2014-03-01, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Hade jag varit polis och hade fattat misstankar mot MB så är det självklart att misstanken hade förstärkts om hans telefon hade försvunnit spårlöst i samband med att flickan och hennes telefon försvann.
Jaha, och? Hur kunde dessutom MB vara säker på att inte gripas före mobilen tömts på avgörande SMS?
Citera
2014-03-01, 07:53
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Hade man haft anledning att intressera sig mera för herren ifråga så hade man naturligtvis
fortsatt utreda hans förehavanden vid den aktuella tiden.
Nu var det inte så. Nu fanns det bara skäl att inrikta sig på en viss Kristoffer Johansson
som mordoffret bevisligen befunnit sig hos sista kvällen i sitt liv.

Vad menar du bevisar att VB befunnit sig i KJ:s bostad sista kvällen i livet ? Ingen har sett henne anlända dit och ingen har sett henne lämna bostaden. Var i FUP finner du detta styrkt = bevisat ? Av vem ?

Citat:
Och angående din avancerade teori om att KJ skulle ha slutit sig samman med paret B*rg
i akt och mening att låta undanröja VB - och i en process helst så plågsam och utdragen som
möjligt - så har ju andra förklarat för dig hur pass orimligt det hela ter sig.
Skulle MB/AN önskat få den efterhängsna älskarinnan förpassad ur den här sinnevärlden
för gott så var väl valet av KJ som samarbetspartner i ett sånt blodigt projekt föga lämpligt
med tanke på vilken enastående särling han var och vilka oerhörda risker som var
förbundna med att ha någonting ihop med en sån oberäknelig typ
. Som man ju inte ens
ska ha känt nånting tidigare. Hur sannolikt på en skala är detta med en mordkomplott
involverande dessa nämnda personer...?

Var har du läst att jag påstår att paret MB/AN drog upp riktlinjerna för hur långt utdragen och plågsam Vatchareeyas sista stund i livet skulle bli ?

Fetat: Tillräckligt insatt i KJ:s typ för att kunna uttala dig om hur oberäknelig han är ?

Citat:

Blotta tanken på att paret skulle ha gemensamt bestämt sig för att få VB dödad är närmast
absurd.
Eller ens MB alldeles själv.
Mörda älskarinnan som sambon eller frun redan hade fått kännedom om? För det hade hon väl?
Mening med det då? Och vad riskerar man inte när man väljer att döda en annan människa?
Sin frihet. Sitt anseende. Med mera.

Nej, det faller på sin orimlighet alltsammans.
Det låter sig inte förankras i den verklighet som gäller här.
Det stannar vid att vara en vildvuxen fantasi, signerad uppslagsrike mister MBoudine.

Fetat: Ibland är det det otänkbara och orimliga som visar sig vara verkligheten. Vi får se var detta slutligen landar, ok.
Citera
2014-03-01, 08:21
Medlem
Har tidigare nämnt att jag saknar ett större kamouflagenät i KJs ägo. Många småbitar från ett kamouflagenät hittas. På golvet i hans hem, i papperskorgen i hans hem, i bagageutrymmet i hans bil. Man får känslan av att han klippt och anpassat ett större nät.

Skummade i fup igen. Tycker inte ni att mönstret på golvet i "gula huset" är väldigt likt ett avtryck från ett kamouflagenät? FUP 265
Citera
2014-03-01, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
Har tidigare nämnt att jag saknar ett större kamouflagenät i KJs ägo. Många småbitar från ett kamouflagenät hittas. På golvet i hans hem, i papperskorgen i hans hem, i bagageutrymmet i hans bil. Man får känslan av att han klippt och anpassat ett större nät.

Skummade i fup igen. Tycker inte ni att mönstret på golvet i "gula huset" är väldigt likt ett avtryck från ett kamouflagenät? FUP 265

F: Kan du berätta lite grand hur…hur det ser ut i din bagagelucka, den här lördagen, vad du
har i…i ?
H: Jaa, en vapenväska…
F: I bagaget?
H: …och en Guilly-suit eller en Guilly-mantel och så har lillasyrran sitt täcke där i och
någon kudde och så är det nå skräp och sånt…det ligger huller om buller där.
FUP s.1762
Citera
2014-03-01, 09:50
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:

Det jag slås av när man förstorar bilden är att man ser ett en massa fragment/fiber i mönstret på golvet, nästan alla i lodrät vinkel. Synvilla?
Citera
2014-03-01, 12:26
Medlem
yoloitss avatar
När är förhandlingarna i hovrätten? Är det satt nåt datum ännu? Kanske varit upp i tråden, sorry....
Citera
2014-03-01, 12:29
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
När är förhandlingarna i hovrätten? Är det satt nåt datum ännu? Kanske varit upp i tråden, sorry....

Har för mig det var 14:e eller 19 mars. Står tidigare i tråden, men om ett par veckor i alla fall.
Citera
2014-03-01, 12:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Hovrättsrättegång i Umeå 21 mars-3 april
.
Citera
2014-03-01, 12:47
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:

Beskrivningen för inte mina tankar till just ett kamouflagenät, alltså att det "hade återkommande figurer i sig och var ca 20 cm i diameter". Inte för att det är omöjligt, mer för att jag har svårt att se hur det skulle ha använts och att det skulle skapat ett distinkt avtryck i den storleken. Annars håller jag med om det påminner lite om kamouflagenät.

Jag tänker mer att det är botten på en väska eller liknande. Men 20 cm i diameter känns lite litet (men jag kan också tycka att spåret ser större ut än så). Möjligen är det bara en del av väskan som gett avtryck. Nja, det känns inte klockrent med en väska heller.
Citera
2014-03-01, 14:29
Medlem
Det verkar ju finnas många lagkloka här i tråden. Vad betyder det att åklagarna gjorde sin överklagan innan de visste om försvaret skulle överklaga tingsrättens dom? Vad jag förstår ska åklagarna presenterna tilläggsbevis. Varför inväntade inte åklagarna först om försvaret skulle överklaga? Hade de inte en veckas tid i så fall för en anslutningsöverklagan?
Hade åklagarna kunnat ta tillbaka sin överklagan om inte försvaret hade överklagat?
Varför riskera att förlora i HR bara för chansen att KJ skulle ha fått några år till på straffet?
Citera
2014-03-01, 14:44
Medlem
Brain-Levels avatar
Nämdes inte "ny bevisning" som talar mot den misstänkte gärningsmannen, som skulle presenteras till hovrättsförhandlingarna? Eller är detta enkom en trådis?
Citera
2014-03-01, 14:48
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Det verkar ju finnas många lagkloka här i tråden. Vad betyder det att åklagarna gjorde sin överklagan innan de visste om försvaret skulle överklaga tingsrättens dom?
Det betyder rimligen a) att åklagarsidan anser sig säker på att Hovrätten för Övre Norrland inte bedömer skuldfrågan annorlunda än vad Luleå Tingsrätt har gjort och b) att den känner sig ganska säker på att inte heller straffbedömningen blir lindrigare.

Alternativt har åklageriet bara varit så säkra på att KJ skulle överklaga, att de inte brydde sig om att invänta detta. Men jag tror mer på det jag skrev i förra stycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in