2014-03-07, 21:22
Medlem
BengtSvenssons avatar
Obs! Lånat konto!

Hej!

Jag är en helt vanlig tjej på 21 år. Jag jobbar dom undersköterska men ska om ett tag flytta till Oslo för att jobba där istället. Jag känner ingen där för tillfället men jag ska flytta in i ett kollektiv där det redan bor 1 tjej och 2 killar.

Men jag har hört att det är ganska mycket festande bland svenskar i Oslo. Brukar kollektiven festa tillsammans eller måste man låsa in dig på sitt rum om någon ska ha fest eller hur brukar det funka?

Är gemensamma förfester vanliga i kollektivet?

Kanske låter som dumma frågor men jag är nervös inför flytten.
Citera
2014-03-07, 21:31
Medlem
storytellers avatar
Det beror på ålder på de andra i kollektivet, och vad de arbetar med.
Citera
2014-03-07, 21:38
Medlem
BengtSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socker.Conny
I kollektiv brukar var man sköta sin sak. Ens rum är ens privata sfär. Om du väl stänger dörren är det kutym att varken knacka eller öppna. Det är påfrestande att bo så tätt inpå varandra.

I Oslo är det rätt dyrt vilket medför att festandet inte hör till det normala. Svenskar åker tid för att arbete och tjäna pengar, inget annat. När det väl vankas fest så har det sparats en längre tid och du bör då inte störa festdeltagarna. Man bjuder oftast enbart de man tycker om eftersom man inte vill slösa pengar på en skitfest med tråkiga människor.

Är du rolig så finns det säker en chans att du blir bjuden och då är det väl bara att öppna dörren och gå ut till festen. Men avvakta en festinbjudan för säkerhets skull.
Så om någon vill ha fest i det gemensamma rummet så bör man hålla sig undan hela kvällen?
Citera
2014-03-07, 21:39
Medlem
BengtSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Det beror på ålder på de andra i kollektivet, och vad de arbetar med.
Jag undrar bara hur det brukar vara rent generellt!
Citera
2014-03-07, 21:44
Medlem
Citat:
I kollektiv brukar var man sköta sin sak. Ens rum är ens privata sfär. Om du väl stänger dörren är det kutym att varken knacka eller öppna. Det är påfrestande att bo så tätt inpå varandra.

I Oslo är det rätt dyrt vilket medför att festandet inte hör till det normala. Svenskar åker tid för att arbete och tjäna pengar, inget annat. När det väl vankas fest så har det sparats en längre tid och du bör då inte störa festdeltagarna. Man bjuder oftast enbart de man tycker om eftersom man inte vill slösa pengar på en skitfest med tråkiga människor.

Är du rolig så finns det säker en chans att du blir bjuden och då är det väl bara att öppna dörren och gå ut till festen. Men avvakta en festinbjudan för säkerhets skull.

Min bild av Oslo är att alla svenskar festar minst 2-3 gånger i veckan
Citera
2014-03-08, 00:40
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Min bild av Oslo är att alla svenskar festar minst 2-3 gånger i veckan

Exakt. Har bott här i oslo i ett par år nu och det är mer regel än undantag att det festas mycket. Folk som åker hit för o spara pengar finns, men i regel minoritet. Merparten festar två-tre gånger/vecka och gärna med ganska mycket droger.
Citera
2014-03-08, 16:35
Medlem
Sodacreams avatar
Citat:

Det där är nog väldigt olika. Känner inte alls igen mig i din beskrivning av festande i kollektiv
Tycker de flesta är öppna och glada. Har träffat mycket nytt folk sedan jag flyttade hit (Oslo) för många år sedan. Det flesta som åker till Oslo sitter ju i samma båt när det kommer till kontaktnät, därför är många öppna till att skaffa nya kompisar. Dock så är det ju skillnad på kollektiven. Är det ett gäng på några 20åriga tjejer som delar så kanske det blir en del festande. I andra fall så kanske det bor norska studenter då blir det kanske inte är utgång varje helg. Tror det kommer gå jättebra
Vad är det för folk du kommer bo med?
Citera
2014-03-09, 03:28
Medlem
B´stards avatar
Citat:

? Lol? Visst finns det "tysta" kollektiv i Oslo, men att just unga svenskar som bor där festar ganska mycket måste du väl ändå hört talas om??? Brukar oftast stå i annonsen vad de tycker om festande...
Citera
2014-03-09, 09:06
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtSvensson
Jag undrar bara hur det brukar vara rent generellt!
Generellt så är min bild att det varierar beroende på vad folk jobbar med och hur bra det jobbet går att kombinera med festande och vilken tendens människor i branschen brukar ha till alkoholfyllt leverne.
Alltså: tre 24-åringar som jobbar 50 timmar i veckan på lager går inte ut och festar så mycket och är inte så sociala, tre 19-åriga tjejer som jobbar i restaurang/barbranschen kommer att gå ut jämt och ständigt.

Eftersom folk delar boende för att de måste och inte för att de vill i Oslo är min bild att det oftast är hyfsat osocialt, folk äter på rummet och sådant. Inte alls som en studentkorridor generellt. Men då har mina vänner mest hört till den första kategorin jag nämnde ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in