2014-02-27, 20:54
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har du aldrig haft en tejprulle som har gjort dig vansinnig, hittar inte änden på den, och när du väl gör det så delar den sig så att du bara får med dig typ halva bredden varv efter varv?

Jag har för mig att det har nämnt i tråden att sådan här tejp lätt går av eller delar sig just därför att man lätt ska kunna riva av lämpliga bitar?

Jag undrar om det är vanligt att den här typen av tejp ofta delar sig på längden, kanske ser var och var annan sådan rulle ut som den man hittade hos KJ?

Ärligt talat kan jag inte minnas att jag haft det problemet. Inte heller har jag stött på många såna rullar. Kan inte minnas nån alls faktiskt. Men mina erfarenheter är inget facit på nåt sätt. Det kanske ligger halvt avrivna sårtejprullar i vart och vartannat badrum i Boden.
Citera
2014-02-27, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, eftersom SKL påstår att det är plasttejp, och du påstår att det är vävtejp belagd med plast måste SKL ha fel. Eller?

Vet inte om det lönar sig att diskutera det här. Vet du vad väv innebär? Har du tapetserat någon gång, plastat en båt/kanot? Väv är trådar som korsläggs i längs respektive tvärgående riktning och vid tapetsering (över väggskarvar) så läggs glasfiberväv som armering och beläggs i det här fallet med spackel.

En tejp som önskas vara dragstarkare, stadigare armeras med väv (trådar av något slag, kan vara av plast) och beläggs med vanligtvis ett plastmaterial. En textil tejp vävs samman av textiltrådar men kan ha olika struktur/tjocklek på trådar. Om du tittar på tejpen på skåpet och tänker att det är ca 25-30 längsgående trådar korsade med samma tråd och avstånd som sen belagts med någon typ av plastmaterial och även ett vidhäftningsmaterial på ena sidan...ja då har du en typ av vävtejp...gjord av plast.
Senast redigerad av majk69 2014-02-27 kl. 21:22.
Citera
2014-02-27, 21:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vilken längd av tejpen har NLL köpt in. Tejper av samma typ finns i 4,5 och 9,1 meters längder.
Jag fick just uppskattningen 5-6 meter av den som innehar rullen från NLL, så 4,5 meter ligger närmast till hands. Det innebär att tejpen på kroppen plus kvarvarande tejp på rullen blir mer än en rulle.
Citera
2014-02-27, 22:40
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Jag har som vanligt inget belägg för en teori. Jag har inte kollat hur skador behandlas på karateklubben. Identifieringen av tejprullen är inte gjort på ett tillfredsställande sätt har jag just svarat på. Jag har alltid en tejprulle i fickan när jag går regelbundet på karateträningar.

Är det orimligt att det är VB:s rulle? Varför finns bara VB:s DNA på den, områdesvis utan blod, och inte KJ:s?
Är det orimligt att det är KJ:s rulle?

Här är förresten ett klipp från när det ska till att styckas i ett badkar och där en viss
Christopher har aktiv del i det hela:

https://www.youtube.com/watch?v=Qbqrzn6Jelk
Senast redigerad av Grandioso 2014-02-27 kl. 23:11.
Citera
2014-02-27, 22:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Är det orimligt att det är KJ:s rulle?

Här är förresten ett klipp från en styckningsakt i ett badkar. Utfört av en snubbe vid namn
Christopher, lustigt nog:

https://www.youtube.com/watch?v=Qbqrzn6Jelk
Nej, det är inte orimligt. Men ingen ska dömas för att det är rimligt att han har begått ett brott.
Citera
2014-02-27, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja jag har läst om att tejpning förekommer ganska flitigt inom karate och kampsport. Särskilt talas det ofta om att man måste tejpa eventuella smycken mot huden.

När det gäller din teori om kroppen så håller jag i stort sett med dig. Jag tror också att GM på något sätt ville att kroppen skulle hittas. Framför allt att benen låg på golvet i huset tyder på att det var avsiktligt att de skulle hittas. Det måste GM ha förstått att om de låg där så skulle det inte dröja länge. Huset gav dessutom ett ganska bra skydd mot rovdjur väder och vind.
Jag tror även att själva mordet utfördes i närheten av fyndplatsen.

om KJ är den skyldige, så varför ville han att benen/kroppen skulle hittas och varför erkänner han inte då?
Citera
2014-02-27, 23:00
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
om KJ är den skyldige, så varför ville han att benen/kroppen skulle hittas och varför erkänner han inte då?
Hur vanligt är det egentligen att skyldiga personer erkänner sina mord?
Hur mycket bevis man än kan uppbringa som pekar på ens skuld?

Jag har för mig att de flesta blånekar hur illa de än sitter till.
Svårt det där tydligen med att falla till föga och bekänna sina mordiska synder.
Det är väl mycket skam kanske som spelar in i detta.

Vet vi om det verkligen var menat att kropp och ben skulle påträffas?
Det kan man ju tro i och för sig med tanke på placeringen av benen i gula huset.
Men det är inte säkert ändå.
Meningen var kanske att bränna upp stället men det kom hinder i vägen så det blev aldrig av
med ett eldande.
Citera
2014-02-27, 23:25
Medlem
Citat:
Hur mycket bevis man än kan uppbringa som pekar på ens skuld?

Jag har för mig att de flesta blånekar hur illa de än sitter till.
Svårt det där tydligen med att falla till föga och bekänna sina mordiska synder.
Det är väl mycket skam kanske som spelar in i detta.

Vet vi om det verkligen var menat att kropp och ben skulle påträffas?
Det kan man ju tro i och för sig med tanke på placeringen av benen i gula huset.
Men det är inte säkert ändå.
Meningen var kanske att bränna upp stället men det kom hinder i vägen så det blev aldrig av
med ett eldande.

Att det fanns en tanke att elda upp det gula huset med VB:s kropp i har blivit en "trådsanning" som inte har stöd i något utom i en persons fantasi.

Varför göra det så besvärligt för sig? När man kunde dumpat kroppen ute i Norrlands stora ödemark istället?

Och att ställa ut benen i gula huset just när polis, militär och MPs dragit igång en stor sökinsats just där?

En plats som varken är mord- eller styckplats?

Vem var mest angelägen om att detta, uppenbara, agn, skulle få några att nappa på den kroken?

Det funderar jag på. Vem hade mest att vinna? På att VB hittades just då?

Om VB inte hittats, vad hade då hänt i nästa steg?

Sedan googlade jag på sårtejp och karate. Man kan säga att alla - i stort sett - karateklubbar är eniga om att det inte förekommer skador.

Bortsett från karateklubben i Visby där bl.a. sårtejp ingår i klubbens service till utövarna.
Senast redigerad av Remark 2014-02-27 kl. 23:38.
Citera
2014-02-27, 23:57
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Här diskuterar man om just den här saken:

Varför vägrar många mördare att erkänna?

Och kommer även in på den dömde gärningsmannen i det här styckmordsfallet:

http://svenskamord.se/index.php?topic=9108.0

Verkligheten är ingen pusseldeckare utan en plats för brutala, slumpmässiga, ogenomtänkta handlingar.

En erfaren mordutredare räknar bort de allra flesta som tänkbara gärningsmän. Som kriminalreporter slås jag aldrig av det allmängiltiga eller ens särskilt intressanta i en mördares psyke. Mord är ofta impulsstyrda handlingar som drivs av brutalitet, självupptagenhet och oförmåga att se konsekvenser.

http://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/en-nedgangen-sorglig-figur-som-garningsman-ar-inte-tillrackligt-intressant-for-/
Senast redigerad av Grandioso 2014-02-28 kl. 00:44.
Citera
2014-02-28, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Att det fanns en tanke att elda upp det gula huset med VB:s kropp i har blivit en "trådsanning" som inte har stöd i något utom i en persons fantasi.

Varför göra det så besvärligt för sig? När man kunde dumpat kroppen ute i Norrlands stora ödemark istället?

Och att ställa ut benen i gula huset just när polis, militär och MPs dragit igång en stor sökinsats just där?

En plats som varken är mord- eller styckplats?

Vem var mest angelägen om att detta, uppenbara, agn, skulle få några att nappa på den kroken?

Det funderar jag på. Vem hade mest att vinna? På att VB hittades just då?

Om VB inte hittats, vad hade då hänt i nästa steg?

Sedan googlade jag på sårtejp och karate. Man kan säga att alla - i stort sett - karateklubbar är eniga om att det inte förekommer skador.

Bortsett från karateklubben i Visby där bl.a. sårtejp ingår i klubbens service till utövarna.

Nej, det har inte blivit en trådsanning att tanken var att elda upp huset, förutom då i din fantasi (vilket du tydligen har tillräcklig självinsikt för att inse). Det har genomgående påpekats att det bara varit ett förslag på en förklaring till varför benen lagts i huset. Varje åtminstone normalbegåvad har kunnat greppa detta.
Att bara köra ut kroppen i ödemarken låter ju enkelt och gesvint men med bara en liten antydan till inlevelseförmåga så inser man att tanken på att åka runt med ett lik i lasten mot en okänd destination kanske inte är alltför lockande. Det handlar just om det, att inte göra det besvärligt för sig.
Ja, varför inte lämna kroppsdelar på mord- och styckplats.. Man kanske inte direkt önskar att kroppen av någon man mördat (och styckat) skall påträffas på en plats som är besvärande, el man vill inte att kroppen skall påträffas öht. Långsökt?

Vem hade mest på att vinna på att kroppen hittades?; "vem var mest angelägen om att detta /../ skulle få några att nappa på den kroken". Vad menar du?? Vem skulle nappa på vad?? Du har ställt denna kvasiinsinuerande fråga flera gånger nu, varför inte, i klartext, själv försöka prestera ett svar?

Om inte VB hittats hade det nog inte blivit något nästa steg.
Citera
2014-02-28, 01:36
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Vad för tejp tror du att det är?

Citat:
Transpore (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Jag har gjennom någon tid sökt hvilka sortens personer som använder den sortens tejp som hittades på VB´s krop/hår och som fans på KJs badrum skåp

Jag fann att TATOVÖRER använder en sådan tejp.

Så jag sökte tatovör tejp på Google och hittade denna tejp märket "Defend" som säljs på intenätet (USA baserad affär) :
Klicka på bilden så blir den större så att ni kan se att det är samma typ tejp som i detta fall.

http://defendtattoo.com/transparent-adhesive-tape

Transparent Adhesive Tape
Defend Tattoo brand transparent tape is high quality, clear and strong and still easy to tear. The 1" X 10 yards/roll – 12 rolls/box. The 1/2? X 10 yds/roll – 24 rolls/box.
PP-1100 1" X 10YDS 12 ROLLS /BOX
PP-1210 1/2? X 10YDS 24 ROLLS/BOX

Bemärk att just denna tejp INTE har någon skrift på innersidan av rullen, präcis som tejpen i detta mordfall.

Sendan sökte jag om just detta exakta tejp fabrikat säljes i Sverige, och ja det är mycket möjligt, i alla fall så förhandlar en svensk internät affär som säljer utrustning till tatovörer, detta fabrikat "Defend" och på samma sida som man hittar div förmål av just det fabrikat finns ochså Kirurgisk Tejp som liknar "Defend" tejpen på en prick, har heller inte någon skrift på innersidan av rullen :

http://tattoosweden.se/category.php?id_category=10&n=10&orderby=name&orde rway=asc&id_category=10

Kirurgisk Tejp 12 rullar 25mm

Så nu kan man kanske fråga sig; finns det någon tatovör, eller familj/vänn till en tatovör i Boden som man skulle kunna koppla till VB eller KJ?
Citera
2014-02-28, 01:42
Medlem
Theforeigners avatar
Jag kommer ihåg att VB hadde en tatovering, tror det var på den ena armen, men är inte säker.

Finns det någon som har info om detta?

När fick VB denna Tatovering?
Vem var det som gjorde den?
Var exakt hadde hon sin tatovering?
Hur såg den ut?

Jag har sökt i FUP ang denna tatoveringen men har inte hittat någonting alls.

Har jag misstagit mig angående att VB hadde en tatovering?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in