2014-03-07, 22:00
Medlem
Smakar det vilt? Påminner det om vanligt kött? Är nämligen sugen på laga det här...

http://en.wikipedia.org/wiki/Liver_and_onions

Det verkar intressant och gott. Kan lever grillas eller bör den stekas i panna?

//Tack Cauvie
Citera
2014-03-07, 22:02
Bannlyst
Lever är jävligt gott. Testa och avgör själv. Kudos till att du vill testa. Sorry för ingen hjälp men vad fan.

Grillad lever vet jag inget om, TROR dock inte att det är någon hit då lever bör vara genomstekt eller ännu hellre i gryta med grädde och lök. Det är inte riktigt en bit kött om man säger så.
Senast redigerad av Attributt 2014-03-07 kl. 22:05.
Citera
2014-03-07, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attributt
Lever är jävligt gott. Testa och avgör själv. Kudos till att du vill testa. Sorry för ingen hjälp men vad fan.

Grillad lever vet jag inget om, TROR dock inte att det är någon hit då lever bör vara genomstekt eller ännu hellre i gryta med grädde och lök. Det är inte riktigt en bit kött om man säger så.

Jag läser att lever är en smaksak, en del älskar det och en del säger att det inte är så gott. Men det verkar väldigt populärt världen över!

Nä, stekas bör den nog iallafall vad jag har läst. Ska man ha med grädde också? Jag tittar på denna videon...

https://www.youtube.com/watch?v=p8_vX83nKXk - Ser najs ut!
Citera
2014-03-07, 22:16
Medlem
Lever behöver inte stekas igenom.
Blir fantastiskt rosa stekt med kapris och sky från pannan.
Har för mig att jag ätit grillad lever på ett turkiskt hak en gång och det var gott, samma där-grillad rosa så den fortfarande var saftig!
Hur lever smakar - som lever :-) järn!
Enjoy
Citera
2014-03-07, 22:17
Medlem
hyphens avatar
En klassiker! Skuren i 2-3 cm kuber som rullas i vetemjöl innan stekning i smör, sen häller du på ordentligt med vispgrädde. Lingonsylt.
Går även att steka med bacon och kapris, men det är inte riktigt lika gott.
Citera
2014-03-07, 22:20
Medlem
TinyPoliss avatar
Lever är väl som så mycket annat, en smaksak.
Inälvsmat är billigt i Sverige.
Själv har jag Kalvlever Anglais som favorit.

http://www.tasteline.com/Recept/Kalvlever_Anglais

Att steka lever är inte svårt. Bara att passa så att man inte, precis som vanligt kött, steker den torr och tråkig. Panerar alltid lever i mjöl.
Citera
2014-03-07, 22:23
Bannlyst
Måste tillägga att levergryta är en av få rätter jag blir sugen på när jag väl börjar tänka på den. Denna tråd har på en mikrosekund fått mig enormt hungrig på lever.
Citera
2014-03-07, 22:28
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Jag läser att lever är en smaksak, en del älskar det och en del säger att det inte är så gott. Men det verkar väldigt populärt världen över!

Nä, stekas bör den nog iallafall vad jag har läst. Ska man ha med grädde också? Jag tittar på denna videon...

https://www.youtube.com/watch?v=p8_vX83nKXk - Ser najs ut!

Det såg inte så gott ut... Den mängden worcestershiresås gränsade till vad som måste betraktas som kriminellt !

Leta efter klassiska svenska/nordiska recept istället. Jo, såsen kräva grädde, och ett tips är att hålla dig til kalvlever om du inte är van, svinlever kan vara lite "frän" i smaken.
Citera
2014-03-07, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogguls26
Lever behöver inte stekas igenom.
Blir fantastiskt rosa stekt med kapris och sky från pannan.
Har för mig att jag ätit grillad lever på ett turkiskt hak en gång och det var gott, samma där-grillad rosa så den fortfarande var saftig!
Hur lever smakar - som lever :-) järn!
Enjoy

Järn, så inte vilt? Intressant!

Citat:
Ursprungligen postat av Attributt
Måste tillägga att levergryta är en av få rätter jag blir sugen på när jag väl börjar tänka på den. Denna tråd har på en mikrosekund fått mig enormt hungrig på lever.

Ja, jag åt nyss min kvällsmat men fan, blir hungrig igen. xD

Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Det såg inte så gott ut... Den mängden worcestershiresås gränsade till vad som måste betraktas som kriminellt !

Leta efter klassiska svenska/nordiska recept istället. Jo, såsen kräva grädde, och ett tips är att hålla dig til kalvlever om du inte är van, svinlever kan vara lite "frän" i smaken.

Tittar på flera videos, kanske kommer över ett nordiskt recept.

Tack för tipset, går kalvlever att inköpas på ICA Maxi eller Coop?
Citera
2014-03-07, 22:41
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Järn, så inte vilt? Intressant!

Ja, jag åt nyss min kvällsmat men fan, blir hungrig igen. xD

Tittar på flera videos, kanske kommer över ett nordiskt recept.

Tack för tipset, går kalvlever att inköpas på ICA Maxi eller Coop?

Jag vill tro att det finns i alla butiker med en "slaktar"-avdelning... eller så går man till sin lokala slaktare, sannolikt lite dyrare, men oftast bättre.
Citera
2014-03-07, 23:25
Medlem
JerryCottons avatar
Föredrar att panera leverskivor, ca. 1 cm tjocka, lätt i vetemjöl, salta och peppra. Stek hastigt på båda sidorna på hög värme. Avnjuts med potatis och en gräddig kantarellsås, kanske en klick vinbärsgele eller rårörda lingon till, kanske pressgurka. Bland det godaste man kan äta enligt mig.

På detta vis blir levern frasig på ytan och mjäll på insidan.

I denna tråden får du svar på dina leverfrågor: (FB) Tillagning & tips gällande lever
Senast redigerad av JerryCotton 2014-03-07 kl. 23:29.
Citera
2014-03-08, 00:13
Medlem
sluggerbanans avatar
Dagens dummaste tråd. Köp en och prova, behöver knappast gå på händer till peking för det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in