2014-03-08, 10:31
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Men apropå vittnen. I Sydsvenskan den nionde mars 1986 är det en intervju med en anonym "underrättelseman". Denne är övertygad om att mordet är utfört av proffs, att båda skotten (sic!) var riktade mot Palme (men att ett missade) och att mördargruppen består av minst tre personer - skytten, chauffören i flyktbilen och "säkringsmannen". Den sistnämnde, säger sds källa, sägs stå alldeles i närheten av mordplatsen, ha i uppgift att rapportera om utfallet och vara behjälplig om något går snett. När mordet inträffar, lösgör sig den andre mannen och avlägsnar sig åt annat håll än mördaren.

Sydsvenskans underrättelsekontakt är också mycket förvånad över att vittnen inte pressas om denne andre man.

Det finns en individ som möjligen kan vara backupen. Jag tänker på Lisbeths andre person, som hon säger stå strax norr om mordplatsen och vara klädd i beige. Strax efter mordet ser chevamannen en man i ljust skynda förbi mordplatsen i riktning söderut. Ytterligare någon minut därefter blir makarna Prim passerade 200m söderut på Sveavägen av en man i grå rock i 30-årsåldern som talar i wt.

Det här kan mycket väl vara observationer av samma man - alltså backupen.
Det där var intressant! Det ligger väl i linje med Moelvs artiklar om Operation Olof, övervakningen och den omkringliggande kuppförsvarsövningen. Intervjun i SDS är dessutom tidig så den kan inte vara påverkad av t ex Moelvs artiklar eller andra liknande uttalanden.
Citera
2014-03-08, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
SE uppger att han bara hörde ett skott och att bl.a AH hunnit fram till OP innan honom. Dessutom så uppger ju AH i tingsrätten att "någon vaktmästare från Skandia" hade kommit och dragit OP i fötterna, vilket väl kan fås i överensstämmelse med SEs egen uppgift att han försökte vända OP i framstupa sidoläge.

Många vittnen var bevisligen på platsen.

Under en ganska lång period nu har jag samlat indicier och tecken på att Skandiamannens historia inte stämmer. Har faktiskt en hel del nu. Kan han därmed ha haft något att göra med mordet? Nej, det finns det verkligen inga bevis för, då hade ju mordet i praktiken varit uppklarat. Men om man så konsekvent ljuger för journalister, poliser, advokater, åklagare och tingsrätt så har man rimligen en agenda.

Att han faktiskt kom ut på Sveavägen strax innan mordet är bevisat. Sina förehavanden därefter finns inte ett enda vittnesmål om, annat än hans egen.

Det enda som har talat emot min teori, och som därmed motbevisat den, är just ditt uttalande ovan, att AH i tingsrätten säger att "någon vaktmästare från Skandia" kom och drog OP i fötterna. Och det räcker ju, då är det ju faktiskt så att även om det är bara är ett enda, så finns det alltså ett vittne som motbevisar min teori.

Innan jag överger mitt spår, och struntar i Skandiamannen, så ska jag försöka kontrollera vad AH faktiskt säger i tingsrätten. Hur det nu ska gå till, men kanske någon vänlig skäl kan dela med sig av hennes vittnesmål? Tar också tacksamt emot andra kommentarer om jag har missat något: Finns det någonting, vittnesmål eller annat, som tyder på att Skandiamannen faktiskt fanns på platsen i den rollen som han säger?
Citera
2014-03-08, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OilersFan
Angående bankomatens placering så kan jag rekommendera några inlägg av Hmmm2. Hen förefaller ha undersökt det hela noggrant: (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986 (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986 (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Ovanstående länkade inlägg är bra, särskilt det första. F.ö. kan man väl lägga till en liten "varning" för den som för första gången intresserar sig för Fauzzi, Björkman och bankomaten mer detaljerat, nämligen att uppgifter om postadresser inte säger särskilt mycket i sammanhanget, utan snarare förvirrar. Dekorimabutiken hade postadress Sveavägen 42, till vänster om Dekorima kommer porten (som inte är Dekorimas ingång) märkt 42, till vänster om den låg Götabanken (senare SevenEleven) med postadress nr 42. Skoaffären, Skandia, Carterie och ända bort till Svensk Hemslöjd hade alla postadress Sveavägen 44. Nr 46 verkar inte ha använts på länge. Sari hade postadress Sveavägen 48. För övrigt hade bankomaten på Tunnelgatan (där Morelius kompisar samt Glenn Malmström tog ut pengar) postadress Sveavägen 31.

Precis som Hmmm2 kommit fram till, så måste man till stadsbyggnadskontoret om man ska kunna vara helt säker på positionerna längs med Skandiahuset. Dit har jag inte kommit än...

I övrigt är jag helt överens med dem som helt avskriver AB som misstänkt. Honom kan vi glömma bland de misstänkta, däremot inte som vittne.
Citera
2014-03-08, 10:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Att han faktiskt kom ut på Sveavägen strax innan mordet är bevisat. Sina förehavanden därefter finns inte ett enda vittnesmål om, annat än hans egen.

Tänk om det var andra personer inne i Skandiahuset under kvällen, så som exempelvis Allséns källa föreslagit. Personer som använde Skandiahuset som bas för exempelvis en övervakning (värmestuga, sambandscentral, garage för den omvittnade bil med sambandsutrustning etc). Dessa personer använder Stig Engströms nyckelkort för att röra sig fram och tillbaka och ut och in i huset och Stig Engström behöver då täcka dessa med en påhittad historia om att jobba över.
Citera
2014-03-08, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av callehs
Tänk om det var andra personer inne i Skandiahuset under kvällen, så som exempelvis Allséns källa föreslagit. Personer som använde Skandiahuset som bas för exempelvis en övervakning (värmestuga, sambandscentral, garage för den omvittnade bil med sambandsutrustning etc). Dessa personer använder Stig Engströms nyckelkort för att röra sig fram och tillbaka och ut och in i huset och Stig Engström behöver då täcka dessa med en påhittad historia om att jobba över.

Väktarna har sett Skandiamannen inne på Skandia på kvällen. Om de inte alla väktare ljuger, så var han på plats.
Citera
2014-03-08, 11:01
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Under en ganska lång period nu har jag samlat indicier och tecken på att Skandiamannens historia inte stämmer. Har faktiskt en hel del nu. Kan han därmed ha haft något att göra med mordet? Nej, det finns det verkligen inga bevis för, då hade ju mordet i praktiken varit uppklarat. Men om man så konsekvent ljuger för journalister, poliser, advokater, åklagare och tingsrätt så har man rimligen en agenda.

Det enda som har talat emot min teori, och som därmed motbevisat den, är just ditt uttalande ovan, att AH i tingsrätten säger att "någon vaktmästare från Skandia" kom och drog OP i fötterna. Och det räcker ju, då är det ju faktiskt så att även om det är bara är ett enda, så finns det alltså ett vittne som motbevisar min teori.

Innan jag överger mitt spår, och struntar i Skandiamannen, så ska jag försöka kontrollera vad AH faktiskt säger i tingsrätten. Hur det nu ska gå till, men kanske någon vänlig skäl kan dela med sig av hennes vittnesmål? Tar också tacksamt emot andra kommentarer om jag har missat något: Finns det någonting, vittnesmål eller annat, som tyder på att Skandiamannen faktiskt fanns på platsen i den rollen som han säger?
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med AH vittnesmål, men är inte protokollen från tingsrätten offentliga och går att beställa?

Det som i övrigt talar för att SE var på platsen är att han kan beskriva scenariot och att männen i chevan talade med någon som stämmer in på SE.

Tycker inte du ska sluta att studera SE!
Citera
2014-03-08, 11:01
Bannlyst
Citat:
Väktarna har sett Skandiamannen inne på Skandia på kvällen. Om de inte alla väktare ljuger, så var han på plats.

Tvivlar inte på att han var på plats, men han behöver inte ha varit där ensam.
Citera
2014-03-08, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Jag tror inte det är den bankomaten som gällde i fallet AB m. sitt sällskap.

Nicola Fauzzi vittnar, den 3/3, om att han mötte makarna Palme ungefär vid Sveavägen 54 (alltås ett kvarter längre norr ut, förbi Adolf Fredriks Kyrkogata) och att han, ca 5-10m efter paret, möter en man med blå jacka. "..i färg som ryggen på telefonkatalogens Stockholmsdel A-M."
Han uppfattade mannen som "äldre" och att "jackan räckte till lårets mitt".

Vidare i samma förhör med Fauzzi och efter att han hört skotten falla, så ser han samme man (m. blå jacka). "halvvägs in i en port eller någon entré"...

Tja fast det är vad Fauzzi långt senare i nya "förhör" förflyttar sina omöjliga iakttagelser från ett kvarter längre bort där han ursprungligen påstod att han mötte dem men där de bevilsligen aldrig befann sig. Redan dessa uppgifter lämnar han inte då det hände utan anmälde sig senare.

Dessa nya uppgifter kommer alltså fram i samband med en många timmar lång "vallning" då han helt odokumenterat med ett tidtagarur och annan okänd hjälp förflyttar hela den påstådda iakttagelsen ett helt kvarter. I det läget hade han säkert läst både ett och annat och gud vet vad för information han fick under vallningen. En yttrerligare sak som förbryllar är det ganska avvikande signalement han uppger sig ha som någon av de andra vittnena borde ha lagt märke till. Att han inte i sin historia tänker på att den äldre "säpoman" har ser i OP:s släptåg måste ha gått upp i rök.

Ganska mycket talar nog tyvärr för att hela hans slutliga vittnesmål är en ren efterhandskonstruktion som bygger ihop en historia av olika fragment han snappar upp under en extremt lång vallning tills den som ansvarar för vallningen är "nöjd".

Tänk er själva in i situationen. Fauzzi har lämnat uppgifter som det visar sig inte kan stämma. Paret Palme var på andra sidan Sveavägen vid punkten har påstår sig ha gjort iakttagelser. Han blir inkallad och har detta klart för sig och pressas i många timmar!!! Hur många andra gjorde man det med? Självklart måste han känt att han kunde bli misstänkt själv då hans story inte stämde men fick då en chans att lägga bitarna på plats så att den som gjorde vallningen (och säkert hade en hel mängd andra uppgifter från olika vittnen) blev nöjd. Sedan är det inte så viktigt att det inte stämmer tidsmässigt och att det fattas tid. Tid som istället blir skumma konspirationer med hemliga möten i vissas ögon men det gör igen för då är ju hans uppgifter trodda av både polisen och privatspanare.
Citera
2014-03-08, 11:05
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Jag tror inte det är den bankomaten som gällde i fallet AB m. sitt sällskap.

Nicola Fauzzi vittnar, den 3/3, om att han mötte makarna Palme ungefär vid Sveavägen 54 (alltås ett kvarter längre norr ut, förbi Adolf Fredriks Kyrkogata) och att han, ca 5-10m efter paret, möter en man med blå jacka. "..i färg som ryggen på telefonkatalogens Stockholmsdel A-M."
Han uppfattade mannen som "äldre" och att "jackan räckte till lårets mitt".

Vidare i samma förhör med Fauzzi och efter att han hört skotten falla, så ser han samme man (m. blå jacka). "halvvägs in i en port eller någon entré"...

"bara 20 meter efter att det lilla sällskapet passerat Tunnelgatan kommer de till en bankomat som ligger inne i själva Skandiabyggnaden bakom en dörr som man först måste passera"
GW Mordgåtan s 26.
Citera
2014-03-08, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det där var intressant! Det ligger väl i linje med Moelvs artiklar om Operation Olof, övervakningen och den omkringliggande kuppförsvarsövningen. Intervjun i SDS är dessutom tidig så den kan inte vara påverkad av t ex Moelvs artiklar eller andra liknande uttalanden.

Ja, men jag får inte intrycket av att sds källa sitter på någon detaljerad kunskap om hur mordet gick till. Han tror att mördare och säkringsman följde makarna på 30m avstånd och att säkringsmannen fanns på andra sidan Sveavägen när skotten föll. Att säkringsmannen fanns på andra sidan Sveavägen är naturligtvis tänkbart, men inte, tror jag, att mördare och säkringsman följde makarna från bion.

Däremot kan man naturligtvis spekulera kring om den här källan har pålitlig info på att det var två män, även om han inte vet de exakta detaljerna kring mordet.

Fö litet lustigt att det är en källa i sydsvenskan som säger detta. Kan det röra sig om Anstrin eller Elmér?
Citera
2014-03-08, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
"bara 20 meter efter att det lilla sällskapet passerat Tunnelgatan kommer de till en bankomat som ligger inne i själva Skandiabyggnaden bakom en dörr som man först måste passera"
GW Mordgåtan s 26.

AB och SE måste väl ha sett varandra ? Minns ej vittnesmålen men säger någon av dem något om den andre ?
Citera
2014-03-08, 11:21
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
AB och SE måste väl ha sett varandra ? Minns ej vittnesmålen men säger någon av dem något om den andre ?

Nej,inte vad jag vet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in