2014-02-11, 18:29
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmo-uppviglaren
Kommer han sköta sig eller ge sig in i kriminalitet tror ni? Han har jo haft tydliga kopplingar till organiserad brottslighet inom sin fängelsevistelse så frågan är vilken väg väljer han efter att han fått smaka på friheten ett par månader .

Menar att massmördare av denna typ brukar ju inte ha sådan kriminell bakgrund som han har haft om man tex jämför med mattias flink som var militär och inte var kriminell utan fick nåt slags snetändning.

Ja, frågan är befogad. Men tydligen har han skärpt till sig de senaste åren i fängelset. I mina ögon är ändå en frisläppt TZ en betydligt större risk för samhället än vad Mattias Flink kommer att vara.
Citera
2014-02-11, 19:05
Medlem
YuliaUkrs avatar
Något sådant här kan aldrig sonas eller förlåtas, det är en skam för svenskt rättsväsen att släppa ut en sån som Tommy Zethhraeus.

"Tommy Zethraeus ryckte till sig automatvapnet som Guillermo Marquez Jara höll under jackan. De första skotten avlossades mot ett bageri intill, sedan sköt han rakt in i entrén till Sturecompaniet. De som befann sig på andra sidan dörrarna hade inte en chans och flera träffades.

I ett av polisförhören berättade ett vittne:

- Jag vänder mig om och tittar mot Sturecompagniets entré. Samtidigt hör jag en skottsalva. Det står en flicka vid fönstret, och jag ser hur hon segnar ner.

21 personer skadades och fyra dödades, bland döds- offren fanns vakten Joakim Jonsson.

“Eftersom många människor fanns i trapphuset vid skjutningen får det anses som närmast ett under att inte flera dödades", skrev polisens utredare senare i Nordisk kriminal-krönika.

Natten med vännerna var på väg att ta slut för Kristina Ossén, 21, Katinka Genberg, 21, och Daniella Josberg, 22. De hade hämtat sina ytterkläder och befann sig i trappan, alldeles innanför entrén, när skotten kom.

Sekunder senare låg de tre unga kvinnorna i trappan - alla skjutna.

Daniella Josberg var döv sedan födseln och enligt polisen hann hon troligen aldrig uppfatta något av vad som hände. Hon var programledare för "Nyhetstecken" på tv, men hade egentligen ett annat mål - hon ville bli Europas första döva advokat. När ambulanspersonal tagit hand om hennes skadade kropp fördes hon till Karolinska sjukhuset, men läkarnas kamp var förgäves.

Katinka Genberg fördes i en annan ambulans till Södersjukhuset. Även hon avled av sina skador. Hon älskade att resa och talade flera språk. Hon sjöng och spelade piano, har anhöriga berättat i intervjuer.

Kristina Ossén träffades och föll ihop direkt, inför ögonen på en vän som stod någon meter bort. Stephen Mayanja, hade lärt känna henne via gemensamma vänner i Solna, där de bodde.

Han blev också träffad av flera skott - men överlevde.

- Jag såg hur Kristina föll baklänges. Det var inget att göra."

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/natten-pa-stureplan-blev-en-mardrom/
Citera
2014-02-12, 01:07
Medlem
Rocklees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Fyra ungar, 5-20 år gamla, när han suttit i förvar sedan 1994??? Och inte en enda obevakad permission under hela tiden, enligt AB. Hmm...organiserade knullmöten/fortplantningsceremonier i fängelset, eller hur har detta gått till?

mannen man får ha obevakade besök i ett besöksrum då man sitter i fängelse..
Citera
2014-02-12, 11:50
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocklee
mannen man får ha obevakade besök i ett besöksrum då man sitter i fängelse..

Jag vet, försökte bara vara lite rolig...
Citera
2014-02-12, 16:06
Medlem
Playkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YuliaUkr
Något sådant här kan aldrig sonas eller förlåtas, det är en skam för svenskt rättsväsen att släppa ut en sån som Tommy Zethhraeus.

"Tommy Zethraeus ryckte till sig automatvapnet som Guillermo Marquez Jara höll under jackan. De första skotten avlossades mot ett bageri intill, sedan sköt han rakt in i entrén till Sturecompaniet. De som befann sig på andra sidan dörrarna hade inte en chans och flera träffades.

I ett av polisförhören berättade ett vittne:

- Jag vänder mig om och tittar mot Sturecompagniets entré. Samtidigt hör jag en skottsalva. Det står en flicka vid fönstret, och jag ser hur hon segnar ner.

21 personer skadades och fyra dödades, bland döds- offren fanns vakten Joakim Jonsson.

“Eftersom många människor fanns i trapphuset vid skjutningen får det anses som närmast ett under att inte flera dödades", skrev polisens utredare senare i Nordisk kriminal-krönika.

Natten med vännerna var på väg att ta slut för Kristina Ossén, 21, Katinka Genberg, 21, och Daniella Josberg, 22. De hade hämtat sina ytterkläder och befann sig i trappan, alldeles innanför entrén, när skotten kom.

Sekunder senare låg de tre unga kvinnorna i trappan - alla skjutna.

Daniella Josberg var döv sedan födseln och enligt polisen hann hon troligen aldrig uppfatta något av vad som hände. Hon var programledare för "Nyhetstecken" på tv, men hade egentligen ett annat mål - hon ville bli Europas första döva advokat. När ambulanspersonal tagit hand om hennes skadade kropp fördes hon till Karolinska sjukhuset, men läkarnas kamp var förgäves.

Katinka Genberg fördes i en annan ambulans till Södersjukhuset. Även hon avled av sina skador. Hon älskade att resa och talade flera språk. Hon sjöng och spelade piano, har anhöriga berättat i intervjuer.

Kristina Ossén träffades och föll ihop direkt, inför ögonen på en vän som stod någon meter bort. Stephen Mayanja, hade lärt känna henne via gemensamma vänner i Solna, där de bodde.

Han blev också träffad av flera skott - men överlevde.

- Jag såg hur Kristina föll baklänges. Det var inget att göra."

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/natten-pa-stureplan-blev-en-mardrom/

Fy fan en sådan som han skulle aldrig släppas ut.
Citera
2014-02-12, 16:19
Medlem
Citat:
Ja, frågan är befogad. Men tydligen har han skärpt till sig de senaste åren i fängelset. I mina ögon är ändå en frisläppt TZ en betydligt större risk för samhället än vad Mattias Flink kommer att vara.

TZ kommer knappast att kunna få ett jobb, alla högskolepoäng till trots. Så vad ska han göra? Troligen kommer han att återfalla i brott inom maximalt några år.

MF är nog inte just någon risk för samhället. Jag skulle tippa att han kommer att få sjukersättning - han får inget jobb, och han vet inte hur man blir yrkeskriminell.
Citera
2014-02-13, 19:25
Medlem
Citat:

Ja tror likadant. Tommy z kan ju gilla friheten i början men sen få för sig och ge sig in i kriminalitet igen och då kan han mycket väl sitta där igen för något slags våldsbrott. Mattias flink hade ju vapen oxå pga sin militär tjänst. Men Tommy z hade ju en olaglig vapenarsenal som han hade tillgång till pga sin kriminilla livstil och det är jo två helt olika typer av människor vi pratar om här även om det handlar om massmord i båda fallen.
Citera
2014-02-20, 00:36
Bannlyst
Kvinnomördaren Tommy Zethraeus förtjänar bara plågsam död. Men i brist på det straffet skall han vara inlåst.
Citera
2014-02-26, 10:16
Medlem
populopiduss avatar
Massmördaren och aset Tommy Zethraeus blir alltså snart frigiven efter att kallblodigt ha mördat fyra människor varav tre helt oskyldiga kvinnor. Under tiden i fängelset har han haft möjlighet att läsa in en master-examen på 300hp och avlat fyra barn.

Sverige alltså, fy fan.
Citera
2014-03-04, 16:47
Medlem
http://www.expressen.se/nyheter/aklagaren-slapp-inte-tommy-zethraeus/

Citat:
Stureplansmördaren Tommy Zethraeus livstidsstraff bör inte omvandlas till ett tidsbestämt, anser åklagaren, som nu har överklagat tingsrättens beslut.
Citat:
Han skriver i överklagandet att Zethraeus agerande visar på en "exceptionell hänsynslöshet och brutalitet".
Citera
2014-03-05, 00:18
Medlem
Semestervikaries avatar
Livstid i isoleringscell hade varit lämpligt. Finns ingen anledning att frige någon som Tommy Zethraeus.
Citera
2014-03-05, 01:10
Medlem
Forever Winters avatar
Han dödar fyra personer för att han är arg på en vakt. Tommy ska - naturligtvis - aldrig någonsin lämna fängelset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in