2014-02-19, 16:03
Medlem
Caffos avatar
gör jag en fyrkant i illustrator för att sedan importera till 3ds, och lägger på en bevel så blir det en riktigt vacker fyrkant. Får jag dock för mig att göra en fyrkant med ett runt hål i mitten, så blir det ingen vacker fyrkant längre. Jag undrar om någon vet hur jag ska gå tillväga för att kunna jobba med "Ihåliga" föremål i 3ds max?

Här är ett exempel på vad jag menar. Ni ser säkert hur tanken är att den ska formas, men istället blir det en bevel på "hålen" imellan texten, och en klen kant på resten av logotypen. Nån som vet hur jag löser detta?

http://i59.tinypic.com/29cl00j.png

Tack på förhand! PS! 3ds max 2010
Citera
2014-03-07, 15:22
Medlem
Lingon_s avatar
Det enklaste borde väl vara att rita upp det hela direkt i 3ds istället? Du har ju bezier kurvor att arbeta med precis som i illustrator, + nurbs, splines osv. Tycker aldrig man brukar få särskilt bra resultat när man exporterar/importerar för mycket mellan olika program.
Citera
2014-03-07, 20:26
Medlem
Caffos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lingon_
Det enklaste borde väl vara att rita upp det hela direkt i 3ds istället? Du har ju bezier kurvor att arbeta med precis som i illustrator, + nurbs, splines osv. Tycker aldrig man brukar få särskilt bra resultat när man exporterar/importerar för mycket mellan olika program.

det känns som det borde gå att lösa på nåt sätt, att få den att "invertera" beveln jag lagt på objektet..

Det jag gjorde här är linjer[photoshop] > livetrace[illustrator] > 3d[3ds max] .. Skulle jag gjort om detta i 3ds max så skulle det bli som att "outlina" hela logotypen på nytt, vilket troligtvis inte blir lika snyggt, och dessutom väldans tidskrävande..
Citera
2014-03-07, 20:43
Medlem
Lingon_s avatar
Problemet med live trace är att det skapar alldeless för många vertices, vilket lätt blir ett problem. Vet att det är rätt svårt att arbeta med kurvor innan man är van, men det är väldigt bra kunskap att ha. Är det bråttom kan du testa live trace med en äldre version av illustrator, annars är det bara att börja öva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in