Citat:
Ursprungligen postat av
PeoFallmo
Enligt G Wall så tycker sig IM se att blivande GM kommer till platsen norr ifrån, sneddar in från reklampelaren, IM tror att personen har korsat Sveavägen. Kan han ha suttit i en bil där? Om IMs tidsuppgifter stämmer så skulle GM ha stått där då ungefär i samma stund som vittnen ser att OP talar med någon utanför Grand. Samband?
Hur seriöst kan man ta IMs uppgifter?
När jag analyserar
Inge Morelius vittnesmål,närmare bestämt hur länge han befann sig på Tunnelgatan, kommer jag fram till att han är på platsen i mellan 2,5 till tre minuter innan det smäller.
Granskningskommissionen gör följande kommentar:
”Själv väntade Inge M alltså på
Helena Lähde, som i samma veva tog ut pengar i bankomaten på Tunnelgatans andra sida, sett från Inge M:s position. Bankomatuttaget är av bankens dator registrerat till 23.18.15 – 23.18.56″
I förhöret 860302 anger Helena Lähde att hon slagit in sin kod och de 700kronor hon ska ta ut när hon hör de två skotten. Inknappningen sker under ovanstående tidsperiod och visar att bankomatklockan gick tre minuter fel, +-20 sekunder, jämfört med fröken Ur.
Före HL har hennes väninna
Susanne Larsson gjort två uttag som dateras till 2317, i verkligheten 2320.
SL och hennes kille
Sven-Åke Rolfart är tillbaka i IM:s bil när de hör smällarna. Då SL börjar sitt uttag 2320 realtid, 2317 enligt bankomaten, så visar vittnesmålen att HL och SL borde kommit ur bilen 2319.
HL berättar i förhöret att en man precis avslutat ett uttag när hon och kamraterna steg ur bilen. Enligt GMP:s rekonstruktion heter den mannen
Malmström. GMP REK anger tiden för hans uttag till 2318. Malmström ska därefter gått Tunnelgatan västerut och kan ha gjort intressanta iaktagelser. Bl a om de Walkie Talkie män som andra vittnen placerat där minuterna före MOP.
Min konklusion blir att IM inte är på plats mer än två och en halv minut före absolut max tre min före MOP. Även om detta inte löser MOP så är det ändå intressant att kunna tidsbestämma hur länge IM och hans kamrater är på plats i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan. Uppgiften att han skulle varit på plats i fem, sex kanske upp till sju minuter är i mina ögon felaktiga.
Inge Morelius är ett viktigt vittne och hans uppgifter ska beaktas och granskas noga. Däremot tycker jag det är att gå för att som en del bedömare upphöja dom till kungsord. Det faktum att han lämnar vittnesmålet tio timmar lämnar öppet för att minnet kan ha förvanskats en aning.
I det första förhöret säger IM att mannen kommer upp bakom LP/OP . Finns ingen uppgift om hur länge GM stått på mordplatsen vid det tillfället. Uppgiften att GM stått och väntat vid Dekorima dyker upp vid nästa förhör, den fjortonde mars. Något som jag tycker väcker viss eftertanke, två veckor med massiv info-bombning via media kan påverka minnesbilderna snabbt.
När jag kollar tidpunkterna för förhören blir
Hans Holmers totala inkompetens som mordutredare uppenbar. Centrala mordvittnen får vänta i tvä veckor innan dom hörs ordentligt . Inge Morelius borde hörts noggrannt, med bandspelare, senast vid lunch lördag den första mars.