• 1
  • 2
2014-03-05, 14:47
Medlem
bunjackens avatar
hej praktiserar i en butik där kunderna ibland tar bort prislappar på varor för att komma undan med bättre pris vissa snattar och snor säkert också

Min fråga är hur vida det är straffbart att ta bort prislappar kan man göra envarsgripande på det? om så är fallet rent teoretiskt? nu tror jag inte envarsgripande någonsin kommer genomföras i den butiken men kan man inte sätta lapp på dörren om att så ske för att avskräcka likaså att det finns kameror i butiken men så finns inga (falsk varning) lagligt?
Citera
2014-03-05, 14:52
Medlem
ormanoffs avatar
Att byta ut en prislapp för att få lägre pris på en vara är lika med bedrägligt beteende vilket har fängelse i straffskalan. Brottet fullbordas vid kassan.
Citera
2014-03-05, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
hej praktiserar i en butik där kunderna ibland tar bort prislappar på varor för att komma undan med bättre pris vissa snattar och snor säkert också

Min fråga är hur vida det är straffbart att ta bort prislappar kan man göra envarsgripande på det? om så är fallet rent teoretiskt? nu tror jag inte envarsgripande någonsin kommer genomföras i den butiken men kan man inte sätta lapp på dörren om att så ske för att avskräcka likaså att det finns kameror i butiken men så finns inga (falsk varning) lagligt?

Vet inte om det är brottsligt, men det är olagligt. Har butiken inte något vaktbolag? På mitt förra jobb ringde vi vakten om vi visste att en kund gjort ett byte av prislappar och sålde ju alltid varan till priset som gick in i kassan. Kunden som bytt prislapp käftade oftast inte emot utan gick och hängde tillbaka plagget.
Citera
2014-03-05, 15:07
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Att byta ut en prislapp för att få lägre pris på en vara är lika med bedrägligt beteende vilket har fängelse i straffskalan. Brottet fullbordas vid kassan.

de har inte bytt ut utan tagit bort helt enkelt så säg varan kostar hundra det är en second hand butik så kassan vet ej pris alltid så säger kunden oftast finns ingen prislapp och försöker få den billigare så byter gör de inte gör det situationen annorlunda?

får man envars gripa vid ett sånt brott rent teoretiskt vid kassan då fängelse finns i skalan?
Citera
2014-03-05, 15:30
Medlem
Citat: "Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman." Rättegångsbalkens 24 kap. 7 §

Min tolkning är att du får gripa personen i fråga om du påträffar denne med att genomföra brottet. Kan ju vara bra om man redan ringt polisen så att de tar över så snabbt som möjligt.
Citera
2014-03-05, 15:48
Medlem
Citat:
de har inte bytt ut utan tagit bort helt enkelt så säg varan kostar hundra det är en second hand butik så kassan vet ej pris alltid så säger kunden oftast finns ingen prislapp och försöker få den billigare så byter gör de inte gör det situationen annorlunda?

får man envars gripa vid ett sånt brott rent teoretiskt vid kassan då fängelse finns i skalan?
Då är det ju bara skadegörelse jag kan se att dom möjligen skulle kunna anklagas för, dom frågar ju faktiskt vad det är för pris och då kan det väl knappast gå in under bedrägligt beteende, eller har jag fel?

Helt annan sak om man faktiskt byter ut prislappen givetvis.
Citera
2014-03-05, 17:53
Medlem
Jafan89s avatar
Citat:

Teknisktsätt så borde du får det om det fängelse finns på straffskalan, däremot i praktiken så lär butikens policy vara att inte göra någonting alls, utan låta väktarna hantera den typen av saker.

Dvs du lär bryta mot policyn om du gör detta.
Citera
2014-03-05, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XenapZ
Då är det ju bara skadegörelse jag kan se att dom möjligen skulle kunna anklagas för, dom frågar ju faktiskt vad det är för pris och då kan det väl knappast gå in under bedrägligt beteende, eller har jag fel?

Helt annan sak om man faktiskt byter ut prislappen givetvis.
Det här är i allra högsta grad en form av bedrägeri eftersom personen medvetet bytt ut prislappen för att få ekonomisk vinning.

9 kap. BrB
Citat:
2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans omfattning och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för bedrägligt beteende dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

Och vad säger 9 kap. §1 BrB?
Citat:
1 § Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.
Vinst = lägre pris
Förlust = Butiken förlorar värdefull inkomst.
Citera
2014-03-05, 21:27
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jafan89
Teknisktsätt så borde du får det om det fängelse finns på straffskalan, däremot i praktiken så lär butikens policy vara att inte göra någonting alls, utan låta väktarna hantera den typen av saker.

Dvs du lär bryta mot policyn om du gör detta.

jo tänker inte envarsgripa nån men är det juridiskt okej att sätta upp falska budskap på dörren som att man kommer göra det eller att det finns kameror i butiken fast det inte gör det?

som huvudregel är det ju inte straffbart att ljuga i Sverige om tex en arbetskollega frågar vad jag ska göra i helgen så säger jag att jag ska göra nåt speciellt men så får denne reda på att jag inte gjort det menar nu att jag säger ska äta ris och potatis tex så äter jag fiskpinnar och spaghetti finns inget straff på en sån sak
Citera
2014-03-06, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Det här är i allra högsta grad en form av bedrägeri eftersom personen medvetet bytt ut prislappen för att få ekonomisk vinning.
Fast frågan var ju inte om dom bytt ut prislappen, det var att dom tagit bort den och sedan frågat personalen om priset. Då har dom ju faktiskt "försökt" att betala det rätta priset, kan det verkligen räknas som bedrägeri då?
Citera
2014-03-06, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XenapZ
Fast frågan var ju inte om dom bytt ut prislappen, det var att dom tagit bort den och sedan frågat personalen om priset. Då har dom ju faktiskt "försökt" att betala det rätta priset, kan det verkligen räknas som bedrägeri då?
Ja eftersom det är ett medvetet val att manipulera priset för att få egen ekonomisk vinning. Det behövs ju givetvis bevis på att just den personen är den som plockat bort prislappen eller bytt ut den, men har man vittnen räcker det.
Citera
2014-03-06, 22:36
Medlem
Ormanoff:

Tänker jag rätt om jag påstår att för det bedrägliga beteendet krävs att någon annan än kassörskan ser utbytandet av prislappen då vilseledanderekvisitet faller annars? Eller krävs inget fullbordat vilseledande? Räcker det med någon sorts fara? Konkret? Abstrakt?

Andra får ju så klart också svara :-)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in