Citat:
Ursprungligen postat av
FulAgent007
Kommer Assad att få en sämre sits nu när hans "kompis" Putin fått viktigare saker för sig att hantera (Ukraina) eller spelar Ukraina spektaklet ingen roll för Syrien krigets utgång?
En klassisk tanke är ju att fiendens fiende är din vän. Kommer vi att få se några nya "konstiga" allianser i Syrien kriget tack vare att Ukraina och Ryssland inte längre är vänner?
Du tar upp en intressant frågeställning
De krafter som stödjer islamisterna/rebllerna i Syrien, är förmodligen samma krafter som stödjer den "anti-ryska" sidan i Ukraina. Jag kanske är cynisk men jag tror inte att det är en slump att "ryssvänliga" stater störtar samman i inbördes strider en efter en(Libyen, Syrien och nu Ukraina)
Gällande situationen i Ukraina och påverkan på Syrien konflikten så är jag osäker, det västerländska hållningen och åtgärderna(både officiella och inofficiella) är nog densamma. Målet är att behålla rådande världsordningen och en stark dollar, alla om inte rättar sig i ledet och istället vänder sig till Ryssland och Kina kommer betraktas som en fiende. Sen hur man hanterar "fienden" är nog individuellt och med största sannolikhet även till stor del improviserat.
Som sagt, en ytterst intressant fråga.