2014-02-28, 17:57
Medlem
Behöver bara greja godkänt. Har exponentialfunktioner och logaritmer kvar samt geometri och statistik.

Har C-kunskaper i allt fram till ovan nämnda, alltså det ovan är det som jag inte pluggat på.

Är det rimligt att lyckas greja godkänt (spelar liksom ingen roll om det är precis på gränsen, behöver bara godkänt) till på onsdag? Vad bör jag fokusera på för att få godkänt-kunskaperna, framförallt på geometrin och statistiken. Som det är nu har jag förstås hoppat över bitarna om t.ex. komplexa tal.

Jag har hela dagarna på mig (och nätterna, konstig dygnsrytm ), alltså inget jobb eller annat som jag måste göra.
Senast redigerad av PokusHokus 2014-02-28 kl. 18:03.
Citera
2014-02-28, 18:03
Medlem
Exponentialfunktioner är ju svinlätta och har för mig att man får formelblad så du kommer ha den här framför dig hela tiden.

Y=C * a^x

Du vet väl hur procent skrivs i decimal förmodar jag? Det du skriver är..

Startsumman*Förändring i decimalform^Antal(år,månader eller dagar osv)

Janne AB har ökat i vinst varje år med 7 procent, 2014 har de en vinst på 700 000 kr, med samma ökning vad beräknas vinsten ligga på om tre år?

Startsumma = 700 000
Ökning på 7% = 1.07
Antal år = 3

Y=700 000*1.07(^3)

Edit: fixade formeln.
Senast redigerad av eliy 2014-02-28 kl. 18:20.
Citera
2014-02-28, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eliy
Exponentialfunktioner är ju svinlätta och har för mig att man får formelblad så du kommer ha den här framför dig hela tiden.

Y=C^x

Du vet väl hur procent skrivs i decimal förmodar jag? Det du skriver är..

Startsumman*Förändring i decimalform^Antal(år,månader eller dagar osv)

Janne AB har ökat i vinst varje år med 7 procent, 2014 har de en vinst på 700 000 kr, med samma ökning vad beräknas vinsten ligga på om tre år?

Startsumma = 700 000
Ökning på 7% = 1.07
Antal år = 3

Y=700 000*1.07(^3)

Tack!

Det är bara logaritmer och exponentialfunktioner som är kvar på kapitlet jag är på nu, men sedan är det ju hela geometri- och statistik-kapitlen kvar också. Det jag undrar är vilka delar dessa som kanske är viktigast att sortera ut (lite som jag gjorde när jag hoppade över introduktionen till komplexa tal). Som sagt behöver jag ju bara godkänt, E. Det allra mest grundläggande, alltså, det som kommer som E-frågor på det nationella provet.
Citera
2014-02-28, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PokusHokus
Tack!

Det är bara logaritmer och exponentialfunktioner som är kvar på kapitlet jag är på nu, men sedan är det ju hela geometri- och statistik-kapitlen kvar också. Det jag undrar är vilka delar dessa som kanske är viktigast att sortera ut (lite som jag gjorde när jag hoppade över introduktionen till komplexa tal). Som sagt behöver jag ju bara godkänt, E. Det allra mest grundläggande, alltså, det som kommer som E-frågor på det nationella provet.

Ingen anning var ett tag sen jag genomförde ett matte B prov men har sökt och troligen så när det kommer till geomtrin så kommer du få frågor om likformighet, vinkar (yttervinkelsatsen, randvinklar och medelpunksvinklar).

Har du en bra idé av hur du får fram grader på trianglar, rektanglar osv? vet att en del har problem med yttervinkelssatsen men det är väldigt enkelt egentligen, det ser bara komplicerat ut.

Sen när det kommer till statistik bör du bland annat gå igenom normalfördelning och standardavikelse.
Citera
2014-02-28, 22:51
Medlem
Citat:
Ingen anning var ett tag sen jag genomförde ett matte B prov men har sökt och troligen så när det kommer till geomtrin så kommer du få frågor om likformighet, vinkar (yttervinkelsatsen, randvinklar och medelpunksvinklar).

Matte 2c är dock svårare än Matte B!
Citera
2014-02-28, 23:38
Medlem
Citat:

Tycker du ja.

Själv tyckte jag att Matte B var klurigare.
För övrigt så "är ingen matte svår innan högskolematten".
(tycker jag).
Citera
2014-02-28, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendouz
Tycker du ja.

(tycker jag).

Hmm? Jag har faktiskt gjort Matte B tidigare (kursen lades ner mitt i, så därför fick jag inget betyg i det), och då förstod jag precis allting boken gick igenom. Nu har jag en hel del problem och har kört del parallellt med gamla Matte B-boken, och när jag jämför de två är uppgifterna i matte 2c mycket svårare, samt att boken till matte 2c är fruktansvärt opedagodisk (jämför med någon som lite snabbt under två minuter går igenom reglerna i schack för någon som aldrig har sett spelet tidigare, och sedan säger "KÖR!"). Gamla Matte B-boken har väldigt detaljerade och övertydliga exempel som är till stor hjälp.

Jag antar att det är för att både den här boken och matte 2c är anpassade för teknikelever som inte behöver saker väl förklarade för sig, utan är bra på matte ändå. Jag behöver dock väldigt tydliga genomgångar.
Citera
2014-03-01, 01:40
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Tremendouz
Tycker du ja.

(tycker jag).

Vänta har nu lyckats klura ut att Matte 2c tydligen är för de med naturvetenskaplig inriktning och matte 2b är för de med samhällsinriktning.

När fan ändrades det?

Så matte 2c och 2b är båda varianter på matte B där de gjort det lite svårare för de med naturvetenskaplig inriktning?

Hur mäter sig 2c/2b med den gamla matte b boken?
Citera
2014-03-01, 03:16
Medlem
Citat:
Vänta har nu lyckats klura ut att Matte 2c tydligen är för de med naturvetenskaplig inriktning och matte 2b är för de med samhällsinriktning.

När fan ändrades det?

Så matte 2c och 2b är båda varianter på matte B där de gjort det lite svårare för de med naturvetenskaplig inriktning?

Vår kära Nazi... Allians ändrade det för ett par år sedan.

Ja, ungefär så är det. Den gamla matte B-boken som jag har är mycket mer pedagogisk och det är lättare uppgifter i den.

Fan, jävla ångest. Fyra dagar att gå igenom halva kursen.
Får nog snabba mig igenom resten av logaritmerna imorgon och sedan köra statistik och geometri genom gamla Matte B-boken och sedan hoppas på att norpa tillräckligt med poäng för att klara mig över E/Godkänt-gränsen.
Citera
2014-03-01, 09:04
Medlem
Citat:

När fan ändrades det?

Skillnaden mellan matematik B och 2b/2c är inte radikal. Att han säger att matematik 2c är svårare är hans egna variant på varför det får dåligt.
Citera
2014-03-01, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Skillnaden mellan matematik B och 2b/2c är inte radikal. Att han säger att matematik 2c är svårare är hans egna variant på varför det får dåligt.

Troll?

Jag har ju båda böckerna framför mig.
Senast redigerad av PokusHokus 2014-03-01 kl. 17:13.
Citera
2014-03-05, 02:00
Medlem
Då kör vi då... har gått igenom det mesta av linjer, ekvationer, andragradsekvationer/funktioner och sedan det mest basala av geometri och statistik/sannolikhet.

Hoppas på det bästa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in