Resultat: Valet 2018
SvP får min röst
0%
0 röster
SvP får inte min röst
0%
0 röster
2014-03-02, 01:49
  #14521
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europeisch
Vad har Svenskarnas Parti för syn på kärnvapen?

I deras 10-punktsprogram så skriver de att de vill att Sverige ska ha kärnvapen, i alla fall. (Om jag minns rätt)
Citera
2014-03-02, 02:00
  #14522
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlltidGorilla
I deras 10-punktsprogram så skriver de att de vill att Sverige ska ha kärnvapen, i alla fall. (Om jag minns rätt)

Det står ingenting om varken kärnvapen eller andra typer av vapen i punktprogrammet. Däremot så vill de stärka försvaret och återinföra allmän värnplikt.
Citera
2014-03-02, 02:00
  #14523
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlltidGorilla
I deras 10-punktsprogram så skriver de att de vill att Sverige ska ha kärnvapen, i alla fall. (Om jag minns rätt)

Ok. Tror du man stödjer Svobodas kärnvapenhot mot Ryssland?

Citat:
The ultra-right “Svoboda” (Liberty) party has remained unconvinced, with one of its representatives in the Ukrainian parliament warning that if Russia doesn’t tread carefully it will be dealing with a nuclear power.

"We’ll regain our status as a nuclear power and that’ll change the conversation. Ukraine has all the technological means needed to create a nuclear arsenal – which would take us about three to six months,” Svoboda party MP Mikhail Golovko said.

http://rt.com/news/ukraine-nuclear-arsenal-threat-314/
Citera
2014-03-02, 02:06
  #14524
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBurden
Det står ingenting om varken kärnvapen eller andra typer av vapen i punktprogrammet. Däremot så vill de stärka försvaret och återinföra allmän värnplikt.

Nej, jag kollade nyss upp det, och det stämmer. Dock vill jag väldigt gärna minnas att det stått i vidareutvecklingen av punktprogrammet tidigare.

Nåväl, SvP verkar alltså inte ha tagit ställning officiellt.
Citera
2014-03-02, 02:24
  #14525
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Är folknationalism en term som har använts av någon rörelse historiskt?
Tidiga Nordiska Förbundet brukade använda sig av termen, men de finns ju inte kvar.
http://www.nordisk.nu/showthread.php?t=2696&p=258466&viewfull=1#post2584 66

Citat:
Folknationalismen är en ideologi som är framväxt ur och anpassad för de nordiska folken. Det är en ideologi som har gemensamma drag med nationalsocialismen, etnopluralismen och andra rasmedvetna ideologier, utan att för den skull vara just dessa ideologier. Folknationalismen innebär att vår folkstam har rätt till liv, frihet och oberoende; men också att den har ett speciellt band och en speciell rätt just till Nordens länder, eftersom det är här våra förfäder och förmödrar har levt och verkat i otaliga generationer. Vi gör anspråk på Nordens länder som vårt rättmätiga arv, som vårt hem på jorden.

Rätten till liv innefattar rätten för vår folkstam att bevara och utveckla våra ärftliga, biologiska karaktärsdrag. Rätten till frihet innebär rätten att behålla vår kultur och låta den utvecklas inom dess egna ramar, utan att påtvingas några influenser utifrån. Rätten till oberoende innebär att ingen folkgrupp har rätt till överhöghet över nordborna. Och givetvis ska även alla andra folkslag och folkstammar, där det är möjligt, ha rätt till sina egna suveräna territorier där deras rättigheter kan skyddas.
Klassisk och uråldrig icke-egalitär etnonationalism kan man väl sammanfatta det med kanske?



Citat:
Ursprungligen postat av AlltidGorilla
Är det inte namnet på en bok (om nationalism) av Pierce?
Jo, det är en finfin bok. Utgiven av just Nordiska Förlaget som verkar vara de som åtminstone återmyntade termen. Om Pierce faktiskt själv har använt sig av begreppet är osäkert.


Citat:
Ursprungligen postat av Europeisch
Vad har Svenskarnas Parti för syn på kärnvapen?
Ingen i dagsläget vad jag förstår, och det kanske inte är den allra viktigaste och mest taktiska frågan att driva just nu. Man är dock för ett upprustande och en modernisering av det svenska försvaret. Personligen menar jag nog att det finns stora fördelar med Kärnvapen eller någon annan form av "massförstörelsevapen" att ha som garant om onda krafter försöker invadera och störta ett nationalistiskt Sverige i framtiden. Frågan är dock något komplex och det finns nackdelar med allting.

Citat:
Ursprungligen postat av Europeisch
Ok. Tror du man stödjer Svobodas kärnvapenhot mot Ryssland?
Ryssland har väl redan typ 3000 fungerande atombomber och ytterligare 6000 eller något som inte är i uppskjutbart skick. Jag kan inte uttala mig kring huruvida just detta uttalande var lämpligt i just denna situationen, men givetvis ska man inte acceptera att landets suveränitet kränks och folket hotas. Jag tolkar det som ett direkt svar på Putins klartecken från Duman att gå in militärt i Ukraina.

Vi lär dock inte få se några atombomber från något håll - och det är nog tur det.
Citera
2014-03-02, 02:40
  #14526
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlltidGorilla
Nej, jag kollade nyss upp det, och det stämmer. Dock vill jag väldigt gärna minnas att det stått i vidareutvecklingen av punktprogrammet tidigare.

Nåväl, SvP verkar alltså inte ha tagit ställning officiellt.

Jag tycker att man in i det längsta ska undvika kärnvapen. Dels så uppmuntrar man indirekt andra länder att också skaffa kärnvapen och dels så måste ju målet vara att så få människor som möjligt ska dö i krig.

Samtidigt så är jag är väl medveten om att vi är ett ganska litet land med en ganska liten befolkning och kan i slutändan ha stor nytta av det vid försvar. Kärnvapen/massförstörelsevapen kan också fungera lite som en garanti för vår suveränitet och överlevnad. "Jävlas du med oss så får du se på fan!", typ.
Citera
2014-03-02, 04:18
  #14527
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Vad kan SvP dra för kunskaper och nytta samt lärdomar av den Nationalistiska revolutionerna i Ukraina och andra länder? Vi måste ju också när vi är fler också ha en Nationalistisk revolution i Sverige för att kunna ta tillbaka sk. Svarta ockuperade områden som t.e.x Rinkeby, Tensta m.m m.m m.m
__________________
Senast redigerad av Saturnuspojken 2014-03-02 kl. 04:25.
Citera
2014-03-02, 09:31
  #14528
Medlem
bambulansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Vad kan SvP dra för kunskaper och nytta samt lärdomar av den Nationalistiska revolutionerna i Ukraina och andra länder? Vi måste ju också när vi är fler också ha en Nationalistisk revolution i Sverige för att kunna ta tillbaka sk. Svarta ockuperade områden som t.e.x Rinkeby, Tensta m.m m.m m.m
Då SvP är ett parti som försöker vinna makt den parlamentariska vägen så ser jag inte behovet av den revolution du nämner. Om vi spekulerar att SvP i framtiden blir majoritetsparti så torde repatrieringsförslagen vinna kraft till beslut och då används ju polisen till att "försvenska" dessa områden du nämner.

Men som svar på din fråga så tycker iaf jag att upproret i Ukraina visar med all önskvärd tydlighet hur viktigt det är att anta en idé, samlas under en fana och ha en ledare. Nu håller ju allt på att rinna ut i sanden pga infiltrering och judeslickande till höger och vänster.
Citera
2014-03-02, 12:43
  #14529
Medlem
Trasymachoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Jo, [Folknationalism] är en finfin bok. Utgiven av just Nordiska Förlaget som verkar vara de som åtminstone återmyntade termen.

Folknationalism gavs inte ut av Nordiska förlaget, utan av Peter Melander.
Citera
2014-03-02, 13:29
  #14530
Medlem
Luckmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bambulansen
Då SvP är ett parti som försöker vinna makt den parlamentariska vägen så ser jag inte behovet av den revolution du nämner. Om vi spekulerar att SvP i framtiden blir majoritetsparti så torde repatrieringsförslagen vinna kraft till beslut och då används ju polisen till att "försvenska" dessa områden du nämner.
Det är en sanning med väldigt stor modifikation. Svenskarnas parti försöker 'vinna makt' på de sätt och vis som står till buds. Vårt mål är att bygga upp en bred folkrörelse, inte att bli en bricka i det parlamentariska schackspelet.

Detta klargörs med jämna mellanrum, men folk tycks ha selektiv hörsel.
Citera
2014-03-02, 14:40
  #14531
Medlem
WERYs avatar
Jag tycker att begreppet folknationalism låter mycket vettigt. av den beskrivningen som postats i tråden, så verkar den stämma överens med hur jag själv tänker och tycker i frågan

Citat:
Ursprungligen postat av TheBurden
Dagens "demokrati" är i själva verket en illusion/en fasad/en täckmantel som används av den egentliga makteliten för att skapa splittring och kunna kontrollera medborgarna. De vill att vi ska tro att vi är "fria", men i själva verket är det precis tvärtom

Ja det stämmer att man använder det som en fasad. Folk skall tro att de är fria och kan påverka. Personligen tycker jag att USA är bästa exemplet där. Det finns två partier att rösta på, men oavsett vilket så är det i princip alltid samma personer som styr landet, vare sig man röstar på demokraterna eller republikanerna. Liknande blir det i Sverige med blockpolitiken

Citat:
Ursprungligen postat av TheBurden
Det intressanta i sammanhanget är att "antidemokraterna" i SvP vill införa sann yttrandefrihet och vill avskaffa all form av statlig övervakning av medborgarna, till skillnad från i dag där alltså yttrandefriheten är begränsad och övervakning av medborgarna sker

Nu vet jag ju inte om någon i SvP verkligen är antidemokrat, men för enkelhetens skull har jag delat in begreppet i två kategorier, för att det skall vara enklare att skilja en antidemokrat från en annan. Dessa är Antidemokrat I Praktiken samt Antidemokrat I Teorin. Förklaring på begreppen följer nedan:

Antidemokrat I Teorin: Är man om man motsätter sig demokrati, för att man tror att Sverige är demokratiskt och menar, att demokrati inte fungerar. Det medför att den behöver ersättas av något annat, kanske diktatur. En gång i tiden kallade jag mig själv antidemokrat, och jag ville ha diktatur för att jag såg demokratin som något skenheligt och falskt. När jag sedan kom till insikt om att vi inte hade demokrati i Sverige, så ändrade jag uppfattning i den frågan

Antidemokrat I Praktiken: Är när man sitter i ett beslutande utskott eller någon form av maktposition, där man kan motverka folkviljan. Det genom att köra över folket och stoppa folkomröstningar. Politikerna som kör sitt eget race är ett utmärkt exempel på detta. När man instiftar lagar som gör folkomröstningar rådgivande, samt ger politikerna frihet från ansvar. Miljöpartiet säger sig vara för folkomröstningar, men när man pratar med deras företrädare, så framgår det att dom tycker det är patetiskt med sånt. De menar att folket bara skall få rösta om de håller med Mp, om Mp tror sig veta att folket röstar rätt. Mp skall således ha tolkningsföreträde på när folkviljan skall gälla. Vill då folket rösta om invandring eller bilar, så säger Mp nej, för att det motverkar deras politiska egenintressen. Således är Mp antidemokrater i praktiken, för de kan praktisera sin antidemokratiska värdegrund i beslutande utskott

Citat:
Ursprungligen postat av TheBurden
Felet folk gör är att de alltid tänker inom demokratins och höger-vänsterskalans ramar. De tror att "demokrati" är enda alternativet och att allting utanför det måste innebära folkförtryck och förödelse. Men jag klandrar ingen, för jag har själv varit där

Största felet skulle jag säga är tron om att vi har demokrati i Sverige, vilket vi faktiskt saknar helt. Det andra är när allmänheten tror, att demokrati är när man står för vissa åsikter, som allas lika värde, eller att vara en god socialist, alternativt en god liberal i vissa avseenden. Jag utgår istället för originalbetydelsen, att man röstar på politiska beslut varje år, istället för på politiker en gång var fjärde år. Sedan har jag många åsikter i olika sakfrågor, vilka i sak inte har något med just demokrati att göra. Fast då är jag tillräckligt konsekvent att skilja på demokrati, samt de åsikter jag har i sakfrågor. Det är något som politiker och mångtaliga idealister misslyckats med, när de kallar sig för demokrater

Demokrati kan endast vara ett faktiskt folkstyre, där referendum är praxis för politiska beslut. Så fort man tummar på den grundregeln, så slutar det att vara demokrati. Att rösta var fjärde år på representanter är republik, även om man väljer att kalla det representativ demokrati. Man kan förvisso vara för det, bara man kallar det för sitt rätta namn, och inte säger att det är demokrati
Citera
2014-03-02, 15:25
  #14532
Medlem
bambulansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckmann
Det är en sanning med väldigt stor modifikation. Svenskarnas parti försöker 'vinna makt' på de sätt och vis som står till buds. Vårt mål är att bygga upp en bred folkrörelse, inte att bli en bricka i det parlamentariska schackspelet.

Detta klargörs med jämna mellanrum, men folk tycks ha selektiv hörsel.
Ok är det så så ser jag det bara som något positivt. Tänkte bara att eftersom SvP har en valrörelse och har invalt folk i kommuner så är det väldigt lätt att vara selektiv rörande att någon form av "revolution" då ska pågå under tiden parallellt? Intressant!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in