2014-02-28, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Nu har du inte läst på ordentligt. Att både MB och KJ manuellt raderat sina telefoner på alla SMS till och från VB (alltså inte bara från den aktuella kvällen) vet vi sedan länge. KJ raderade till och med henne ur telefonens adressbok.

Men det som diskuterats handlar om varför KJs SMS kunnat återskapas, medan detta inte varit möjligt med MBs. Det senare beror på att MBs telefon utfört en permanent radering, och det är denna permanenta radering som skett automatiskt och på ett sätt han inte kunnat påverka.

Okej så du menar alltså att MB raderade SMS:en från mordkvällen manuellt, sedan så har telefonen automatiskt raderat dem permanent så att de inte har kunnat återskapas och då menar du att detta har MB vetat om.
Jag tycker detta är ganska långsökt. Jag menar de flesta människor vet inte så mycket om hur en telefon fungerar rent tekniskt. De flesta tror väl att om de raderar ett meddelande så är det borta.
Jag hade själv gjort samma sak ifall jag var i samma situation. Vad kunde jag annars göra? Att kasta bort telefonen hade ju varit ännu mer misstänkt. Jag hade nog mest oroat mig för att SMS:en lagras centralt någonstans, men de gör de ju inte enligt expertisen.
Citera
2014-02-28, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Okej så du menar alltså att MB raderade SMS:en från mordkvällen manuellt, sedan så har telefonen automatiskt raderat dem permanent så att de inte har kunnat återskapas och då menar du att detta har MB vetat om.
Jag tycker detta är ganska långsökt. Jag menar de flesta människor vet inte så mycket om hur en telefon fungerar rent tekniskt. De flesta tror väl att om de raderar ett meddelande så är det borta.

Ja. Detta är den sk "MB är en mobilanalfabet"-teorin som några har velat förklara hans beteende (radera SMSen men behålla telefonen) med.

Den andra teorin - som haft betydligt fler anhängare, bl a personer i tråden som verkar känna MB och hans närmaste krets - är den sk "MB är ett mobilsnille"-teorin, som i korthet förklarar hans beteende (radera SMS men behålla telefonen) med att han själv, och framförallt en nära vän till honom, besitter djupa teknikkunskaper, bl a kring hur man kan manipulera minneskretsarna i mobiler, och att MB troligen kopierat hela innehållet, fabriksåterställt telefonen och därefter fört tillbaka det mesta av det kopierade, men utelämnat bl a "de saknade SMSen". Han kunde därefter lugnt behålla telefonen och överlämna den till polisen.

Själv tror jag inte på någon av dessa teorier. Den första faller på att de som har närmare kunskap om MB menar att han definitivt är mer av mobilsnille än mobilanalfabet. Den andra faller på att IBAS, i den tekniska undersökningen av telefonen, bedömer att det inte skett en sådan radering, utan en automatisk som inte med garanterat resultat kan påverkas eller startas av användaren. (MB kunde alltså inte "vetat om" att SMSen verkligen var permanent borta.)

Slutsatsen blir då att telefonen rimligen aldrig innehållit några "här har vi mördaren"-SMS. Då skulle den "försvunnit", även om många kanske tyckt det verkat misstänkt. Det är skillnad på att vissa tvivlar på ens historia och att förse polisen med ett mycket starkt indicium (typ, ett SMS som säger "vi ses kvart i tio på vanliga stället")

Edit: Varför raderar då MB? Troligen för att SMSen skulle varit jobbiga att visa upp för AN, om hon krävt att få se dem. Hade han däremot på allvar varit orolig för polisens tekniker, då skulle telefonen varit "tappad i sjön vid fiske" eller något sådant.
Senast redigerad av SanLiTun 2014-02-28 kl. 13:09.
Citera
2014-02-28, 13:21
Medlem
MB behöver inte ha haft avancerade kunskaper i hur man raderar SMS permanent så att det aldrig går att återskapa det. Han kan ha anlitat någon person med sådana kunskaper som lärt honom hur han skall gå till väga. I Luleå finns en teknisk högskola där det kanske finns personer, som kanske har likvärdiga kunskaper som de på IBAS.
När en sådan radering gjorts det är självklart att det skapar misstankar att det funnits motiv till det och då blir motivet SMS trafiken med VB och att det kanske funnits obehagligt material där.
Om han hade påstått att han tappat mobilen är väl ungefär samma sak som den här raderingen.
Att någon gör sådan här permanent radering måste vara mycket ovanligt, det borde räcka med vanlig radering.
Senast redigerad av Lagro 2014-02-28 kl. 13:33.
Citera
2014-02-28, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Ja. Detta är den sk "MB är en mobilanalfabet"-teorin som några har velat förklara hans beteende (radera SMSen men behålla telefonen) med.

Den andra teorin - som haft betydligt fler anhängare, bl a personer i tråden som verkar känna MB och hans närmaste krets - är den sk "MB är ett mobilsnille"-teorin, som i korthet förklarar hans beteende (radera SMS men behålla telefonen) med att han själv, och framförallt en nära vän till honom, besitter djupa teknikkunskaper, bl a kring hur man kan manipulera minneskretsarna i mobiler, och att MB troligen kopierat hela innehållet, fabriksåterställt telefonen och därefter fört tillbaka det mesta av det kopierade, men utelämnat bl a "de saknade SMSen". Han kunde därefter lugnt behålla telefonen och överlämna den till polisen.

Själv tror jag inte på någon av dessa teorier. Den första faller på att de som har närmare kunskap om MB menar att han definitivt är mer av mobilsnille än mobilanalfabet. Den andra faller på att IBAS, i den tekniska undersökningen av telefonen, bedömer att det inte skett en sådan radering, utan en automatisk som inte med garanterat resultat kan påverkas eller startas av användaren. (MB kunde alltså inte "vetat om" att SMSen verkligen var permanent borta.)

Slutsatsen blir då att telefonen rimligen aldrig innehållit några "här har vi mördaren"-SMS. Då skulle den "försvunnit", även om många kanske tyckt det verkat misstänkt. Det är skillnad på att vissa tvivlar på ens historia och att förse polisen med ett mycket starkt indicium (typ, ett SMS som säger "vi ses kvart i tio på vanliga stället")

Edit: Varför raderar då MB? Troligen för att SMSen skulle varit jobbiga att visa upp för AN, om hon krävt att få se dem. Hade han däremot på allvar varit orolig för polisens tekniker, då skulle telefonen varit "tappad i sjön vid fiske" eller något sådant.

Du griper efter halmstrån. Faktum kvarstår. Av någon anledning har han selektivt raderat SMS:en från mordkvällen men inga andra SMS. Varför gjorde han det?
Hans kunskaper om operativsystemet i telefonen vet vi inget om, antingen var han totalt rudis eller så var han expert, men raderade gjorde han lika fullt.

Sedan att göra sig av med mobilen är lika misstänkt som att radera meddelanden om inte mer. Dessutom vill de flesta människor inte göra sig av med sin mobil. Han kunde ju inte heller ta ut SIM-kortet för då hade det varit ännu mer misstänkt. Kanske hade han förlorat sina kontakter med mera. Det vill man normalt inte.

Min bedömning är att det mycket väl kan ha funnits meddelanden om att de skulle träffas. I alla fall hade det varit intressant att se meddelandet där VB säger att hon är arg på någon.
Citera
2014-02-28, 13:53
Medlem
Namibia1s avatar
MrFold!

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Här finns också skäl att påminna om att Berg hade en äldre telefon med mycket mindre lagringskapacitet, att han fick och skickade en väldig massa SMS under mätperioden och att han raderade även många andra konversationer med andra kontakter. Den absolut merparten av de SMS han mottagit under mätperioden var borta ur telefonen. Han hade rimligen också anledning av andra skäl att fortlöpande radera den enorma mängd SMS som kom från "Jan-Erik Wass".

Snälla... du är duktig på att skriva men teknik... nja...
Just att radera sms, formatera SIM-kort och skriva över känslig information som man vill dölja är en barnlek.
Till och med du skulle nog klara av det om du bara läste manualen till just den mob som MB har.

Lustigt att du och ZegDeg hade fel båda två ang vem som är MB på bilden
Senast redigerad av Namibia1 2014-02-28 kl. 13:57.
Citera
2014-02-28, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Du griper efter halmstrån. Faktum kvarstår. Av någon anledning har han selektivt raderat SMS:en från mordkvällen men inga andra SMS. Varför gjorde han det?
Hans kunskaper om operativsystemet i telefonen vet vi inget om, antingen var han totalt rudis eller så var han expert, men raderade gjorde han lika fullt.

Sedan att göra sig av med mobilen är lika misstänkt som att radera meddelanden om inte mer. Dessutom vill de flesta människor inte göra sig av med sin mobil. Han kunde ju inte heller ta ut SIM-kortet för då hade det varit ännu mer misstänkt. Kanske hade han förlorat sina kontakter med mera. Det vill man normalt inte.

Min bedömning är att det mycket väl kan ha funnits meddelanden om att de skulle träffas. I alla fall hade det varit intressant att se meddelandet där VB säger att hon är arg på någon.
Jag trodde verkligen att frågan om MB:s raderade SMS var genomgången och klar redan i höstas men det dyker alltid upp någon ny knäppgök som inte orkar bläddra igenom historiken i tråden, vilket iofs kan vara förståeligt eftersom den är fullständigt nedkladdad av Lagro m.fl. Jag presenterar svaren på dina frågor med frågor till dig, bra va.
1. Tror du MB är den första eller sista i historien som tycker det är en bra ide att radera SMS från sin knullkumpis så att inte frugan råkar få se dessa?
2. Om du får välja med att "misstänkt" tappa bort mobilen, vilket faktiskt inte bevisar annat än att du tappat mobilen, och där kan du ju kolla med försäkringsbolagen, det är några mobiler per år som blir tappade i toaletter, tvättställ, och badkar, eller att radera mobilen på ett avancerat sätt men det finns inga absoluta garantier att verkligen allt är raderat och att polisen kanske lyckas få fram ett meddelande mellan MB och VB den kväll hon försvann "Vi träffas på vanliga stället kl. 21.30", vilket väljer du? I potten ligger ett fängelsestraff på livstid.
Senast redigerad av ZegDeg 2014-02-28 kl. 14:01.
Citera
2014-02-28, 14:07
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Jag trodde verkligen att frågan om MB:s raderade SMS var genomgången och klar redan i höstas men det dyker alltid upp någon ny knäppgök som inte orkar bläddra igenom historiken i tråden, vilket iofs kan vara förståeligt eftersom den är fullständigt nedkladdad av Lagro m.fl. Jag presenterar svaren på dina frågor med frågor till dig, bra va.
1. Tror du MB är den första eller sista i historien som tycker det är en bra ide att radera SMS från sin knullkumpis så att inte frugan råkar få se dessa?
2. Om du får välja med att "misstänkt" tappa bort mobilen, vilket faktiskt inte bevisar annat än att du tappat mobilen, och där kan du ju kolla med försäkringsbolagen, det är några mobiler per år som blir tappade i toaletter, tvättställ, och badkar, eller att radera mobilen på ett avancerat sätt men det finns inga absoluta garantier att verkligen allt är raderat och att polisen kanske lyckas få fram ett meddelande mellan MB och VB den kväll hon försvann "Vi träffas på vanliga stället kl. 21.30", vilket väljer du? I potten ligger ett fängelsestraff på livstid.

Ja som jag just sa till MrFold så är det sjukt enkelt att radera information på ett digitalt minne och sen skriva över med ny så den gamla aldrig går att återskapas.
Citera
2014-02-28, 14:07
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
MrFold!

Snälla... du är duktig på att skriva men teknik... nja...
Just att radera sms, formatera SIM-kort och skriva över känslig information som man vill dölja är en barnlek.
Till och med du skulle nog klara av det om du bara läste manualen till just den mob som MB har.

Lustigt att du och ZegDeg hade fel båda två ang vem som är MB på bilden

Ähum... formatera SIM-kort? Det är väl ändå inget som kreti och pleti känner till närmare?
Citera
2014-02-28, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
2. Om du får välja med att "misstänkt" tappa bort mobilen, vilket faktiskt inte bevisar annat än att du tappat mobilen, och där kan du ju kolla med försäkringsbolagen, det är några mobiler per år som blir tappade i toaletter, tvättställ, och badkar, eller att radera mobilen på ett avancerat sätt men det finns inga absoluta garantier att verkligen allt är raderat och att polisen kanske lyckas få fram ett meddelande mellan MB och VB den kväll hon försvann "Vi träffas på vanliga stället kl. 21.30".

Nu blir jag nästan förbannad. För det första så hade han väl raderat alla SMS om han var rädd för frugan. Varför bara de som skickades under mordkvällen?

För det andra så är det fortfarande som jag skrev att det hade verkat misstänkt om han hade tappat telefonen exakt samma kväll som hon försvann. Dessutom vill folk oftast inte tappa bort sina mobiler över huvud taget.

Om det krävdes avancerad radering vet jag inte, men det är ju du själv som säger det "eller att radera mobilen på ett avancerat sätt". Så om du menar att han gjorde det så är ju saken mer eller mindre klar.
Citera
2014-02-28, 14:25
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Ähum... formatera SIM-kort? Det är väl ändå inget som kreti och pleti känner till närmare?

En fråga... gör du det?
Det är många som har koll på det... inte rocket science direkt.
Citera
2014-02-28, 14:36
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
En fråga... gör du det?
Det är många som har koll på det... inte rocket science direkt.

Att formatera ett SD-kort är inga problem, det hör till grundläggande kunskaper för de flesta, men att formatera ett SIM-kort är en annan femma. Det är klart det går, men det är inte helt enkelt eller direkt logiskt. Men förtydliga gärna hur du menar.
Citera
2014-02-28, 14:41
Medlem
Det finns också någon data/mobil kunnig person som har kontrollerat KJ:s bil och även hans far bil på bilregistret, utan att det går att få fram vem det är som gjort kollen.
Jag skulle tro den kontrollen gjordes för att vara säker på att det var rätt bil som blodspåret skulle planteras i och därför fanns det orsak att vara anonym.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in