Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-28, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Ja, mordet på Olof Palme med egen inblandning måste ha skapat enorma spänningar inom Partiet - men inom den sektliknande(?) socialdemokratin är allt underordnat Partiet. Ingen/ingenting får växa sig större än Partiet, och med detta mantra för ögonen har socialdemokrater en avundsvärt stark tradition att sluta sig samman inåt och visa en enad front utåt. Och i valet som förelåg, med partiets existens i stöpsleven, fanns egentligen inget alternativ, allt annat vore förödande. Det gällde att hålla käften - no matter what. Jag tror att det är så det ligger till ..

Ja nog förstår jag att man i partiet sluter sig samman, jag tänkte dock snarare om man skulle kunna försöka se hur/vem/vilka som ev. varit inblandade. Detta genom att tex. konstatera att före mordet brukade familjen Ingvar Carlsson och fam. Feldt fira påsk och midsommar tillsamman. Dock ej längre efter mordet. Skulle vara intressant om någon med kännedom skulle titta närmare på detta. Ett långskott såklart men va fan, alla bäckar små
Citera
2014-02-28, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Blir lite förvånad över att ingen reagerar på detta stycke från Gunnar Walls bok. För mig pekar det mot klöverknekten och kretsen runt honom.

Jag håller helt med dig. Jag är helt övertygad om att att klöverknäkten vet så mycket mer än har lust att glappa om. Kan vi på något sätt pussla ihop knäkten med expempelvis CGÖ, Wedin eller andra "Grabbar från kretsen"?
Jag blir allt mer övertygd om att det är den här typen av herrer som ligger bakom MOP. Isf med en ung prickskytt/skytteförenings-medlem som hitman. AA
Citera
2014-02-28, 10:29
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Naiviteten är ibland enorm. Tråden är ett jättebra lackmuspapper. Vissa knappar trycks ned och så drar hela trolltåget igång. Hur tolkar du det?!

Nämns vissa namn någonstans i media eller i tråden så drar maskinen igång med krystade förklaringar och intensitet samt rent trams som Wedins debila och desperata svingar mot att de som intresserar sig för honom är desinformatörer från KGB.

Enbart dessa spår av inbördes välkända personer genererar den reaktionen.

Psykologi är effektivt ur underrättelsesynpunkt.

Att jag skulle avslöja vilka insides som finns bakom och förväntat genererar reaktionerna ,utan att visa korten, och som ger upphov till intensiv aktivitet både öppet och dolt för att försöka täppa till luckorna förstår du nog aldrig kommer att ske i tråden. Någonsin!

Det är avsett för andra sammanhang.

Ser du inte den stadiga rörelsen att allt fler ansluter sig till vissa samband och bilder. Det har spridit sig ända till SVD och Expressen nu! Det var inte länge sedan dessa med emfas drev Pettersson in absurdum! Quite a turn dont you think?

Det är ungefär som när en nu åter aktiv och fullständigt avklädd "debattör" provocerad drog sina I17 skrönor som av en händelse sammanföll med att Grundborg återvände "hem" för första gången sedan mordet för att luska. Ha ha.

Jag var den röda sillen då som nu och de verkliga framstegen skmer någon annanstans när SVD, Aftonbladet och Expressen idag trumpetar ut helt andra visor än de vi hört i långt över 20 år inte bara inom landets gränser.

Fler och fler börjar gräva i de grumliga vattnen de fula fiskarna simmar i. Fler och fler sprattlar förvånat i näten
Ok...om jag sorterar bort allt flosker...och tolkar det som är kvar rätt, så fanns det för oss övriga inget veifierbat skriftligt dokument som påstår att wedin använt sig av aliaset "morgan"...utan du hänvisar i stället till anonyma källor. Källor som du tidigare skrivit bekräftar dina teser genom att inget säga...vilket jag anser är en märklig bekräftelse.
Jag förstår inte varför du då först hänvisade till ett öppet dokument som inte bevisade något alls.
Nog om detta nu.
Citera
2014-02-28, 10:58
Medlem
portnoys avatar
Ja, då var det 28 år sedan. Fredag och allt.
Citera
2014-02-28, 11:15
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Säger inte stämpelklockan 23:19? Jag vill minnas det, men är inte säker. Inte heller minns jag om stämpelklockan gick rätt, men jag vet att det kontrollerades. Hur som helst så borde han rimligen ha kommit ut på gatan innnan makarna Palme passerade.

Björkman skall enligt vad jag förstått på vittnesuppgifterna vara mellan SE och OP när skotten faller.
Ser man till övriga vittnesuppgifter från mordplatsen så är den enda person som nämns, som stämmer med SE ingen mindre än mördaren själv. Ingen nämner någon figur som kommer efter Björkman, norrifrån. Vittnesuppgifter alltså. Dessa är alla ganska olika, inga är speciellt säkra och vittnena är ganska oklara i förhören, tycker jag.
Men det är bara i SEs egen berättelse han själv passar in. Inte i någon annans.
Så vitt jag kan bedömma så är något fel med karln och hans egen berättelse och förehavanden efter mordet. Det går inte att binda honom som gärningsman, men ej heller avfärda. Av dom personer som man med säkerhet vet befann sig mycket nära mordplatsen så är han enligt mig bösta kandidaten som gärningsman.
Signalement stämmer inte men den långe i beiget som Lisbeth ser befinner sig där Stig Engström påstår sig vara.
Citera
2014-02-28, 11:24
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.s82
Jag håller helt med dig. Jag är helt övertygad om att att klöverknäkten vet så mycket mer än har lust att glappa om. Kan vi på något sätt pussla ihop knäkten med expempelvis CGÖ, Wedin eller andra "Grabbar från kretsen"?
Jag blir allt mer övertygd om att det är den här typen av herrer som ligger bakom MOP. Isf med en ung prickskytt/skytteförenings-medlem som hitman. AA

Det.är något som är skumt med Dan Klöverskjöld. Han verkar gå under radarn trots den stora uppståndelsen runt honom i höstas. En sedan dess inte sedd fb-användare skickade då ett ej verifierat TT-telegram angående att Dk Skulle jobbat på sedlighetsroteln hösten 1987. Sedan har inte mycket mer framkommit.

I samband med att hans namn avslöjades i tråden märkte jag en markant ökning av pm från nick som jag inte sett vare sig för eller senare. Tydligen blev några lite omskakade när sökarljuset föll på Klöverskjöld. All fakta om den sistnämnde är därför intresserant om nu någon i rråden sitter och ruvar på dylik.
Citera
2014-02-28, 12:16
Bannlyst
Sa verkligen Palme att han inte behövde livakter och att de kunde gå hem? Är det rimligt eller har någon hittat på att Palme sa så. Hur uppstod det ryktet? Även om Palme säger att de kan gå hem ska de ändå vara närvarande det är staten som sätter standarden och rutinerna inte Palme själv. Så jag hävdar att Säpo var där hela tiden.Varför säger Palme till att han inte behöver livakter denna kvällen? Hade han ett möte? Ville han vara snäll mot säpopersonalen som skulle få lite ledigt??
Hur kan han känna sig så säker från mördare och attentat så han ber säpo ta ledigt??
Hade säpo gett han felaktig information under en längre tid att allt var lugnt och att inga faror hotade??
Det har ju varit attentat på politiker över hela världen i början av 80-talet.Reagan Gandhi bla israel osv.Hade säpo rent av lurat Palme och sagt att allt var lugnt att det inte fanns några hot mot honom??Var det kanske tom så att det var en del av planen för att kunna genomföra mordet.
Om han inte ville ha livakter då måste han antagligen inte litat på säpo eller alternativt ha någon form av möte .
Kan mördaren som skjuter Palme kontaktat honom och säga sig vilja prata längs med Sveavägen i avskildhet.Kan det finnas saker inom säkerhetstjänst och annat som Palme var tvungen att diskutera såhär på gatan utan att någon hör? Vilka och vem diskuterade han med isåfall det borde flera i sossarna alt säpo veta.
Senast redigerad av capodaster 2014-02-28 kl. 12:19.
Citera
2014-02-28, 12:22
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Ja nog förstår jag att man i partiet sluter sig samman, jag tänkte dock snarare om man skulle kunna försöka se hur/vem/vilka som ev. varit inblandade. Detta genom att tex. konstatera att före mordet brukade familjen Ingvar Carlsson och fam. Feldt fira påsk och midsommar tillsamman. Dock ej längre efter mordet. Skulle vara intressant om någon med kännedom skulle titta närmare på detta. Ett långskott såklart men va fan, alla bäckar små

Om IC tillhörde vänsterfraktionen inom partiet och K-O F räknades som kanslihushöger kanske mordet på Olof Palme fördjupade klyftan mellan vänster och höger och lagt åsiktsskillnader i dagen. Inte minst om man internt vet vad som låg bakom mordet. Dessutom - erinrar mig ha läst i tråden att Lisbet och Feldt under en period var mer än förtroliga .. Antyddes inte en affär ? Kanske avlutades denna, om ryktet om en "affär" stämmer, för att inte ett grumligt motiv och svartsjukemord skulle bli ett allmänt samtalsämne ? I det läget var det kanske tillrådligt att klippa alla familjära band då infekterade diskussioner kunde uppstå ? Men inom (S) tiger man som muren, och det menar jag är en tydlig indikation på att vissa inom partiet var inblandade i MOP.
Senast redigerad av MBoudine 2014-02-28 kl. 12:59.
Citera
2014-02-28, 13:24
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Det.är något som är skumt med Dan Klöverskjöld. Han verkar gå under radarn trots den stora uppståndelsen runt honom i höstas. En sedan dess inte sedd fb-användare skickade då ett ej verifierat TT-telegram angående att Dk Skulle jobbat på sedlighetsroteln hösten 1987. Sedan har inte mycket mer framkommit.

I samband med att hans namn avslöjades i tråden märkte jag en markant ökning av pm från nick som jag inte sett vare sig för eller senare. Tydligen blev några lite omskakade när sökarljuset föll på Klöverskjöld. All fakta om den sistnämnde är därför intresserant om nu någon i rråden sitter och ruvar på dylik.
Jag tror också att Klöverskjöld är en viktig person. Han gick ärenden och tog risker och tydligen reagerade flera av dem som han kontaktade. Vilket kanske var meningen? Om han hade varit en Palme-hatare bland andra Palme-hatare i någon sorts klubb så hade han varit försiktigare med vilka han kontaktade. Han kan ha känt ett stöd från beskyddare som gjorde honom villig att ta risker eller så kan han ha haft i uppdrag att bete sig klumpigt som en del av en desinformationskampanj eller en förföljelsekampanj.

Det är ingen tillfällighet att han emigrerade efter mordet. Och hans fru var lika delaktig som han, tycks det. Hon kan t.o.m vara intressantare än han.
Citera
2014-02-28, 13:36
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Signalement stämmer inte men den långe i beiget som Lisbeth ser befinner sig där Stig Engström påstår sig vara.
Jag får det till att Stig Engström gick före mannen i beige och efter Anders B. Om SE gick nära husväggen skulle det kunna förklara att Lisbet P inte såg honom.

SE kan också vara en viktig person, med det är förstås inget skäl att köpa dåligt underbyggda uppgifter om honom.
Citera
2014-02-28, 14:00
Medlem
Citat:
"Du frågar om Holmer, ja, du vet, han var inte i Borlänge den där natten. Det var något krångligt med det, något kyttigt. Han var inte där, men det har inte fått komma ut. Men eftersom du frågar mig och ditt fax måste diarieföras säger jag som det är,men du får inte avslöja mitt namn. Jag ska skicka dig dokument i saken så snart jag får tag på dem, kanske redan idag."

Enligt Sven Aner ska GW Persson sagt så i ett telefonsamtal 910826, kl 1045.

Här pekar han mot att GWP fått kalla fötter.

Jag ser ett problem med en viss del av Anérs information, jag får en känsla att alldeles för mycket är analyserat och sedan är analysen analyserad.
Han kan ha uppfattat situationen och läget så, alltså en sanning för honom men inte nödvändigtvis verkligheten.

Däremot gillar jag hans oförtröttliga offentliggörande av fakta och dokument.

Källa för detta ?
Har Sven A. skrivit detta i någon av sina böcker ?
Citera
2014-02-28, 14:14
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olmors
Källa för detta ?
Har Sven A. skrivit detta i någon av sina böcker ?
Det står bla. i "Palmegåtan, mot en lösning" sid 50..av Sven Aner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in