2014-03-03, 09:56
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Om man skall blicka fram emot 2018 & längre så är jag övertygad om att vi har minst ett till Sverigevänligt parti i riksdagen, detta utan att kannibalisera på SD's opinionssiffror.
Och innan någon frågar, det kommer inte att vara SvP.

Inlägg utbrutna från (FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar /Mod.
Senast redigerad av Siegfrid 2014-03-04 kl. 09:09.
Citera
2014-03-03, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Om man skall blicka fram emot 2018 & längre så är jag övertygad om att vi har minst ett till Sverigevänligt parti i riksdagen, detta utan att kannibalisera på SD's opinionssiffror.
Och innan någon frågar, det kommer inte att vara SvP.

Vilket har du i åtanke?
Citera
2014-03-03, 14:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Vilket har du i åtanke?
Jag skulle tro att det kommer att startas något mer konservativt parti framöver, förmodligen ur spillrorna av några av allianspartierna.
Citera
2014-03-03, 14:19
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Vilket har du i åtanke?
Förmodligen Framstegspartiet. De tycks ha läst av den (SD-kritiska) stämningen bland nätaktivisterna exakt.

https://www.facebook.com/pages/Framstegspartiet-Sverige/215097168678966
Senast redigerad av Menved 2014-03-03 kl. 14:22.
Citera
2014-03-03, 14:41
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Förmodligen Framstegspartiet. De tycks ha läst av den (SD-kritiska) stämningen bland nätaktivisterna exakt.

Haha Jag tror inte de kommer komma in i riksdagen på ett ganska bra tag xD Om de väl lyckas ta sig in så kommer de få det ännu svårare än SD då de består av alla de som är "extrema" och kommer förbli "extrema" xD Tyvärr så tror jag inte att vi kommer se något annat Sverigevänligt parti inom någon snar framtid :/ eller tyvärr och tyvärr... Jag tror SD kommer räcka för att förändra Sverige till det bättre ^^ Men ett annat Sverigevänligt parti hade ju inte varit fel då de kunde agerat stödparti åt SD
Citera
2014-03-03, 15:30
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askydra
Haha Jag tror inte de kommer komma in i riksdagen på ett ganska bra tag xD Om de väl lyckas ta sig in så kommer de få det ännu svårare än SD då de består av alla de som är "extrema" och kommer förbli "extrema" xD Tyvärr så tror jag inte att vi kommer se något annat Sverigevänligt parti inom någon snar framtid :/ eller tyvärr och tyvärr... Jag tror SD kommer räcka för att förändra Sverige till det bättre ^^ Men ett annat Sverigevänligt parti hade ju inte varit fel då de kunde agerat stödparti åt SD

Intressant att Framstegspartiet visar sig i Sverige. SD tycker jag fungerar bra som det är nu, och det kanske har behövts lite toppstyrning då partiet varit väldigt spretigt med en god portion kufar och rättshaverister som ibland skadat partiet.

Framstegspartiets styrka skulle kunna vara att de har en renare historia än SD (väl?), och att det kanske skulle vara lättare för de bredare lagren svenskar att öppet säga att man sympatiserar med partiet, och därmed skapa en mer avslappnad och öppnare debatt om den misslyckade invandringspolitiken.

Kul ändå att de finns närvarande i Sverige, om det nu är ett seriöst försök att ta plats i debatten. Jag ser inget negativt med det, det bör kunna rendera i en del artiklar som får ännu fler att vakna upp och byta till den sverigevänliga vägen. Lite konkurrens tror jag SD mår bra av. Jag tror snarare det kan resultera i lite hjälp åt SD i opinionen.

FSP är ett känt varumärke i Sverige, och med två etablerade spelare samtidigt närvarande kan det pressa mainstreammedia ytterligare mot härdsmälta och provocerande klantig PK-journalistik som får än fler att tröttna på tillståndet i Sverige.

Men deras brev är trist, jag tror mer på samarbete än att försöka svartmåla SD, det kanske är bättre att de framhäver vad de vill och vad de står för.
Senast redigerad av RingRing2014 2014-03-03 kl. 15:59.
Citera
2014-03-03, 15:34
Medlem
Citat:
Jag skulle tro att det kommer att startas något mer konservativt parti framöver, förmodligen ur spillrorna av några av allianspartierna.

Citat:

Vi såg ju en försöksballongen med Industripartiet som i hymlande ordalag talade om att "ta en paus" med invandringen.

Jag tror att SD ska passa sig för att raljera om "promillepartier" eller tro att ett utmanarparti måste gå samma långa väg som man själv gjort. Detta grundar jag på två fakta: Medias makt och medias vanmakt.

Om jag satt i strategimötet med Wolodarski, Helin och Hamilton om hur SD:s tillväxt ska hållas tillbaka så hade en grundbult varit att identifiera och haussa ett utmanarparti till SD. Ett SD-ätarparti. Söndra och härska, precis som vanligt.

SD har själva tillhandahållit den perfekta storylinen för att ge ett missnöjesparti pyspunka - man är inte ett dugg bättre än det misstrodda etablissemanget. Man hycklar, pampar och ser om sitt eget hus. Föraktar den lilla människan. Sviker ideal och vill bara bli en servil, välavlönad del av härskarklassen. Att denna bild har en hel del fog för sig, gör ju inte saken sämre.

Att fnysa åt nätaktivisternas betydelse och sätta tilltron till MSM för att synas och komma ut med sitt budskap är särskilt obegåvat som nätrötterna redan bevisat sitt värde som motvikt till medias kompakta fientlighet. Sociala medier och alternativa forum värvar röster på ett fullständigt oöverträffat sätt. Som PR är det helt sanslöst priceless att det sitter några tiotusen oavlönade, självgående vardagsmänniskor och säljer in ens produkt i miljontals kommentarer, poster och tweets. Det är från nätets infrastruktur som argumenten, nyheterna, det samsnackat folkliga sedan sprids vidare vid fika- och köksborden.

Vad tror ni Coca Cola, Samsung eller Elektrolux skulle ge för den sortens marknadsföring? Det är så man vinner hearts and minds på bästa sätt - genom att budskapet går mun från mun, individer emellan.

Det är det värsta med SD-ledningen, tycker jag. Inte att de skulle vara machiavelliskt hänsynslösa och clever - de verkar istället vara lika omedvetna om de nya spelreglerna i opinionsbildning som de gamla partierna. Det är inte kallsvettiga partigängare, flygblad eller TV-spotar som skapat deras framgång - det är den spontana folkrörelse som händelsevis samlats kring partiet som är det viktiga.

Det är samhällsförändringarna, oron i folkdjupet som skapat de atmosfäriska laddningar som måste lösas ut på något sätt. SD är bara åskledaren, och inte ens en särskilt reslig sådan. Vi, folkrörelsen, är blixten.
Senast redigerad av oyto 2014-03-03 kl. 15:40.
Citera
2014-03-03, 15:39
Medlem
Citat:

Mer eller mindre invandringskritiskt än SD? Mer eller mindre nationalistiskt? För sent för 2014, men 2018?
Tror du Nya Moderaterna återgår till Moderaterna? Rensas hela FR/AB-falangen ut?

Citat:

Jag har läst AP, Exponerat, FT, FB, snaphanen, etc etc dagligen under 2 års tid och jag har inte hört det här tidigare. Otroligt att jag missat det.

Vad är trådens tankegångarna om det nya islamiska partiet som försöker slå sig in i Sverige. Har de en chans 2014 eller satsar de till 2018, om det inte är försent då för dem? Jag misstänker att om de satsar inför 2014 så kommer SD växa rejält. Det tror jag får folk att vakna upp.
Citera
2014-03-03, 15:52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Vi såg ju en försöksballongen med Industripartiet som i hymlande ordalag talade om att "ta en paus" med invandringen.

Jag tror att SD ska passa sig för att raljera om "promillepartier" eller tro att ett utmanarparti måste gå samma långa väg som man själv gjort. Detta grundar jag på två fakta: Medias makt och medias vanmakt.
Att det kan gå snabbt såg vi ju med Bert & Ian, men det kräver nog att några riktigt kända namn ligger bakom. I Danmark såg vi ju Liberal Alliance bildades av avhoppare från andra partier, som var kända sedan tidigare & som snabbt kom in i Folketinget.

Om ett eller flera allianspartier åker ut i valet så skall man nog inte bli förvånad om något liknande inträffar i Sverige.

Jag ser redan för min inte syn hur Eskil Erlandsson träder ut ur PK-garderoben & utkristalliseras till en ny landsfader.
Citera
2014-03-03, 15:59
Medlem
Citat:
Mer eller mindre invandringskritiskt än SD? Mer eller mindre nationalistiskt? För sent för 2014, men 2018?
Tror du Nya Moderaterna återgår till Moderaterna? Rensas hela FR/AB-falangen ut?

Jag har läst AP, Exponerat, FT, FB, snaphanen, etc etc dagligen under 2 års tid och jag har inte hört det här tidigare. Otroligt att jag missat det.

Vad är trådens tankegångarna om det nya islamiska partiet som försöker slå sig in i Sverige. Har de en chans 2014 eller satsar de till 2018, om det inte är försent då för dem? Jag misstänker att om de satsar inför 2014 så kommer SD växa rejält. Det tror jag får folk att vakna upp.

Problemet för SD blir om man hamnar pladask mellan två stolar.

För vanliga människor som bara får sin nyhetsförmedling från press och public service så är SD ett TOKRASISTISKT parti som "har sina rötter i nazismen" och har en mycket otäckare, dold agenda än den "polerade ytan" indikerar". Väldigt många av dessa skulle dock bli helförtjusta att rösta på ett mer invandringsrestriktivt M eller KD.

Sedan finns det den växande delen "medvetna" väljare. Sådana som antingen själva följer alternativmedia eller har någon i bekantskapskretsen som sprider en motbild till etablissemanget. Detta (yngre) segment invandringskritiker är INTE ängsligt PK, är INTE lättledd valboskap. De har sett igenom en sorts propaganda och smutskastning mot SD och kommer vara snara att titta på det partiet med samma skepsis.

Om snacket går att SD är sellouts så finns vanan att gå vidare till andra alternativ. Och en fungerande infrastruktur där den uppfattningen kan spridas.
Citera
2014-03-04, 19:24
Medlem
Framstegspartiet lär i början få många mandat runt om i olika kommuner i Skåne, och i övriga landet. Det är ett första steg, och om SD fortsätter sin uteslutningspolitik i samma takt som nu har snart väldigt många väljare flyttats över till Framstegspartiet. Framstegspartiet är ett bredare parti dessutom, som vill ha restriktiv invandring, men fortfarande betecknar sig nationalistiskt. Man har dessutom en ordförande i Allan Jönsson som betecknas som "en folkets man", och säkerligen kan dra en hel del röster, i alla fall från Skåne. De lär få mandat i region/landstingsfullmäktige så småningom, men att de skulle nå riksdagen ser jag som ganska otroligt. Beror på hur folk tar till sig deras politik, det kan vara så att man ser Frp som ett bättre alternativ p.g.a bredare politik. Vad vet jag?
Citera
2014-03-04, 19:28
Medlem
M Nordströms avatar
Förmodligen kommer moderaterna att splittras efter valet då landsfadern bekänner sig besegrad med katastrofala siffror för (M). Då kommer nog dom mera konservativa moderaterna lämna detta sjunkande skepp och kanske bilda ett nytt konservativt parti som kan bli utmanare till (SD), men vem vet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in