2014-03-07, 19:05
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Vad anser ni om att GW vill förhöra LP igen. Helt klart kom hon alldeles för enkelt undan när Holmér höll i trådarna.......Sedan undrar man ju hur OPs dagbok kunde försvinna och varför hon vägrade bandupptagningar under förhör.
LP och Holmér kan mycket väl ha kommit överens men att det var Näss som helt skulle ta över och styra över utredningen legitimerad av författningsskyddet hade väl ingen kunnat ana. Alla som med trovärdighet fortfarande kunnat leva vidare med denna insikt lär på olika sätt vara definitivt tystade.
Citera
2014-03-07, 19:47
Medlem
PeoFallmos avatar
Vem vet? Det kan ju vara så att LP har berättat de faktiska omständigheterna på MP för någon? HH eller SÄPO? Det vet vi ju inget om. Ingen har frågat henne och hon lär väl inget säga?

Men den version folket fått serverat håller inte!
Citera
2014-03-07, 19:51
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Den som initierar den utökade avspärrningen är Per-Ola Karlsson, Ebbe Carlssons framtid livvakt. Detta sker vid 0830 på lördagsmorgonen.

Var tog P-O Karlsson vägen efter Ebbe affären? Vad gör han idag?
Citera
2014-03-07, 20:22
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Vem vet? Det kan ju vara så att LP har berättat de faktiska omständigheterna på MP för någon? HH eller SÄPO? Det vet vi ju inget om. Ingen har frågat henne och hon lär väl inget säga?

Men den version folket fått serverat håller inte!

Ja och att OP "noteringsbok" kallad dagbok försvann i PU är märklig.Här fanns säkert namn och möten inskrivna.

Det mest intressanta tycker jag är bråket mellan OP och den som tar honom i kragen utanför Grand.Varför har inget av detta kommit upp i PU?

För de intresserade så har Mod skapat en undertråd av det jag skrev om vad Olof Frånstedt skrivit i sin bok angående SAP möten med KGB.

(FB) Pierre Schori, Anders Thunborg och Sten Andersson bytte info med KGB
Senast redigerad av zorze 2014-03-07 kl. 20:27.
Citera
2014-03-07, 21:07
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Om man leker med tanken att även LAC-originalband är förfalskat dvs SKL:s analys av ngn anledning är felaktig ( Se P bl.a s 830) och att MOP de facto ägde rum ca 23:19 var hamnar vi då

a) Hinner LOP "fram i tid" ?

b) polispatrullers rörelser?

c) Annat?

Vad säger trådens experter?
a) Enligt LP går de i rask promenadtakt och stannar bara några sekunder vid skyltfönstret. Så det är möjligt.
b) Som jag ser det ingen skillnad: alla händelser flyttas bakåt och då stämmer ambulansförarens uppgift att de höll på länge med OP innan de slutligen åkte mot Sabb.
c) Men jag tror inte att LAC-banden är fejkade. Kan inte förstå syftet! Däremot är det lite felaktigt, sammansatt av två olika så att tiden inte stämmer perfekt på bandet. Möjligen har man klippt bort någon konversation, men vet inte hur det kan ha gått till.
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
och hur stämmer det med Söderströms tider
Ändå sämre!
Senast redigerad av iesho 2014-03-07 kl. 21:26.
Citera
2014-03-07, 21:36
Medlem
ieshos avatar
Jag tycker att näringslivet och deras organisationer klarar sig för lindrigt undan i tråden. Utan att det minsta vilja ifrågasätta landsförrädarspåret eller Sydafrikaspåret så borde också detta spår utredas. Om man ser till motiv och fiender så blev Arbetsgivareföreningen alltmer OPs främsta motståndare från 70-talet och fram till MOP. Hatet och förföljelserna mot OP kan nästan härledas till ledande personer i den nyliberala rörelsen.
Ur ett tal av Olof Palme på Metalls kongress i juni 1981
För det fjärde har Arbetsgivareföreningen byggt upp en väldig, centraliserad propagandaapparat som, med ekonomiska resurser som inte står någon annan till buds, sprider SAFs budskap i det svenska samhället. Denna propaganda är ofta vulgär och förgrovad. Jag tror efter de studier vi gjort att det är korrekt att säga att Arbetsgivareföreningens propagandister i mycket framstår som hatets och illviljans kolportörer mot svensk arbetarrörelse - något som är ljusår det uttalande av Söderlund jag inledningsvis återgav.

Det är alldeles uppenbart att helt nya krafter på något sätt tagit makten i Arbetsgivareföreningen - krafter som är annorlunda än dem som vi under många år lärt känna. De första klara tecknen på en ny inriktning av Arbetsgivareföreningens politik fick vi efter regeringsskiftet 1976. Det i och för sig inte att förvåna. I kongresstalet 1973 sade jag avslutningsvis så här: "Om grupper som representerar privata ekonomiska intressen engagerar sig för att få bort arbetarrörelsen från den politiska makten, så är deras strävan uppenbarligen att få till stånd en maktförskjutning i det svenska samhället. Det är krafter som i hög grad besitter den ekonomiska makten och makten över opinionsbildningen som också vill erövra den politiska makten. Den balans som råder skulle rubbas på ett sätt som skulle ge minskat inflytande för löntagarintressena."
...
Slutsatsen av denna genomgång är följande. Ambitionen hos de nu tongivande intressena inom SAF sträcker sig mycket längre än till att bevaka näringslivets intressen i samhället som helhet. De eftersträvar en systemförändring som för oss långt ifrån den svenska blandekonomin och från det svenska välfärdssamhället.
Det är också lite uppseendeväckande att MPs fästmö några år efter MOP gifte sig med Timbros dåvarande VD.

SAF hade kontakter såväl med CIA som med Sydafrika och några, t.o.m ledande, personer kan ha gjort gemensam sak med OPs utrikes fiender.
Senast redigerad av iesho 2014-03-07 kl. 21:41.
Citera
2014-03-07, 22:00
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
a) Enligt LP går de i rask promenadtakt och stannar bara några sekunder vid skyltfönstret. Så det är möjligt.
b) Som jag ser det ingen skillnad: alla händelser flyttas bakåt och då stämmer ambulansförarens uppgift att de höll på länge med OP innan de slutligen åkte mot Sabb.
c) Men jag tror inte att LAC-banden är fejkade. Kan inte förstå syftet! Däremot är det lite felaktigt, sammansatt av två olika så att tiden inte stämmer perfekt på bandet. Möjligen har man klippt bort någon konversation, men vet inte hur det kan ha gått till.

Ändå sämre!

Ett häpnadsväckande påstående. Det har avgörande betydelse!

Jag citerar Maxestrella från 2013-01-11:

"
Vad man borde göra är att kolla upp samtliga individer som kan bindas till mordplatsen. Vilka har inte ett riktigt alibi? Vilka kan uteslutas och vilka kan det inte?

Med riktigt alibi åsyftas alltså inte det där som Ölvebro snackade om, att "poliser saknar motiv eftersom de flesta av dem är sossar" (fritt citerat från minnet), utan att man faktiskt kan styrka att vederbörande var på en annan plats än på mordplatsen vid tiden för mordet.

Därför är det också så ohyggligt viktigt att bestämma när exakt mordet skedde. Här finns det alltjämt mycket att göra.

Jag menar, om du kan bevisa att X befann sig på en annan plats än mordplatsen, t.ex. på Brunkebergsåsen, 23.21.20., så har X ju inget alibi om det skulle visa att tidpunkten för mordet var t.ex. 23.20.20.

Hela detta resonemang missar bröderna Poutiainen att ta upp i sin bok, alltså själva anledningen till en eventuell manipulation av tidsangivelserna.

Min hypotes är att mordet skedde c:a 23.20.00. Anledningarna till detta har jag tidigare redovisat i tråden. Om mordet skedde då, är det många av dem som befann sig alldeles i närheten av mordplatsen, som helt plötsligt inte har alibi.
" Min fetstilsmarkering
Citera
2014-03-07, 22:30
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Var tog P-O Karlsson vägen efter Ebbe affären? Vad gör han idag?

Han är intervjuad i "Ebbe The Movie". Inte sett honom intervjuad annorstädes.

Har Wall, Borgnäs och andra själva sökt kontakt med PO, Östling, Grundborg och de andra för intervjuer? Vad jag vet har de inte ens redogjort för försök till kontakt, vilket är brukligt när ett intressant intervjuobjekt tackar nej.
Citera
2014-03-07, 22:31
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Ett häpnadsväckande påstående. Det har avgörande betydelse!

Jag citerar Maxestrella från 2013-01-11:

"
Vad man borde göra är att kolla upp samtliga individer som kan bindas till mordplatsen. Vilka har inte ett riktigt alibi? Vilka kan uteslutas och vilka kan det inte?

Med riktigt alibi åsyftas alltså inte det där som Ölvebro snackade om, att "poliser saknar motiv eftersom de flesta av dem är sossar" (fritt citerat från minnet), utan att man faktiskt kan styrka att vederbörande var på en annan plats än på mordplatsen vid tiden för mordet.

Därför är det också så ohyggligt viktigt att bestämma när exakt mordet skedde. Här finns det alltjämt mycket att göra.

Jag menar, om du kan bevisa att X befann sig på en annan plats än mordplatsen, t.ex. på Brunkebergsåsen, 23.21.20., så har X ju inget alibi om det skulle visa att tidpunkten för mordet var t.ex. 23.20.20.

Hela detta resonemang missar bröderna Poutiainen att ta upp i sin bok, alltså själva anledningen till en eventuell manipulation av tidsangivelserna.

Min hypotes är att mordet skedde c:a 23.20.00. Anledningarna till detta har jag tidigare redovisat i tråden. Om mordet skedde då, är det många av dem som befann sig alldeles i närheten av mordplatsen, som helt plötsligt inte har alibi.
" Min fetstilsmarkering

poängen med alibi, är mycket viktig!

hur man skulle fejkat bandet
har för mig att det var ett riktigt bredbandigt band, typ 20 kanaler, men minnet är svajigt, hursomhelst:
1) skaffa bandspelare som spelar bredband, plus en vanlig rullbandspelare
2) lokalisera fröken ur till kanal X
3) kopiera över kanal X till vanlig rullbandspelare
4) spela över kanal X från rullbandspelaren till kanal X, men starta inspelningen något förskjutet jämfört med orginalet
5) mixa eventuellt över allt till en kanal, för att dölja spåren

voila, lätt som en plätt
Citera
2014-03-07, 22:37
Medlem
hehehos avatar
fler frågor:

om vi antar att bankomaterna och stämpeluret gick helt rätt,
då har vi en i stort sätt exakt tidsangivelse från ena bankomaten, men

- vad händer med kepsmannens tajming?
- övriga uppgifter på bandet "grön volvo" osv
- tajming med järfälla taxi
- när bakdörren larmade och stängdes
Citera
2014-03-07, 22:40
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
poängen med alibi, är mycket viktig!

hur man skulle fejkat bandet
har för mig att det var ett riktigt bredbandigt band, typ 20 kanaler, men minnet är svajigt, hursomhelst:
1) skaffa bandspelare som spelar bredband, plus en vanlig rullbandspelare
2) lokalisera fröken ur till kanal X
3) kopiera över kanal X till vanlig rullbandspelare
4) spela över kanal X från rullbandspelaren till kanal X, men starta inspelningen något förskjutet jämfört med orginalet
5) mixa eventuellt över allt till en kanal, för att dölja spåren

voila, lätt som en plätt

Kan man ha gjort det utan att ha lämnat några spår som skulle/borde ha upptäckts av SKL?
(jag avser nu originalbandet
)
Citera
2014-03-07, 22:45
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Ja och att OP "noteringsbok" kallad dagbok försvann i PU är märklig.Här fanns säkert namn och möten inskrivna.

Det mest intressanta tycker jag är bråket mellan OP och den som tar honom i kragen utanför Grand.Varför har inget av detta kommit upp i PU?[/url]

Kan vara dags att sätta ambassadören Curt Lidgaard under luppen. Han var en av de sista som talade med Olof Palme innan de båda, med hustrur, gick in på biografen Grand för att titta på filmen Bröderna Mozart.

I juli 1985 retar han i ett tal i Malmö upp Sovjet och får en reprimand av Lennart Bodström. CL citeras av Sydsvenskan då han säger att Sovjet hotar Västeuropa. Tidningen står på sig när Lidgaard påstår sig felciterad.
EAP med direkt och hugger:
http://www.larouchepub.com/eiw/publi...telligence.pdf

I hans CV kan man se att han var väl insatt i svensk vapenexport, var handelsråd i Washington under permafrosten 71-76 och var vår chefsdelegat vid ESK konferensen i Stockholm 84. Vid tiden för MOP jobbade han som 58-årig svensk delegat vid ESK i Wien där också karriären kröntes med ambassadörsposten 1988.

Med ovanstående i beaktande börjar jag fundera på om CL kan vara den äldre mannen som det av Lars Borgnäs omskrivna vittnet "Gun" ser uppträda hotfullt mot OP? Spekulation men åldersmässigt troligare än både Björn Rosengren och Mårten Palme. Med tanke på händelserna 1985 är det inte orimligt att anta vissa meningskiljaktigheter mellan OP och CL ang sveriges politik gentemot Sovjet.

Brodern Bertil Lidgard var moderat ordförande i Justitieutskottet under många år och kan nog sägas varit SÄPOs bästa vän i riksdagen. Men BL vek in kepsen annandag jul 1984 och är näppeligen intressant ens i MOPs utmarker.

Vem är vem 1993
Lidgard, Curt S H, ambassadör, Wien, f i Malmö 270620 av adv C L L o Ester, f Nilsson.

Jur kand Lund 50, attaché UD 52, tjg Buenos Aires 54, Karachi 55, le sekr centralkomm f sv tekn bistånd 57, 2e sekr UD 60, le sekr 61, le ambassadsekr EEC-deleg Bryssel 63, Haag 65, byråchef UD 67, hdlsråd Washington 71, minister Paris 76, ambassadör nedrustndeleg Genève 78, chef f deleg t Sthlmskonf 83,
chef f deleg t ESKs uppföljnmöte i Wien 86, ambassadör Wien sed 88.

Gm 57 Britt Erwin, f 28, dtr t marindir Bruno E o Anna Lisa, f Holmberg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in