Resultat: .
0%
röster
2014-03-01, 14:00
Medlem
zachs avatar
Giovinco är ett sorgligt ämne. Som hans gamla parhäst i Empoli ett tag - Vannucchi. Eller för den delen Cassano och Rosina. Och många andra. Dom kunde blivit så mycket, dom borde blivit så mycket, men av en eller annan anledning så blev dom det aldrig. Nu är ju givetvis inte Giovinco lastgammal, men han är rökt, bränd. Som så många 10-or eller spelare med den egenskapen, som inte passar inte, inte tillåts få passa in, som man inte litar på. Ungefär som Bianchi inte litade på Tottis egenskaper ungefär strax innan denne fick fjun på pungen och ville skicka honom till Sampdoria. Jag hade likt Brille gärna sett honom som nästa bandieran i Juve, men det enda som jag tror kan rädda Giovinco är att han plockas upp av en klubb som typ Parma, där han blir den naturliga och odiskutabla stjärnan som vid förtroende kan rubba exakt alla lag i hela världen. Alldeles själv.

Såg ni hade en intressant fråga tidigare, territoriell rasism.

Personligen så tycker jag uttrycket är bland det mest löjliga jag någonsin hört. En pappersprodukt av nån som ville komma åt nåt man inte tyckte om. Ett jävla påhitt som inte kan definieras, utan används godtyckligt när man känner det passar. Som när min chef sa upp en deltidsanställd med motiveringen "arbetsbrist för deltidsanställda", och nån vecka senare tvingade alla att gå ner i tid. Romasupportrarna demonstrerade just precis idag utanför FIGC kontor på Via Allegri. På ena banderollen så ställde dom sig frågan om inte "Romano di merda" är territoriell rasism. En befogad fråga som hittills fått ett nekande svar i stort sett varenda helg.
Kommer aldrig kunna finnas en rak och konsekvent linje i den här soppan. Ramsorna och banderollerna som varit en konstart och sport i sig, ska nu bli nån jävla bedömningssport a la backhoppning. Personligen tycker jag det suger hästdrule.

Idag är snittet i runda slängar på 23000. Backar man bandet 15 år så gissar jag man hittar ett snitt på kring 30´. Hoppar man 30 år tillbaka i tiden så va snittet 38000.

I en tid då undersökningar säger antalet procentuella ultras minskar så påstår man att en enkel lösning på problemen är att stänga ute dom som bråkar. Men varför klarade man sig utan den lösningen i ett ultras-tätt 80- och 90-tal? Ingen som vet, men det man uppenbarligen är jävligt säkra på är att en jävla massa identifikationskort, stängda arenor eller läktarsektioner och en uppsjö godtyckliga och/eller regelvidriga och/eller krångliga regler är vägen till framgång. Men aldrig en enda tanke på att man kanske själva är en stor del i problemet med publiktappet? Nejdå, är alltid någon annans fel. Det är baksidan med Italien. Är aldrig ens egna fel, alltid nån jävla domare som missat nåt, eller så är planerna kassa. Den enda säger det blev offside för att passning slogs för sent, den andre säger idioten tog sin löpning för tidigt. Moment 22. Och under tiden så kom calciopoli, en DJ dör, hans vice-kapten ringde lite för många kartlagda samtal till fel personer. Inget händer, alla ruttnar. Men ingen rannsakar sig själv.
2014-03-01, 15:42
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Bara att köpa:
http://www.ebay.com/itm/1984-1985-JUVENTUS-KAPPA-HOME-FOOTBALL-SHIRT-SIZE-L-/151110247397?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item232edf 63e5

Nästan samma modell

Kommer aldrig hända, men däremot rekommenderar jag varenda juventino att införskaffa en tröja av denna modell.
2014-03-01, 20:01
Medlem
qhz.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Padova har det svårt. Man är inne på sin tredje tränare för säsongen och ligger näst sist i tabellen. Och igår förlorade man inte bara matchen mot Latina utan även sina tröjor.

http://images2.gazzettaobjects.it/methode_image/2014/02/28/Calcio/Foto%20Gallery%20-%20Trattate/LAPR1497-U80149343463LoC--687x458@Gazzetta-Web_mediagallery-article.jpg

Vad händer? Kanske kan 4522 eller någon annan förklara?

Citat:
Ursprungligen postat av Villon
För ju direkt tankarna till scenerna på Marassi häromåret när Genoas ultras vägrade låta laget lämna planen efter en förlust utan att de lämnade över sina tröjor först. Utan att veta någonting alls om det här fallet så är det väl tänkbart med ett liknande scenario.

Och samma sak hände med Gladiator tidigare innan juluppehållet;

https://pbs.twimg.com/media/BeYUB3RCUAADlLl.jpg:large

På bilden är det alltså supportrarna som tagit tröjorna.

Det är fan inte lätt att lira fotboll ibland.
2014-03-01, 20:53
Medlem
4522s avatar
Citat:
Padova har det svårt. Man är inne på sin tredje tränare för säsongen och ligger näst sist i tabellen. Och igår förlorade man inte bara matchen mot Latina utan även sina tröjor.

http://images2.gazzettaobjects.it/methode_image/2014/02/28/Calcio/Foto%20Gallery%20-%20Trattate/LAPR1497-U80149343463LoC--687x458@Gazzetta-Web_mediagallery-article.jpg

Vad händer? Kanske kan 4522 eller någon annan förklara?

Jag har ju en del bekanta som härstammar från Padova, inga jag pratar med dagligen men nog har det blivit en del fotbollsdiskussioner. Hörde av mig till en av dom för att få grepp om situationen, med risk för att det blir spretigt så kan jag återberätta huvudpunkterna. Men det är en riktig soppa.

Det mesta kan härledas till förra sommarens försäljning av klubben. Tidigare ägaren Cestaro blev mer eller mindre tvingad av sin familj och sina rådgivare att sälja klubben. Han gick med på att släppa 49% (under väldigt oklara former, där han i princip fick betala för att bli av med ansvaret...€6m för att täcka skulder + €4m i sponsorpengar på två år) under 2013 och den 1:a januari 2014 skulle 100% tilldelas entreprenören Penocchio.

Dock har det inte gått som man tänkt sig. Säsongen inledde knackigt, något i stil med fem förluster och en oavgjord. Trots att Cestaro lämnat över sin presidentplats till Penocchio så läckte det anonym information om att han var svårt lack och att han inte kunde stå ut med dom dåliga resultaten. Dels eftersom han vid överlåtandet av klubben gått med på att bidra med sponsorpengar dom kommande två åren. Det gick till och med så långt som att det spreds rykten om att han skulle återta kontrollen. Men det avskrevs ganska snabbt.

Droppen kom väl egentligen i oktober 2013, även det efter en match mot Latina. 300 supportrar marscherade till Euganeo och krävde att få prata med den nya presidenten Penocchio. Han avböjde dock och hänvisade till att han hade magont. Sedan kom en förlust mot Modena och då kokade supporterleden över. Dom klottrade budskap på murarna utanför klubbens högkvarter. Inte enbart smädelser och besvikna slagord utan även indirekta hot. En text löd exempelvis "Det räcker inte med en livvakt..." riktad mot Penocchio.

Allvaret stärktes även när borgmästaren (Ivo Rossi) i Padova gick ut med ett officiellt uttalande (!) och sa att "nu är tålamodet över... ni måste börja göra poäng annars får vi se över våra alternativ för någon som kan leverera det" samtidigt som han krävde ett möte med Penocchio. Det här fick till och med Serie B:s högsta höns Abodi att gå ut och säga att det inte är på sin plats att en borgmästare gör så direkta uttalanden. Tydligen är spänningarna i staden på en nivå som aldrig tidigare skådats.

Så kort sammanfattat? Oklar rollfördelning, en ny president som i princip blir betalad för att ta över klubben (men som sen inte spenderar ett korvöre på spelare), en hel stad och radda av institutioner som motarbetar den nya ledningen. Kaos. Haveri. Kris. Tydligen var det på tränare Serenas initiativ som spelarna tog av sig tröjorna, han var själv under curvan och ställde sig där helt tyst och svalde all skit. Sa inte ett ord, ursäktade sig inte, utan stod bara med huvudet riktat mot marken.

Det är väl det. Ungefär. Från en väldigt sömndrucken skribent.
2014-03-01, 21:26
Medlem
David.s avatar
Ibland kan jag bli lite ledsen över att det italienska fotbollsförbundet inte tänker lika praktiskt som sina konkurrenter från grannländerna. Vid många tillfällen kan man ju småmysa åt det, men ibland går det bara över. Hur kan man välja att ödelägga en arena vid en sådant här möte egentligen? Roma - Inter har ju varit något av det hetaste mötet både på läktaren och på planen under sista delen av 2000-talet i Italien och det finns ju inte en själ i hela världen som inte ser på matchen just nu.

Jag har inte heller någon superidé om hur man går tillväga i arbetet mot rasistiska ramsor, men sådana här aktioner spär ju snarare på hatet och vi-mot-dem-känslan. Dessutom kanske det är världens rövhåligaste grej att göra någonsin på ett marknadsföringsmässigt plan. De vill säkerligen ha credd för att de är auktionära och tar i med hårdhandskarna men i slutändan så blir det ju ändå bara kontraproduktivt.

Nu sitter en helt värld och krasst konstaterar att italiensk fotboll består av lika många delar rasister som tomma läktare... och att Goran Pandev är det enda som är bra med il calcio.
2014-03-01, 23:05
Medlem
rattugglans avatar
Citat:
Tänk själv. Baggio, Del Piero och Giovinco i en kedja. Kryddat såklart med Pirlo.

http://www.youtube.com/watch?v=owN0W1c90zw

Del Piero, Pirlo och Giovinco på plan samtidigt. Det hade kunnat ändrat klimateffekten…
Det där Baggio-målet alltså.. Fotbollsgodis i högre skolan. Gåshud och en tår i ögonvrån - och närmaste timmen dedikerad åt Roby-sök på youtube.
2014-03-01, 23:24
Medlem
Villons avatar
Haha, vilken fullständigt oväntat detaljerad beskrivning av läget i Padova från 4522. Mycket intressant läsning. Är det alltså samma tränare som suttit säsongen ut? Känns ju märkligt i en Italiensk kontext, och visar kanske så gott som något att den nye ägaren inte riktigt vet vad han har tänkt sig för ambitioner.
2014-03-01, 23:27
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattugglan
Det där Baggio-målet alltså.. Fotbollsgodis i högre skolan. Gåshud och en tår i ögonvrån - och närmaste timmen dedikerad åt Roby-sök på youtube.
Det där klippet ÄR ju det bästa på youtube. Perfekt med intervjuerna med den ena Filippinibrodern och en osannolikt ung och behårad Guana.
2014-03-02, 10:04
Medlem
Villons avatar
Noterar att Lecce nu toppar sin Serie C-division, om än med fler matcher spelade än lagen precis bakom. 2-1-seger mot Ascoli igår, Miccoli tvåmålsskytt. Det trodde man kanske inte när det gick så knackigt under säsongsinledningen.
2014-03-02, 16:27
Medlem
Man får hoppas att den nya, kommande tränargenerationen på utbildning förespråkar en mer tempofylld fotboll än dagens generation. Montella och Seedorf ger förhoppningar för italiensk fotbolls framtid och man får hoppas att grabbarna Zambrotta, Inzaghi, Baggio, Gattuso etc... följer en liknande väg.

De italienska lagens problem i europa går inte enbart att förklaras bort genom att man "inte tar det på allvar". Känns som om många italienska lag bortsett från Juve, Roma, Napoli och Fiorentina känns hopplöst långt bakom resten av europa tempomässigt. Materialet finns i ligan, det gäller att utnyttja den.
2014-03-02, 16:53
Medlem
Fula Gubbens avatar
Jag har tidigare filosoferat om hur Venturas modeller fortfarande funkar för Torino, även när man ligger uppe på Europa-plats snarare än i Serie B. Men det kanske är slut med det nu--Toro har gått svagt på sistone, och idag ser man ut att gå på en taktisk mina av klassiskt italienskt snitt från Sampdoria och Mihajlovic. Sönderlästa, eller dålig dag på jobbet? Tyvärr lutar jag åt det förstnämnda, kanske tog Torinos gratislunch slut när man låg 5:a och motståndarna började ta dem på allvar. Sampdoria beefar upp med två rader med zon-spelare på defensiva mittfältet och gör i princip Torinos rörliga diagonal-kombinationer omöjliga, om man inte kan hålla Iniesta/Xavi-klass på anfallsuppbyggnaden. Och det kan man inte. Istället blir det den klassiska handbolls-stilen där ett krampaktigt lag bollar runt en bit utanför straffområdet och hoppas på ett mirakel, med djärva crossar mot Cerci och Immobile då och då för att försöka improvisera. Sampdoria behöver inte göra mer än att hålla sina positioner i zonerna så blir utmaningen geometriskt orimlig för Toro! Sedan ligger Okaka och lurar som en stor svart haj när bollen studsar snett.

Vägs ände för den effektiva och tämligen spelar-oberoende Ventura-fotbollen? Eller behöver spelarna en utskällning så att de börjar löpa mer?
2014-03-02, 20:26
Medlem
Vad tror ni om Fiorentina - Juventus ikväll? Jag hoppas på seger mot juve men känns som en svår match.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in