2013-01-09, 14:39
Medlem
fisk1s avatar
Hejsan. I slutet av oktober så skulle jag skicka en grej till staterna. Jag beställde frakten på Fedex via telefon och de drog ca 1300 kronor från mitt kort.

Några minuter senare så gick jag in på postens hemsida för att kolla vad de tar för samma paket, och det gick då på 200 kronor.

Så jag ringde då till Fedex och avbeställde köpet.

Jag fick då en mailadress som jag skulle maila in mina kontouppgifter på samt att de sa att det skulle ta ca 10 arbetsdagar.

En månad går förbi utan svar på mailen eller pengar på kontot och jag ringer upp Fedex igen. Förklarar läget och de ber mig skicka mina kontouppgifter direkt till deras ekonomiavdelning.

Jag gör det och väntar i ytterligare en månad, efter några veckor så får jag ett svar där de skriver "Dina pengar är ännu inte insatta på kontot och vi kommer kontakta dig när vi gör det".

Ytterligare någon vecka går förbi och runt Jul så ringer jag ytterligare en gång och förklarar läget. De tar kontouppgifter direkt över telefon och lovar ännu en gång att det tar ca 10 arbetsdagar.

Nu har det gått mer än 10 arbetsdagar igen.

Hur gör jag för att få tillbaks mina pengar ifrån Fedex? Varje gång jag pratar med de så kommer lovord om att de ska fixa det, men jag får aldrig se några pengar på kontot.
Citera
2013-01-09, 15:05
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Jag råkar ofta ut för liknande inkompetens, och jag håller med dig, Fedex är verkligen jordens rövhål.
Det som otroligt nog brukar hjälpa mig är att ringa och vara tydligt förbannad och allvarlig i telefonen. Då blir du tagen på allvar och också på något sätt "prioriterad".
Påpeka vad som har hänt och vad dom har gjort för fel och sen ställer du krav efter det, fungerar oftast.
Citera
2013-01-09, 15:34
Medlem
SchackMatts avatar
Kontakta din bank och gör en chargeback. Ta med dig utskrifter av mailkonversationer och all annan relevant dokumentation.

Fedex har tagit betalt för en tjänst som du har avbeställt och inte nyttjat och har inte betalat tillbaka dig inom rimlig tid. Det är ett klassiskt exempel på tillfälle då chargeback är den bästa lösningen.
Citera
2013-01-09, 16:01
Medlem
fisk1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchackMatt
Kontakta din bank och gör en chargeback. Ta med dig utskrifter av mailkonversationer och all annan relevant dokumentation.

Fedex har tagit betalt för en tjänst som du har avbeställt och inte nyttjat och har inte betalat tillbaka dig inom rimlig tid. Det är ett klassiskt exempel på tillfälle då chargeback är den bästa lösningen.

Får ta och göra det, eftersom den mesta kommunikationen har skett via telefon så kanske det inte finns tillräckligt med skriftligt bevis. Men jag ska absolut göra ett försök.

Vet du hur lång tid det tar för banken att göra denna chargeback?
Citera
2013-01-09, 16:50
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fisk1
Vet du hur lång tid det tar för banken att göra denna chargeback?
Det beror på om Fedex kämpar emot. Räkna med att det tar några månader, men det kan gå fortare.
Citera
2014-03-02, 18:43
Bannlyst
Fred Smith, founder of FedEx, the global delivery services Company, served with the U.S Marine Corps in Vietnam. He says that his military training stressed ´the necessity to rely on other people...to trust that people will put in extra effort to achieve organizational goals´.

´So to me,´says Smith, ´the short definition of leadership is getting discretionary effort out of people. I dont want my employees thinking about the minimum amount of effort they have to put in to keep from getting fired. I want them thinking about the best possible job they could do if everybody was giving 100% of their effort.

Source: 100 more great leadership ideas, Jonathan Gifford.´
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in