2014-02-27, 20:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Tejpen på skåpet och den i håret är båda av väv. Tejp av den typen kan beläggas med både textil och någon form av plast.
Berätta för SKL att det har fel.
Citera
2014-02-27, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vad menar du med ngn i klubben med tyngre omständigheter? Kan det inte vara så enkelt att det är VB:s tejprulle. Områden på insidan och utsidan med DNA och utan blod talar för det.

Vad har du för belägg att det skulle vara VB's tejprulle, har du kontrollerat med karateklubben hur det förhåller sig med skador och hur man behandlar dem på denna klubb. Hennes besök hos KJ kan räknas på en hands fingrar sen de bröt upp senast och att hon dräller omkring med tejprullar i hennes fickor mm är ytterst osannolikt. Tejprullen är KJ's och det har han även vidhållit i förhör innan han fattade att det var inte särskilt smart, han missade CSI avsnitt XX.

Att VB skulle gå omkring med en tejprulle på fickan utifall är aningen långsökt, går du med en plåsterförpackning i fickan..utifall.. nej jag trodde väl inte det.
Citera
2014-02-27, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Nja, nu påstår du en del saker som inte stämmer.

Indirekt kan man enligt U10i Aino's instruktionsbok initiera en sk "hard reset" varpå all data raderas och telefonen återställs till fabriksinställningarna. Dessutom kan man flytta sms, antingen alla eller var för sig, mellan telefonen och minneskort. Teoretiskt skulle man då kunna lämna känsliga sms i telefonen, flytta sms man vill spara till ett minneskort och utföra en "hard reset" varpå känsliga sms raderas och till sist kopierar man dem sms man vill spara till telefonen igen.

Masttömningarna är inte alls heltäckande

FUP s765:

Således syns exempelvis inte inkommande samtal från exempelvis ett halebop kontantkort i signaleringslistorna.

EDIT: Enda sättet att se dessa samtal är att korsreferera dem från en signaleringslista från en annan persons utgående samtal.

Detta med de "heltäckande" masttömningarna var naturligtvis ett svar från mig på Lagros svammel om att man skulle fått undermåligt grundmaterial från operatörerna. Att man sållat ut den relevanta informationen framgår av rapporten. Att det sedan finns uppgifter som inte loggats och därmed aldrig kan tas fram, är en helt annan sak. Det var inte "heltäckande" på DET sättet jag menade.

Vad gäller raderingen av MBs telefon har vi ju redan konstaterat att IBAS bedömt att en sådan radering du beskriver inte har skett. Det är kretsens egen logik som inititierat en automatisk radering som inte kan startas eller påverkas av användaren. Det där vet du ju.

Skillnaden mellan dig och Climasol är att du ser MB som ett mobilsnille på James Bond-nivå, medan Climasol satsar på att MB är en aningslös mobilkille med äldre lur som bara raderar manuellt och hoppas på det bästa. Dessa två teorier är naturligtvis oförenliga och går inte att byta emellan bara för att det passar för stunden.
Senast redigerad av SanLiTun 2014-02-27 kl. 20:37.
Citera
2014-02-27, 20:34
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Vad har du för belägg att det skulle vara VB's tejprulle, har du kontrollerat med karateklubben hur det förhåller sig med skador och hur man behandlar dem på denna klubb. Hennes besök hos KJ kan räknas på en hands fingrar sen de bröt upp senast och att hon dräller omkring med tejprullar i hennes fickor mm är ytterst osannolikt. Tejprullen är KJ's och det har han även vidhållit i förhör innan han fattade att det var inte särskilt smart, han missade CSI avsnitt XX.

Att VB skulle gå omkring med en tejprulle på fickan utifall är aningen långsökt, går du med en plåsterförpackning i fickan..utifall.. nej jag trodde väl inte det.
Jag har som vanligt inget belägg för en teori. Jag har inte kollat hur skador behandlas på karateklubben. Identifieringen av tejprullen är inte gjort på ett tillfredsställande sätt har jag just svarat på. Jag har alltid en tejprulle i fickan när jag går regelbundet på karateträningar.

Är det orimligt att det är VB:s rulle? Varför finns bara VB:s DNA på den, områdesvis utan blod, och inte KJ:s?
Citera
2014-02-27, 20:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Tiotusenkronorsfrågan är då hur vanligt det är att de är avrivna på det (enligt min uppfattning) speciella sättet. För det om det är som du antyder har vi en rulle som tillhör KJ, en som finns i KJ:s lägenhet men i själva verket tillhörde VB, och en till som använts i samband med brottet. Alla av dem är avrivna på längden. Eller har jag missförstått dig på den punkten?

Den här förbannade tejpen. Jag är inte helt övertygad om att rullen i lägenheten användes vid brottet och det finns onekligen frågetecken. Men min samlade slutsats är ändå att det förmodligen är rätt rulle.

Har du aldrig haft en tejprulle som har gjort dig vansinnig, hittar inte änden på den, och när du väl gör det så delar den sig så att du bara får med dig typ halva bredden varv efter varv?

Jag har för mig att det har nämnt i tråden att sådan här tejp lätt går av eller delar sig just därför att man lätt ska kunna riva av lämpliga bitar?

Jag undrar om det är vanligt att den här typen av tejp ofta delar sig på längden, kanske ser var och var annan sådan rulle ut som den man hittade hos KJ?
Citera
2014-02-27, 20:37
Bannlyst
Citat:
Berätta för SKL att det har fel.

Vad sa dom om det? Vad har dom fel i? Väv kan väl beläggas med vad som helst, silvertejp är typ av vävtejp och det är för styrkan som trådar sätts in som väv, rutmönster.
Citera
2014-02-27, 20:38
Medlem
findays avatar
Citat:
Hur vet du att det inte fanns tejp någon annanstans i lägenheten? Själv påstod han att den låg på vardagsrumsbordet. Han misstog sig uppenbarligen. Den kan ha legat i en kökslåda.
Så polisen tittade inte i kökslådorna menar du?
Kanske det blodiga föremålet som KJ högg VB med ligger i någon av dom också eftersom dom inte tittat där.
Citera
2014-02-27, 20:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finday
Så polisen tittade inte i kökslådorna menar du?
Kanske det blodiga föremålet som KJ högg VB med ligger i någon av dom också eftersom dom inte tittat där.
Polisen kan ha missat något så alldagligt som en tejprulle i en låda. När polisen gick igenom Marinas bostad i Spekeröd missade den en mobiltelefon i en skrivbordslåda.
Citera
2014-02-27, 20:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Vad sa dom om det? Vad har dom fel i? Väv kan väl beläggas med vad som helst, silvertejp är typ av vävtejp och det är för styrkan som trådar sätts in som väv, rutmönster.
Enligt SKL var det plasttejp.
Citera
2014-02-27, 20:45
Bannlyst
Citat:
Enligt SKL var det plasttejp.

Ja dom har ju haft tejpen i sina händer så då kan dom ju avgöra det. Men jag förstår inte att det var fel påstående av skl ?
Citera
2014-02-27, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Tiotusenkronorsfrågan är då hur vanligt det är att de är avrivna på det (enligt min uppfattning) speciella sättet. För det om det är som du antyder har vi en rulle som tillhör KJ, en som finns i KJ:s lägenhet men i själva verket tillhörde VB, och en till som använts i samband med brottet. Alla av dem är avrivna på längden. Eller har jag missförstått dig på den punkten?

Den här förbannade tejpen. Jag är inte helt övertygad om att rullen i lägenheten användes vid brottet och det finns onekligen frågetecken. Men min samlade slutsats är ändå att det förmodligen är rätt rulle.

Det är relativt vanligt att riva/dela tejpen på längden i diverse olika sporter. Du river på längden när du tejpar fingrar, tår eller smycken på kroppen. Ska du sen tejpa större kroppsdel låt säga handled/fotled så är det bara att riva bort den delade delen av tejpen och kassera för att fortsätta med full bredd. Det är inte ovanligt att en förbandsväska innehåller en tejprulle som enbart används med halva tejpens bredd (delad på längden alltså) just för tidigare beskrivna ändamål. En sådan tejprulle skulle se ut precis som den som hittades på badrumsskåpet, men jag är övertygad om att det finns fler rullar som ser ut så i Boden (eller åtminstone fanns vid den aktuella tiden).
Citera
2014-02-27, 20:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ja dom har ju haft tejpen i sina händer så då kan dom ju avgöra det. Men jag förstår inte att det var fel påstående av skl ?
Ja, eftersom SKL påstår att det är plasttejp, och du påstår att det är vävtejp belagd med plast måste SKL ha fel. Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in