Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
Jag får det till att Stig Engström gick före mannen i beige och efter Anders B. Om SE gick nära husväggen skulle det kunna förklara att Lisbet P inte såg honom.
SE kan också vara en viktig person, med det är förstås inget skäl att köpa dåligt underbyggda uppgifter om honom.
Nej, jag betraktar alla uppgifter om SE som obekräftade såvida de inte kommer från honom själv. Men dessa uppgifter är tillräckligt graverande.
Enligt rekonstruktionen hade Anders och Lisbet ögonkontakt, och då borde hon även ha sett SE som hade en svart rock.
SE hade bråttom till sin tunnelbana. Han gick från entrén på Sveavägen 44 vilket ligger 30 meter från mordplatsen ut på trottoarens yttersta kant. Där gick han i rask takt fram till reklampelaren, 20 meter norr om mordplatsen. Hör första skottet, vilket han tolkar som oljud. Därifrån sneddar han in mot skyltfönstret vid banken, hör andra skottet, och följer sedan insidan av trottoaren nära husväggen tills han i princip snubblar över fötterna på OP.
Han ser aldrig mördaren. Av alla de som är på plats är det väl egentligen bara han som inte ser mördaren. Ändå är han framme 5-6 sekunder efter mordet.
Ärligt talat, hur ser det ut på mordplatsen 5-6 sekunder efter skottet? Min uppfattning är att då står mördaren fortfarande och tvekar, alternativt har han just börjat kuta in i gränden. Hur kan SE missat det?
För mig är det nog löst nu. Om det finns högerextrema intressen, verifierade eller ej, och kopplingar till DA, Larsson, Gunnarsson, Birchan etc är givetvis bara indicier som hjälper till att förklara motivet.
Bevis finns inte, detta är såklart bara spekulationer. Men alla de ledtrådar som SE själv lämnar i sina vittnesmål är bestickande.