borde försvaras både från Gotland och från fastlandet. Det vore ett misstag att inte utnyttja den framskjuta position Gotland erbjuder.
Citera
2014-03-09, 13:49
Medlem
Ja, den ensidiga fokuseringen på risken att distansbekämpas av t ex Iskander innan beredskapshöjande åtgärder hunnit vidtas är faktiskt lite löjeväckande. Är man medveten om faran och hinner vidta lämpliga åtgärder är massiv flyg- och kryssningsrobotbekämpning ett i allra högsta grad hanterbart hot. Se bara på fallet Jugoslavien. NATO anföll med allt de hade och lyckades i princip inte åsamka de jugoslaviska stridskrafterna några skador överhuvudtaget eftersom jugoslaverna kände till vikten av spridning, rörlighet och desinformation.
Citera
2014-03-09, 14:02
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Detta är precis vad jag vad jag tror. Man behöver inte placera dit så otroligt mycket militär förmåga för avsevärt försvåra en "invasion. En mek-stridsbataljon förstärkt med luftvärn, IrisT samt en enhet av nya Aster-30 ) samt understöd med två system Archer skulle få en motståndare att tänka till.

Kallas för "force multipliers" med ett fint ord. Det behövs i Gotlands fall väldigt lite svensk militär för att det ska krävas en jätteoperation för att ta ön.

En mekaniserad bataljon och en bataljon lätt infanteri (lokalt hemvärn) och det skulle krävas flera ryska brigader för ta stället. Och när de efter svåra förluster slutligen lyckats så är flygfält och hamnar sprängda och halva amerikanska marinkåren på väg.
Citera
2014-03-09, 14:08
Medlem
Citat:
Kallas för "force multipliers" med ett fint ord. Det behövs i Gotlands fall väldigt lite svensk militär för att det ska krävas en jätteoperation för att ta ön.

En mekaniserad bataljon och en bataljon lätt infanteri (lokalt hemvärn) och det skulle krävas flera ryska brigader för ta stället. Och när de efter svåra förluster slutligen lyckats så är flygfält och hamnar sprängda och halva amerikanska marinkåren på väg.

Ta bort det där med marinkåren så är vi helt på samma linje
Citera
2014-03-09, 14:23
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ta bort det där med marinkåren så är vi helt på samma linje

Jag anser att vi ska göra klart för att spränga redan nu. Det är banorna på flygplatsen och det är kajerna i Slite.

Alltså förbannade dj-la Reinfeldt. Bara för några månader sedan påstod han att ryssarna inte hade någon kapacitet att utföra operationer i vårt närområde.

Nu förstår man hur det gick till då 1938 när en del inte ville tro att ett krig var under uppsegling. Men det är så här det går till. Pengarna har gått till annat under tiden av avspänning och så tar det emot att höja försvarsanslagen sedan, för att man då måste dra in på annat. Därutöver har vissa svårt att erkänna att de haft fel. En ytterligare komplikation är de dårfinkar som inbillar sig att risken för krig minskar om man rustar ned.
Citera
2014-03-09, 15:54
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Jag anser att vi ska göra klart för att spränga redan nu. Det är banorna på flygplatsen och det är kajerna i Slite.

Alltså förbannade dj-la Reinfeldt. Bara för några månader sedan påstod han att ryssarna inte hade någon kapacitet att utföra operationer i vårt närområde.

Nu förstår man hur det gick till då 1938 när en del inte ville tro att ett krig var under uppsegling. Men det är så här det går till. Pengarna har gått till annat under tiden av avspänning och så tar det emot att höja försvarsanslagen sedan, för att man då måste dra in på annat. Därutöver har vissa svårt att erkänna att de haft fel. En ytterligare komplikation är de dårfinkar som inbillar sig att risken för krig minskar om man rustar ned.

Och då ska man veta att det inte var förrän vid 1942 års försvarsbeslut som dåtidens politiker slutligen släppte sargen och satsade stenhårt på upprustning. Alldeles för sent så klart och beslutet var som bekant inte helt genomfört förrän en bra bit in på 50-talet.

Vi hade ren tur att tyskarna bara behandlade oss som transit-bitchar istället för att ockupera hela landet. Det tyckte väl inte att det var mödan värt med tanke på att vi la oss platt för dem, utan något vapenskrammel, bara lite förtäckta hot levererat på diplomatspråk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in