2014-03-05, 11:30
Medlem
[quote=OilersFan|47792320]Gun och Katrin. Se detta inlägg av Klippo: (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986[/QUOTE

Stämmer detta så blir det mindre troligt att det vara fråga om en knarkuppgörelse. Kan det vara någon från partiet som ville få honom att avgå och nu gav honom en sista varning?

Om så, så blir Lisbets tystlåtenhet liksom partiledningens och Holmérs agerande plötsligt begripligt.
Citera
2014-03-05, 11:45
Medlem
PeoFallmos avatar
Jag skulle vilja diskutera lite om GM och Mordplatsen. När, var och hur är det möjligt att han kom dit?

AB står ju trottoaren strax norr om MP. Han kan inte påminna sig om att någon har passerat honom alldeles innan skotten. Bara att " folk fanns i området". Alltså inte LOP själva eller LOP i bredd med en tredje man eller att någon har gått bakom ett par. Inte där AB befinner sig just då. Plötsligtser han "tre personer i bredd" strax innan det smäller.

AB är så nära brottet att han, när han börjar gå från sin plats, och hinner uppleva att tre personer framför honom går fortare än han själv måste i stort sett ha haft de tre precis intill sig?

Enligt G Wall så tycker sig IM se att blivande GM kommer till platsen norr ifrån, sneddar in från reklampelaren, IM tror att personen har korsat Sveavägen. Kan han ha suttit i en bil där? Om IMs tidsuppgifter stämmer så skulle GM ha stått där då ungefär i samma stund som vittnen ser att OP talar med någon utanför Grand. Samband?

Hur seriöst kan man ta IMs uppgifter?

Är det verkligen GM som han ser?

IM har också uppgett att GM stod kvar LÄNGE på MP. Orimligt länge.

Vittnesmål kan få en att tro att det är fler som springer från platsen. Stora skilnader i beskrivningen av personen som springer mot trappan. Vad kan vara rimligt att anta?
Citera
2014-03-05, 12:28
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Curt Nilsson, skriver i sin bok "Jag - en Stockholmspolis". 2006, sid 25:

""Holmér har också kritiserats för att han beslutade om ett onödigt starkt och
påkostat livvaktsskydd för sin egen person, Det har också ifrågasatts varför han
inte använde säkerhetspolisens utbildade livvakter utan valde polismän från Norr-
malmspolisen och piketen. Kritiken var enligt min mening helt obefogad. För det
första aktualiserade Holmér aldrig skyddet kring sin egen person. Han var däre-
mot mån om sin hustru och sina barn som sattes under en viss bevakning. Det var
jag som vid ett stabsmöte tog upp frågan om skyddet kring länspolismästaren.
Sedan Hans Holmér offentligt hävdat att PKK kunde ligga bakom mordet på
Palme försatte han sig i en mycket utsatt situation. Man måste också ha klart för
sig att PKK var klassad som en terroristorganisation med flera mord på sitt sam-
vete. Det hade närmast framstått som oprofessionellt att inte förse spaningsleda-
ren med livaktsskydd i det läget.
Efter mordet hade i stort sett samtliga statsråd försetts med personskydd.
Belastningen på säkerhetspolisens livvaktsenhet var därför mycket stor. Det saknades
helt enkelt utbildade livvakter för att skydda Holmér. Vid Norrmalmspolisen och
vid piketen fanns polismän med en begränsad utbildning och det var de poliserna
som togs i anspråk för Holmérs räkning. Det var jag som utsåg Holmérs livvakter
i samråd med chefen för Norrmalmspolisen, Hans Hyllander.
Det är viktigt att ansvaret för personskyddet är tydligt. Säkerhetspolisen an-
svarar för skyddet av den centrala statsledningen, den diplomatiska kåren och
utländska statschefer eller motsvarande under deras besök i Sverige. Ansvaret för
övriga personskyddsfrågor åvilar de lokala polismyndigheterna. Skyddet av Holmer
var därför i första hand Stockholmspolisens ansvar.""

Bra info. Klargörande stycke från Curt Nilsson som är en av få i polisledningen som omnäms med respekt från nästan alla parter.
Finns det mer MOP-relaterat i boken?
Berättar han något om händelserna lördag förmiddag?
Exempelvis om telefonsamtalet med Hans Holmer eller något rikslarmet med de två gärningsmännen.
Senast redigerad av mvagrippa 2014-03-05 kl. 12:34.
Citera
2014-03-05, 12:52
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Enligt G Wall så tycker sig IM se att blivande GM kommer till platsen norr ifrån, sneddar in från reklampelaren, IM tror att personen har korsat Sveavägen. Kan han ha suttit i en bil där? Om IMs tidsuppgifter stämmer så skulle GM ha stått där då ungefär i samma stund som vittnen ser att OP talar med någon utanför Grand. Samband?

Hur seriöst kan man ta IMs uppgifter?

När jag analyserar Inge Morelius vittnesmål,närmare bestämt hur länge han befann sig på Tunnelgatan, kommer jag fram till att han är på platsen i mellan 2,5 till tre minuter innan det smäller.

Granskningskommissionen gör följande kommentar:
”Själv väntade Inge M alltså på Helena Lähde, som i samma veva tog ut pengar i bankomaten på Tunnelgatans andra sida, sett från Inge M:s position. Bankomatuttaget är av bankens dator registrerat till 23.18.15 – 23.18.56″

I förhöret 860302 anger Helena Lähde att hon slagit in sin kod och de 700kronor hon ska ta ut när hon hör de två skotten. Inknappningen sker under ovanstående tidsperiod och visar att bankomatklockan gick tre minuter fel, +-20 sekunder, jämfört med fröken Ur.

Före HL har hennes väninna Susanne Larsson gjort två uttag som dateras till 2317, i verkligheten 2320.
SL och hennes kille Sven-Åke Rolfart är tillbaka i IM:s bil när de hör smällarna. Då SL börjar sitt uttag 2320 realtid, 2317 enligt bankomaten, så visar vittnesmålen att HL och SL borde kommit ur bilen 2319.

HL berättar i förhöret att en man precis avslutat ett uttag när hon och kamraterna steg ur bilen. Enligt GMP:s rekonstruktion heter den mannen Malmström. GMP REK anger tiden för hans uttag till 2318. Malmström ska därefter gått Tunnelgatan västerut och kan ha gjort intressanta iaktagelser. Bl a om de Walkie Talkie män som andra vittnen placerat där minuterna före MOP.

Min konklusion blir att IM inte är på plats mer än två och en halv minut före absolut max tre min före MOP. Även om detta inte löser MOP så är det ändå intressant att kunna tidsbestämma hur länge IM och hans kamrater är på plats i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan. Uppgiften att han skulle varit på plats i fem, sex kanske upp till sju minuter är i mina ögon felaktiga.

Inge Morelius är ett viktigt vittne och hans uppgifter ska beaktas och granskas noga. Däremot tycker jag det är att gå för att som en del bedömare upphöja dom till kungsord. Det faktum att han lämnar vittnesmålet tio timmar lämnar öppet för att minnet kan ha förvanskats en aning.

I det första förhöret säger IM att mannen kommer upp bakom LP/OP . Finns ingen uppgift om hur länge GM stått på mordplatsen vid det tillfället. Uppgiften att GM stått och väntat vid Dekorima dyker upp vid nästa förhör, den fjortonde mars. Något som jag tycker väcker viss eftertanke, två veckor med massiv info-bombning via media kan påverka minnesbilderna snabbt.

När jag kollar tidpunkterna för förhören blir Hans Holmers totala inkompetens som mordutredare uppenbar. Centrala mordvittnen får vänta i tvä veckor innan dom hörs ordentligt . Inge Morelius borde hörts noggrannt, med bandspelare, senast vid lunch lördag den första mars.
Citera
2014-03-05, 16:37
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
.....När jag kollar tidpunkterna för förhören blir Hans Holmers totala inkompetens som mordutredare uppenbar. Centrala mordvittnen får vänta i tvä veckor innan dom hörs ordentligt . Inge Morelius borde hörts noggrannt, med bandspelare, senast vid lunch lördag den första mars.
HH hade tydligen inget att säga till om då det redan från början var PG Näss som avgjorde vilka vittnesmål och åtgärder som skulle prioriteras. HH kunde nog bara i en ytterst liten krets kasta misstankar mot "grisen på andra sidan".
Citera
2014-03-05, 16:50
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Ja...Själv tycker jag att det är ganska många frågor som kvarstår även i Jallais version. Vad var t ex Holmérs roll? Och på vilken nivå fattades beslutet och av vem?
Jallai tycks nu ha blivit lika vilseförd som Holmér blev från början beträffande mordkulan.
Citera
2014-03-05, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tv4ove
HH hade tydligen inget att säga till om då det redan från början var PG Näss som avgjorde vilka vittnesmål och åtgärder som skulle prioriteras. HH kunde nog bara i en ytterst liten krets kasta misstankar mot "grisen på andra sidan".

"grisen på andra sidan" ? du refererar ofta till det här vykortet som av många bara betraktas som ett skämt två kompisar emellan. Kanske det har någon betydelse men är det isåfall något som du har kunskap om ? Du bygger dina teorier på luftslott. Är allt du skriver här lika substanslöst och fritt fantiserande så är det ingen större mening att läsa dina inlägg.
Citera
2014-03-05, 16:54
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Jag har en minnesbild av att Frånstedt säger någonstans, endera i själva Spionjägaren eller i någon av intervjuerna som gjordes med honom i samband med att boken släpptes, att det var han som hade kontakten med natoländernas säkerhetstjänster (eller åtminstone Danmark och Norges) eftersom de inte litade på Holmér. Men nu kan jag inte hitta uppgiften. Är det någon som känner igen det här?
Näss och Frånstedt var helt klart i maskopi och kunde se till att Holmér fick skulden.
Citera
2014-03-05, 17:05
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
.... Kanske det har någon betydelse men är det isåfall något som du har kunskap om ? Du bygger dina teorier på luftslott. Är allt du skriver här lika substanslöst och fritt fantiserande så är det ingen större mening att läsa dina inlägg.
Varför ingen ställer sig frågan är det enda som har betydelse för mig. Kul att någon denna gång åtminstone reagerade. I övrigt har jag mycket konkreta anledningar till att ifrågasätta gängse uppfattningar. Varifrån kommer alla förutfattade meningar?
Citera
2014-03-05, 17:16
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Glömde en sak om ER. Det var hon som drog i trådarna runt Hardvard-affären, som var det som upptog OPs sinne mest innan mordet, och som kanske spelar roll för raderandet av Palmes skatteärende på mordkvällen. Hon kan ha gjort det på ett oskyldigt sätt, men något är skumt med de kopplingar hon har åt olika håll.
Varför dra in ER? Jämfört med vissa andra kan hon knappast ha haft något inflytande eller egen agenda.
Citera
2014-03-05, 17:17
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tv4ove
Vems sida CGÖ och IG jobbade för -Holmér eller grisen Näss- blir både för mig och v.Birchan den avgörande frågan.

Varför skulle de ha arbetat för Näss?
Citera
2014-03-05, 17:28
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Palme arbetade ju stenhårt för en ensidig nedrustning i Östersjöområdet och en ledande sovjetpamp grät offentligt därför att Palme dödats. Det har spekulerats i hur partiledningen stod
I alla fall visar nu förre KGB-agenten, Putin, på ihåligheten i Palmes argumentation för den sovjetiska saken Ja Putin kommer från kGB, den organisation som finansierat vänsterpartiet i årtionden.
Varifrån kommer denna märkliga uppfattning? KGB hade inget att säga till om i utrikesförhållanden medan GRU däremot som Bergling konstaterade fortfarande var intakt i sitt samspel med CIA-NATO. Palme fick helt enkelt inte lägga sig i fredsvillkoren för kalla kriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in