2014-03-02, 14:27
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julius19
Ja, tycker att GKs uppföljning av detta är skandalöst dålig, inte på långa vägar tillräcklig för att skingra tvivel! Först redogörs det för det oerhörda: att Palme enligt detta PM sannolikt varit övervakad fram till kl 23.21 mordkvällen. därefter avfärdas det lite kort:

Undersökningen grundades på en värdering av de vittnesmål som vid
tiden förelåg. Sedan dess har flera vittnesmål från denna tid omvärde-
rats, se t.ex. om den s.k. Skuggan, under Publicering av de s.k. fantom-
bilderna nedan. Någon direkt uppföljning av denna undersökning har
såvitt framgår av PU-materialet inte gjorts. Bedömningen i GMP var
närmast att det saknas tecken på såväl kartläggning som övervakning,
se utdraget ur GMP i kapitel 7. Det torde också vara den gängse
bedömningen inom PU numera.

Ja, vore verkligen intressant och få reda på hur detta dokument tillkommit! Samt vem som fått se det- 86, vem som avfärdat det och på vilka grunder.

Ulla Strömbäck-Larssons iaktagelser och PUs försök att baktala henne med rent skitprat och olika lögner säger allt. Det hon sett är vitalt.

Viktigt att hon, till skillnad från många av de andra WT-iaktagelserna, kommer med sina uppgifter dagarna efter MOP. Innan Hans Holmér gjort sin efterlysning av WT-män med anledning av skelleftehamns-mannen.

Jörgen Almblad och Hans Ölvebros olika förklaringar med SÄPO-spanare,EKO-rotel och spanare på skinheads får ett stråk av svart humor över sig. Men när det rena förtalet att hon skulle vara en baglady blir offentligt fastnar skrattet i halsen.
Citera
2014-03-02, 15:04
Medlem
Jallai har ett nytt inlägg uppe. Det står så här om MOP:

"Mitt eget tidigare inlägg: http://www.jallai.se/2013/01/landsforradarsparet-stay-behind/
Är också fortfarande aktuellt. Personligen tror jag det är så långt vi kommer idag och det är ganska nära “hela” sanningen. Det finns några ytterligare detaljer rörande mötes-scenarier och de märkliga mord-kulorna som behöver utvecklas lite till. Återkommer om det i framtiden."

Själv tycker jag att det är ganska många frågor som kvarstår även i Jallais version. Vad var t ex Holmérs roll? Och på vilken nivå fattades beslutet och av vem?
Citera
2014-03-02, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ulla Strömbäck-Larssons iaktagelser och PUs försök att baktala henne med rent skitprat och olika lögner säger allt. Det hon sett är vitalt.

Viktigt att hon, till skillnad från många av de andra WT-iaktagelserna, kommer med sina uppgifter dagarna efter MOP. Innan Hans Holmér gjort sin efterlysning av WT-män med anledning av skelleftehamns-mannen.

Jörgen Almblad och Hans Ölvebros olika förklaringar med SÄPO-spanare,EKO-rotel och spanare på skinheads får ett stråk av svart humor över sig. Men när det rena förtalet att hon skulle vara en baglady blir offentligt fastnar skrattet i halsen.

Håller med, behandlingen av henne säger det mesta. Ett återkommande tema det här med behandlingen av vittnen som säger sådant man inte vill höra. Det enda positiva man nu kan känna kring det är ju att det trots allt måste finnas personer inom den dåvarande utredningen som faktiskt vet saker som man kan gå vidare på. saker som de inte ville ta i då. Lösningen måste finnas någonstans inom utredningen själv annars blir det svårt att gå vidare..

För övrigt är "efterbliven" ett ord jag (som jobbar som lärare för barn) aldrig vill använda, men i fallen Almblad och Ölvebro är jag faktiskt beredd att göra undantag. Att höra Ölvebro prata om exempelvis gärningsmannaprofilen gör att man tappar fattningen!
Citera
2014-03-02, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Beträffande två kulor i Palmekroppen .. Studera de två kulhålen i Palmes slips .. Borde räcka som bevis för att Olof Palme träffades av två kulor. Två skott avlossades såvitt jag vet - och båda kulorna träffade Olof Palme.

Eller så var slipsen vikt?
Skulle Milan Valverius ljuga? (+ övriga som var med vid obduktionen)
Citera
2014-03-02, 15:45
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stelf
Apropå Rotschild. Det är ganska märkligt att Mattias Palme´s fru Järvinen har ℅ Palme i adressen medan Mattias har…..℅ Rotschild!?
=> http://sv.tinypic.com/r/63vwht/8
Inte alls. Jag har för mig att MP hyr Rotschilds lägenhet i andra hand (eller så är det en bostadsrätt som ER fortfarande äger). Därav hans c/o-adress. Att hustrun står som c/o Palme är väl enbart för att hon använder Järvinen som efternamn också och då garderar sig så posten hamnar rätt. En del är bara för omständliga så det finns knappast något spekulativt i detta.

Jag har dessutom för mig att någon av de äldre bröderna bodde hos ER när han studerade i USA. Så vilket förhållande ER än hade med OP så hindrade det iaf inte ett brett umgänge med hela familjen P.
Citera
2014-03-02, 15:46
Medlem
Jag har en minnesbild av att Frånstedt säger någonstans, endera i själva Spionjägaren eller i någon av intervjuerna som gjordes med honom i samband med att boken släpptes, att det var han som hade kontakten med natoländernas säkerhetstjänster (eller åtminstone Danmark och Norges) eftersom de inte litade på Holmér. Men nu kan jag inte hitta uppgiften. Är det någon som känner igen det här?
Citera
2014-03-02, 16:03
Medlem
hehehos avatar
Glömde en sak om ER. Det var hon som drog i trådarna runt Hardvard-affären, som var det som upptog OPs sinne mest innan mordet, och som kanske spelar roll för raderandet av Palmes skatteärende på mordkvällen. Hon kan ha gjort det på ett oskyldigt sätt, men något är skumt med de kopplingar hon har åt olika håll.
Citera
2014-03-02, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julius19
Håller med, behandlingen av henne säger det mesta. Ett återkommande tema det här med behandlingen av vittnen som säger sådant man inte vill höra. Det enda positiva man nu kan känna kring det är ju att det trots allt måste finnas personer inom den dåvarande utredningen som faktiskt vet saker som man kan gå vidare på. saker som de inte ville ta i då. Lösningen måste finnas någonstans inom utredningen själv annars blir det svårt att gå vidare..

För övrigt är "efterbliven" ett ord jag (som jobbar som lärare för barn) aldrig vill använda, men i fallen Almblad och Ölvebro är jag faktiskt beredd att göra undantag. Att höra Ölvebro prata om exempelvis gärningsmannaprofilen gör att man tappar fattningen!

Jag hittade följande om walkie-talkie iakttagelser på följande länk:http://www.regeringen.se/content/1/c4/12/44/295e5712.pdf
Här undviker man att nämna Ulla Strömbäck-Larssons vittnesmål helt och hållet.
Undrar vad det kan ha funnits för känsligt med det vittnesmålet?
Har läst någonstans att man anmärkt på att hennes beskrivning av walkie-talkies inte skulle motsvara beskrivningen av polisiära walkie-talkies vid den tidspunkten.

Någon som vet mer om den Leif C som omnämns nedan?

"Walkie-talkie-iakttagelser
”Skelleftehamnsbrevet” är den enda till synes relevanta observation av
walkie-talkies från mordplatsens närhet som inrapporterats innan
observationer av detta slag efterfrågades av utredningen. Den är bl.a. av
det skälet mer intressant än de övriga. Dess utredningsvärde är samtidigt
mycket svårbedömt. Med tanke på den tid som numera förflutit
utan att den anonyme brevskrivaren på något sätt gett sig till känna och
på att inga andra iakttagelser, som skulle kunna avse samma objekt,
dykt upp, förefaller det väl så sannolikt att detta uppslag inte innehåller
något av intresse för utredningen. I nuvarande skick utgör det i alla
händelser inte något bearbetningsbart spår.
Beträffande övriga iakttagelser gäller för det första att ingen av dem
uppenbart kan kopplas till mordet (de skulle kunna ha med mordet att
göra, men för att man skall kunna dra den slutsatsen krävs ytterligare
information, som än så länge lyser med sin frånvaro). För det andra är
samtliga iakttagelser behäftade med åtminstone någon omständighet
som förtar utredningsvärdet. Beträffande den i sig mest intressanta
observationen, Leif C:s uppgift om en man i hörnet Västerlånggatan-
Kåkbrinken, gäller t.ex. att den inrapporterats mer än ett år efter
mordet, med den osäkerhet i olika hänseenden som följer därav. Med
tanke på den mängd uppgiftslämnare som hört av sig med iakttagelser
från Gamla stan kan det också sägas vara upplysande att ingen annan
synes ha rapporterat någon iakttagelse, som kompletterar den uppgift
Leif C lämnat.
Sammantaget bedömer vi inte att de ovan redovisade walkie-talkieuppslagen
tillför utredningen något av mer betydande intresse".

En "kortis" med Robert Gustafsson se följande länk: https://www.youtube.com/watch?v=jJ4NpND5QEo
Senast redigerad av Sumer 2014-03-02 kl. 16:10.
Citera
2014-03-02, 16:21
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos

Den var vikt, det syns på det sista fotot av honom. Samma slips. Slipsen har ett in och ett utgångshål, alltså vikt.
Citera
2014-03-02, 17:02
Medlem
Palme arbetade ju stenhårt för en ensidig nedrustning i Östersjöområdet och en ledande sovjetpamp grät offentligt därför att Palme dödats. Det har spekulerats i hur partiledningen stod

I alla fall visar nu förre KGB-agenten, Putin, på ihåligheten i Palmes argumentation för den sovjetiska saken Ja Putin kommer från kGB, den organisation som finansierat vänsterpartiet i årtionden.
Citera
2014-03-02, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Glömde en sak om ER. Det var hon som drog i trådarna runt Hardvard-affären, som var det som upptog OPs sinne mest innan mordet, och som kanske spelar roll för raderandet av Palmes skatteärende på mordkvällen. Hon kan ha gjort det på ett oskyldigt sätt, men något är skumt med de kopplingar hon har åt olika håll.

Vad menar du med att hon "drog i trådarna runt Harvard-affären"? Att hon hade kontakter med, och bostad vid, Harvard är ju en sak. Men själva "affären", dvs arvodesfrågan/stipendiet och dess eventuella skattepliktighet, drog hon väl inte i? Här var det E Langby, Bildt och ffa Guillou som drog i trådarna. Intressant i sammanhanget är också det plötsliga dödsfallet (strax före MOP) för rättschefen i Statsrådsberedningen, Jan Forsström.
Citera
2014-03-02, 17:18
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos

Slipsen var inte vikt - det går att fastställa genom utseendet på ingångs-respektive utgångshålen, för övrigt har detta utretts tidigare i tråden. Milan Valveris visste hur det låg till. Förmodligen tänkte MV avslöja sanningen; Olof Palme träffades av två kulor. Kanske insikten om detta gjorde att Milan Valverius "råkade" överdosera ett medicinskt preparat. Påfallande många som kan ha haft kännedom om Palmemordet har drabbats av "otur" och "olycks"händelser - Christer Pettersson är väl ett exempel, men det har väl sammantaget blivit ett dussintal "olycksbröder" till genom åren. Olof Palme träffades av två kulor, därom råder knappast något tvivel i dag.

Edit: Ja, varför skulle inte Valverius och övriga ljuga om de blir beordrade att ljuga med hänsyn till rikets säkerhet ? Kanske insåg Milan Valverius att det inte var rikets - utan de mordinblandades säkerhet det egentligen handlade om. Jag tror det.
Senast redigerad av MBoudine 2014-03-02 kl. 17:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in