Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-09, 09:41
Medlem
Lite intressant läsning:

"Palmeutredning på villovägar" Stig Johansson, Contra 4, 1997

[http://www.4shared.com/office/UlFH_LwBba/Contra_4_1997_Palmeutredning_p.html]
Citera
2014-03-09, 11:04
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Några av dessa är väl dessutom strikt inrikespolitiska -exempelvis att befästa den socialdemokratiska maktpositionen på nationell och lokal nivå - och hade inte som syfte att "stay behind" när ryssen kom. Det som brukar kallas för Stay Behind uppfattar jag dessutom som betydligt mer operativa grupper. Grupper som utförde olika typer av uppdrag, eller var tänkta att utföra olika uppdrag. Inte samma sak som att anmäla att arbetskamraten verkar vara kommunist till närmaste lojala fackrepresentant.

Sen kan säkert viss förvirring bero på att det återkommande persongalleriet genom kontakter i praktiken satt på flera stolar, hade olika separata uppdrag, etc, eller som i fallet med Moelvs fribytare, utnyttjade existerande nätverk för att utföra egna uppdrag och ge sken av att de var sanktionerade.

Håller med
man skall komma ihåg att SB är organiserat som ett nätverk, inte en hierarki. Samtidigt som det gäller att grupper som inte tål varandra skall vara omedvetna om de andras existens.
Ur säkerhetssynpunkt är det bara bra om tex nazisterna tror "det är vi som är staybehind". Åker de fast och torteras som kommer de bara att upprepa det.

IMHO var det bara en person som kände till hela nätverket och jag tror det var Angleton.
Citera
2014-03-09, 11:06
Medlem
PeoFallmos avatar
Har lite dålig lokalkännedom i området kring MP. Hur ligger dörren till Skandiahuset där SE kommer ut ifrån i förhållande till platsen där AB stod? Norr om eller söder om? Hur långt ifrån? Eller är det så att bankomaten ligger innanför samma port som utgången från Skandiahuset?
Citera
2014-03-09, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Lite intressant läsning:

Tack för den!

Det är noterbart att Contra-Stig hela tiden knyter Haukka och dennes kontaktman kommendörkaptenen till SAPO. Samma organisation sägs Ebbe och HH tillhöra.

Det ligger väl nära tillhands att anta att sapo och krigs-IB åtminstone personellt är överlappande storheter.

Men frågan är om inte krigs-IB anno 1986-87 kan vara en organisation / nätverk bestående av personer med andra agendor än SSI och Gieseckes SB. (Detta utesluter naturligtvis inte att man i vissa frågor kan ha haft gemensamma intressen)
Citera
2014-03-09, 11:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Har lite dålig lokalkännedom i området kring MP. Hur ligger dörren till Skandiahuset där SE kommer ut ifrån i förhållande till platsen där AB stod? Norr om eller söder om? Hur långt ifrån? Eller är det så att bankomaten ligger innanför samma port som utgången från Skandiahuset?

Den ligger bedömt 40 meter norr Anders Björkmans position vid mordet. Bör ta ett tiotal sekunder att gå därifrån till mordplatsen, vilket eventuellt exponerar en ytterligare misstänkt omständighet med Engströms vittnesmål.

Skandias interna klocka registrerar hans utstämpling till 23:19 alltså två minuter plus/minus 30 sekunder före mordet. Detta korrigerade senare utredningen till 23:20, vilket ger en minut plus/minus 30 sekunder till mordet.

I min verklighet så krävs det att Stig Engström stämplar ut mer eller mindre 23:20:59 (klockan säger ingenting om sekunder) för att kronologin ska kunna gå ihop. Det tar inte mer än ett tiotal sekunder att gå från Skandias entré till mordplatsen, så stämplade han ut någon annan tid, vilket är sannolikt, har Engström - eller vem det var som lämnade Skandiahuset - för mycket tid på sig för att Engströms historia ska gå i lås.
Citera
2014-03-09, 11:28
Bannlyst
Sent påtänkt kanske, men jag skulle vilja se en tidtabell för den buss Engström säger sig ska ha försökt hinna med genom att stämpla ut en minut före Palmemordet. Fyller han någon funktion i mordet är det bortom osannolikt att han ska ha lyckats tajma och synka den insatsen med en historia om nattbussen som går jämt ut.
Senast redigerad av callehs 2014-03-09 kl. 11:31.
Citera
2014-03-09, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Du anser att värdet av Fauzzis vittnesmål "är noll".

Synd att du bara har diverse personargument mot mig personligen där du hävdar skenargument som att många andra svalt det hela osv. JO vi vet att folk är naiva och köpte kvallspressens skrönor samt är mer eller mindre obekanta med hur utredning och förhör skall drivas. Vad bevisar det?

Svenska folket svalde CP med hull och hår till att börja med.

Min poäng är att flera vittnesuppgifter avviker så att man kan misstänka att de skarvar eller att de till och med har något att dölja men istället för att som brukligt är granska dessa under lupp gör utredningen så att de försöker hjälpa dem att få ihop det. I fall som med Engström gjorde man till och med så mycket att man tvingade bort dem som faktiskt ville gå till botten med märkligheterna i hans berättelse.

Vad tror du effekten hade blivit av fortsatt granskning av SE och AK t ex avtäckt publikt att AK:s far var aktiv Palmehatare på den extrema högerkanten! Tror du att man hade kunnat avsluta det utan att gå till botten? Hade man kunnat använda SE som vittne i CP-rättegången?

Detta är ett avgörande skäl till att utredningen havererade från start! Det finns fler saker. Oproffsiga analyser t ex.

När det gäller Fauzzi finns flera skäl till hans agerande man kan tänka sig. Ren efterhandskonstruktion är en. Han anmälde sig först efter att han fått veta att det var Palme som dött efter "betänketid". Kanske hade han broderat för vänner om sådant han inte sett och kände sig tvungen att gå till Polisen med den storyn. Han visste då ej att OP korsat gatan senare. När han pressades senare och fick oproffsig hjälp med information om vad som inte kunde vara rätt försökte han rädda ansiktet genom att vara lyhörd.
Senast redigerad av boboslacke 2014-03-09 kl. 11:36.
Citera
2014-03-09, 11:33
Medlem
Citat:
Lite intressant läsning:

Visst ladda dokument ner från en sajt som loggar vem som laddar ner dokumenten!
Citera
2014-03-09, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Så här skriver Stig Johansson i Contra 4/1999 . Tål att läsas flera gånger med tanken att han var en i Sten Anderssons namngivna trio som övervakade Olof Palme.

"I den ibland livliga diskussionen om SÄPO,IB, SSI (Sektionen för Särskild Inhämtning), MUST (Militära Underrättelse- och Säkerhetstjänsten) och SAPO (socialdemokraternas egen underrättelsetjänst) ställs i bland frågan: Spionerade Socialdemokratiska Partiet på svenskarna? Jag själv och flera med mig har råkat ut för SAPOs agerande och mitt korta svar på frågan är: Ja!

Illegal avlyssning av poliser
Ett drygt decennium senare, under Palme-utredningen, var vi ett femtiotal poliser,före detta poliser och privatpersoner som var föremål för utredning, spaning och ibland illegal telefonavlyssning. Det var den från ”Sjukhusspion”-affären aktuelle Hans Holmér, vid den tiden länspolismästare i Stockholm, som var spaningsledare.

SAPOs främste representant inom SÄPO kom också ganska snart att engageras i utredningen om mordet på Palme. Holmér själv drev länge det såkallade PKK-spåret, vilket öppnade fältet för de så kallade ”privatspanarna” och TV-journalister som Lars Borgnäs och Tomas Bresky. De senare drev med storfrenesi det så kallade polisspåret. Det senaste de producerat om Palme-mordet var dokumentären ”Mannen, mordet, mysteriet”, som sändes i TV i tre avsnitt våren1999.

IB/SSI/SAPO
En av de många ”säkra källor” som Borgnäs och Bresky använt sig av var den numera avlidne Anders Larsson. Jag biträdde två kollegor från Rikskriminalen att höra honom och det förhöret på 32 sidor finns i hans personakt på SÄPO. Larsson uppträdde under många alias-namn och var under sina sista år knappast tillräknelig.
En av hans många antagonister var en person som i media beskrivits som en ”57-årig SSI-agent”. Inom IB/SSI hade han en kommendörkapten som kontaktman och”brevlåda”. Kontaktmannen hade den 12 september 1987 min fritidsbostad som övervakningsobjekt.
Hans tjänste-Volvo stod uppställd mot körriktningen bakom en häck. När han fick syn på mig försökte han snabbt köra från platsen, men fick av misstag in backen och höll så när på att köra på en lyktstolpe.

Hemlig avlyssning
Jag hade redan ungefär en månad tidigare kommit underfund med att min hustrus hemliga telefonabonnemang var avlyssnat. Avlyssningen var klantigt utförd. När det ringde i hennes telefon ringde det i grannens telefon samtidigt! När det ringde hos oss kunde det vara ett samtal till grannen snett över vägen!
När jag en gång i juni 1988 avslutat ett telefonsamtal genom att trycka ned telefonklykan med fingret, skulle jag ringa igen. Innan jag hunnit slå numret hörde jag Fröken Ur. En avlyssning avslutas automatiskt med Fröken Ur, för att tidpunkten ska vara klar. Jag var föremål för utredning från våren 1986 till den 22 mars 1991.

Själv har jag genomfört många legala inkopplingar för telefonavlyssning på Telias nät i kopplingsdosor, kopplingsstativoch plintar. En legal avlyssning med dom-stolsbeslut (dvs olagligt) går inte att avlyssna. För varje avlyssnad ledning finns en så kallad avtappningsförstärkare. Den är till för att se till att det som sägs bara ska kunna gå i en riktning, alltså från den avlyssnade telefonen till avlyssningsstället. Ingenting ska alltså kunna märkas hos den som avlyssnas. När avlyssningen görs utan domstolsbeslut kan det gå till på ett annat sätt.

Jag har som en av mycket få personer fått tillfälle att granska min egen akt hos SÄPO. Det mesta avsåg material som jag själv sammanställt under min tid på SÄPO. Men det framgick också att min tjänstetelefon på SÄPO varit avlyssnad – utan domstolsbeslut. Även förundersökningsledaren chefs-åklagaren K G svensson har ansett sig vara utsatt för illegal telefonavlyssning.

”Liket i lådan”
Illegal buggning (all buggning är illegal)genomfördes i samband med Palme-utredningen mot PKK. Det var SÄPOsFSG (företagsskyddsgrupp) som genomförde buggningen i samarbete med CIA-tekniker. Det handlade bland annat om läkaren Hassan Aboukir, som avled straxt efter Palme-mordet och redan var föremål för utredning i ett internationellt ärende. Aboukir hade bostad och praktik på Strand-vägen. Det har cirkulerat diverse uppgifterom Aboukirs död, bland annat i en bok av Ebbe Carlsson. Den intresserade också mycket dem som utredde PKK-spåret"

57-åringen Contra-stig skriver om är Joel Haukka. kommendörkaptenen är nog ganska snart identifierad också.

Nu när Contra-Stig är på tapeten igen kan det vara värt att påminna om det här inlägget av mvagrippa igen.

Kommendörkaptenen tycks ännu inte identifierad.

Däremot är det värt att notera att han spionerar på Contra-Stig samtidigt som den sk SSI-affären briserar i medierna. Jag har svårt att tro att hans något klantiga bilbesök inte har med medieuppmärksamheten att göra.
Citera
2014-03-09, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Visst ladda dokument ner från en sajt som loggar vem som laddar ner dokumenten!

Vi är nog inte så hemliga som vi tror.

Vilken site rekommenderar du för "säkert" bibringande?
Citera
2014-03-09, 12:02
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Håller med, men samtidigt.. Hur många motiv fanns det inte?

Om vi begränsar oss till motiv som bär rationalitetens prägel så är det inte många. Heilande gaphalsar i form av nazianstrukna poliser och Palmehatare i allmänhet hör definitivt inte till dem som tyckte det var rationellt att mörda Olof Palme - vem skulle de annars teckna nidbilder av att kasta pil på .. Nej, hatare är inte rationella, och hat låg inte bakom MOP. Lika svagt underbyggt motiv att mörda Olof Palme har de verklighetsfrånvända postarna i Palmetråden som menar att Olof Palme sköts på misstankegraden att han var landsförrädare, och detta understryker ju den låga nivån på tankeverksamheten hos landsförrädarspårets företrädare. Det rationella motivet att till varje pris och med alla medel få bort Olof Palme från den politiska scenen är jag övertygad om är det spår jag pekar på.
Senast redigerad av MBoudine 2014-03-09 kl. 12:20.
Citera
2014-03-09, 12:06
Bannlyst
Citat:
Vi är nog inte så hemliga som vi tror.

Vilken site rekommenderar du för "säkert" bibringande?

Vill KSI veta vad vi heter listar de nog ut det i vilket fall tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in