2014-03-08, 11:34
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil Jonson
Ok, jag missförstod dig, jag trodde du menade skillnaden upp till 100%, inte skillnaden mellan blocken. Det är ju annars populärt att diskutera den delen som inte vet eller vill uppge vad de skall rösta på.
Ok jag fattade också fel... Men varför pratar de om skillnaden mellan blocken när det intressanta borde vara skillnaden upp till 100%. Försöker media ge sken av att det är ett enormt avstånd mellan blocken för att få folk att tycka att röst på Alliansen eller SD är onödigt efdtersom Rödgrönaröran leder med 19% vilket de inte gör, eller vad? Det enda relevanta borde ju vara antalet procent som skiljer mellan blocken upp till 100%, tycker jag iaf.
2014-03-08, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man startar ju med ett uträknat odds, som en egna experter räknat ut. Därefter justeras ju oddsen om väldigt många börjar satsa på ett visst utfall & färre på det andra utfallet.

OK, jag förstår. Tack. Jag spelar aldrig så jag är inte riktigt insatt.
2014-03-08, 12:03
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Lilla vännen. SD har varit 3:e största parti i snart ett och ett halvt års tid efter den här månaden. Oftast med klar marginal. Därtill är mp kraftigt överskattade, man hade 9-10% i opinionsmätningar även inför förra valet, men stannade på 7,3% på valdagen. Så kommer det även bli den här gången. mp har max 8,5% av rösterna idag. SD däremot, är underskattade. Man kan absolut tro att SD idag har 11-12%, alltså 1-2 procentenheter över månadssnittet, det kan man omöjligt tro om mp om man inte är sanslöst efter och totalt okunnig om hur det alltid sett ut tidigare.

SD är idag ett betydligt större parti än mp, oavsett vad en enskild mätning visar. Kolla månadssnitten och historiska valresultat jämfört med månadssnitt för opinionsmätningar, så kanske även en ärthjärna som du lär dig något nytt idag.

SD är betydligt närmre 15% än något tramsigt mp eller v för den delen. Vid val idag hade du fått gråta över SD på 11,5% och mp på 8,5%, sen kan du fråga dig vilka som är tredje största parti. Det har vi varit i ett och ett halvt års tid. mp har inte varit tredje största parti på ett och ett halvt års tid.
Precis mina tankar, att MP-sympatisörerna inte får in det i sina små huvuden... Nån som minns hur det såg ut 2006? Vet att SD var underskattade men minns inte mMPs siffror..

Trodde en sån erfaren skriibent som Powergirl borde veta att man inte kan dra n¨gra slutsatser av en enskild mätning. Hanfirade säkert hösten -11 då SD fick 2.9 i en mätning.... Borde ju gå att gå tillbaks oc kolla upp...

SDs tredubbling i EUP-valet såg han säkert också som så dåååligt dvs som medierna sa till honom att tycka...
2014-03-08, 12:12
Medlem
Dimaks avatar
Så vad tror ni Sd får? jag tror de får runt 15 kanske.
2014-03-08, 12:12
Medlem
Dreamstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Precis mina tankar, att MP-sympatisörerna inte får in det i sina små huvuden... Nån som minns hur det såg ut 2006? Vet att SD var underskattade men minns inte mMPs siffror..

Jag kommer inte ihåg den exakta siffran och jag sitter på mobilen, men MP var kraftigt överskattade i förra valet, ungefär lika kraftigt som SD var underskattade om inte mer.
2014-03-08, 12:15
Medlem
Dreamstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Så vad tror ni Sd får? jag tror de får runt 15 kanske.

Mellan 12-15 kan hända, stormedia har visat att de inte har några skrupler när det gäller att hänga ut SD-stödjare, så jag tror själv att de har ett par procent att plocka in bara bland de osäkra väljarna, och jag tror deras reella siffra ligger en bit högre än 10% redan nu.

En lyckad valkampanj kan gott och väl sätta dem på 15%, tiden finns.
2014-03-08, 12:35
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Är det så det fungerar?

Om det i ett vad finns två utfall dividerar man helt enkelt det belopp som satsar på utfall A med det belopp som satsar på utfall B. Utfall A delar på den summa som satsas på Utfall B efter en viss vinstmarginal för mäklaren som ger priser. Om man tar 10% i vinst och utfall A får 5000 kr som insats och utfall B enbart får 1000 kr har du ett beräkningsunderlag för kunna ge ett odds.

Lättast att förstå är dock om man inverterar det. Lek att du kastar tärning och det finns 6 utfall. Teoretiskt borde varje utfall vara värt 16,6666 % om det vore en binär option som man handlar på finansmarknaderna runt olika teoretiska utfall inför ett förfallodatum men i praktiken handlas runt 15,5-17,5 öre.

Ladbrokes vinst är att alla sex utfallen säljs för mer än 16,666% eller omvänt (spegelvänt) att du ställer ut och utfärdar ett kontrakt mot att erhålla betalt och ställa säkerhet och då får 0,155 öre mot att Ladbrokes eller annan aktör för att ta risken att få betala 1 kr om detta blir utfallet.

Att oddsen är som de är betyder bara att vi indirekt ser hur mycket kapital som satsas på respektive utfall, vilket borde vara nära verkligheten om i utgår från att folk agerar rationellt. Inte betyder detta att Ladbrokes har någon särskild insyn i olika opinionsundersökningars utfall utan detta visar bara hur de spekulanter som är villiga att satsa pengar tror om relationerna mellan de olika utfallen.

Om detta inte korrelerar med vad olika opinionsundersökningar visar är jag benägen att ta en fundering om vad skillnaden skulle kunna bero på....särskilt om det efter valet visar sig att Ladbrokes odds bättre speglar utfallet. Om opinionsundersökningar hypotetiskt visar att SD har 7% veckan före valet borde ett odds om SD når över 7% i valet vara 50/50, eller hur? Respektive att MP skulle få över låt säga 12%.

Jag hade satsat på att SD når över 7% (eller att MP når under 12% ) och vore detta en binär option borde den kosta drygt 0,5 kr mot att få 1 krona utbetalt vid rätt utfall. Vid fel utfall förlorar du insatsen. I statistiken och oddsen kan man ana att opinionsundersökningarna är manipulerade eller åtminstone inte är korrekta.
Senast redigerad av Rektangel 2014-03-08 kl. 13:10.
2014-03-08, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valar.Morghulis
Jag har nu funderat ett tag på SDs riksdagslista och spekulerat i hur det kan påverka opinionen. Det är väldigt svårt och säga hur väl insatta SDs väljare är i politikerna som representerar dem. Min gissning är att det är för få som är missnöjda med listan och tillräckligt många oinsatta för att status quo ska råda. Kanske tom att riksdagslistan kan komma att locka nya sympatisörer då de på listan är tämligen harmlösa (undantag Ekeroth) och SD kommer bli drabbade av mindre skandaler. I den bemärkelsen kan riksdagslistan vara ett genidrag. På kort sikt.

Däremot så är det något som oyto poängterade i en annan tråd, den bästa reklamen är den som går från mun till mun. Är de mest inbitna sympatisörerna missnöjda kommer reklamen bli sämre. På längre sikt kan det få en klar effekt i opinionen. SD behöver också starka karaktärer som Alfsson, Kasselstrand och Torssell. De kan inte heller komma med politiker som motståndarna (och vi själva) skrattar åt för att de är befängda, exempelvis Kronlid och Bieler (med sina toppplaceringar). Hade Kronlid och Bieler hamnat på ca plats 50 hade jag inte reagerat, men med topplaceringar, högre än Lång, Jomshof och Ekeroth så säger SD "Kronlid och Bieler är några av de bästa vi har", så är givetvis inte fallet. Speciellt med tanke på att Alfsson petades så faller all logik mellan stolarna. På lång sikt kan SDs riksdagslista vara förödande i opinonen och för partiets eventuella framgångar.

Det blir ett dött läge. Ska man som gräsrot straffa SD och vända de ryggen så de förstår att förändring behövs, eller ska man stanna kvar och slåss för förändringen likt Alfsson gör? Alfsson ska ha all heder åt hans reaktion på att bli petad. Stannar kvar och slåss för saken.

Jag ser personligen att SD hamnar runt 5 % i valet. En självrannsakan sker och de kommer tillbaka till valet 2018 med ett klart starkare lag. För kandidaterna finns där, de blir bara inte uppplockade pga nepotisma och rädsla för media. Ett klart demokratiproblem inom partiet. Ett parti ska våga utmana med de bästa de har. Inte ställa upp med nickedockor och ducka, i dagens läge är anfall bästa försvar.

Detta är hyperviktigt för SD i opinionen: Att den självgående, oavlönade gräsrotskampanjen på internet inte stannar av. SD har haft en drömsits genom att äga nätet och ha tusentals flitiga sympatisörer som sprider statistik, länkar, vederlägger anti-SD propaganda genom miljontals tweets, poster, läsarkommentarer och diskussioner i sociala medier. Coca Cola, Ford, Samsung och Electronic Arts skulle mörda för den PR-apparaten av word-of-mouth som SD haft till sitt förfogande.

Eller åtminstone betala miljontals dollar för den - faktum är att stora företag har professionella postare för att sprida sitt budskap i sociala medier och på forum. Kan man få konsumenternas att bita på ett meme eller en viral kampanj är det guld värt. Kan man få ständigt fler vardagsmänniskor att sprida produktens förträfflighet på eget bevåg har man uppnått varje reklambyrås nirvana. I viss mån har väl Apple lyckats med detta.

Utan denna spontana infrastruktur där Flashback, Avpixlat och Fria Tider är viktiga informationsnav så faller mycket av diskussioner vid fika- och köksbord bort, eftersom intressanta fakta ("visste du att alla överfallsvåldtäkter i Oslo...", "media berättar ju inte att åldringsrånen...", "i själva verket visade OECD:s rapport att...") då inte skulle vara kända.

Ett exempel på ett internet meme som nu är så allmänt förekommande att DN känner sig tvungna att gå i polemik med det är "Ni journalister bor själva långt från den mångkultur ni propagerar för, era hycklare!" Detta undergrävande av medias trovärdighet är ovärderligt för medias hackkyckling SD - men det är verkligen inte "partiet" som lyckats få ut den alternativa verklighetsbeskrivningen. Det är det alla "vi" som kollektivt gjort.

Om nätaktivisterna på alla nivåer av kompetens och engagemang "bara" är några 10 000 spelar ingen roll - de når hundratusentals som i sin tur påverkar miljoners uppfattning.

Citat:
Ursprungligen postat av Dreamstate
höll med dig i resten av din text. men den siffran är ren galenskap. inte en chans att de hamnar så lågt såvidare Åkesson inte råkar äta ett spädbarn på livetv.

Jag gissar också att vi inte talar om en minskning, troligare en stagnation och minskad tillväxtpotential i framtiden. Men att räkna in låga tvåsiffrigt ligger absolut inom räckhåll, även om man kanske inte "förtjänar" det, rent marknadsföringsmässigt eller principiellt folkrörelseidealistiskt.
2014-03-08, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Om det i ett vad finns två utfall dividerar man helt enkelt det belopp som satsar på utfall A med det belopp som satsar på utfall B. Utfall A delar på den summa som satsas på Utfall B efter en viss vinstmarginal för mäklaren som ger priser. Om man tar 10% i vinst och utfall A får 5000 kr som insats och utfall B enbart får 1000 kr har du ett beräkningsunderlag för kunna ge ett odds.

Lättast att förstå är dock om man inverterar det. Lek att du kastar tärning och det finns 6 utfall. Teoretiskt borde varje utfall vara värt 16,6666 % om det vore en binär option som man handlar på finansmarknaderna runt olika teoretiska utfall inför ett förfallodatum men i praktiken handlas runt 15,5-17,5 öre.

Ladbrokes vinst är att alla sex utfallen säljs för mer än 16,666% eller omvänt (spegelvänt) att du ställer ut och utfärdar ett kontrakt mot att erhålla betalt och ställa säkerhet och då får 0,155 öre mot att Ladbrokes eller annan aktör för att ta risken att få betala 1 kr om detta blir utfallet.

Att oddsen är som de är betyder bara att vi indirekt ser hur mycket kapital som satsas på respektive utfall, vilket borde vara nära verkligheten om i utgår från att folk agerar rationellt. Inte betyder detta att Ladbrokes har någon särskild insyn i olika opinionsundersökningars utfall utan detta visar bara hur de spekulanter som är villiga att satsa pengar tror om relationerna mellan de olika utfallen.

Om detta inte korrelerar med vad olika opinionsundersökningar visar är jag benägen att ta en fundering om vad skillnaden skulle kunna bero på....särskilt om det efter valet visar sig att Ladbrokes odds bättre speglar utfallet. Om opinionsundersökningar hypotetiskt visar att SD har 7% veckan före valet borde ett odds om SD når över 7% i valet vara 50/50, eller hur? Respektive att MP skulle få över låt säga 12%.

Jag hade satsat på att SD når över 7% (eller att MP når under 12% ) och vore detta en binär option borde den kosta drygt 0,5 kr mot att få 1 krona utbetalt vid rätt utfall. Vid fel utfall förlorar du insatsen. I statistiken och oddsen kan man ana att opinionsundersökningarna är manipulerade eller åtminstone inte är korrekta.

Varmt tack för utförlig förklaring. Jag förstår.
2014-03-08, 13:58
Medlem
19%, eventuellt ett par procentenheter till, är det absoluta taket för årets val. Varför?

SDs facebooksida hänvisade för några veckor sida till en http://pejl.svt.se/val2014/sifo-bast-politik/ där väljarna fick säga vilket parti som hade bäst invandringspolitik. 19% svarade SD (störst av partierna) och 37% svarade "vet ej". Tittar man sedan på vad befolkningen anser om flyktingmottagning så anser 45% att den ska minska. Vilket riksdagsparti, förutom SD, vill minska flyktingmottagningen? Inget. Det är såklart en beröringsskräck med SD som gör att man kan säga "Jag tycker vi ska dra ner på invandringen, men jag kommer inte rösta på SD eftersom de har fel". (Det är som att säga "Jag är vrålhungrig, men jag tänker inte äta").

Vissa är nog så indoktrinerade att de, trots sin vilja att dra ner på invandringen, tror att SD är ett "dåligt parti" som präglas av "rasism och främlingsfientlighet". Dessa personer har i många fall inte gjort någon särskilt ingående analys av vad SD är för parti och vad det är för typ av invandring Sverige har drivit de senaste 40 åren.

Så till min slutsats:
Dessa personen, som lider av någon sorts beröringsskräck med SD, kommer tyvärr inte lägga sin röst på SD eftersom de helt enkelt är för okunniga. Några av dem kommer kanske innan valet kunna hinna vakna upp. Dessa 19% som däremot inser att SD har den bästa invandringspolitiken är i de flesta fall inte rädda för att lägga sin röst på SD. Däremot har vissa av dem andra hjärtefrågor i politiken som är viktigare än invandringen, för dem. Det som blir avgörande är hur många som ser invandringen som den viktigaste frågan för Sveriges framtid.
Senast redigerad av Ghana 2014-03-08 kl. 14:09. Anledning: stavfel
2014-03-08, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valar.Morghulis
på något sätt skulle det kännas skönt att deras naivitet straffas.
Om det är naivitet som kommer att straffas i nästa val drabbar det framför allt Alliansen och deras socialdemokratiska vänner, medan vänster- och miljöpartister slipper lindrigare undan.
2014-03-08, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240

Trodde en sån erfaren skriibent som Powergirl borde veta att man inte kan dra n¨gra slutsatser av en enskild mätning. Hanfirade säkert hösten -11 då SD fick 2.9 i en mätning.... Borde ju gå att gå tillbaks oc kolla upp...

SDs tredubbling i EUP-valet såg han säkert också som så dåååligt dvs som medierna sa till honom att tycka...

Det är ju lite tråkigt i sammanhanget att den enda seriösa sidan för opinionsundersökningar är just status.st samt att sidan enbart håller koll på Sd och inte på andra partier.

Ifall status.st även listade de övriga partiernas resultat på partinivå och undersökning så skulle möjligheterna till kalkyl av fusk&fiffel&mätplats öka betydligt då de flesta sådana kalkyler baseras på hypergeometriska fördelningar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in