2013-09-02, 00:27
Medlem
Geres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Jag blir inte klok på Posener. Han var 32 år när han planerade och genomförde Trustorrånet.

Innan det hade han blivit dömd till 6(!) år i fängelse för eko brott. Då hade han svindlat ca 500 miljoner. Dvs vid 28 års ålder. Det är något som inte stämmer här...

Han måste ju haft någon mentor. Han kan ju knappast ha hunnit lära sig dupera finansvärlden och banker på några år ute i arbetslivet. Han kan ju omöjligen vara den riktiga hjärnan. Känns som att det sitter någon gammal gubbe i Israel och lägger upp planer.

Man kan ju köpa rånplaner har jag hört a lá Pistol. Det kanske finns några som säljer eko brottsplaner också? Mycket mer nischad och unik bransch att pyssla med. Han kanske köpte något sådant.

En till liten tanke. Han hade tydligen gett gubben - finans miljardären Penser, i uppdrag att hitta undervärderade bolag att köpa och slakta. Kan det vara tvärtom. Att det är Penser som är hjärnan bakom allt och Posener bara ett verktyg? Finns det någon gemensam koppling någonstans? Israel? bardomen? släkten?

Vad har Posener för bakgrund annars? Familjens kontakter? Var han student 1:a på Handels i Stockholm? Vad hade egentligen Posener för kontakter på Penser? Hur har han fått dem? Hade han kontakt med gubben själv? Som bor i England vill jag minnas????

Gick i samma plugg som Posener. Redan på gymnasietiden så var han smart, dryg och otrevlig, så han kan nog ha kommit på idéerna alldeles själv. Hans syrra var dock juste - och väldigt snygg. Och familjen var det absolut inget fel på. Äpplet föll väldigt långt från päronträdet s a s.
Citera
2013-09-02, 11:07
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Jag blir inte klok på Posener. Han var 32 år när han planerade och genomförde Trustorrånet.

Innan det hade han blivit dömd till 6(!) år i fängelse för eko brott. Då hade han svindlat ca 500 miljoner. Dvs vid 28 års ålder. Det är något som inte stämmer här...

Han måste ju haft någon mentor. Han kan ju knappast ha hunnit lära sig dupera finansvärlden och banker på några år ute i arbetslivet. Han kan ju omöjligen vara den riktiga hjärnan. Känns som att det sitter någon gammal gubbe i Israel och lägger upp planer.

Man kan ju köpa rånplaner har jag hört a lá Pistol. Det kanske finns några som säljer eko brottsplaner också? Mycket mer nischad och unik bransch att pyssla med. Han kanske köpte något sådant.

En till liten tanke. Han hade tydligen gett gubben - finans miljardären Penser, i uppdrag att hitta undervärderade bolag att köpa och slakta. Kan det vara tvärtom. Att det är Penser som är hjärnan bakom allt och Posener bara ett verktyg? Finns det någon gemensam koppling någonstans? Israel? bardomen? släkten?

Vad har Posener för bakgrund annars? Familjens kontakter? Var han student 1:a på Handels i Stockholm? Vad hade egentligen Posener för kontakter på Penser? Hur har han fått dem? Hade han kontakt med gubben själv? Som bor i England vill jag minnas????
Nej, det är inte mycket som stämmer där. Några 500 milj. kom han aldrig över i samband med det första brottet. Läs boken Svindlande affärer som även beskriver det första brottet litet grand

http://www.adlibris.com/se/e-bok/svindlande-affarer-9789143512267

När han väl åkte fast tror jag inte att han hade något kvar från det danska äventyret faktiskt. Tror dock att han var hjärnan bakom kuppen, tillsammans med kumpanen Kollman eller vad han hette.
Citera
2014-03-07, 21:51
Medlem
Hur mycket fick Posener egentligen med sig? Jag har inte lyckats hitta några siffror.
Citera
2014-03-09, 01:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
Hur mycket fick Posener egentligen med sig? Jag har inte lyckats hitta några siffror.

bara spekulationer, ingen som vet exakt.
Citera
2014-03-09, 16:36
Medlem
Doktorphils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga

18 miljoner i kontanter hade han när han försvann, har läst det någonstans , men fanns säkert mer på konton
Citera
2014-03-10, 00:36
Bannlyst
Bara Att gratulera han. Hade jag kunnat göra det han gjorde hade jag liksom han gjort det. Han är bättre än vora politker hursomhelst.
Citera
2014-03-10, 20:55
Medlem
lukashs avatar
Var och vad pluggade JP?
Citera
2014-03-10, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lukash
Var och vad pluggade JP?
Juridik på Stockholms universitet.
Citera
2014-03-20, 19:35
Medlem
Kan ta gift på att jag såg honom på triangeln för några veckor sedan. Så säker att jag nästan ropade tjena joakim efter honom
Har han någon koppling till malmö?
Citera
2014-03-20, 19:47
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banankex1
Kan ta gift på att jag såg honom på triangeln för några veckor sedan. Så säker att jag nästan ropade tjena joakim efter honom
Har han någon koppling till malmö?
Heter han inte Joe numera? Eller har han bytt igen?

Beträffande koppling så har han väl inte mindre koppling till Malmö än någon annan plats. Tror inte att någon väntar på honom med röda mattan direkt.
Citera
2014-03-20, 20:00
Bannlyst
Det finns två personer jag beundrar hur dom verkligen klarar av vissa saker som att hålla sig undan interpol och allt.

Den ena personen är György Zemplényi, läs om han, ingen kommer slå hans genialitet. Han har lyckats blåsa diamanthandlare i Israel, en jude, att blåsa en jude är inte lätt men är man själv en jude så kan man det

Men läs om György.

Och den andre personen jag beundrar är faktiskt Joakim, hur han också lyckades blåsa på så mycket pengar och fortfarande håller sig undan.
Citera
2014-03-20, 21:35
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q-BOY
Det finns två personer jag beundrar hur dom verkligen klarar av vissa saker som att hålla sig undan interpol och allt.

Den ena personen är György Zemplényi, läs om han, ingen kommer slå hans genialitet. Han har lyckats blåsa diamanthandlare i Israel, en jude, att blåsa en jude är inte lätt men är man själv en jude så kan man det

Men läs om György.

Och den andre personen jag beundrar är faktiskt Joakim, hur han också lyckades blåsa på så mycket pengar och fortfarande håller sig undan.
Hur mycket då och källa på det, tack.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in