Något sådant här kan aldrig sonas eller förlåtas, det är en skam för svenskt rättsväsen att släppa ut en sån som Tommy Zethhraeus.
"Tommy Zethraeus ryckte till sig automatvapnet som Guillermo Marquez Jara höll under jackan. De första skotten avlossades mot ett bageri intill, sedan sköt han rakt in i entrén till Sturecompaniet. De som befann sig på andra sidan dörrarna hade inte en chans och flera träffades.
I ett av polisförhören berättade ett vittne:
- Jag vänder mig om och tittar mot Sturecompagniets entré. Samtidigt hör jag en skottsalva. Det står en flicka vid fönstret, och jag ser hur hon segnar ner.
21 personer skadades och fyra dödades, bland döds- offren fanns vakten Joakim Jonsson.
“Eftersom många människor fanns i trapphuset vid skjutningen får det anses som närmast ett under att inte flera dödades", skrev polisens utredare senare i Nordisk kriminal-krönika.
Natten med vännerna var på väg att ta slut för Kristina Ossén, 21, Katinka Genberg, 21, och Daniella Josberg, 22. De hade hämtat sina ytterkläder och befann sig i trappan, alldeles innanför entrén, när skotten kom.
Sekunder senare låg de tre unga kvinnorna i trappan - alla skjutna.
Daniella Josberg var döv sedan födseln och enligt polisen hann hon troligen aldrig uppfatta något av vad som hände. Hon var programledare för "Nyhetstecken" på tv, men hade egentligen ett annat mål - hon ville bli Europas första döva advokat. När ambulanspersonal tagit hand om hennes skadade kropp fördes hon till Karolinska sjukhuset, men läkarnas kamp var förgäves.
Katinka Genberg fördes i en annan ambulans till Södersjukhuset. Även hon avled av sina skador. Hon älskade att resa och talade flera språk. Hon sjöng och spelade piano, har anhöriga berättat i intervjuer.
Kristina Ossén träffades och föll ihop direkt, inför ögonen på en vän som stod någon meter bort. Stephen Mayanja, hade lärt känna henne via gemensamma vänner i Solna, där de bodde.
Han blev också träffad av flera skott - men överlevde.
- Jag såg hur Kristina föll baklänges. Det var inget att göra."
http://www.expressen.se/nyheter/dokument/natten-pa-stureplan-blev-en-mardrom/