2014-03-09, 05:57
Medlem
SkogsEinars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av copacablanca
Men passen kanske inte var anmälda stulna? Finns inget i artikeln som säger att de var anmälda stulna. De kanske till och med var sålda? Unga män som reser runt i sydostasien i flera år (de verkar ju enligt artiklar fortfarande befinna sig där) är nog relativt lätt för drogsmugglarligor att få pass av. Ge dem fri tillgång till psykadelika o dylikt så får du fri tillgång till deras pass. Kanske låter fördomsfullt, men det skulle inte förvåna mig. Om det rör sig om terrorister lär de knappast använda sig av pass som stulits för flera år sedan. Kanonmaten inom terrorismen må vara de mest svagbegåvade, men hjärnorna ie organisatörerna är tyvärr klippskare än så.

Må så hända, men enligt information så ska 2 passagerare ombord med falska pass (om det är passen i fråga eller inte har jag ingen koll på) ha kännt varan.

Fick den här informationen i andra hand så kan inte bekräfta men ser ingen anledning att betvivla den
Citera
2014-03-09, 05:57
Medlem
browneyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Nej det har du så klart helt rätt i.
Klareringar sker ju givetvis via radio med readback. Fel ordval av mig

Men rapporteringar om tillstånd att stiga till t.ex FL350 brukar väl (alltid?) gå via ACARS.

ACARS är ett relativt dyrt sätt att skicka data, flygbolaget betalar mig veterligen en avgift per skickat meddelande.
I en så hårt kostnadskontrollerad verksamhet är piloterna instruerade att använda systemet sparsamt.
Citera
2014-03-09, 06:02
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Griller71
Har inte lärt mig Flashback men på din fråga KSV:

Eftersom det fortfarande verkar råda oklarhet om exakt var den försvann, måste vara så långt ut till havs att området saknar radartäckning?

Om man saknar radar finns det väl ändå andra backuper?
Ja, då gör man positionsrapportering via radio när man passerar vissa punkter.

Men det kan vara mer än 20 minuter mellan sådana och då blir osäkerheten större om var det försvann.
Teoretiskt sett kan det ju isåfall ha avvikit från kursen och fortsatt långt bort utan att rapportera, det går ju inte att veta säkert.
Citera
2014-03-09, 06:04
Medlem
Jag jobbade på ett bolag (inte Sverige) och där skickade vi ACARS när det var någon speciell händelse. Piloterna svarade när de hade tid och möjlighet, de hade ju inte direkt ett tangentbord framför sig att "twittra" på.
Citera
2014-03-09, 06:08
Medlem
morkfromorks avatar
Spekuleras nu i att planet kan ha avvikit från sin kurs eller rent av vänt tillbaka(?)

Därmed blev ju sökområdet genast enormt myket större.
Citera
2014-03-09, 06:12
Medlem
SkogsEinars avatar
22 plan och 40 fartyg är nu aktiva i sökandet

ny information från Malayiansk TV
Citera
2014-03-09, 06:17
Medlem
RolleWests avatar
Länk finns oxså på,

www.youtube.com/watch?v=Ymj16F4ZwL8

Streamar direkt Malay TV ,
Nästa press konferens @ 15.00 lokal Kuala Lumpur tid - 08.00 Svensk tid
Senast redigerad av RolleWest 2014-03-09 kl. 06:35.
Citera
2014-03-09, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Spekuleras nu i att planet kan ha avvikit från sin kurs eller rent av vänt tillbaka(?)

Därmed blev ju sökområdet genast enormt myket större.

Stämmer bra det. Man har via radar bekräftat att planet vände och började flyga tillbaka. I normala fall ska piloten meddela detta och som jag förstod ska även vissa automatiska system signalera detta vilket det inte gjorde. Därför har man en teori om att någon stängde av transpondern och började flyga tillbaka planet. Man granskar just nu CCTV bilderna noga och man har bild på de två personer som använde falska pass.

Min tidiga spekulation om att planet blivit kapat och sedan har något gått fel verkar ju i nuläget inte helt otrolig. men det kan ju ändras snabbt.
Citera
2014-03-09, 06:30
Medlem
morkfromorks avatar
Kan det finns någon naturlig orsak till att ett plan vänder tillbaka utan att meddela via radio? åskan har pajat alla kommunikationer? Elproblem? Atmosfäriska störningar?
Citera
2014-03-09, 06:38
Medlem
RolleWests avatar
En liten sammanfattning om händelsen ,

-En massa länders Flottor samt deras Flygvapen finkammar området just nu ,
bl.a US, Thai & Singapore super-söker området i fråga

-Det är prat att dom kanske kan ha gjort en U-sväng (under hot ?)

-Tidigare vingspetts skada är lagad och godkänd av Boeings egna inspektörer

-Falska pass resenärerna kan vara 4st, dom finns alla på CCTV från flygplatsen
och är nu under förstoringsglaset

-Det finns rykten att familjemedlemmar har ringt till ombord passagerare
och att signaler har lyckats gått fram

Nästa Press-Konferens från Kuala Lumpur kl. 08.00 Svensk tid .
Senast redigerad av RolleWest 2014-03-09 kl. 07:22.
Citera
2014-03-09, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RolleWest
-Det finns rykten att familjemedlemmar har ringt till ombord passagerare
och att signaler har lyckats gått fram

Det har gått ut tre signaler. Om jag har förstått rätt gör det det även om mobilen inte kan lokaliseras. Förstörd/avstängd.
Citera
2014-03-09, 07:43
Medlem
RolleWests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whyman
Det har gått ut tre signaler. Om jag har förstått rätt gör det det även om mobilen inte kan lokaliseras. Förstörd/avstängd.

Så kan det ju vara .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in