2014-03-07, 13:34
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Vad då OM GM kände VB? Han hade ju haft ett förhållande med henne och ett enligt honom, pågående kk förhållande. Och att hon skulle tillbringa eftermiddagen hos honom fick han ju via sms (fb?) veta då hon natten innan bjöd in sig själv för att plugga hos honom. Så han behövde ju inte kolla hennes mobil, det fanns ju i hans egen fram till dess att han raderade ALL konversation med VB. Och helt riktigt så gjorde GM ALLT för att inte bli avslöjad. Och för han om någon var det lätt att "plantera" in lite blod i bagageutrymmet på sin egen bil. Uppmärksamheten riktades dock inte åt "annat håll" utan Kristoffer Johansson är numera dömd till 14 års fängelse + påbackning av några till i HR får vi hoppas

Citat:
Jag har ett bra svar och det är att du tolkar mitt inlägg i förväntad riktning och ser tydligen inte en punkt mellan meningar. Att du inte ser ironin riktad mot zemixon i inlägget visar att du inte tänker mer klart än denne men formulerar dig fan så mycket bättre.

Hur man annars ska tolka ditt inlägg?

Du skriver att KJ är dömd GM, underströk att han raderat ALL kommunikation med VB och gjort ALLT för att inte bli avslöjad - varpå jag frågade vad du ansåg om alla KJ's återskapade sms då? Hade han något att dölja? Hittade man något i hans kommunikation som tydde på att KJ var GM? Var det därför han raderade ALLA sms?

Du har fortfarande inte svarat på den frågan.

(sen bör du kanske vara medveten om att ironi inte framgår särskilt väl i text och att vara ironisk med en ironiker sällan faller väl ut)
Citera
2014-03-07, 13:53
Medlem
findays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73

Du skriver att KJ är dömd GM, underströk att han raderat ALL kommunikation med VB och gjort ALLT för att inte bli avslöjad - varpå jag frågade vad du ansåg om alla KJ's återskapade sms då? Hade han något att dölja? Hittade man något i hans kommunikation som tydde på att KJ var GM? Var det därför han raderade ALLA sms?

(sen bör du kanske vara medveten om att ironi inte framgår särskilt väl i text och att vara ironisk med en ironiker sällan faller väl ut)
Varför skulle det vara för att dölja något för polisen han raderade, det är sannolikt för att inte bli påmind om VB när han använde telefonen efter.
Det finns ingen logisk förklaring annars till varför han raderade alla sms från henne, han kan själv inte säga varför.
MB kan man förstå tydligt varför han raderade och han hade ett mönster i att radera meddelanden.
Citera
2014-03-07, 14:53
Bannlyst
Citat:

Kan du inte erkänna att du antingen läste för fort eller att du tillhör den skara som inte vill eller förstår meningen med inlägget? Att jag formulerade mig bristfälligt och lämnade utrymme för tolkning som du och några till hugger på var väntat. Men jag skrev inte att Kristoffer gjort allt för att inte bli avslöjad GENOM att radera smsen. Jag skrev, "Så han behövde ju inte kolla hennes mobil, det fanns ju i hans egen fram till dess att han raderade ALL konversation med VB." ...sen skrev jag, "Och helt riktigt så gjorde GM ALLT för att inte bli avslöjad." Med det sista kan man väl mena ALLT tänkbart som Kristoffer sagt och sysslat med både i förhör, rätten och hans förehavanden mellan den 4:e och 23:e maj. Men du skriver att polisen har återskapat smsen och "fann inget anmärkningsvärt" Kristoffer har enligt dig och genierna här inget att dölja eftersom han är oskyldig
Citera
2014-03-07, 15:25
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Kan du inte erkänna att du antingen läste för fort eller att du tillhör den skara som inte vill eller förstår meningen med inlägget? Att jag formulerade mig bristfälligt och lämnade utrymme för tolkning som du och några till hugger på var väntat. Men jag skrev inte att Kristoffer gjort allt för att inte bli avslöjad GENOM att radera smsen. Jag skrev, "Så han behövde ju inte kolla hennes mobil, det fanns ju i hans egen fram till dess att han raderade ALL konversation med VB." ...sen skrev jag, "Och helt riktigt så gjorde GM ALLT för att inte bli avslöjad." Med det sista kan man väl mena ALLT tänkbart som Kristoffer sagt och sysslat med både i förhör, rätten och hans förehavanden mellan den 4:e och 23:e maj. Men du skriver att polisen har återskapat smsen och "fann inget anmärkningsvärt" Kristoffer har enligt dig och genierna här inget att dölja eftersom han är oskyldig

mike69 , formulerar man sig bristfälligt får man räkna med hugg - det borde du väl lärt dig på Flashback vid det här laget?

Ja.. läser man FUP, vilket jag betvivlar att du gjort, kan man läsa att polisen återskapat KJs sms och inte funnit något anmärkningsvärt - alltså stick i stäv mot vad du i ditt inlägg gav sken av.
Citera
2014-03-07, 16:13
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finday
Varför skulle det vara för att dölja något för polisen han raderade, det är sannolikt för att inte bli påmind om VB när han använde telefonen efter.
Det finns ingen logisk förklaring annars till varför han raderade alla sms från henne, han kan själv inte säga varför.
MB kan man förstå tydligt varför han raderade och han hade ett mönster i att radera meddelanden.

Eller så var det en panikreaktion från KJ:s sida som han senare förstod var poänglös. Det finns ganska många inlägg på temat "Inte kan det vara KJ som gjort det där för det finns ju inget rationellt skäl till att han skulle göra det". Precis som om den här killen var rationell i varje läge!

I en privat konversation gjorde jag en parallell till en anhörig med en delvis liknande problematik och skrev att de var bra på att "följa recept". Med det menar jag att intelligensen och det logiska tänkandet gott och väl räcker till att tänka ut en plan i flera led och följa den. Tricket är att de får en chans att göra eller följa en steg-för-steginstruktion. Det är därför jag inte ser några problem med att KJ kan ha tänkt ut hur han skulle förfara med kroppen och vidtagit ett antal mått och steg för att utföra detta. Precis som han tänkte ut svar på ett antal frågor han räknade med att få. Däremot kan reaktioner och handlingar i stunden vara både planlösa, irrationella och ologiska.

Sen kvarstår faktum att sannolikheten att KJ av ett helt orelaterat skäl raderat just SMS-konversationen med Vatchareeya är mycket låg. (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten) Jag har redogjort för min analys av hans förfarande med sin telefon i flera inlägg. Man kan också med fördel gå till denna del av förhören i FUP och ta del av det svammel han presterar där - han svarade faktiskt aldrig tydligt på frågan.
Citera
2014-03-07, 16:14
Bannlyst
Citat:
mike69 , formulerar man sig bristfälligt får man räkna med hugg - det borde du väl lärt dig på Flashback vid det här laget?

Ja.. läser man FUP, vilket jag betvivlar att du gjort, kan man läsa att polisen återskapat KJs sms och inte funnit något anmärkningsvärt - alltså stick i stäv mot vad du i ditt inlägg gav sken av.

Det kom "hugg" på mitt inlägg omgående och de var om möjligt lika "seriöst" menade som mitt men av någon anledning togs dom bort? Så vad mitt inlägg gav sken av förstår inte du och "din sort"

FUP har jag läst inte bara en gång...den kan jag "utan och innan" Känner till/vet vem i stort sett alla personer som förekommer i utredningen är och har insyn i nästan allt prat och spekulationer som förekommit/förekommer på arbetsplatser mm, där inblandade personer har släkt och vänner som även fått veta alla ev, läckor inom den enligt er nötter "inkompetenta och korrupta" poliskåren i Boden/Luleå. Sammantaget så räcker sunt förnuft hos en människa ganska långt för att se det vissa här inte förmår pga, bristande intellekt och i många fall säkert i kombination med låg ålder. Om inte så får vi hoppas att, som en skrev tidigare "vissa inlägg skrivs från anstalt"

Till en början så störde alla era galenskaper men nu finner jag det fantastiskt roande då man i förväg vet vem och vad som kommer att besvaras...så det kan liknas med en dokusåpa hur ni dag ut hänger er själva med det ena värre än det andra
Citera
2014-03-07, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Hur kommer det sig att smsen som MB skrev den 4 maj inte går att återskapa men att de andra gör det? Läs smset som VB skrev till MB den 2 maj...... vad tror du att MB/VBs smskonversation handlade om den 4 maj?

(det som MB påstår.. "hon är knäpp" etc. är bara lögner- till för att förvilla och vilseleda)!!!
Det står i tråden varför MB sms inte går att återskapa. Jag vet inte vad som stod i sms mellan MB och VB (om det nu var mellan dem). Jag tror att det var KJ som skickade sms till MB med VB mobil för att det skulle se ut som om att hon fortfarande var vid liv. Sedan tror jag att KJ diktade ihop en historia till polisen om att hon lämnade honom vid 21 tiden. Han deletar sms och hoppas på att mb skulle åka dit. Ironiskt nog deletade även mb sms men av ett annat skäl, undvika upptäckt för fortsatt otrohet. AN kom säkert på MB när han messade henne på vägen hem i taxin. Det är nog anledningen till hennes vrede på facebook.

En tanke som är superlångsökt: KJ hjälpte VB att ordna med en träff mellan henne och MB vid åberget norra. VB var tjejen som kunde gå hur långt som helst för att få träffa MB kan ha bett KJ om hjälp. SMS kan har varit fejkat för att få MB att åka hem, byta om och möta upp VB vid åberget norra. Hon kanske lämnade KJ vid 21 tiden, vandrade omkring där i väntan men MB uteblir för att han fick problem med AN. KJ åker iväg mot sin brorsa, ser VB gåendes där, stannar och erbjuder skjuts hem. VB kliver i efter viss tvekan då hon fortfarande är störd över att han drog i sig några öl och kör i fyllan. Hon sitter kvar i bilen då KJ är hos brorsan. KJ lämnar familjestället och färden går till farfars villa, inte VB hem. VB håller sig undan i farfars villa, hon vill få det att se ut som om att hon dragit och på så vis få MB att bry sig om henne. VB ses av vittne den 8 maj vid Ej.jo.väg(artikel i NSD). KJ får idéer och förverkligar dessa (mörka grejer).
Citera
2014-03-07, 16:29
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Lär FUP innan du rapar upp massa dynga.

"Vid jämförelse i mikroskop och polariserat ljus iakttogs att tejpbitarna och tejpen på rullen hade liknande perforerad uppbyggnad, d.v.s. det är samma typ av tejp."

Sidan 333

Edit. Lite mer från Förundersökningen om tejpen.

Rullen skickades in till SKL där man dels har anträffat blod från Vatchareeya både på
insidan (papprullen som tejpen är lindad på) och på utsidan av tejpen, dels har jämfört
den mot tejperna kring Vatchareeyas hals, där det är mindre förväntat att tejperna skulle
se ut som de gör om de kom från någon annan tejprulle än om de kommer från
tejprullen som anträffades i Kristoffer Johanssons toalett (Grad +1).

”Resultaten talar i någon mån för att tejpbitarna BD1/316-13/S023 kommer från
tejprullen BD1/316-13/S034 (Grad +1).”4

Vid jämförelse i mikroskop och polariserat ljus iakttogs att tejpbitarna och tejpen på
rullen hade liknande perforerad uppbyggnad, d.v.s. det är samma typ av tejp.

Det finns många olika sorter tejprullar och det är mindre förväntat att
tejpbitarna skulle se ut som de gör om de kommer från någon annan tejprulle än om de
kommer från tejprullen BD1/316-13/S034.

I och på tejprullen S034, som säkrades från Kristoffer Johanssons lägenhet har blod från
offret Vatchareeya Bangsuan anträffats. Samma tejprulle har vid sammanpassning mot
tejp S022, som anträffades på Vactareeyas kropp i någon mån (Skl grad +1) kunna
sammanpassas."

Från lite olika sidor i FUP.

Det hjälper inte att läsa FUP. Inte ens åklagarna förstod vad SKL menar med +1. Lyssna på förhöret med forensikern.
Med "av samma typ" menas att det inte är silvertejp, kontorstejp eller packtejp. Sen blev det mera + för att tejpen var riven på samma sätt.

Sen blev det en liten brasklapp för att tejperna inte såg riktigt lika ut under polariserat ljus berodde på att tejpbitarna kollats för fingeravtryck tidigare och att det då använts kemikalier. Varför då inte kolla en bit av tejprullen med samma kemikalier?

SKL -4
Senast redigerad av PeterNoster 2014-03-07 kl. 16:36.
Citera
2014-03-07, 17:39
Medlem
Namibia1s avatar
Snabb fråga

Finns det något bevis i FUP som gör att man kan utesluta MB från att vara inblandad i VBs död?
Citera
2014-03-07, 17:43
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det hjälper inte att läsa FUP. Inte ens åklagarna förstod vad SKL menar med +1. Lyssna på förhöret med forensikern.
Med "av samma typ" menas att det inte är silvertejp, kontorstejp eller packtejp. Sen blev det mera + för att tejpen var riven på samma sätt.

Sen blev det en liten brasklapp för att tejperna inte såg riktigt lika ut under polariserat ljus berodde på att tejpbitarna kollats för fingeravtryck tidigare och att det då använts kemikalier. Varför då inte kolla en bit av tejprullen med samma kemikalier?

SKL -4

Jaha? Jag svarade på ett sakfel om tejpen.
Citera
2014-03-07, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Snabb fråga

Finns det något bevis i FUP som gör att man kan utesluta MB från att vara inblandad i VBs död?

Polisen har avfört honom som misstänkt tidigt i utredningen och det som föranleder det beslutet finns då samlat i slasken, den har även advokaterna tillgång till och inte haft något veterligen att invända.

Det kan även finnas fler MtGM eller medGM inledningsvis men de avförs vartefter utredningen går framåt och man sköt bomskott på MB innan man träffade rätt med KJ, svårare än så är det inte.
Citera
2014-03-07, 18:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Polisen har avfört honom som misstänkt tidigt i utredningen och det som föranleder det beslutet finns då samlat i slasken, den har även advokaterna tillgång till och inte haft något veterligen att invända.

Det kan även finnas fler MtGM eller medGM inledningsvis men de avförs vartefter utredningen går framåt och man sköt bomskott på MB innan man träffade rätt med KJ, svårare än så är det inte.
Svaret är alltså nej, det finns inte något bevis i FUP som gör att man kan utesluta MB från att vara inblandad i VBs död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in