2014-02-28, 07:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Tydligen tejpas småskador... blandannat på tår:
http://web.archive.org/web/20100812230207/http://www.bodenbushido.se/lager/judo08/avslut.jpg

Karateutövare använder tejp, ställt utom allt rimligt tvivel nu, bra observation.
Om tåskadan är karaterelaterad vet vi dock inte.
Citera
2014-02-28, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nej, det har inte blivit en trådsanning att tanken var att elda upp huset, förutom då i din fantasi (vilket du tydligen har tillräcklig självinsikt för att inse). Det har genomgående påpekats att det bara varit ett förslag på en förklaring till varför benen lagts i huset. Varje åtminstone normalbegåvad har kunnat greppa detta.
Att bara köra ut kroppen i ödemarken låter ju enkelt och gesvint men med bara en liten antydan till inlevelseförmåga så inser man att tanken på att åka runt med ett lik i lasten mot en okänd destination kanske inte är alltför lockande. Det handlar just om det, att inte göra det besvärligt för sig.
Ja, varför inte lämna kroppsdelar på mord- och styckplats.. Man kanske inte direkt önskar att kroppen av någon man mördat (och styckat) skall påträffas på en plats som är besvärande, el man vill inte att kroppen skall påträffas öht. Långsökt?

Vem hade mest på att vinna på att kroppen hittades?; "vem var mest angelägen om att detta /../ skulle få några att nappa på den kroken". Vad menar du?? Vem skulle nappa på vad?? Du har ställt denna kvasiinsinuerande fråga flera gånger nu, varför inte, i klartext, själv försöka prestera ett svar?

Om inte VB hittats hade det nog inte blivit något nästa steg.

Jag har - mig veterligen - aldrig framfört eller för den delen hävdat den teorin (om att gula huset skulle brännas). Och jag har också tidigare framfört min åsikt om vad som troligen skulle hänt om inte VB hade hittats just då. Men det vet väl du som verkar vara så insatt?
Senast redigerad av Remark 2014-02-28 kl. 09:04.
Citera
2014-02-28, 09:14
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
Jo. MB är tvåa från höger.

http://www.guldstadenskyokushin.se/wp-content/uploads/2012/10/Boden_2012.jpg

Du menar från vänster väl?
Citera
2014-02-28, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Karateutövare använder tejp, ställt utom allt rimligt tvivel nu, bra observation.
Om tåskadan är karaterelaterad vet vi dock inte.
Vem behöver Sherlock när det finns trådspanare som kontrollerar vilka som använder tejp. Föreslår att någon ambitiös trådspanare sammanställer en lista med alla människor som använder tejp och de som aldrig använder eller aldrig har använt tejp är då sannolikt mindre misstänkta för brottet om de inte inköpt tejp i hemlighet. Med denna avancerade spaning kan ni säkert bevisa att 24 387 st personer i Sverige inte är misstänkta för mordet på VB, eller tvärtom att drygt 9 000 000 svenskar kan vara misstänkta för mordet och då inte inräknat eventuella Somaliska ligor med machetes.
Senast redigerad av ZegDeg 2014-02-28 kl. 09:37.
Citera
2014-02-28, 09:39
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du menar från vänster väl?

Jag är rätt säker på att det är herren som är nummer två från höger.
Citera
2014-02-28, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag är rätt säker på att det är herren som är nummer två från höger.
Håller med om från vänster och upplyser om att det är från betraktarens vänster som avses, dvs. med skärmen framför så är det från "din" vänster.
Citera
2014-02-28, 09:47
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Håller med om från vänster och upplyser om att det är från betraktarens vänster som avses, dvs. med skärmen framför så är det från "din" vänster.

Vem håller du med nu? Jag trodde att det är mannen som är nummer två sett från min högra sida. Från den sida du har "enter" på tangentbordet alltså...
Citera
2014-02-28, 09:49
Medlem
Citat:
Fan, gör en rejäl pudel och erkänner att jag har fullständigt fel. Det är verkligen andra från betraktarens höger och mitt misstag beror helt enkelt på mina fördomar, trodde den "snyggare" killen av de två var MB

http://www.guldstadenskyokushin.se/2012/10/29/bodenlager/
Citera
2014-02-28, 10:09
Medlem
Citat:
Fan, gör en rejäl pudel och erkänner att jag har fullständigt fel. Det är verkligen andra från betraktarens höger och mitt misstag beror helt enkelt på mina fördomar, trodde den "snyggare" killen av de två var MB

http://www.guldstadenskyokushin.se/2012/10/29/bodenlager/

Ja det är nr 2 från höger eller nr 4 från vänster :-)
Annars står det ju under fotot vem som är vem i vilken ordning...
Citera
2014-02-28, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
1. "Misstänkt (men helt inom rimligt tvivel) att telefonen är borta", ställt emot: "den är kvar och innehåller sms som binder honom till brottet"? Valet är lätt. Han skulle slängt den om han hade den allra minsta oro inför att SMS:en skulle kunnat återskapas. Och med tanke på HUR de raderats får vi nog utgå från att sådana SMS aldrig funnits. Jag tror att hans berättelse om vad de innehöll skulle stämt någorlunda med vad IBAS ev kunde få fram.

2. Han var - enligt flera vittnesmål i tråden - verkligen ingen nolla på teknik/mobiler. Det är bl a därför många trott han kunnat genomföra någon slags avancerad radering, själv eller med hjälp av någon VÄLDIGT snäll kompis som är ännu vassare

Din teori om att SMS:en på MB:s telefon på något sätt automatiskt skulle raderats är ju helt felaktig. Hela SMS:trafiken har utförligt redovisats av "tankar". Man kan ju se varenda textmeddelande sedan månader tillbaka innan mordet, men just den aktuella kvällen finns inget. Har man en automatisk raderingsfunktion borde den rimligen radera de äldsta meddelandena när minnet blir fullt. Det står även i FUP att de hade blivit "selektivt raderade".

Nej det går inte att dra någon annan slutsats än att MB med flit har raderat just de meddelanden som skickades under mordkvällen. Varför han gjorde det är väl upp till var och en att gissa.

Att MB dessutom redan i början av utredningen sa till polisen att VB var irriterad på någon kan man tolka som att han då försökte kasta skulden på någon annan.
Citera
2014-02-28, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Din teori om att SMS:en på MB:s telefon på något sätt automatiskt skulle raderats är ju helt felaktig. Hela SMS:trafiken har utförligt redovisats av "tankar". Man kan ju se varenda textmeddelande sedan månader tillbaka innan mordet, men just den aktuella kvällen finns inget. Har man en automatisk raderingsfunktion borde den rimligen radera de äldsta meddelandena när minnet blir fullt. Det står även i FUP att de hade blivit "selektivt raderade".

Nej det går inte att dra någon annan slutsats än att MB med flit har raderat just de meddelanden som skickades under mordkvällen. Varför han gjorde det är väl upp till var och en att gissa.

Att MB dessutom redan i början av utredningen sa till polisen att VB var irriterad på någon kan man tolka som att han då försökte kasta skulden på någon annan.

Nu har du inte läst på ordentligt. Att både MB och KJ manuellt raderat sina telefoner på alla SMS till och från VB (alltså inte bara från den aktuella kvällen) vet vi sedan länge. KJ raderade till och med henne ur telefonens adressbok.

Men det som diskuterats handlar om varför KJs SMS kunnat återskapas, medan detta inte varit möjligt med MBs. Det senare beror på att MBs telefon utfört en permanent radering, och det är denna permanenta radering som skett automatiskt och på ett sätt han inte kunnat påverka.
Citera
2014-02-28, 11:25
Medlem
MrFolds avatar
Här finns också skäl att påminna om att Berg hade en äldre telefon med mycket mindre lagringskapacitet, att han fick och skickade en väldig massa SMS under mätperioden och att han raderade även många andra konversationer med andra kontakter. Den absolut merparten av de SMS han mottagit under mätperioden var borta ur telefonen. Han hade rimligen också anledning av andra skäl att fortlöpande radera den enorma mängd SMS som kom från "Jan-Erik Wass".

Sen utesluter jag inte att han kan ha raderat SMS när han fick höra att Vatchareeya var försvunnen. Av rädsla för att på något vis bli inblandad.

Kristoffer däremot hade under mätperioden bara raderat ett litet antal konversationer och i hans telefon fanns allsköns skräp i form av bl.a. auto-meddelanden från operatören om misslyckade samtal. Han gav aldrig någon rimlig förklaring till varför han raderat just konversationen med den mördade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in