2014-02-27, 08:40
Medlem
sam_elofs avatar
På mitt nuvarande jobb föreslog jag 22.000 i lön, men fick 23.500. Så det kan svänga åt båda hållen. Men då du säger att de är snåla så är det kanske bättre att inte sikta för lågt.
Citera
2014-02-27, 09:30
Medlem
Så det finns alltså jobb i Sverige. Jag trodde att landet skulle kollapsa av den höga arbetslösheten. Oj så fel jag hade. Känner mig som en idiot.
Citera
2014-02-27, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sam_elof
På mitt nuvarande jobb föreslog jag 22.000 i lön, men fick 23.500. Så det kan svänga åt båda hållen. Men då du säger att de är snåla så är det kanske bättre att inte sikta för lågt.

Så din arbetsgivare gör alltså en förlust på 1500 + avgifter för att de betalar en högre lön till dig. Oftast brukar arbetsgivare sträva efter att ha så låga lönekostnader som möjligt men du verkar ha en bra arbetsgivare.
Citera
2014-02-27, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEXBASE
Jag tycker du ska lägga dig relativt lågt, prestera som en jävla häst och sen året efter vid löneförhandling riktigt visa hur underbetald du är

Dålig taktik. Begär betydligt högre lön, för att sedan kunna ha bättre medlingsförusättningar med arbetsgivaren om denne in går med på det. Så kan man kanske lägga sig någonstans i mitten av vad man sa.
Citera
2014-02-27, 10:40
Medlem
Twatssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paperface
Hej FB. Finns liknande trådar men ingen verkade leva och jag ska på intervju på fredag så jag måste ha ett svar eller tips iaf.

Ska på en intervju som gäller marknads/ekonomiassistent på ett medelstort företag. Känns riktigt kul och jag vill verkligen ha jobbet men det är via AW och så som jag förstått det så är de inte superschyssta vad gäller lön även om du har erfarenhet och utbildning?

De frågade i tlf "Vad har du för löneanspråk" och jag blev så ställd över att få den frågan på telefonen så jag bara började skratta och sa "nja inte direkt". Inte det smartaste men jag har aldrig fått den frågan på via luren.

Jag anar ju att denna fråga kommer komma på fredag men vad fan ska jag säga? Jag har förstått att medel inom branschen ligger på 23-24000 brutto. Är medveten att detta antaglgien inte är ett alternativ då det är ett "konsultuppdrag" men man läser om personer som får typ 110 spänn i timmen och det känns lågt efter 3 år på uni. samt erfarenhet? Samtidigt förstår jag att man inte nödvändigtvis kommer tjäna lika mycket som de anställda på företaget men denna tjänst sträcker sig minst 12 månader så om det går bra kan man ju bli kvar ett tag.

Några konkreta tips på vad jag ska säga eller hur jag ska förhandla ??? För jag gissar på att jag kommer få lägga första budet

Det brukar variera lite, ringer en potentiell arbetsgivare mig för att hålla en kortare indervju innan eventuellt möte brukar jag säga "Jag skulle gärna presentera mig själv först så kanske vi kan prata om mitt löneanspråk efter intervjun?"

När en rekryterare ringer lämnar jag alltid ett spann, att trixa med rekryterare är både tidskrävande för henne och för mig. När de samlar ihop potentiella kandidater senare och ser att de saknar löneanspråk ifrån dig kan kosta dig chansen att få komma och träffa dem. Är du villig att ta jobbet för 24k. Säg 23-27k, ett spann är alltid bättre, då får du även lite spelrum om det blir aktuellt med förhandling.

Det har hänt att jag sprungit på 3-4 intervjuer för att sedan få höra att jag ligger 6-7 tusen över den tilltänkta lönen. Därför föredrar jag att nästan redan efter första intervjun luska fram vad den tänkta lönen är för tjänsten, det ligger i alla inblandade parters intresse att processen blir så kort som möjligt. Att tidigt reda ut om du ligger åt helvete med ditt löneanspråk är skönt för alla.
Citera
2014-02-27, 10:41
Medlem
Twatssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lwantfreedom
Så din arbetsgivare gör alltså en förlust på 1500 + avgifter för att de betalar en högre lön till dig. Oftast brukar arbetsgivare sträva efter att ha så låga lönekostnader som möjligt men du verkar ha en bra arbetsgivare.

Jag vet inte riktigt vart du har jobbat tidigare men på de arbetsplatser jag spenderat mina senaste år har företagen alltid strävat efter att de anställda ska ha en så skälig lön som möjligt.
Citera
2014-02-27, 11:26
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lwantfreedom

På ett av mina första jobb gav jag löneanspråk på 29 000 men fick 33 000. Så det beror alldeles på, och handlar inte bara om att arbetsgivaren vill vara snäll. På en arbetsplats där det kostar mycket för arbetsgivaren att tappa en anställd vill man inte riskera dålig stämning om eller när det kommer fram att det skiljer för mycket mellan anställda som har liknande kompetens och erfarenhet.

Att pressa lönekostnader är givetvis ett generellt önskemål hos de flesta arbetsgivare, men det måste vägas mot eventuella nackdelar. För arbetssökande rekommenderar jag att ge löneanspråk som ligger någon tusenlapp över det förväntade hellre än under, men det är en svår balansgång.

Nu var det länge sen jag sökte jobb, men blir jag tillfrågad om önskad lön på en intervju brukar jag nämna min nuvarande lön och tillägga att "en bit över det förväntar jag mig". Min erfarenhet är att arbetsgivare brukar vara ganska ärliga när diskussionen kommit så pass långt.
Citera
2014-02-27, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paperface
Hej FB. Finns liknande trådar men ingen verkade leva och jag ska på intervju på fredag så jag måste ha ett svar eller tips iaf.

...

Jag anar ju att denna fråga kommer komma på fredag men vad fan ska jag säga? Jag har förstått att medel inom branschen ligger på 23-24000 brutto.

...

Helvete, det är runt 32000 kr i månadslön netto. Tjänar ni så bra som ekonomiassistenter?
Trist jobb tycker jag, men ni har bra betalt i vart fall

Du ska ta chansen om chefen frågar dig vad du vill ha i lön. Att chefen frågar dig är ju en signal
att han/hon inte är låst. Så då ska du inte vara rädd att säga vad du har för anspråk på lönen.

Men du kan kallt räkna med att han kommer lägga sig ett par tusen under det du säger,
så du måste ta i. Du ska lägga dig några tusen över vad du kan acceptera.
Citera
2014-02-27, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Helvete, det är runt 32000 kr i månadslön netto. Tjänar ni så bra som ekonomiassistenter?
Trist jobb tycker jag, men ni har bra betalt i vart fall .
Hur tänkte du att nettolönen skulle kunna bli mer än bruttolönen som? Sån lön vill jag också ha
Citera
2014-02-27, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEXBASE
Jag tycker du ska lägga dig relativt lågt, prestera som en jävla häst och sen året efter vid löneförhandling riktigt visa hur underbetald du är

Resulterar förmodligen bara i bitterhet efter att året har gått då argumenten för varför de inte kan höja din lön kommer att vara tusenfaldiga.

Men visst kan det vara värt att gå in med lite lägre lön för att skaffa sig erfarenhet. Dock bör du vara beredd på att byta jobb om du vill höja lönen sedan. Men det blir ju å andra sidan lättare då du har mer erfarenhet.
Citera
2014-02-27, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
Vilket sammanträffande, skulle precis starta en liknande tråd om exakt (nästan) samma ämne. Fick också ett samtal angående ett jobb igår och fick samma fråga ställd, väntade ett par sekunder innan jag svarade och efteråt tänkte jag: "Hur fan kan man ställa en sådan fråga om jag inte ens har blivit anställd på företag i fråga? Jag har inte ens blivit ombedd att komma till intervju"

Så ni dumma jävla rekryterare, hur fan tänker ni? Hur i helvete ska vi diskutera löneanspråk över telefon då jag inte ens blivit ombedd att komma till intervju? Sådant tas upp när jag senare ska skriva på anställningsavtalet. Nästa gång jag får en sådan fråga ställd över telefon så kommer jag svara: "När jag blir aktuell för tjänsten och vid en eventuell intervju så kan vi diskutera lönen"

Nu är det kanske så att du TS är aktuell för en intervju och då är det OK enligt mig att diskutera lönen, men jag fick frågan av en slynan direkt över telefon och hon avslutade med "vi kontaktar dig om ett par dagar för en eventuell intervju"
Jag tycker det är bra, om vi snackar om en rekryterare. Du behöver inte ge en exakt siffra, men ett ungefär. Kanske ett mindre spann. För om du ligger för högt i relation till den lönenivå som rekryteraren har fått från sin uppdragsgivare så kan du bli informerad om detta. Jag har varit på intervjuer hos företag som hållit inne lönefrågan till sista stund för att sen upptäcka att de bara erbjuder skamligt låga löner. Vilket bara är slöseri med tid för alla parter. Bättre om denna mellanhand (rekryteraren) kan serva upp kandidater då som vet förutsättningarna.
Citera
2014-02-27, 13:24
Medlem
Fromlandss avatar
En smart arbetsgivare vill behålla dugliga människor och är beredd att se till att de trivs, där lönen är en komponent.
Tyvärr är inte alla arbetsgivare smarta utan förlorar duktigt folk och sitter sedan med överbetalda oduglingar.
Jag tycker ts ska göra som någon skrev, lägga sig relativt lågt och sedan prestera riktigt bra och göra sig oumbärlig. Efter ett år sitter man i ett fint förhandlingsläge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in