• 1
  • 2
2014-03-06, 11:15
Medlem
Jofs avatar
Läst om flesta bilar de senaste 7 åren.
Kommit fram till att Mazda 3 och ev Prius är de som passar mig bäst. Prius har jag svårt för dock - tråkig. Men Mazda 3, nu med 10 års garanti, bra utseende, mycket god hållbarhet, verkar vara ett mycket bra val. Tar en del bagage också tror jag.

Det enda är rostbenägenheten som den delar med japanska bilar. Den ska vara förbättrad senast årsmodellen, men inte på topp ändå. Men om man rostskyddsbehandlar den direkt kanse den bristen försvinner?

Ljudet beskrivs olika av olika som testat den.
Har själv inte provkört den.
Citera
2014-03-06, 11:29
Medlem
Jofs avatar
Men Optimum skulle jag akta mig för av buller och kostnadsskäl, den har ju 18 tums hjul. Det får bli Vision modellen.
Citera
2014-03-06, 12:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Läst om flesta bilar de senaste 7 åren.
Kommit fram till att Mazda 3 och ev Prius är de som passar mig bäst. Prius har jag svårt för dock - tråkig. Men Mazda 3, nu med 10 års garanti, bra utseende, mycket god hållbarhet, verkar vara ett mycket bra val. Tar en del bagage också tror jag.

Det enda är rostbenägenheten som den delar med japanska bilar. Den ska vara förbättrad senast årsmodellen, men inte på topp ändå. Men om man rostskyddsbehandlar den direkt kanse den bristen försvinner?

Ljudet beskrivs olika av olika som testat den.
Har själv inte provkört den.
Vad menar du med rostbenägen? Jag köpte min Mazda 3 ny början på 2009. Den har jag kört med snart 17000 mil i ur och skur utan särskild behandling och den har ingen rost.
Citera
2014-03-06, 13:33
Medlem
Jofs avatar
Den har fått dåligt betyg, 2 på en femgradig skala vid Vi bilägares rosttest.

Hela karossen med dörrar och luckor är av galvaniserad plåt. Motorhuv och baklucka har bristfälligt tätade skarvar. Det gäller främst hörnen. Dörrarna är bra tätade.

Mazda3 har plastinnerskärmar fram och innerskärmar av mjukt material bak. Bakskärmen har en smutssamlande hylla men med tätande limsträng i skarven. Stora delar av underredet täcks av plastsköldar. Under dem är karossen till största delen oskyddad. Det finns också många oskyddade skarvar.

Tröskelskarven är vänd nedåt och är oskyddad. Risken är också att plastlisten under trösklarna samlar fukt och smuts. Tillverkaren hävdar att bilen är vaxbehandlad i huvens framkant, bakluckans och dörrarnas nederkant samt i sparklådorna. Det är inget som kan bekräftas genom vår undersökning, medlet uppges vara ej synligt för ögat.

Bränsletank är av plast, påfyllningsrör av plåt.

Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg rost: 2 av 5
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här