2014-03-07, 22:48
Bannlyst
På Skavlan ikväll berättade Ingvar Carlsson om mord-natten när han blev utsedd till statsminister.

- Det fanns mördare där ute.

Alltså plural.
Citera
2014-03-07, 22:53
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Kan man ha gjort det utan att ha lämnat några spår som skulle/borde ha upptäckts av SKL?
(jag avser nu originalbandet
)

Ja, om man kopierar över hela fröken ur men förskjutet får man minimalt med spår, till skillnad mot om man 'klipper och klistrar'

kan ett motiv vara att dölja "fördröjningen" av larm m.m.
Senast redigerad av heheho 2014-03-07 kl. 23:04.
Citera
2014-03-07, 23:12
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Ja, om man kopierar över hela fröken ur men förskjutet får man minimalt med spår, till skillnad mot om man 'klipper och klistrar'

kan ett motiv vara att dölja "fördröjningen" av larm m.m.

Är en manipulering gjord av bandet tror jag att det är just så att fröken ur är manipulerad. Händelserna i sig som man hör dom kan vara korrekt och följer klockan så att säga men tidsangivelsens utgångspunkt är manipulerad.
Citera
2014-03-07, 23:23
Medlem
Carlsson på Skavlan ikväll om mordnatten. Han har en litet förbryllande beskrivning av mordnatten. Han hämtades av taxi. Men...

"När vi närmade oss Rosenbad så lade jag mig ner på golvet för att se hur det skulle se ut. Jag trodde att det skulle vara en massa poliser och så och att de hade säkrat..."

När han får frågan varför han lade sig på golvet så svarar han att det var av säkerhetsskäl.

Av formuleringarna att döma låter det nästan som att det är för att dölja sig för polisen (som naturligtvis inte är där) som han lägger sig på golvet.
Citera
2014-03-07, 23:24
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Vem vet? Det kan ju vara så att LP har berättat de faktiska omständigheterna på MP för någon? HH eller SÄPO? Det vet vi ju inget om. Ingen har frågat henne och hon lär väl inget säga?

Men den version folket fått serverat håller inte!
Hage berättar ju i sitt vittnesmål att LP pratar så gott som oavbrutet men att hon försöker att inte lyssna utan fortsätter att koncentrera sig på OP. Det är synd för jag tror att i hennes svada finns en hel del fakta så som hon uppfattat den. Alltså innan hon hunnit rätta minnesbilden efter fakta hon fått från annat håll och sådant hon omedvetet sorterat och rättat till.

Jag tror att människor är som allra ärligast direkt efter en överraskande, chockerande händelse, innan de hunnit rätta till anletsdragen och börjat agera utifrån den förväntade rollen.

Det fanns ju fler på mordplatsen som kanske hört något. Hage säger ju att hon ser ben från flera personer som kommer och ställer sig vid kroppen, en del blir kvar andra går vidare. Hon är helt koncentrerad på uppgiften så ben och fötter är det enda hon minns av omgivningen.

Hage säger till Gunnar Wall att hon försökt att minnas mer av vad LP sa men inte lyckats. Kanske ett hypnosförhör skulle fungera?
Citera
2014-03-07, 23:28
Medlem
bartrams avatar
Det är f.ö inte bara tidpunkten för MOP som är oklar utan även var på Sveavägen den bankomat fanns där AB med sällskap gjorde sitt uttag . Jag hänvisar till s 707 ff i denna tråden.

F.ö är det en tillfällighet att AB befann sig på platsen? Jag är inte så säker på det.
Citera
2014-03-07, 23:29
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Hage berättar ju i sitt vittnesmål att LP pratar så gott som oavbrutet men att hon försöker att inte lyssna utan fortsätter att koncentrera sig på OP. Det är synd för jag tror att i hennes svada finns en hel del fakta så som hon uppfattat den. Alltså innan hon hunnit rätta minnesbilden efter fakta hon fått från annat håll och sådant hon omedvetet sorterat och rättat till.

Jag tror att människor är som allra ärligast direkt efter en överraskande, chockerande händelse, innan de hunnit rätta till anletsdragen och börjat agera utifrån den förväntade rollen.

Det fanns ju fler på mordplatsen som kanske hört något. Hage säger ju att hon ser ben från flera personer som kommer och ställer sig vid kroppen, en del blir kvar andra går vidare. Hon är helt koncentrerad på uppgiften så ben och fötter är det enda hon minns av omgivningen.

Hage säger till Gunnar Wall att hon försökt att minnas mer av vad LP sa men inte lyckats. Kanske ett hypnosförhör skulle fungera?

Karin Johansson försökte lugna ner Lisbeth Palme medan Anna Hage gav hjärtkompression på den döde Olof Palme. Om någon hörde vad LP sa bör det varit KJ
Citera
2014-03-07, 23:30
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Carlsson på Skavlan ikväll om mordnatten. Han har en litet förbryllande beskrivning av mordnatten. Han hämtades av taxi. Men...

"När vi närmade oss Rosenbad så lade jag mig ner på golvet för att se hur det skulle se ut. Jag trodde att det skulle vara en massa poliser och så och att de hade säkrat..."

När han får frågan varför han lade sig på golvet så svarar han att det var av säkerhetsskäl.

Av formuleringarna att döma låter det nästan som att det är för att dölja sig för polisen (som naturligtvis inte är där) som han lägger sig på golvet.
Ja det låter minsta sagt förbryllande. Om han var bekymrad för sin säkerhet, varför tog han då taxi till Rosenbad? Varför ringde han inte Säpo eller gjorde som Feldt och ringde sin lokala polisstation?

Om nu Rosenbad varit taget av kuppmakare, vad skulle IC gjort där i sin taxi? Bett föraren köra hem igen? Förbryllande minst sagt men karln kanske var i chock och tänkte fel.
Citera
2014-03-07, 23:30
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Det är f.ö inte bara tidpunkten för MOP som är oklar utan även var på Sveavägen den bankomat fanns där AB med sällskap gjorde sitt uttag . Jag hänvisar till s 707 ff i denna tråden.

F.ö är det en tillfällighet att AB befann sig på platsen? Jag är inte så säker på det.

relevant fråga, hans arbetsgivare luktar frontbolag
Citera
2014-03-07, 23:38
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ett häpnadsväckande påstående. Det har avgörande betydelse!

Jag citerar Maxestrella från 2013-01-11:

"
Vad man borde göra är att kolla upp samtliga individer som kan bindas till mordplatsen. Vilka har inte ett riktigt alibi? Vilka kan uteslutas och vilka kan det inte?

Med riktigt alibi åsyftas alltså inte det där som Ölvebro snackade om, att "poliser saknar motiv eftersom de flesta av dem är sossar" (fritt citerat från minnet), utan att man faktiskt kan styrka att vederbörande var på en annan plats än på mordplatsen vid tiden för mordet.

Därför är det också så ohyggligt viktigt att bestämma när exakt mordet skedde. Här finns det alltjämt mycket att göra.

Jag menar, om du kan bevisa att X befann sig på en annan plats än mordplatsen, t.ex. på Brunkebergsåsen, 23.21.20., så har X ju inget alibi om det skulle visa att tidpunkten för mordet var t.ex. 23.20.20.

Hela detta resonemang missar bröderna Poutiainen att ta upp i sin bok, alltså själva anledningen till en eventuell manipulation av tidsangivelserna.

Min hypotes är att mordet skedde c:a 23.20.00. Anledningarna till detta har jag tidigare redovisat i tråden. Om mordet skedde då, är det många av dem som befann sig alldeles i närheten av mordplatsen, som helt plötsligt inte har alibi.
" Min fetstilsmarkering
Jo om det fanns exakta tider knutna till händelser och personer så skulle det ha en stor betydelse och man skulle kunna nagelfara både skeenden och individer. Men den enda någotsånär säkra tiden är den tid som ambulansen lämnade platsen.

Min rekonstruktion anger att såväl polis som ambulans kom relativt snabbt och en av ambulansförarna uppgav i en nylig intervju att de gjorde upplivningsförsök i 5-10 minuter innan de åkte mot Sabb. Om mordet skedde 23:20 så stämmer det bättre att de höll på i mer än 5 minuter.

Finns det någon mer tid som är så säker att den skulle kunna relatera sig till 2 minuters förskjutning?
Citera
2014-03-07, 23:41
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Ja det låter minsta sagt förbryllande. Om han var bekymrad för sin säkerhet, varför tog han då taxi till Rosenbad? Varför ringde han inte Säpo eller gjorde som Feldt och ringde sin lokala polisstation?

Om nu Rosenbad varit taget av kuppmakare, vad skulle IC gjort där i sin taxi? Bett föraren köra hem igen? Förbryllande minst sagt men karln kanske var i chock och tänkte fel.
Men är det inte uppenbart att han tog en taxi därför att han trodde att området kring Rosenbad var säkrat av polisen? När de närmade sig Rosenbad såg han att det inte var så och kröp därför ihop på golvet.
Citera
2014-03-07, 23:44
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Är en manipulering gjord av bandet tror jag att det är just så att fröken ur är manipulerad. Händelserna i sig som man hör dom kan vara korrekt och följer klockan så att säga men tidsangivelsens utgångspunkt är manipulerad.
Men, utifrån vad som är känt idag, vad skulle det vara för vits med att förskjuta fröken ur 2 minuter framåt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in