2014-03-01, 10:14
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moddan
Om du nu är ateist varför är det då så viktigt för dig att få bevisat att gud finns? Tror själv inte på Gud men respekterar om folk nu gör det.
Skatt?
Citera
2014-03-01, 10:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Egentligen rör tråden sig om att bevisa 'gud', inte motbevisa honom.

Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Vetenskaplig kunskap och forskning bygger på falsifiering. Gud är inget man kan falsifiera och därav inget vetenskapligt.

Korrekt, men vetenskapen har inte ett exklusivt monopol på verklighets-sökande och/eller -beskrivelse.
Citera
2014-03-01, 10:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Egentligen rör tråden sig om att bevisa 'gud', inte motbevisa honom.

Citat:
Ursprungligen postat av conter1
Man stärker eventuella bevis om att han skulle finnas genom att svara på frågorna. Samt om någon kunde länka en liknande lista med hållbara argument.

Varje part i saken har SIN bevisbörde. Inget bevisas eller motbevisas omkring ens egna postulat i denna tråds sammanhang ENBART genom att pricka hål i oppositionens 'argument'.
Citera
2014-03-01, 10:45
Medlem
conter1s avatar
Citat:
Varje part i saken har SIN bevisbörde. Inget bevisas eller motbevisas omkring ens egna postulat i denna tråds sammanhang ENBART genom att pricka hål i oppositionens 'argument'.

Det förstår jag. Men samtidigt så måste du förstå att en tes blir mer trolig ju fler gånger den kan krossa en tes som påstår motsatsen. Exempel:

Vilken tes verkar mest trolig?

Nr 1.
Katten är blå
-Okej.

Eller:

Nr. 2
Katten är orange
-Nej det är den inte. Jag har sett att den är blå.
-Jag har ett foto.
-Okej du har rätt. Du motbevisade min tes.

Förstår du. Det är därför jag skulle vilja att du svarade på dessa frågor:

Och genom att göra detta stärka ditt påstående för alla som läser dina svar.
Citera
2014-03-01, 10:58
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Det förstår jag. Men samtidigt så måste du förstå att en tes blir mer trolig ju fler gånger den kan krossa en tes som påstår motsatsen. Exempel:

Vilken tes verkar mest trolig?

Nr 1.
Katten är blå
-Okej.

Eller:

Nr. 2
Katten är orange
-Nej det är den inte. Jag har sett att den är blå.
-Jag har ett foto.
-Okej du har rätt. Du motbevisade min tes.

Förstår du. Det är därför jag skulle vilja att du svarade på dessa frågor:

Och genom att göra detta stärka ditt påstående för alla som läser dina svar.
Nope, du ska redogöra för skattesatserna där du placerat gud och gudsbehovet som ultimativt. Sedan tillämpat ekonomiska teser om detta.

Du kan ta det när det är dags att möta gud, vilket du vet inte minst om du bett till gud.

Det är gud du ska lägga fram, gudsbehovet per individ.
Topic = bevisa gud.

Har nte gått filosofiskt, men matematiskt vet alla vad ett dop, ett bröllop, en baatseba osv kostar, vi vet vad en kavaj kostar vad en kromad stötfångare kostar.. det är för guds ära, eller är det för..... ?

Skatt. När du t.ex deklarerar, så behövs väl bensin till påföljet, vad mer... vax? x bilar som eskort till en begravning, hur många flugor.. hur många ljus, blommorna.. en stjälk till priset av ?

Sådant, det är i detta "gud lever". dvs det jag nämnde här ovan (som gud är ovan... )

ovan, dvs uppe, om du öht kan tolka, och gudaivrare har själv upprättat "tolknycklarna" , så en kavaj vid ett bröllop... med x ränder mellanrum x millimeter, för att g det gudliga äran, handlar om matematik och ekonomi.

En kristen gud i Brasilien räknar hur många dollar en kavaj går loss på där, helt eftr gud och bön, en annan i USA får ihop helt annan summa via påstående om samma sak---> bönens kraft

En kristen i Luleå, monoteist... hur förlöper hens eniga gudsvardande om gud den konkrete vilken behöver kostnaderna/medlen eller heter det pengar där också, o hen har små gudsbarn att föda, ?

så... ni är internt motsägelsefulla + externt kaotiska i gudsvardandet.

brukar ni inte säga att gud är sträng men rättvis? och hur kan man öht räkna rättvisa, med vilka termer? eller nycklar då? tankrna el känslorna i bön? det berömda tanken räknas? som du menar är unison?

jag har då aldrig sett tillstymmelse till unison teism någonstans.
Senast redigerad av BlackJewel 2014-03-01 kl. 11:11.
Citera
2014-03-01, 11:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Det förstår jag. Men samtidigt så måste du förstå att en tes blir mer trolig ju fler gånger den kan krossa en tes som påstår motsatsen.

Jag är ingen anhängare av "arguments from ignorance" oavsett hur sofistikerat sånt presenteras.

Exemplet om evolutionsteorin vs. en skapare-'gud' visar tydligt hur meninglöst detta är.

Citat:
Det är därför jag skulle vilja att du svarade på dessa frågor:

Och även om allt det följande du presenterar kan anses vara rimliga och besvärande frågor för en apologet har det ingen betydelse om eller när ett guds-bevis manifesterar sig.
Citera
2014-03-01, 11:46
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Korrekt, men vetenskapen har inte ett exklusivt monopol på verklighets-sökande och/eller -beskrivelse.

Absolut inte. Men det är den bästa och mest ackurata metoden för det.
Citera
2014-03-01, 12:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Absolut inte. Men det är den bästa och mest ackurata metoden för det.

Agreed. Min reservation rör sig om att inte utesluta bredare filosofiska argument, vilket det finns en benägenhet för i en polariserat materialist vs. idealist opposition.
Citera
2014-03-01, 13:11
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Agreed. Min reservation rör sig om att inte utesluta bredare filosofiska argument, vilket det finns en benägenhet för i en polariserat materialist vs. idealist opposition.

Det ena behöver väl inte utesluta det andra? Filosofi och vetenskap ligger rätt nära varandra, enligt mig. Båda är sökande efter visdom, fast på olika sätt.
Citera
2014-03-02, 18:26
Avslutad
Ok, ursäkta att jag kommer här och skriver "galenskap" som jag gjort i andra trådar. Nu är det så här att jag faktiskt dog för lite mer än ett halvår sedan. Unik, visst, och bedrövligt jävla öde. Jag vet vad som händer när vi dör, men jag behöver råd från några av er om jag bör avslöja allt, hur det skulle påverka oss. Om någon tar mig på allvar och har frågor så snälla pm:a. Det är inget skämt detta. Jag kan beskriva utförligt hur jag "lyckades" med denna bedriften om ni så vill, men det är inte det som är det viktiga. Jag har några frågor som jag vill ställa några empatiska, intelligenta människor om hur jag bör agera nu. Förstår att detta kan bli revolutionerande nämligen.

mvh
Citera
2014-03-02, 18:47
Medlem
isolersteges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasgott
Ok, ursäkta att jag kommer här och skriver "galenskap" som jag gjort i andra trådar. Nu är det så här att jag faktiskt dog för lite mer än ett halvår sedan. Unik, visst, och bedrövligt jävla öde. Jag vet vad som händer när vi dör, men jag behöver råd från några av er om jag bör avslöja allt, hur det skulle påverka oss. Om någon tar mig på allvar och har frågor så snälla pm:a. Det är inget skämt detta. Jag kan beskriva utförligt hur jag "lyckades" med denna bedriften om ni så vill, men det är inte det som är det viktiga. Jag har några frågor som jag vill ställa några empatiska, intelligenta människor om hur jag bör agera nu. Förstår att detta kan bli revolutionerande nämligen.

mvh

Du är inte galen, tror på det du säger. Jag har själv haft "upplevelser".

Det är helt enkelt så att de som inte haft någon upplevelse kan inte veta, de skall ej lägga sig i sånt dom inte vet något om! Det är dom som är galna.
Citera
2014-03-02, 18:54
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isolerstege
Du är inte galen, tror på det du säger. Jag har själv haft "upplevelser".

Det är helt enkelt så att de som inte haft någon upplevelse kan inte veta, de skall ej lägga sig i sånt dom inte vet något om! Det är dom som är galna.

Haha du driver bara va? du kan väl inte tro att han var seriös?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in