Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Okej så du menar alltså att MB raderade SMS:en från mordkvällen manuellt, sedan så har telefonen automatiskt raderat dem permanent så att de inte har kunnat återskapas och då menar du att detta har MB vetat om.
Jag tycker detta är ganska långsökt. Jag menar de flesta människor vet inte så mycket om hur en telefon fungerar rent tekniskt. De flesta tror väl att om de raderar ett meddelande så är det borta.
Ja. Detta är den sk "MB är en mobilanalfabet"-teorin som några har velat förklara hans beteende (radera SMSen men behålla telefonen) med.
Den andra teorin - som haft betydligt fler anhängare, bl a personer i tråden som verkar känna MB och hans närmaste krets - är den sk "MB är ett mobilsnille"-teorin, som i korthet förklarar hans beteende (radera SMS men behålla telefonen) med att han själv, och framförallt en nära vän till honom, besitter djupa teknikkunskaper, bl a kring hur man kan manipulera minneskretsarna i mobiler, och att MB troligen kopierat hela innehållet, fabriksåterställt telefonen och därefter fört tillbaka det mesta av det kopierade, men utelämnat bl a "de saknade SMSen". Han kunde därefter lugnt behålla telefonen och överlämna den till polisen.
Själv tror jag inte på någon av dessa teorier. Den första faller på att de som har närmare kunskap om MB menar att han definitivt är mer av mobilsnille än mobilanalfabet. Den andra faller på att IBAS, i den tekniska undersökningen av telefonen, bedömer att det inte skett en sådan radering, utan en automatisk som inte med garanterat resultat kan påverkas eller startas av användaren. (MB kunde alltså inte "vetat om" att SMSen verkligen var permanent borta.)
Slutsatsen blir då att telefonen rimligen aldrig innehållit några "här har vi mördaren"-SMS. Då skulle den "försvunnit", även om många kanske tyckt det verkat misstänkt. Det är skillnad på att vissa tvivlar på ens historia och att förse polisen med ett mycket starkt indicium (typ, ett SMS som säger "vi ses kvart i tio på vanliga stället")
Edit: Varför raderar då MB? Troligen för att SMSen skulle varit jobbiga att visa upp för AN, om hon krävt att få se dem. Hade han däremot på allvar varit orolig för polisens tekniker, då skulle telefonen varit "tappad i sjön vid fiske" eller något sådant.