2014-02-27, 12:12
Medlem
8711s avatar
Men herregud. Sluta tjata om samer och renar, det har ingenting med saken att göra. Jag kan slå vad om att det är en omviktning som skett. Efter att dom sett att deras institut numer är bland dom som ger högst stöd för SD vilket inte varit fallet tidigare, då inser dom att dom också bör vikta ner stödet som Yougov och United Minds också uppenbart har gjort.

Var inte så jävla lättlurade och nervösa. Ta era lugnande.
2014-02-27, 12:26
Medlem
8711s avatar
Ett mycket större problem för SD än något sameskit som inte påverkat det minsta, är att man överallt senaste månaderna har kunnat läsa om att SD är ett stödparti till regeringen. Tyvärr är det ju så att SD väldigt ofta röstar med regeringen utan känd orsak, utan att få något för det,

Igår kom ny statistisk på att arbetslösa, pensionärer och förtidspensionärer blivit fattiga i oerhört mycket större utsträckning nu än för 8 år sedan. Det är en direkt effekt av politiken moderaterna för. Den har motbjudande nog SD stöttat och jag har protesterat mot det i många år nu. Varför ska SD vara med och slå mot arbetslösa och sjuka? Det är VANSINNE. Det är anledning för till och med mig att sluta rösta på partiet om det händer en enda jävla gång till. DÄR har ni ett problem. Vill ni övriga här bli ett nytt KD så varsågoda och bli det, men ni blir inte långlivade och kommer tappa allt som varit unikt för SD.

Det är ett riktigt problem. Det påverkar. Det är stora grupper man slår på och bestraffar med en sån politik. Även dom flesta som inte drabbas själva för att dom har jobb har närstående som är svårt sjuka och drabbats av allt helvete man omöjligt kan unna någon om man inte är psykopat eller grymt okunnig, vilket det sista är vad som gäller för dom flesta här som inte vet effekterna av att slå sönder trygghetssystemen. Dom flesta har ungdomar och unga vuxna i sin närhet som får ett helvete av förd politik och inte har någon som helst framtid.

Det är den stora frågan, varför SD stöder stora delar av detta. Där ställer jag mig lika frågande som typ Sjöstedt. Jag skulle säga att det handlar om att SD:s ledamöter saknar kunskap inom dessa områden och inte förstår effekterna, alternativet vore ondska och att man vill kasta folk på gatan eller i fattigdom och omvårdnad av andra familjemedlemmar. Men det vill jag åtminstone inte tro.

Jag vet inte heller när den politiken röstats igenom. Det är inte så retoriken är och det är inte så det låter på beslutande möten som landsdagarna och liknande.

Som sagt, där har ni ett verkligt problem som hämmar SD otroligt mycket och värre blir det eftersom nästan bara moderater strömmar till. Det är just för att det bara är dom som gillar den politiken Och SD framstår som bättre än moderaterna på det idag till och med och då har det gått långt.
Glöm många S-väljare som Jimmie åker runt och vill ha nu. Hur skulle det gå till med det som varit sen 2010? SKÄRPNING! SD ska inte bidra till sån vansinnig politik. Där förlorar man allt vad trovärdighet heter och man skulle lika gärna kunna ingå i det sjunkande skeppet moderaterna, sorgligt!

Mittenparti, något till vänster i frågor som dessa? Det är så SD profilerar sig. Var stämmer det? Tyvärr inte alls. Det borde stämma, men det gör inte det. Redan där har man gjort sig grymt mycket osams med en bra bit över halva befolkningen kan jag lova er. Den här kritiken hör jag VARJE dag bland folk ute och där man umgås. Från folk som alltså inte är kritiska mot SD i övrigt, dom hatar inte SD, men dom kan inte rösta på partiet på grund av ovan nämnda. Även om dom velat rösta på SD för många andra frågor och som en protest. Men det går som sagt inte om SD tänker föra moderaternas politik i en hel del av nämnda frågor.

"SD går ju inte att rösta på, då får man ju ändå dom där jävla moderaterna och den där jävla Reinfeldt!"

Så låter det ute bland folk. Det hör tydligen inte SD:s ledning
Senast redigerad av 8711 2014-02-27 kl. 12:38.
2014-02-27, 12:32
Medlem
Oavsett viktning så kommer nog dessa siffror att plana ut lite till valet. Vänsterblocket kommer inte riktigt att få 50% och den s.k. 'högern' kommer att få några procent mer än vad det ser ut som just nu (halkar något av småpartierna ur riksdagen så gör det så klart stor skillnad). Sen SD.. troligen runt 10%.. troligen vågmästare.. men så klart inte självklart.. mycket olyckligt för Sverige om något av de traditionella blocken får fria händer nästa mandatperiod (vi står vid ett vägskäl ungefär som vi gör på det globala planet rörande klimatförändringar - och ja, förmodligen går det åt helsike i båda fallen.. )
2014-02-27, 12:39
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Viktigt att se hur olika händelser påverkar folkets opinion. Att begränsa politik till månaderna innan valet är att vara lite trångsynt. Analyser av stora samhällsdebatter och hur det påverkar folket är minst lika viktigt.

Jag tror att man har rätt klart för sig hur sådant påverkar opinionen. Man vet exempelvis att stora nyheter om ex.vis polarissmältningen ökar stödet för MP. Jobbdebatter ökar stödet för S o.s.v.

Citat:
Ursprungligen postat av ThisExile
Just sånt här får mig att vilja lägga min röst på SD. Jag är inte SD:are men allt hat och mobbning kommer inte därifrån utan från typiska vänstersidan så att säga!
Hur känns det att vänsterpartiet är på väg till att bli tre gånger mindre än SD enligt opinionsundersökningar?
Jag pratar inte om mobbingen av SD för den är rätt jävlig, där håller jag med dig. SD är dock rätt duktiga på att skjuta sig själva i foten. En period var det mer än ett avslöjande som var jobbigt för SD så det är väl bara logiskt att det nu är nog för en del SD-anhängare. Jag hoppas det inte men det lär nog svänga upp igen.
Vad jag tycker om att V går framåt ser du i min ursprungspost. Jag gillar det INTE, är inte vänsterpartist och kommer inte att bli.
Vänsterpartiet 3 gånger mindre? V har 8,4% och SD 8,7% enligt den senaste undersökningen? Inte för att jag är en fena på matte men jag har svårt att få ihop din
2014-02-27, 12:43
Bannlyst
Citat:
Sverigedemokraterna backar med 2,3 procentenheter och får 8,7 procent i Novus februarimätning som görs på uppdrag av TV4. Nedgången är statistiskt säker. Övriga förändringar är små och inom felmarginalen. Moderaterna ökar med 1,2 procentenheter och får 25,7 procent. Centern hamnar strax över riksdagsspärren med 4,2 medan Kristdemokraterna stannar strax under med 3,8 procent. Folkpartiet närmar sig också gränsen med 4,7 procent.
Socialdemokraterna backar något och får 33,3 procent medan Vänsterpartiet får 8,4 och Miljöpartiet 9,7 procent. Tillsammans får de tre 51,4 procent medan Allianspartierna får 38,4 procent. Skulle det bli valresultat förlorar SD sin vågmästarställning.
2 001 personer intervjuades per telefon under tiden 27 januari till 23 februari.
Källa: TT

SD Rasar som en pannkaka!
Vid statistiskt kvalitesäkrade undersökningar brukar SD sällan nå över 8,5 medan osäkra mätningar fortfarande ställer SD i 10% sfären.

Sverigedemokraterna ned som en pannkaka.

SD 8,7 % - en tillbakagång med statistiskt säkerställda 2,3 %.

Vänsterpartiet skjuter upp som en raket på Novus opinionshimmel och noterar rekordhöjder med 8,4 %.

Socialdemokraternas medgångsvindar har mojnat och seglen har slaknat ordentligt - en tillbakagång till 33,3 %.

Centern hamnar över fyraprocentsspärren, medan KD hjälplöst dinglar under dess galge. Fp backar något.

Alliansen noterar 38,4 %.

Rödgröna 51,4 %.

Hade det varit valresultatet så hade SD förlorat sin vågmästarroll.

Opinionssiffror, feta rubriker, överdrifter, underdrifter, metaforer och skadeglädje på en och samma gång.

● Har vi en tendens att överdriva eller tysta ner opinionsinstitutens resultat beroende på vad de säger?

● Hur stor betydelse har opinionsinstitutens resultat för själva opinionen och debatten?

● Kan siffrorna i sig påverka väljarna - i synnerhet de osäkra och de lättrörliga, som kanske sympatiröstar i högre grad?

● Vilken förklaring ser du på siffrorna?
2014-02-27, 12:44
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Vänsterpartiet 3 gånger mindre? V har 8,4% och SD 8,7% enligt den senaste undersökningen? Inte för att jag är en fena på matte men jag har svårt att få ihop din

Men snälla någon, hur kortsiktigt tänker du egentligen? Det är just EN (1!!!) mätning. Som särskiljer sig mycket från dom flesta andra och troligtvis beror på ändrad viktning, ändrad sammanställning av materialet vilket minskat SD:s siffra till en lägre nivå, det har även Yougov och United Minds gjort tidigare i år. Efter det följer en trend sakta uppåt igen som bevisar att så mycket troligt är fallet.

Du får kolla alla mätningar och därefter bilda en uppfattning. Inte den senaste, då den senaste kan slå fel väldigt mycket en ökning eller minskning för ett enskilt parti, en förändring som inte behöver vara verklig utan nästan alltid beror på slumpmässiga faktorer. Då politiska partiers stöd nästan alltid förändras långsamt.
2014-02-27, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jovisst handlade det om att peka på särlagstiftning och dubbla måttstockar. Men i samernas fall blir det lite "jaha, och?". Det handlar om en liten grupp, finns c:a 2500 som jobbar med renskötsel. Det finns särlagstiftning för kungafamiljen och diplomater också, de åtnjuter straffimmunitet. Det är ju jätteorättvist "egentligen". Men man får välja sina strider, och här valde SD en perifer symbolfråga.

Min omedelbara reaktion på sameutspelet var också att det verkade onödigt inopportunt. Varför gå ut och storsvenskmobba en liten minoritet som faktiskt har befogade anspråk på åtminstone vissa särrättigheter?

Det SD på ett principiellt plan borde göra är ju att ta rygg på samernas rättigheter och existens och applicera dessa på svenskarna, som ju har längre anor i syd än samerna har i norr.

Samma sak gäller faktiskt en av de andra ytterst få ämnen där SD valt att sticka ut och profilera sig, oakttat att det säkerligen är en nettoförlust i opinionen: det ensidiga ställningstagandet för Israel på palestiniernas bekostnad.

Det smarta hade varit att återigen ta rygg på en annan folkgrupps rättigheter och särställning i ett land, för att sedan applicera det på svenska folket. Det blir otroligt mycket svårare för en illasinnad presskår att skrika och larma om fascistoid nationalism och etnochauvinistiska Sverigedemokrater om ingången var att konsekvent ta upp Israel eller Sameland som bejakande alibin i debatten. "Vi begär absolut inte mer än vi unnar judarna i Israel eller samerna i delar av Sverige", är det ju svårt för Wolodarski att rasa över på DN:s ledarsida. Eller för den delen ens Åsa Linderborg på AB Kultur - om man kunde skapa en koppling mellan kritik av SD:s politik och kritik av Israel, så skulle det plötsligt kännas farligt "antisemitiskt" att gå åt SD.

Så gör inte SD. Å ena sidan backar man oreflekterat upp en stat som har en oändligt mycket radikalare syn på statens roll som skydd och grogrund för en viss etnicitet och kultur, "blod och jord" och alla andra läskiga åsikter som i en svensk diskurs omotiverat får en helt annan ödesdiger valör.

Å andra sidan finns det en helt onödig vilja från inflytelserika krafter i SD att verkligen tjata om svensk etnicitet genom att ifrågasätta och marginalisera dess betydelse. Istället för en helgjuten, oproblematisk syn på vad en nation är, så börjar man fippla och dona med påhitt som "kulturell entitet", samtidigt som Jimmie Å tubbas att trolla bort svensk etnicitet.

SD:s heliga mission är att VÄXA. Då kan det vara förståeligt om man vill ducka för vissa frågor, för att inte i onödan verka mer radikala än man är. Men det innebär ju för allt i världen inte att man ska inta en diametralt motsatt attityd - som är minst lika kontroversiell och frånstötande för väljarna.

Att "ta fajten" och gå ut och markera mot Sveriges andra etnicitet med legitim arvsrätt till landet, bara för att understryka att svenskarna inte heller har några särskilda anspråk i kraft av tusenåriga rötter - är det verkligen det "nationalistiska" partiets uppgift?
2014-02-27, 12:47
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Ett mycket större problem för SD än något sameskit som inte påverkat det minsta, är att man överallt senaste månaderna har kunnat läsa om att SD är ett stödparti till regeringen. Tyvärr är det ju så att SD väldigt ofta röstar med regeringen utan känd orsak, utan att få något för det,

Igår kom ny statistisk på att arbetslösa, pensionärer och förtidspensionärer blivit fattiga i oerhört mycket större utsträckning nu än för 8 år sedan. Det är en direkt effekt av politiken moderaterna för. Den har motbjudande nog SD stöttat och jag har protesterat mot det i många år nu. Varför ska SD vara med och slå mot arbetslösa och sjuka? Det är VANSINNE. Det är anledning för till och med mig att sluta rösta på partiet om det händer en enda jävla gång till. DÄR har ni ett problem. Vill ni övriga här bli ett nytt KD så varsågoda och bli det, men ni blir inte långlivade och kommer tappa allt som varit unikt för SD.

Det är ett riktigt problem. Det påverkar. Det är stora grupper man slår på och bestraffar med en sån politik. Även dom flesta som inte drabbas själva för att dom har jobb har närstående som är svårt sjuka och drabbats av allt helvete man omöjligt kan unna någon om man inte är psykopat eller grymt okunnig, vilket det sista är vad som gäller för dom flesta här som inte vet effekterna av att slå sönder trygghetssystemen. Dom flesta har ungdomar och unga vuxna i sin närhet som får ett helvete av förd politik och inte har någon som helst framtid.

Det är den stora frågan, varför SD stöder stora delar av detta. Där ställer jag mig lika frågande som typ Sjöstedt. Jag skulle säga att det handlar om att SD:s ledamöter saknar kunskap inom dessa områden och inte förstår effekterna, alternativet vore ondska och att man vill kasta folk på gatan eller i fattigdom och omvårdnad av andra familjemedlemmar. Men det vill jag åtminstone inte tro.

Jag vet inte heller när den politiken röstats igenom. Det är inte så retoriken är och det är inte så det låter på beslutande möten som landsdagarna och liknande.

Som sagt, där har ni ett verkligt problem som hämmar SD otroligt mycket och värre blir det eftersom nästan bara moderater strömmar till. Det är just för att det bara är dom som gillar den politiken Glöm många S-väljare som Jimmie åker runt och vill ha nu. Hur skulle det gå till med det som varit sen 2010? SKÄRPNING! SD ska inte bidra till sån vansinnig politik. Där förlorar man allt vad trovärdighet heter och man skulle lika gärna kunna ingå i moderaterna, sorgligt!

Du är inte så lite naiv. SD är och förblir ett stödparti till regeringen och det är givetvis för att de delar regeringens borgerliga värderingar. Att dessutom stormästaren själv Åkesson kommer ifrån högerleden liksom en del andra i partitoppen bekräftar bara den bilden.
Problemet är istället att många pensionärer och medlemmar i LO inte fattat detta utan ser invandrarna som den enda förklaring till de försämringar som gjorts för de svagaste grupperna.
I september, när väljarna skall gå till valurnorna, och sveket mot de sämst ställda är avslöjade kommer Alliansen/Sverigedemokraternas avskyvärda omfördelningspolitik att sänka både SD och Alliansen.
2014-02-27, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Du är inte så lite naiv. SD är och förblir ett stödparti till regeringen och det är givetvis för att de delar regeringens borgerliga värderingar. Att dessutom stormästaren själv Åkesson kommer ifrån högerleden liksom en del andra i partitoppen bekräftar bara den bilden.
Problemet är istället att många pensionärer och medlemmar i LO inte fattat detta utan ser invandrarna som den enda förklaring till de försämringar som gjorts för de svagaste grupperna.
I september, när väljarna skall gå till valurnorna, och sveket mot de sämst ställda är avslöjade kommer Alliansen/Sverigedemokraternas avskyvärda omfördelningspolitik att sänka både SD och Alliansen.

Och du är inte så lite falsk och förljugen om du inte kan erkänna att invandringen faktiskt varit direkt skadlig för pensionärers och arbetares intressen i Sverige.

Du löper det internationella storkapitalets intressen när du allierar dig med deras politik att begrava den svenska välfärdsmodellen. Ett folkhem med öppna dörrar och fönster är inget folkhem längre. Det är ett utkylt vandrarhem som inte längre ägs av människorna som uppehåller sig i det.
2014-02-27, 12:57
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jovisst handlade det om att peka på särlagstiftning och dubbla måttstockar. Men i samernas fall blir det lite "jaha, och?". Det handlar om en liten grupp, finns c:a 2500 som jobbar med renskötsel. Det finns särlagstiftning för kungafamiljen och diplomater också, de åtnjuter straffimmunitet. Det är ju jätteorättvist "egentligen". Men man får välja sina strider, och här valde SD en perifer symbolfråga.

Det var 18,8 % osäkra så på 2001 som svarat är ju underlaget knappt intressant.

Måste ju vara många samer som också är emot denna lag som ger ett fåtal samer rätt att hålla på med renar. Det sägs att visssa av dessa samer sitter med 50 miljoner på kontot just för denna särlagsstiftning som gör att varken svenskar eller fler samer får hålla på med renar. Endast ett fåtal feta samiska maffiafamiljer. Maffia just det mordhot blev det när JÅ nämnde detta i Norrland.
2014-02-27, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Igår kom ny statistisk på att arbetslösa, pensionärer och förtidspensionärer blivit fattiga i oerhört mycket större utsträckning nu än för 8 år sedan. Det är en direkt effekt av politiken moderaterna för.
Nä, det är det inte: http://blog.svd.se/ledarbloggen/2014/02/27/svaret-stavas-goran-persson/
Citat:
Har då inte Alliansen någon skuld till att andelen fattiga bland sjuka har ökat? Jo, Alliansen har sänkt skatten för förvärvsaktiva. Det innebär att medianinkomsten har ökat betydligt snabbare än tidigare år. Och eftersom fattigdomen – med det mått som SvT redovisar – är ett relativt mått innebär detta att man kan ha en betydligt högre inkomst i dag, och ändå räknas som fattig.

Sammantaget kan vi konstatera att ökningen av antalet personer med inkomst under medianen – från 80 794 till 160 765 i absoluta tal – i stort sett uteslutande är en konsekvens av att 140 personer om dagen förtidspensionerades under tio år. Detta hände innan 2007 och är inget som regeringen kan lastas för.

Som SD-supporter borde man rimligen ha lärt sig att inte okritiskt svälja allt som Public Service (med anställda som är 82% vänster varav över 40% MP) basunerar ut. Ibland lyckas de nästan vara opartiska, men den aktuella nyheten var ren vänsterpropaganda och illustrerades med en bild av ett SOPPKÖK, som att Sverige 2014 är som depressionens USA 1930 när det rådde 25% arbetslöshet och folk fick stå i kö till soppköken för att överleva. Att svenska debattörer tappat all sans och rimlighet när det gäller proportioner är ingen nyhet (att Ryssland har en lag mot homopropaganda riktad till barn innebar enligt Jonas Gardell att Putin är Hitler), men för helvete, soppkök...?
2014-02-27, 13:12
Medlem
gavlips avatar
En undersökning beställd av TV4 är ungefär lika trovärdig som allt annat TV4 gör. Ju närmare valet ju fler konstgjort låga siffror kommer vi se. Sentio ligger på 13,3 % för februari.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in