Citat:
Det drogs upp ett ganska intressant exempel i den senaste rapporten från försvarsberedningen angående detta. Jag rekommenderar dig att läsa den för att få en bättre bild om situationen. Sen påstod jag inte att det kommer bli en inblandning från Sveriges sida. Utan vi kan bli inblandade ofrivilligt, då måste vi ha en försvarsmakt som kan försvara vår vilja och ställning att fortsatt vara en passiv nation i området.
Alla i politiker under kalla kriget insåg att ska vi vara neutrala vid en eventuell konflikt i vårat närområde måste vi ha ett starkt försvar så att motståndaren inte anser att det resursmässigt är värt att gå in i delar eller hela landet.
Gotland är helt enkelt ett äss i armen när det kommer till en konflikt i östersjö området. Att vi nu flyttade över våran incidentberedskap dit är ju mest en symbolisk signal. Jag tror att vi inom 5-10 år kommer få se en ganska bra upprustning på Gotland. Om nu någon politiker kan komma med ett konkret förslag på hur det ska finansieras då
Alla i politiker under kalla kriget insåg att ska vi vara neutrala vid en eventuell konflikt i vårat närområde måste vi ha ett starkt försvar så att motståndaren inte anser att det resursmässigt är värt att gå in i delar eller hela landet.
Gotland är helt enkelt ett äss i armen när det kommer till en konflikt i östersjö området. Att vi nu flyttade över våran incidentberedskap dit är ju mest en symbolisk signal. Jag tror att vi inom 5-10 år kommer få se en ganska bra upprustning på Gotland. Om nu någon politiker kan komma med ett konkret förslag på hur det ska finansieras då

Egentligen så räcker det nog med en enda mekaniserad bataljon på plats. För då går det nämligen inte att ta ön utan ganska hårda strider. En enda mekbat i kombination med HV-bataljonen skulle bjuda sådant motstånd att flera tusen ryska elitsoldater skulle behöva sättas in. Och den förflyttningen skulle inte vara oproblematisk eftersom ryska flygplan och transportfartyg skulle blottas både för vårt flygvapen och flotta såväl som för NATOs motsvarigheter.
Alltså, en enda svensk mekbat på ön så blir det ett stort, komplicerat och riskfyllt företag att ta ön.
) samt understöd med två system Archer skulle få en motståndare att tänka till.