Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-28, 14:23
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
.....Nämns vissa namn någonstans i media eller i tråden så drar maskinen igång med krystade förklaringar och intensitet samt rent trams som Wedins debila och desperata svingar mot att de som intresserar sig för honom är desinformatörer från KGB.

Enbart dessa spår av inbördes välkända personer genererar den reaktionen.

Psykologi är effektivt ur underrättelsesynpunkt....
För psykologisk analys gäller att kunna tränga in på samma djup också i motparters tankevärldar. Vad finns för koppling från Wedin, PGNäss, CGÖ, SE och AL till Thunholm kan man exempelvis fråga sig.
Citera
2014-02-28, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
Åke J Ek och Birger Hagård
I boken "Ondskan hatet mordet" skriver Karl Alvar Nilsson en hel del om Hagård och hur
han är hemtam i många högerextrema nätverk. Bl a var han nära lierad med Ek och Anders
Larsson i Baltiska kommittén och WACL på Wallingatan 34. Hagård och Ek representerade
också WACL internationellt. Hagård var även riksdagsman för moderaterna, som tidigare
inte hade någon gräns mot högerextremism. När det 1993 föreslogs i riksdagen att en GRK
skulle tillsättas så kämpade Hagård med näbbar och klor mot detta och lyckades få alla
moderata ledamöter att rösta nej till en kommission!
Detta tycker jag är ett exempel på hur man inom vissa nätverk aktiverar sig för att få
mörkläggningen att bestå. Nu kom ju ändå GRK till stånd och till Hagårds m fl stora
lättnad så verkar det som om den överhuvud taget inte känner till något om aktiviteterna
på Wallingatan 34, vilka ju är en viktig nyckel till MOP.
Citera
2014-02-28, 15:47
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
My 2p
Wedin var med i organisationen av mordet och bokad som skytt, men fattade misstankar om att bli "Patsy" under en resa till Sydafrika i början på Feb 86, och man fick i all hast få in en annan "legosoldat", som dock på plats vägrade skjuta och en svensk i bekvakningen sköt spontant i stället.
Detta verkar vara frimurares önskescenario som lägre rankade eller wannabes åtagit sig att sprida. Lingärde umgicks, dock som hedersman, i samma kretsar. Hemlignissar från både öst och väst infiltrerade tydligen varandra på samma sätt - allt i fredens intresse förståss fast på villkor utan Palme.
Citera
2014-02-28, 15:55
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
....
... Wedin har onekligen varit inne och aktivt försökt påverka utredningen med osammanhängande desinformation och lyckades dupera Holmer till Kurdspåret med benägen hjälp av flera andra.
Dessutom dyker han upp både här och där. T ex när det gäller palmemordsaktuella VG:s kontakt Charles Morgan ITT som var aktiv i Wedins gamla kretsar.... PU har viftat bort dem upprepat på samma nonchalanta sätt son man gör nu sedan dess. Samma sak gäller t ex CGÖ och Engström mfl...
Vad kan vi veta om på vems uppdrag och i vilket syfte Wedin, CGÖ eller Engström betett sig så misstänkt?
Citera
2014-02-28, 16:35
Medlem
En oerhört viktig sammanfattning, Gunnar Wall i sitt esse! Borde ha publicerats i de större tidningarna.

http://gunnarwall.wordpress.com/2014/02/28/allt-vi-inte-vet-om-vad-som-hande-vid-grandbiografen/
Citera
2014-02-28, 16:42
Medlem
hehehos avatar
Två år efter Eks hemkomst från USA bildades i vilket fall den svenska sektionen av WACL.

Redan samma år figurerade organisationen för första gången i media. Den 24 oktober 1967 rapporterade tidningen Expressen att en ”delegation av den ultrakonservative Kalifornienguvernören Ronald Reagans vänner” besökte Sverige och att de då mottogs av representanter från World Anti-Communist League tillsammans med ”löjtnant Bertil Wedin i generalstaben” och ”högerns ungdomsförbunds ordförande Birger Hagård”.

Hagård, som senare blev moderat riksdagsman, var under flera år ordförande för den svenska WACL-sektionen och även delegat vid åtminstone två världskongresser.

Bertil Wedin, som nazistledaren Oredsson räknade som ”en personlig vän till mig och familjen”, var vid mitten på 1960-talet chef för den svenska cypernbataljonens operations- och säkerhetsavdelning.

Efter FN-tjänstgöringen på Cypern blev Wedin anställd på Arméstaben fram till 1967 då han började arbeta för Näringslivets Information.

Enligt Wedin själv var han med och startade nyhets- och utredningsbyrån NI på uppdrag av självaste Marcus Wallenberg. Byrån var knuten till wallenbergarnas Enskilda Bank. Enligt Wedin var han själv chef för byrån i nio år. 1976 flyttade Wedin till London och arbetade som utrikespolitisk konsult åt Industriförbundet, SAF och svenska storföretag.

Enligt den promemoria som Palmeutredningen upprättat skall Wedin efter FN-tjänstgöring i Kongo och Cypern ha arbetat som legosoldat och rekryterare av legosoldater. Redan under 1970-talet fick han rykte om sig som en gun for hire, framför allt som en mellanhand för mordkontrakt.

Han har utpekats som huvudansvarig för mordet på kommunisten och apartheidmotståndaren Ruth First, som dödades med en brevbomb i Mocambique 1982. Samma år figurerade Wedin i utredningen av ett inbrott på ANC:s kontor i London.

En del av det stulna materialet hittades hemma hos Wedin. Men med hjälp från sydafrikanska säkerhetspolisen BOSS frikändes Wedin av domstolen. Under rättegången erkände Wedin att han arbetade för den sydafrikanska underrättelsetjänsten.

När Bertil Wedin 1984 höll en presskonferens angående sina kopplingar till Apartheid-Sydafrika tog han tillfället att gå till rasande angrepp mot Olof Palme.

Bland annat sa han: ”Jag arbetar emot Olof Palme och svenska regeringen. Det sker i samarbete med underrättelsetjänsten i de skandinaviska länderna. Jag ser det som en viktig uppgift att arbeta mot Olof Palme. Säpo och svensk militär står i klart motsatsförhållande till sin egen regering.”

Sedan i varje fall 1967 hade denne Wedin ett samarbete med WACL. Vad den svenska sektionen egentligen sysslade med är höljt i dunkel. Arbetet bedrevs under anonymitet eller under andra organisationers namn. Enligt en verksamhetsberättelse för åren 1969-70 var bland annat Baltiska kommittén, Demokratisk allians och Kommittén för ett fritt Asien knutna till WACL-sektionen.

WACL hade sitt Sverigekontor i Estniska Huset på Wallingatan 32-34 i Stockholm. Huset ägs av den estniska exilrörelsen och var i varje fall på 1980-talet något av ett centrum för extremhöger och antikommunister.
En annan av hyresgästerna på 1980-talet var International Police Association (IPA) som bland annat arrangerade resor för svenska poliser till Sydafrika.

Att Åke J Ek spelade en viktig roll i detta centrum är klart. Utöver aktiviteten inom WACL var han också ordförande i Stockholmsgrenen i vänskapsföreningen Sverige-Sydafrika.

Vi mitten på 1980-talet var han även ordförande för flera organisationer som samlade militärer på yttersta högerkanten, krigsveteraner från Finland, Korea, Kongo, Cypern etc.

Bertil Wedin served with the UN forces in the Congo in 1963 and in Cyprus in 1964-65, mainly as a military operations and intelligence officer. In the TRNC he has worked as the maker and presenter of radio programmes for the BRT and as columnist for Pan Magazine, Cyprus Star and Cyprus Today. He is Middle East correspondent for Contra Magazine, Stockholm.
Senast redigerad av heheho 2014-02-28 kl. 16:46.
Citera
2014-02-28, 16:42
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
....
Med tanke på PG Näss omvittnade kompetens och kontroll över sitt SÄPO, pappa rakt igenom" har jag svårt att tro att en autonom verksamhet skulle kunna växa fram helt utan chefernas kännedom.
Det närmaste vi kommer detta är Ebbe Carlsson -ligan med Walter Kegö och Janne Barrling som försökte verka bakom ryggen på Näss, som vi vet slutade det i fiasko vilket för mig antyder att renegater inte kunde härja hur som helst på SÄPO-....
PGNäss har en nyckelroll i mörkläggningen och gick utan tvekan bakom ryggen på både regeringen och sina egna. Frågan är om det är hans dotter som nu är chef över författningsskyddet och därmed kan bestämma vilka handlingar som fortfarande skall hållas hemliga i "statens" intresse.
Citera
2014-02-28, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag får det till att Stig Engström gick före mannen i beige och efter Anders B. Om SE gick nära husväggen skulle det kunna förklara att Lisbet P inte såg honom.

SE kan också vara en viktig person, med det är förstås inget skäl att köpa dåligt underbyggda uppgifter om honom.

Nej, jag betraktar alla uppgifter om SE som obekräftade såvida de inte kommer från honom själv. Men dessa uppgifter är tillräckligt graverande.

Enligt rekonstruktionen hade Anders och Lisbet ögonkontakt, och då borde hon även ha sett SE som hade en svart rock.

SE hade bråttom till sin tunnelbana. Han gick från entrén på Sveavägen 44 vilket ligger 30 meter från mordplatsen ut på trottoarens yttersta kant. Där gick han i rask takt fram till reklampelaren, 20 meter norr om mordplatsen. Hör första skottet, vilket han tolkar som oljud. Därifrån sneddar han in mot skyltfönstret vid banken, hör andra skottet, och följer sedan insidan av trottoaren nära husväggen tills han i princip snubblar över fötterna på OP.

Han ser aldrig mördaren. Av alla de som är på plats är det väl egentligen bara han som inte ser mördaren. Ändå är han framme 5-6 sekunder efter mordet.

Ärligt talat, hur ser det ut på mordplatsen 5-6 sekunder efter skottet? Min uppfattning är att då står mördaren fortfarande och tvekar, alternativt har han just börjat kuta in i gränden. Hur kan SE missat det?

För mig är det nog löst nu. Om det finns högerextrema intressen, verifierade eller ej, och kopplingar till DA, Larsson, Gunnarsson, Birchan etc är givetvis bara indicier som hjälper till att förklara motivet.

Bevis finns inte, detta är såklart bara spekulationer. Men alla de ledtrådar som SE själv lämnar i sina vittnesmål är bestickande.
Citera
2014-02-28, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Säger inte stämpelklockan 23:19? Jag vill minnas det, men är inte säker. Inte heller minns jag om stämpelklockan gick rätt, men jag vet att det kontrollerades. Hur som helst så borde han rimligen ha kommit ut på gatan innnan makarna Palme passerade.

Björkman skall enligt vad jag förstått på vittnesuppgifterna vara mellan SE och OP när skotten faller.
Ser man till övriga vittnesuppgifter från mordplatsen så är den enda person som nämns, som stämmer med SE ingen mindre än mördaren själv. Ingen nämner någon figur som kommer efter Björkman, norrifrån. Vittnesuppgifter alltså. Dessa är alla ganska olika, inga är speciellt säkra och vittnena är ganska oklara i förhören, tycker jag.
Men det är bara i SEs egen berättelse han själv passar in. Inte i någon annans.
Så vitt jag kan bedömma så är något fel med karln och hans egen berättelse och förehavanden efter mordet. Det går inte att binda honom som gärningsman, men ej heller avfärda. Av dom personer som man med säkerhet vet befann sig mycket nära mordplatsen så är han enligt mig bösta kandidaten som gärningsman.

SE har två versioner. I den första så stämplade han ut 2319. Klockan gick dock 1 minut för sakta, och klockan var i verkligheten 2320.

Den andra versionen (i tingsrätten, när han fått tänka efter lite), så stämplade han ut 2320. Även här gick klockan 60 sekunder för sakta, så verklig tid var 2321.
Citera
2014-02-28, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Ok...om jag sorterar bort allt flosker...och tolkar det som är kvar rätt, så fanns det för oss övriga inget veifierbat skriftligt dokument som påstår att wedin använt sig av aliaset "morgan"...utan du hänvisar i stället till anonyma källor. Källor som du tidigare skrivit bekräftar dina teser genom att inget säga...vilket jag anser är en märklig bekräftelse.
Jag förstår inte varför du då först hänvisade till ett öppet dokument som inte bevisade något alls.
Nog om detta nu.

Du har förstått det helt rätt. Källorna kan ej röjas men reaktionerna talar mer än något dokument kan. Hade det nu funnits dokument publicerade med namnet Charles Morgan som identiteten på Wedin hade det ändå inte räckt för som bevis. Identiteten har används av andra i andra sammanhang kopplade till WACL och dessa artiklar som dokumenterat det försvinner också de snabbt. Vi har sett samma sak med Ströbergfallet där en identitet brukades av flera inom underrättelseverksamhet.

(Egentligen var Ströberg "smart" som använde den som sin okände "uppdragsgivare" när han greps eftersom han visste att man ganska säkert inte ville röja vem eller vad namnet stod för)

Lika smart kan det vara att använda identiteten Morgan. Plötsligt har du mäktiga aktörer som inte vill att det forskas kring den identiteten av helt andra skäl för att det kan leda till oönskade konsekvenser. Hur kan det annars ske att den figuren som träffat så många under sin tid i landet inte kunnat identifieras av någon över huvud taget?
Citera
2014-02-28, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det.är något som är skumt med Dan Klöverskjöld. Han verkar gå under radarn trots den stora uppståndelsen runt honom i höstas. En sedan dess inte sedd fb-användare skickade då ett ej verifierat TT-telegram angående att Dk Skulle jobbat på sedlighetsroteln hösten 1987. Sedan har inte mycket mer framkommit.

I samband med att hans namn avslöjades i tråden märkte jag en markant ökning av pm från nick som jag inte sett vare sig för eller senare. Tydligen blev några lite omskakade när sökarljuset föll på Klöverskjöld. All fakta om den sistnämnde är därför intresserant om nu någon i rråden sitter och ruvar på dylik.

Precis samma sak gäller t ex som nu då Bertil Wedin nämns!
Citera
2014-02-28, 19:55
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
.... Om det finns högerextrema intressen, verifierade eller ej, och kopplingar till DA, Larsson, Gunnarsson, Birchan etc är givetvis bara indicier som hjälper till att förklara motivet.
Bevis finns inte, detta är såklart bara spekulationer. Men alla de ledtrådar som SE själv lämnar i sina vittnesmål är bestickande.
SE spelade helt klart en roll. Frågan är på vems sida. Varken högerextremer eller än mer oförargliga som Larsson, Gunnarsson, Birchan kan ha haft något eget avgörande intresse i fallet utan mer låtit sig dras med av nyfikenhet och möjligt hopp om att kunna avslöja de verkliga proffsen eller motiven bakom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in